Någon VPN tjänst som ens fungerar?

Permalänk

Någon VPN tjänst som ens fungerar?

Hej!

Jag försöker ha VPN igång hela tiden på vår router.

Men väldigt mycket fungerar dåligt, trots att jag har dedikerat ip hos torguard.com.

tv4play funkar inte
pricerunner.se funkar inte..

Tack för tips!!
Finns det något som funkar bättre än VPN? Det ska mest skydda för om någon i vårt hus gör några olagligheter. (Finns flera inneboende).

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Det ska mest skydda för om någon i vårt hus gör några olagligheter. (Finns flera inneboende).

Hur skyddar en vpn att någon gör olagligheter?`Vad jag vet används vpn för att göra dig osynlig på nätet.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jag kör med OVPN och jag märkte nyss att jag har samma problem. Kan inte använda dessa sidor Vad kan detta vara som de infört?

Permalänk
Medlem

Hej!

Men väldigt mycket fungerar dåligt, trots att jag har dedikerat ip hos torguard.com.

tv4play funkar inte

Tack för tips!!
Finns det något som funkar bättre än VPN? Det ska mest skydda för om någon i vårt hus gör några olagligheter. (Finns flera inneboende).

Lite spännande att ett av kriterierna är att det ska vara helt okej för olagliga aktiviteter...

Ta en titt på - https://www.ovpn.com/sv

Permalänk

Eftersom vi har inneboende, så orkar jag inte med att få polisbesök om de gör några olagligheter.

Sen ska JAG få bevisa att JAG är oskyldig. Nej nej, då kör jag hellre VPN så får polisen det lite svårare att störa mig eftersom jag inte gjort något. Får hitta andra vägar att ta fast min inneboende.

Sen tror jag verkligen inte min inneboende (tjej) gör något skumt på internet... men man vet aldrig, lika bra ta det säkra före det osäkra.

)

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Om ni på riktigt är flera inneboende så skippa VPN. Kör total reset på router/loggen typ en gång per dygn istället...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Hur skyddar en vpn att någon gör olagligheter?`Vad jag vet används vpn för att göra dig osynlig på nätet.

Skrivet av MrShizzle:

Lite spännande att ett av kriterierna är att det ska vara helt okej för olagliga aktiviteter...

Ta en titt på - https://www.ovpn.com/sv

Kan ju inte höra till ovanligheten att inneboende i form av studenter etc. Med begränsad ekonomi drar ner en film/serie från piratbukten till och från..

Angående din fråga TS. Jag kör PIA (https://www.privateinternetaccess.com/) och det enda jag hitintills har haft problem att kommma åt är Netflix.

Permalänk
Medlem

Mullvad fungerar bra för mig.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Har du haft besök utav polisen tidigare pga detta eller är du bara orolig?

Man kan egentligen aldrig lita fullt på att en VPN inte ger ut eller lagrar någon information för att ge ut till polisen eller övrigt ifall det kräver att få ut det.

Men kan ju kännas lite tryggare ifall man litar på sin VPN-leverantör.
Själv kör jag PrivateVPN och det fungerar bra tycker jag men OVPN är en pålitlig och bra VPN om än lite dyr.

Sedan som någon annan sa att rensa loggen från routern skulle jag säga inte hjälper så mycket då din ISP ändå lagrar detta.
Sedan finns ju dom som bara lagrar det en väldigt kort stund för att sedan ta bort det.
Just pga integritetsskyddande och försvårar även när t.ex polis vill ha ut informationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!

tv4play funkar inte

Tack för tips!!

Har ovpn själv och är jag ansluten till svensk server så funkar allt som vanligt.
Men däremot om jag väljer usa server så får man error mess. på dom sajter du nämnde, har inte provat många fler.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Mullvad fungerar på det mesta, hastigheten dock är lite si & så. Dock är hastigheten sugig på alla vpn jag testat och det är en hel flock.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

Har ovpn själv och är jag ansluten till svensk server så funkar allt som vanligt.
Men däremot om jag väljer usa server så får man error mess. på dom sajter du nämnde, har inte provat många fler.

