Ny vs. gammal bärbar för enkla uppgifter?

Permalänk
Avstängd

Ny vs. gammal bärbar för enkla uppgifter?

Tänkte köpa en enkel bärbar dator att ha i min lilla hobbyverkstad. Behöver mest klara av att visa PDF:er och kanske köra nån youtubevideo i bakgrunden.

Har sett att en ny AMD A4 9125 -dator ligger på runt 3300kr.
https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-V145-15AST/277518...

Eller är det bättre att försöka hitta en äldre begagnad med nån Corei5 istället till samma pris?

Förr i tiden tog det inte många år innan de långsammaste nya var snabbare än de äldre snabbaste. Men verkar inte ha hållit i sig de senaste 5-10 åren.

Förtydligade rubriken från "Ny vs gammal"/Thomas Y
Permalänk
Skrivet av Martin654:

Tänkte köpa en enkel bärbar dator att ha i min lilla hobbyverkstad. Behöver mest klara av att visa PDF:er och kanske köra nån youtubevideo i bakgrunden.

Har sett att en ny AMD A4 9125 -dator ligger på runt 3300kr.
https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-V145-15AST/277518...

Eller är det bättre att försöka hitta en äldre begagnad med nån Corei5 istället till samma pris?

Förr i tiden tog det inte många år innan de långsammaste nya var snabbare än de äldre snabbaste. Men verkar inte ha hållit i sig de senaste 5-10 åren.

Det låter inte som att du behöver det värsta av det värsta. En nyare dator kommer (generellt sett) att vara mer energisnål när den inte jobbar hårt än en äldre med samma maxprestanda. Kommer datorn att sitta inkopplad i ett eluttag märks det (kanske) på elräkningen, men den huvudsakliga vinsten är om du behöver använda datorn på batteri längre stunder. En gissning är dock att det kan vara bättre med små Intelprocessorer än motsvarande från AMD om energisnålhet är det viktigaste kriteriet.

Permalänk
Avstängd

@Det Otroliga Åbäket:
Det är egentligen inte elräkningen som kanske är prio 1. Även om jag givetvis inte vill ha nån fullständigt onödigt stor energislukare. Den kommer mest hamna i viloläge utom kortare perioder. Eller som sagt, förbruka den energi som går åt för att spela upp en podcast eller video.
Eluttag finns fritt tillgängligt så batteriet är inte direkt nån prioritet. Även om man inte vill ha nåt direkt undermåligt naturligtvis. 4h batteritid räcker ju iaf..

Jag sätter nog prio 1 till prestanda/krona. Det finns dock ingen anledning för mig att betala 6000kr eller mer. Däremot om jag kan få en dubbelt så snabb dator för 500-1000kr mer så är det klart att jag skulle överväga det. Den kan ju komma att användas till nåt mer i framtiden det vet man aldrig säkert. Därför jag tänkte om en begagnad Corei5 alltid blir betydligt mkt snabbare än de där nyare billiga.
Jag vill ju inte ha en dator som upplevs som slö o trög bara man öppnar webbläsaren..

Runt 3000kr för en begagnad Corei5:
http://www.billigteknik.se/begagnad-barbar-dator/24503-lenovo...

Däremot är det bra om den är tyst! Så där kanske energiförbrukningen blir en viktigare faktor..

Permalänk
Skrivet av Martin654:

Runt 3000kr för en begagnad Corei5:
http://www.billigteknik.se/begagnad-barbar-dator/24503-lenovo...

Däremot är det bra om den är tyst! Så där kanske energiförbrukningen blir en viktigare faktor..

Du kommer nog att vara mer nöjd med kvaliteten på en gammal Lenovo T-serie som sänkts till ~3000 kr än på en ny dator som inte kostar mer än 3000 kr från början. Det viktiga vad gäller användbar hastighet är att du har SSD i den, och det finns ju i den du länkade till. Var dock observant på att äldre Lenovodatorer hade ruskigt ljussvaga skärmar, så det i sig kan vara orsak att se på alternativ, om du inte har möjlighet att titta på en "på riktigt" innan du köper den och ser att den funkar för dina behov.

Permalänk
Medlem

@Martin654: AMDs nya Ryzen-processorer är ganska ok i bärbara datorer, men äldre AMD-processorer gör man oftast bäst i att undvika. En gammal i5 4200U är rejält mycket snabbare än A4-9125, se t.ex. UserbenchMark (jämför mot 9120 eftersom 9125 inte fanns med, men de är nästan identiska ändå).

Lenovos T-serien håller som sagt hög kvalité, och det är troligtvis inget större problem att få tag på ett nytt batteri till en sån dator om det skulle behövas heller. Den största nackdelen med just den datorn som jag ser det är att den har en 1366x768-skärm, kan du hitta något liknande med 1920x1080 så lär du få en trevligare upplevelse.

Permalänk
Medlem

Låter som en platta skulle vara bättre för det du tänker göra

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd

perost o Det Otroliga Åbäket:
Det verkar inte vara nån fördel rent prestandamässigt iaf att köpa en ny då.

robbankentor:
Jag vill ha en riktig dator med Windows. Tangentbord osv. Ingen 10" skärm. Internet via kabel. Den kan komma att användas till nåt annat också. Temporär reservdator tex.

Permalänk
Medlem

Jag hade gått upp en tusenlapp och tagit denna istället: T450s

Lite nyare betydligt mycket bättre skärm samt större disk

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Avstängd

@Erixs: Ja är ju lockande. Samtidigt kan jag känna att skulle jag behöva bättre skärm så kanske det är bättre att sätta upp en extern. Eller är grafikkortet i de där alltid maxat till den bärbara skärmens upplösning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Martin654:

@Erixs: Ja är ju lockande. Samtidigt kan jag känna att skulle jag behöva bättre skärm så kanske det är bättre att sätta upp en extern. Eller är grafikkortet i de där alltid maxat till den bärbara skärmens upplösning?

Nej det är inga problem med externa skärmar. De var ju kontorsdatorer när de var nya och spenderade säkerligen sina första år dockade med ett par större skärmar.

Permalänk
Medlem

@Martin654:

Som någon skrev tidigare i tråden så var basskärmarna riktigt usla på T440(s) och T450(s). Dålig upplösning (1366x768 alt 1600x900 för t450s)), dåliga färger (TN-paneler) och ljussvaga. Det var dock möjligt att speca dessa med bättre skärmar vilket finns i den t450s jag länkade till.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Medlem

Jag råkar äga en T440p och använder den dagligen. Skärmen är skräp, men den funkar absolut till vardagliga saker. Tangentbordet är däremot underbart.