Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Friktionsdäck VS Dubbdäck

Inleder med denna som förklarar mig och hur jag velar mellan rubrikfrågan.

Har fått erbjudande om Nokian friktionsdäck/dubbdäck och Kumho friktionsdäck/dubbdäck.

Lutar åt Kumho då jag haft Kumho förut och har inget att klaga gentemot dem. Nokiandäcken är nästan 2.000kr dyrare dessutom.

Däremot så velar jag så in i -------- om friktionsdäck kontra dubbdäck. Alltid kört med dubbdäck på vintern, boendes på landet. Men när jag köpte bilen jag har nu så slängde bilfirman med gamla dåliga friktions"Goodrich"däck och jag blev förvånad över hur bra det ändå fungerade. Iofs så stelnade ryggraden till ibland när jag körde i vintras och det var is på vägarna och att jag inte hörde "dubbrasslet".

Vad säger ni? Dubb VS friktion?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Kör du ofta på isiga vägar så välj dubbdäck.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Friktionsdäck

- Tystare
- >140km/h utan att oroa sig för att dubben släpper
- När greppet inte räcker till tycker jag friktionsdäck ger mer förvarning och du får mer tid på dig att reagera. Dubbdäck är mer av/på-känsla

Hoppas på dubbförbud. Då skulle vi kunna ha en slätare asfalt här i Sverige och få ner ljudnivån i bilarna. Blir mindre underhåll också, mindre spårbildning.

Nackdel jag observerat är personer som tidigare körde med dubbdäck och nu gått över till friktionsdäck låter de sitta på året runt. Tycker en ny lag skulle kräva att man har däck anpassade för vinterväglag men även sommarväglag så det gick att bötfälla dumbommarna.

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk
Medlem

Om du endast kör i Stockholms innerstad lite fram och tillbaka friktion.

Om du bor lite utanför stan eller i skogen etc så dubb.

Så 99% av fallen dubb...

Edit:
"Tycker en ny lag skulle kräva att man har däck anpassade för vinterväglag men även sommarväglag så det gick att bötfälla dumbommarna."
Hahaha, exakt... De som kör med friktionsdäck har ju varken grepp på vintern eller på sommaren.

Vintern = Dubbdäck
Sommaren = Sommardäck

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Dubbdäck. Enda undantaget är väll om du bor och åker mycket i stadsområden. Man klarar sig till 95% med friktionsdäck, men de gånger man verkligen behöver dubbarna är det skönt att ha dem.

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem

Vinterdäck snålar jag personligen inte på. Nokian Hakkapelitta R2 dubbfria körde jag på i min Volvo S60, inga problem alls vare sig på barmark, blött, snö eller is. Det är klart att dubb bettar ännu bättre på is, men jag har aldrig varit nära att köra fast eller av vägen med dom däcken.

Kumho ska nog inte vara några bekymmer heller. Kan rekommendera tyred.se om du vill ha bra pris och bra service.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk
Medlem

Beror mycket på var du kör, om du bor norr i landet där det är minusgrader länge så snön blir packad till is på vägarna så är dubbdäck bättre men bor du längre söderut där det tinar bort snabbt så kör på dubbfria.

Dubbdäck har endast bättre grepp på is, är det snö/slask så har dubbfria vinterdäck bättre grepp eftersom de har fler lameller.

De dubbfria är dessutom mycket tystare.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Personligen kört med dubbfritt senaste 10 åren. Framförallt pendlat på västkusten på motorväg och i stadsmiljö. Sällan det är rikligt med snö och blankis på vägarna, men lömsk halka, moddsträngar och slask har det funnits gott om. Som alltid med körning så får man anpassa körning till den relativa hastighetsbegränsningen och det fina med dubbfritt är att åtminstone jag inte invaggas i någon falsk trygghet att man har grepp överallt.

Fördelar med dubbfritt är bra grepp vid underkyld väta/regn och mindre snömängd, mindre rullmotstånd och däckljud, bättre ur långtida hälso- och miljöaspekt samt mindre slitage på vägar. I vissa stadsdelar i ex. Göteborg är det dessutom förbjudet att köra med dubbdäck. Oklart hur det ser ut i övriga Sverige.

Sen är det jäkligt viktigt att satsa på dubbfritt som fått bra i tester och absolut är avsedda för nordiskt klimat. Kontinentala friktionsdäck har inget i Sverige att göra varken sommar- eller vintertid.