Märkligt. Är jag ansluten mot pool-1.prd.se.ovpn.com så kommer jag inte in på dessa sidor.

Permalänk

@llxt

I ditt fall kan de ha att göra med att vissa av OVPNs IP Allokeringar av någon anledning flaggas av vissa filter som att man sitter I Iran. Hade ett helvete att göra köp m.m på eBay för ett tag sedan pga detta.

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro 13.3" 2020 M1
Casual: Mac Mini 2020 M1
Workstation: HP Z6 G4

Permalänk
Medlem

@Nostradamus85: Insåg att jag inte testat deras servrar i Göteborg tidigare. Verkar fungera nu

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du är orolig för. Laddar din inneboende ner piratkopior av film så är det värsta tänkbara som kan hända att de knackar på dörren och tar datorerna för att söka igenom dessa, varpå de då hittar filmerna de letar efter hos din inneboende.

Det är väl dessutom bara att säga åt de inneboende att köra med en VPN-tjänst de själva abonnerar på om de vill tanka.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Trist att vara utan dator ett par månader medans polisen lallar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

@Petterk: Trist att vara utan dator ett par månader medans polisen lallar på.

Finns egentligen inget lagrum för Polismyndigheten att göra husrannsakan när det gäller upphovsrättsintrång. Det förekommer ju ändå, men det kommer inte hända när det gäller t.ex. advokatbyråerna som skickar brev, och det är inte sannolikt att de ansöker om att göra en intrångsundersökning de får bekosta själv med hjälp av Kronofogden heller.

Permalänk
Testpilot

@stefaneriksson123: Kör själv PIA (PrivateInternetAccess) och gjort i flera år nu. Testat allt från NordVPN, Ghostery och ExpressVPN - Men PIA har alltid gett bäst MS i spel och varit bäst på up-time. Sedan har dom en domstolsbeprövad no-log policy också!

Enda nackdelen med PIA är egentligen att Netflix blockerar dom (som med dom flesta VPN-tjänsterna). Så använder din inneboende det så kanske VPN inte är så trevligt, kolla med hen först kanske

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk

Jag tänker att det är viktigt att det är en dedikerad IP, som inte delas med andra.
Dedikerad IP på VPN menar jag.

Det känns som det största problemet med VPN kan vara
*Logga in på banker
*Handla på internet
*Video-streams, t.ex tv4play, netflix som inte vill att man ska kunna se från utlandet

Kan någon bekräfta något som funkar bra? Tack!!

Permalänk

Jag tänker att man kanske kan köra OpenDNS annars, där man tvingar routern att köra OpenDNS. Sen så kan man blockera piratsajter, porr osv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BuruZ:

Man kan egentligen aldrig lita fullt på att en VPN inte ger ut eller lagrar någon information för att ge ut till polisen eller övrigt ifall det kräver att få ut det.

Det finns som du säger ingen garanti för att loggar aldrig skapas eller hålls. Dock så profilerar sig i princip alla VPN leverantörer som integritetsskyddande, och att inga loggar hålls. Kommer det fram att dom håller loggar som hamnar i rättsväsendets händer så är det rent självmord för dom. Det totalraserar förtroendet snabbare än valfri liknelse.

Jag hade rekommenderat ovpn.com då dom inte har någon fysisk lagringsmedia i racken, utan deras nedskalade debian server körs direkt ifrån RAM. Den enda gången någon lagringsmedia körs är när en server går ner och dom måste ansluta en USB för att kunna ladda in servermjukvaran igen. Dom har också egna servrar vilket är att föredra då leasade eller delade servrar inte kan garanteras vad det finns ytterligare för mjukvara på.

Nu blev det lite offtopic, men summa sumarum: Du kan inte 100% lita på någon annans serverkonfiguration men du kan googla och se vad för recensioner och vad dom har för loggningspolicy.

