Köpa billig Windows 10 till 3 datorer

Permalänk
Medlem

Köpa billig Windows 10 till 3 datorer

Hej alla glada.

Jag vill köpa Windows 10 och installera det på upp till fem datorer. Det verkar finnas några varianter. Blir inte riktigt klok på dom. Finns billiga licenser på Blocket och Tradera. Är det pålitligt att köpa sådana. Finns tydligen en Pro version som kan installeras upp till fem datorer. Kan en vänlig själ som har koll på läget reda ut det här för mig. Vad och var ska jag köpa? Laddar jag ner själva mjukvaran från Microsofts sida? Var kan man få tag på billiga licenser/koder?
En liten följdfråga då ena licensen hamnar kanske i en mining dator. Hur många grafikkort klarar Windows 10 av?
Tack i förhand...

Permalänk
Medlem

@KAMIKIRI: Billig vet jag inte, kostar väl samma överallt?
~1200:- för en Home, ~2200:- Pro for WS ~3300:-

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Köp bara från Ebay för 30 spänn. Om den av någon anledning skulle sluta fungera är det bara att köpa en ny.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så har Hasse-Bazar billiga licenser, på blocket.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

https://shoppy.gg/user/yanxi97
Köp där, 5 dollar för 5 gångers användning har provat o det funkar bra

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekanna218:

Vad jag vet så har Hasse-Bazar billiga licenser, på blocket.

Vill du verkligen köra MSDN/ADTFT så finns det mycket billigare. Licenser säljer inte Hasse-Bazar för övrigt.

@KAMIKIRI: Det finns redan hur många trådar som helst i forumet. Med tanke på forumreglerna är det nog också olämpligt att diskutera vem du ska köpa MAK (volymlicens) av.

Permalänk
Medlem

Sök 3 olika distansutbildningar och plocka 3 student licenser

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen som säljs på Tradera och Blocket då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAMIKIRI:

Vad är det egentligen som säljs på Tradera och Blocket då?

OEM licenser från nån gammal bärbar antar jag?
* Kan man sälja och nyttja dessa i en ny dator?
- Ja (oftast behövs kontakt med MS support för att få det att funka)
* Får man sälja dessa?
- Nej

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

OEM kräver en nyinstallation av windows.
RETAIL gör inte det , båda kan man hitta för 50kr

du behöver inte ens köpa en nyckel.
det är bara utseende saker som blir låsta om du inte aktiverar Windows.

gällande GPU antal skulle jag gissa på att begränsningen sitter vid drivrutinerna och om jag
minns rätt stödjer Nvidia 10 kort och AMD 12 kort.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vill du verkligen köra MSDN/ADTFT så finns det mycket billigare. Licenser säljer inte Hasse-Bazar för övrigt.

@KAMIKIRI: Det finns redan hur många trådar som helst i forumet. Med tanke på forumreglerna är det nog också olämpligt att diskutera vem du ska köpa MAK (volymlicens) av.

Polaren har köpt ett par st därifrån. Kanske inte alltid finns

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

OEM licenser från nån gammal bärbar antar jag?
* Kan man sälja och nyttja dessa i en ny dator?
- Ja (oftast behövs kontakt med MS support för att få det att funka)
* Får man sälja dessa?
- Nej

Skickades från m.sweclockers.com

Googlade runt lite på det med att man inte få sälja gamla licenser och hittade detta som svar på Microsofts forum
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/is-it-legal-to-sell-a-valid-retail-windows-7-dvd/e26756b9-32e7-4b6d-9cd0-959dbde3ba21

Permalänk
Medlem

Hela marknaden med g2a och kinguin är väl en enda stor gråzon på vad som är lagligt och inte? Många licenser som dom får tag i är väl inte helt på ett helt lagligt sätt, menar jag?

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAMIKIRI:

Vad är det egentligen som säljs på Tradera och Blocket då?

