Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dottern suttit och kodat sitt första spel, tacksam för feedback.

Permalänk
Avstängd

Dottern suttit och kodat sitt första spel, tacksam för feedback.

Dottern har suttit och kodat och nu släppt sitt första spel på Steam.
Spelet är en inlämningsuppgift tidsåtgång 1,5 vecka förstaårselev på Sheffield Hallam inom computer science for game.
Testa gärna, feedback, kritik, frågor mm mottages gärna så återkommer hon i tråden.

Länk till spelet: https://store.steampowered.com/app/1127620/ByLo/

Permalänk
Medlem

Dottern har suttit och kodat och nu släppt sitt första spel på Steam.
Spelet är en inlämningsuppgift tidsåtgång 1,5 vecka förstaårselev på Sheffield Hallam inom computer science for game.
Testa gärna, feedback, kritik, frågor mm mottages gärna så återkommer hon i tråden.

Länk till spelet: https://store.steampowered.com/app/1127620/ByLo/

Det där påminner om "afraid of monsters" för sven-coop. Hon kanske skulle köra den banan & gör en uppföljare.
Sven-coop är gratis & det är en svensk kille som gjort aom.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem

När du skriver att dottern suttit och kodat hela sommaren väntade jag mig inte att få kalla kårar av demofilmen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Napoleongl: Lite terapi, hon vill bearbeta sina mardrömmar och processade dem på detta sätt, hoppas det hjälper.
Vad som imponerade mest på mig var den lilla storleken på spelet trots grafik mm.

Tipsat redaktionen om datautbildningen hon påbörjat i England med spelinriktning, kanske fler som är intresserade av info om denna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Napoleongl:

När du skriver att dottern suttit och kodat hela sommaren väntade jag mig inte att få kalla kårar av demofilmen...

Skickades från m.sweclockers.com

Har tråden hamnat fel så får den gärna flyttas.

Permalänk
Medlem

Jag postar här så att jag kan komma åt tråden senare!

Hur gammal är dottern och hur länge har hon kodat? När du skriver att hon bearbetar sina mardrömmar på detta vis börjar jag tänka att hon är ett ungt geni under 12 år, men samtidigr skriver du ju om en utbildning i England...
Det har absolut ingen relevans, är bara nyfiken!

Jag ska prova spelet när jag kommer hem från jobbet, alltid kul när ett frö börjar gro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Har tråden hamnat fel så får den gärna flyttas.

De vill gärna att man anmäler sin egen tråd om man är osäker på om man lagt den rätt. Då ser dom den lättare. Jag brukar anmäla mina egna trådar om jag är osäker. Man skriver bara att man är osäker på om man lagt den rätt i "anmälningsrutan".

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bergmunt:

Jag postar här så att jag kan komma åt tråden senare!

Hur gammal är dottern och hur länge har hon kodat? När du skriver att hon bearbetar sina mardrömmar på detta vis börjar jag tänka att hon är ett ungt geni under 12 år, men samtidigr skriver du ju om en utbildning i England...
Det har absolut ingen relevans, är bara nyfiken!

Jag ska prova spelet när jag kommer hem från jobbet, alltid kul när ett frö börjar gro!

Mia hoppade på en datautbildning med spelinriktning i höstas, visste då inte vad kodning var men kände direkt att hon hittat rätt, spelet är hennes inlämningsuppgift på vad hon lärt sig under första året.

Permalänk
Medlem

Behövs lite finslipning, T ex bättre ljus i rummen och något mörkare miljö kanske.
(Möjligtvis lite backstory i en kort text eller så.)

Typ
Years of lies to friends, family, the violent outbursts.
Stealing a car just too get away from it all only too crash into an imaginary figure and swerve off the road...
It always felt like i was running from something that seemed to be in my mind always gnawing at the back of my head that it's coming.
That's how i ended up in this place...
But... something is wrong...
Where is everyone ?

Alternativt lite lampor på väggarna eller i taket som sköter belysningen medans det sänks ned i övrigt om det går, kan hjälpa en del med miljön.
Möjligtvis något bakgrundsljud som byter tillsammans mellan att inte ha piller igång och som gör det.

Kan vara slumpmässigt dunkande på dörrar, gnisslande, stönande efter hjälp eller någon maskin eller liknande.

Vsync kan gärna stängas av också by default så det inte eftersläpar lika mkt och sätta fps limiter istället för vsync om det går i Unity så kan hon lägga till mer detaljer i miljön utan att spelet känns som att det går i sirap, vilket det tyvärr gör i fullscreen med ett r9 280 här med det igång.

Annars ganska bra project om lite basic kanske i koncept, men en bra början.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd

@mini-z1994: Tackar för åsikterna, länkar det vidare till Mia. Hon är just nu på resande fot tillbaks till skolan men tittar kanske in i tråden.

Provat spelet men då ursprungsfilen inte via Steam och då flöt det lätt inga problem även med a10 apu inbyggda gpu.

Permalänk
Avstängd

Faktiskt riktigt snyggt för att vara ett enmansprojekt och som jag förmodar det första större projekt hon gjort.
Hälsa henne att hon är duktig och bör fortsätta!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

@mini-z1994: Lite bakgrund finns ju med på Steam.

You wake up once again, but something has changed this time… Something is different… But everyone else is doing the same thing over and over again, just like they always do… You drift further and further into insanity with every action but you must escape… Don't go insane...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Faktiskt riktigt snyggt för att vara ett enmansprojekt och som jag förmodar det första större projekt hon gjort.
Hälsa henne att hon är duktig och bör fortsätta!

Tackar,tackar! Länkade just över tråden. Japp det är första projektet hon gjort, tror alla övriga elever gjorde skjuta ner gubben/föremålet spel.