Men ska man tuffa runt i skogen eller i Norrland så har jag full förståelse för att dubbdäck och snökedjor är att föredra

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det viktigaste är att du väljer däck efter dina resvanor och inte efter din grannes, arbetskamrats eller släktings resvanor. För en del passar dubbdäck, för andra nordiska dubbfria och för en del är centraleuropeiska dubbfria däck det bästa valet. Det är inte alls så enkelt som att du ska ha dubbdäck bara för att jag behöver dubbdäck.

Så var i Sverige bor du? Storstad eller landsbygd? Stadstrafik, landsväg eller motorväg? Eller kör du på lite av varje? Och vad för slags bil har du, vissa motorstarka bilar med breda däck blir bättre med vissa slags däck.

Permalänk
Medlem

Dubbdäck är givet för mej, men så är jag aldrig i Stockholm eller Göteborg och kör med privatbilen.
Värsta halkan är svarthalkan och då biter bara dubb.

Permalänk
Medlem

Så länge du sänker hastigheten så kommer båda funka finfint.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1W:

Värsta halkan är svarthalkan och då biter bara dubb.

Håller inte med, finns inget som hjälper mot svarthalka, mer än att vägverket är ute och saltar.
Svarthalkan är ju ett väldigt tunt islager så att det inte finns något för dubbarna att bita i, krävs tjockare is/packad snö för det.

Själv har vi kört dubbfritt i många år. Då inte bara i Göteborgstrakten utan halvvägs upp i Sverige periodvis. Anpassar man bara hastigheten efter väglaget och kör mjukt så brukar det inte vara några problem oavsett däck.
Men personligen är det skönt att inte höra rasslet av dubben mot marken hela tiden om man nu inte har ordentligt med snö på vintrarna.

@Beginner: Se bara till att få bra däck som är gjorda för "nordiskt" klimat. Många billigare vinterdäck är gjorda för "europeiskt" klimat vilket har en hårdare gummiblandning vilket i sin tur ger sämre grepp när du verkligen vill ha det.

Permalänk
Medlem

Dubbdäck alla dagar i veckan, när det är dåligt underlag förstås.

Nackdelar finns, så som sämre grepp/bromssträcka när det inte är "vinterunderlag", högre ljudnivå, möjlighet att tappa dubb. Slits fort på bart underlag, blir svampiga vid varmare temperaturer.

Dock skulle odubbade inte fungera alls för mig, det har glidit allt för många gånger, sedan dess alltid dubb.

Odubbade ligger ju bra till på näst intill allt, förutom just is som dyker upp titt som tätt på vinterhalvåret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så länge du sänker hastigheten så kommer båda funka finfint.

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är bara hur mycket, jag fick glid i sidled i en flerfältsrondell med dubbdäck (i gångfart dessutom), jag skulle inte vilja uppleva det med odubbade!

Permalänk
Medlem

Dubbdäck när du bort ute på landet. Säkerheten är betydligt viktigare än ljudnivån. Visst många gånger klarar man sig med friktionsdäck men sen finns det tillfällen när dubbdäck är helt överlägsna när man ska ta sig fram (/bromsa).

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Alltid kört utan dubbar, blir bara slask i Skåne ändå, de stora vägarna är i regel alltid saltade och fina där jag kör. Sen hjälper det att inte köra som en idiot heller och anpassa hastigheten efter väglaget.

Permalänk
Medlem

Bor du norr om Skåne så skulle jag säga dubbdäck! Jag har glidit av vägen i sidled med friktionsdäck och det var mindre kul

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1W:

Dubbdäck är givet för mej, men så är jag aldrig i Stockholm eller Göteborg och kör med privatbilen.
Värsta halkan är svarthalkan och då biter bara dubb.

Är det riktig ishalka så hjälper faktiskt inte dubbdäcken... även om det såklart är lite bättre grepp jämfört med motsvarande friktionsdäck.

Skrivet av talonmas:

Så länge du sänker hastigheten så kommer båda funka finfint.

Skickades från m.sweclockers.com

Bästa rådet vid vinterväglag.

Vissa tror att man kan fortsätta köra lika fort som på sommaren bara för att man har bra vinterdäck.

Permalänk
Avstängd

På vintern vill jag köra med dubbat. Hade odubbat på en bil och körde fast när det blev lite för mycket snömodd. Allt bara spann och modden blev blankare. Tur att bilen bakom åkte iväg så man fick mera fart och kom därifrån.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kör friktionsdäck de senaste åren och lär fortsätta med det, mycket trevligare med mindre vägljud när det är bar asfalt (vilket är 95% av tiden). Det viktigaste på vintern är att anpassa hastigheten efter väglaget så då fungerar även fjällresorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vissa tror att man kan fortsätta köra lika fort som på sommaren bara för att man har bra vinterdäck.