Skrivet av Tekanna218:

Polaren har köpt ett par st därifrån. Kanske inte alltid finns

MSDN eller ADTFT (student-varianten) har licenser för företag och studenter som får användas i vissa sammanhang, båda kräver en underliggande OEM-licens, macOS eller liknande. De är tagna från företags konton och studenters konton, men fungerar som retail och säljs därför som retail.

OEM-licenser kan plockas från företagsdatorer som kör volymlicens, då de inte använder nyckeln på/i datorn när volymlicens används. OEM-licensen tillhör fortfarande dessa företagsdatorer, och OEM-licensen är inte ens giltig att installera på ett hemmabygge till att börja med.

Att ni skulle hitta en legitim retail-licens på nätet begagnad är en snudd på omöjligt, finns ingen vits i att sälja dessa när alla andra varianter går att få tag på för 10-30 kr st när fler nycklar köps. Dessa 100-500 kr ni ser på diverse butiker och säljplattformar är redan ockerpriser för vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Googlade runt lite på det med att man inte få sälja gamla licenser och hittade detta som svar på Microsofts forum
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/is-it-legal-to-sell-a-valid-retail-windows-7-dvd/e26756b9-32e7-4b6d-9cd0-959dbde3ba21

Precis, där står det klart o tydligt att du INTE får sälja en OEM licens

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Du kan ju köra windows 10 gratis oaktiverat också. Verkar fungera som vanligt bara att man får en liten vattenstämpel i hörnet.

För att göra detta så installerar du windows som vanligt men väljer att aktivera eller att ange nyckeln senare.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAMIKIRI:

Hej alla glada.

Jag vill köpa Windows 10 och installera det på upp till fem datorer. Det verkar finnas några varianter. Blir inte riktigt klok på dom. Finns billiga licenser på Blocket och Tradera. Är det pålitligt att köpa sådana. Finns tydligen en Pro version som kan installeras upp till fem datorer. Kan en vänlig själ som har koll på läget reda ut det här för mig. Vad och var ska jag köpa? Laddar jag ner själva mjukvaran från Microsofts sida? Var kan man få tag på billiga licenser/koder?
En liten följdfråga då ena licensen hamnar kanske i en mining dator. Hur många grafikkort klarar Windows 10 av?
Tack i förhand...

Skrivet av Oskar80:

OEM kräver en nyinstallation av windows.
RETAIL gör inte det , båda kan man hitta för 50kr

du behöver inte ens köpa en nyckel.
det är bara utseende saker som blir låsta om du inte aktiverar Windows.

gällande GPU antal skulle jag gissa på att begränsningen sitter vid drivrutinerna och om jag
minns rätt stödjer Nvidia 10 kort och AMD 12 kort.

Mer exakt så är vissa saker under anpassa menyn låsta. Andra sätt att byta tex bild funkar fortfarande. Öppna bild med förvalda bildprogrammet eller webbläsaren Firefox och höger klicka på bild verka ge flera valmöjligheter.

https://www.howtogeek.com/244678/you-dont-need-a-product-key-...
https://winaero.com/blog/change-windows-10-desktop-wallpaper-...

Så överväger man att köpa från skumma säljare så finns billigare alternativ tex från Microsoft med vissa begränsningar som Oskar80 nämnde.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Ladda ner 10 från Microsoft. Nedre blå knappen laddar ner verktyget som gör det mm. Man kan skippa steget där det frågar efter nyckel. När man skapar ny DVD/USB får man med många uppdateringar som har fixat fel för vissa.

7 och 8 nyckel användas för att aktivera 10. Stödet las till några månader efter att 10 släpptes. Vissa behövde installerar klart och använda nyckeln efteråt. Om datorerna redan har 7 och 8 går det går fortfarande att uppdatera till 10 enligt flera i forumet. Ren installation har fixa fel vissa fick efter en uppdatering.

På datorer som redan haft 10 aktiverad kan man skipa steget med nyckeln. Microsoft kommer ihåg och aktiverar efteråt i bakgrunden via internet efter ett tag även om datorn bara har haft lokalt konto och bytt disk.