Permalänk
Medlem

Riktigt creepy. Kändes som en mardröm. Hoppade till lite vid ett ställe, innan jag förstod spelmekaniken. Grymt jobbat.

Permalänk
Medlem

Vem har gjort covern? Den är ju riktigt snygg, kan hon det borde hon kunna göra bättre grafik? Imponerad om hon gjort precis allt själv med animation och dylikt

Permalänk
Avstängd

@downup: Mia kan svara på frågor när hon är framme och har hunnit skaffa sweclockers konto, blir nog under morgondagen.

Tror nog hon har en del nya spel ideer på gång. Tar nog gärna emot kritik, tips och ideer.

Permalänk
Medlem

Får testa det imorgon på EM när jag streamar då (nej, jag har inte många tittare men de e kul 😁) =D klarar inte av läskiga spel egentligen men varför inte! Ser bra ut för att vara första, grymt jobbat Mia!

Permalänk
Avstängd

Mia kommer in i tråden så fort nytt konto godkänns. Själva spelet var gjort på kort tid men steam mm tog mer tid men hon får själv berätta, ställ gärna frågor om utbildningen /skolan mm, så svarar hon när kontot är regat.

Permalänk
Avstängd

Riktigt roligt att hon testar sig fram och vågar ge sig på att släppa projekt på Steam (vilket oftast är, ursäkta mitt ordval, ett kritiskt helvete för nya utvecklare)
Jag tycker det verkar vara ett riktigt bra förstaprojekt, hon har säkerligen lärt sig mycket under tiden.

Till Mia:
Fortsätt i samma bana skulle jag säga och ge inte upp, du kommer gå långt!

Skulle du vara intresserat av att snacka lite utveckling över lag med någon som jobbar i AAA-spelbranchen så hör gärna av dig
Vill också tipsa om utbildningen The Game Assembly som finns här i Sverige ifall England skulle kännas för distant i framtiden!

Mvh
Hampus

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | Asus RTX 2080Ti Strix | G.Skill 32GB DDR4 3800Mhz

Permalänk
Medlem

@bergmunt: Jag är inte riktigt så ung, 21 detta året, men hade tidigare aldrig programmerat före jag började med utbildningen.

Permalänk
Medlem

@mini-z1994: Tackar för feedbacken. Kommer definitivt ha det i åtanke på nästa projekt. Kan även hända att jag bygger på detta spelet i framtiden när jag kan lite mer.

Permalänk
Medlem

@downup: Jag har photoshoppat ihop den. Just till detta projektet fick jag använda gratis "assets" från internet då det egentligen inte är del av våran kurs att designa och vi inte hade så mycket tid på oss. Men det är något som jag har testat på under året.

https://imgur.com/a/TALYWfw

Permalänk
Medlem

@Makzter: Väldigt kul att höra från någon som jobbar i industrin. Jag kan verkligen hålla men om att det var en aning krånligt att få ut det på steam och jag har definitivt lärt mig mycket medan jag har jobbat på projektet.

Hur stora/ambitiösa projekt bör man sikta på, tycker du, när man precis har börjat?
Kommer att påbörja mitt industri-år (industrial placement) 2020. Har du några tips på hur man kan utöka chanserna på att få jobba inom ett spelföretag under det året?

Mia

Permalänk
Medlem

@Miachuz : Grymt kul att det blir ytterligare en ung tjej i branschen! Hoppas verkligen att du gillar att programmera. Inte min typ av spel (jag blir för rädd och är inte smart nog att lösa pussel när jag är rädd). Skulle vara kul att höra vad ni använt för verktyg, utvecklingsmiljö, språk etc utöver Unity.

Personligen gillar jag mest att programmera och suger på grafik och dylikt så spel som soloprojekt är typ omöjligt för mig. Har du hittat en nisch du är bäst på eller tror du att du kommer satsa på soloprojekt och göra allt själv?

Jag önskar dig all framgång!

Permalänk
Avstängd

@Miachuz Jag skulle vilja påstå att du egentligen kan sikta på vilken nivå som helst, sålänge du känner av att det skulle passa in i ditt schema plus att du har en någorlunda utformad plan för hela projektet, och att du dessutom håller dig till den så gott det går.
Självklart är det bra om man kan scopa så lågt som möjligt och inte vara rätt att stryka features som blir för mycket.

Vad roligt, du kommer märka att när man väl är ute i branchen så blir allt bara roligare!
Det beror lite på vilken roll du söker dig mot. Om du är ute efter en programmerar-roll så skulle jag säga att du ska försöka har några mindre projekt i din portfolio som du kan prata tekniskt om i detalj. (Projekten i detta fallet kan handla om ett enstaka system som du skapat)
Utöver det så är en väl utformad portfolio ett stort plus. De flesta spelföretag vill se något du gjort/skapat och brukar gå mycket efter detta. Dessutom om du vill söka dig till större studios inom exempelvis AAA, så är det bra om du hittar en specialisering att gå efter.
I AAA-industrin behövs experter inom varje område, så dem letar jämt efter folk som kan fylla alla deras platser.

Däremot om du söker dig till mindre studios så är det bra om du kan visa upp ett brett kunskapsområde då man gärna ser att en person har flera ansvarsområden.

Lycka till!

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | Asus RTX 2080Ti Strix | G.Skill 32GB DDR4 3800Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miachuz:

@downup: Jag har photoshoppat ihop den. Just till detta projektet fick jag använda gratis "assets" från internet då det egentligen inte är del av våran kurs att designa och vi inte hade så mycket tid på oss. Men det är något som jag har testat på under året.

https://imgur.com/a/TALYWfw

Jag vet inte hur animation går in i spel, om det är begränsat antal keyframes eller något. Men den lampan släpps ner som en box skulle reagera. Ha lite rullnings animation i slutet så blir det perfekt