Permalänk
Medlem

Tänk på att nästan alla routers har alldeles för svaga cpus för att klara mer än 10Mbit uppkoppling med VPN. Ska du absolut ha VPN och router i ett så bör du bygga en billig Intel dator med 4 portars Intel NIC som du kopplar in allt i. Och den ska då köras med tex pfsense. Detta är såklart mycket jobb, enda bra alternativet är att installera tex Pia på alla mobiler och datorer som kopplar upp sig. Fördelen med en klient vpn per enhet är att man kan stänga av vpn ifall man inte kommer in på vissa tjänster som tex Netflix

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@stefaneriksson123: Är ju bara att ändra DNS på klienten.

Permalänk

Lås hastigheten till de inneboendes enheter i krypfart så att ladda ner film eller annat olagligt bara är en pina. Spärra till typ 0.5Mbit eller nått så kommer ladda ner en sd film ta typ ett dygn och då är det inte längre intressant.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Lås hastigheten till de inneboendes enheter i krypfart så att ladda ner film eller annat olagligt bara är en pina. Spärra till typ 0.5Mbit eller nått så kommer ladda ner en sd film ta typ ett dygn och då är det inte längre intressant.

Var du inte med på ADSL-tiden? Ladda ner motsvarande en CD-skiva med 0,5 Mbit/s tar bara drygt 3 timmar.

Vill man verkligen att de ansvarar själv – om det är en villa – så fixa maströr och 4G-antenn som de får sätta in sin egna utrustning i och köra med sitt egna abonnemang

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Var du inte med på ADSL-tiden? Ladda ner motsvarande en CD-skiva med 0,5 Mbit/s tar bara drygt 3 timmar.

Vill man verkligen att de ansvarar själv – om det är en villa – så fixa maströr och 4G-antenn som de får sätta in sin egna utrustning i och köra med sitt egna abonnemang

jo jag satt också på ADSL 0.5Mbit ett par år det var hemskt bara att uppgradera till 2Mbit var en dröm när det inte längre tog typ en dag att installera ett spel på steam...

ladda ner film var bara att glömma... och idag är alla så bortskämda med höga hastigheter att strypa hastigheten till så lågt att de lagom räcker te att surfa på skulle nog avskräcka de många från att ladda ner stora grejer ett tag...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo jag satt också på ADSL 0.5Mbit ett par år det var hemskt bara att uppgradera till 2Mbit var en dröm när det inte längre tog typ en dag att installera ett spel på steam...

ladda ner film var bara att glömma... och idag är alla så bortskämda med höga hastigheter att strypa hastigheten till så lågt att de lagom räcker te att surfa på skulle nog avskräcka de många från att ladda ner stora grejer ett tag...

Folk laddade ner större grejer än så på 0.5 Mbit/s, när spel började laddas ner från Steam så hade jag nog 8/1 och när tredjepartsspel började säljas på Steam 24/1 (minns inte om jag gick direkt från 8 till 23/2,5 eller inte) eller 23/2,5 (fick ut ca 15/2) för att sen gå ifrån DSL.

0,5 Mbit/s är fortfarande ~5,2 GB om dagen eller över 150 GB i månaden.

Permalänk
Medlem

Hej!

tv4play funkar inte

Tack för tips!!

Vissa VPN tjänster gör så att det ser ut som om man inte är i Sverige utan i ett annat land.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Acer Nitro+ RX 9070XT OC// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM1000e (2025) ATX 3.1 // Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem

Haft PIA i ett år nu och det har fungerat felfritt.

Permalänk
Medlem

Har haft problem med att TV4 Play inte funkar med PrivateVPN sedan en vecka tillbaka. Har funkat felfritt i ett halvår innan dess. Nån som kan testa att TV4 Play verkligen fungerar ännu med PrivateVPN? Supporten menar att det är fel från min sida men jag har testat allt utan resultat.