Och väldigt många(åtminstone här i göteborg) blir helt stela och förskräckta av lite snö i vägren och sänker till 50 på motorväg, gärna i vänsterfil, av någon anledning.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Dubb norr om Gävle och friktion söderut. Kul att se en ung Gösta Ekman:)

Permalänk
Medlem

Prioritera du säkerhet=Nokian

Bor du där det ofta pendlar runt 0c 100%dubb
bor du där det sällan är varmare än 0c då funkar ej dubb (R3) (ju kallare ju mer grepp har friktionsdäcken mot snö)
Bor du i skåne europeiska friktions däck WR (Inte om du fundera på att åka uppåt för att åka skidor)

Funderar du på din ekonomi Nokian dubb H9 topp Budget Nordman 7

Kör du mycket bil då är det ej dubb du bör välja då ett högre ljud som dubbdäck ger gör dig tröttare och mer ofokuserad.

https://www.nokiantyres.se/dack/personbilar/dubbdack/

jag körde H8 245/40R18 för 2 år sedan men bilen framför mig körde friktionsdäck (billigare märke) några kurvor längre fram ser jag bilen åka över till fel sida för att sedan landa i diket själv kände jag att det var lite halt när jag fick bromsa men inte minsta risk för att köra av.

Jag vill inte ha tur när jag kör bil jag vill kunna lita på att kan bilen framför klara kurvan då vill jag veta att jag också kan det. Så varför snåla på vinterdäck.

Ska du välja snåla på sommardäcken inte vinterdäcken.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Och väldigt många(åtminstone här i göteborg) blir helt stela och förskräckta av lite snö i vägren och sänker till 50 på motorväg, gärna i vänsterfil, av någon anledning.

Varför tror du??? 10-15% kör sommardäck året runt i Göteborg klart som fffffff de kör försiktigt då försäkringen inte gäller om de är vållande.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Gå och köp senaste numret på Teknikens Värld. Där testar de vinterdäck och de ger också tydliga rekommendationer till däck beroende på var du bor och hur du kör.
Köp t.ex. inte däck typ "Nokian för de alltid varit bra".
När du trampar på bromsen vill du ju att bilen ska stanna.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Läs däckstester säger jag bara!

De bästa dubbfria är bättre på det mesta gentimot de billigare dubbade.
Men de som säger sig "testat" dubbfria ett par gånger och avfärdar det som skit så visar det sig vara budgetdäck.
Är endast ett par premiummodeller som brukar hålla måttet, Nokian Hakka R2/R3 och Continental Viking Contact 7 (inte att förväxla med vinter contact)

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av frasse_84:

Läs däckstester säger jag bara!

De bästa dubbfria är bättre på det mesta gentimot de billigare dubbade.
Men de som säger sig "testat" dubbfria ett par gånger och avfärdar det som skit så visar det sig vara budgetdäck.
Är endast ett par premiummodeller som brukar hålla måttet, Nokian Hakka R2/R3 och Continental Viking Contact 7 (inte att förväxla med vinter contact)

Nu har jag inte läst de senaste testerna, men rent generellt över tid har det varit så att det har varit väldigt stor variation på de dubbfria, vilket det du skriver ju också antyder. Man har i snitt fått ett bättre däck med dubbade om man inte köpt budgetdäcken. Sedan finns ju också frågan om att det finns två typer av dubbfria där den ena sorten i princip mest är tänkt för lägre temperatur, men barmark, och bara i nödfall för vinterväg. Jag har följt det här i säkert 20 år och det har hänt mycket med de dubbfria. För 20 år sedan var de nästan genomgående dåliga.

Sedan finns det många målkonflikter med vinterdäck där saker som gör dem bättre på ett underlag gör dem sämre på ett annat, vilket accentueras när man inte ska ha några dubb i dem.

Permalänk
Avstängd

Kört med både bäst i test dubbfria och dubbade.

Dubbade: kan svänga hur som helst var som helst utan att behöva tänka på att det är snö / is jag kör på. Dessvärre bodde jag i stan och behövde därmed dubbfria. Sen kom ju miljösnacket, tills dom kom på att det är SÄMRE luft med sandade gator

Dubbfria: Katastrofalt i jämförelse. Anti spinn och alltihopa slår igång konstant. Ingen kontroll alls. Testat 4 olika däck. Värt att nämna är att jag kör bakdrivet BMW 330E sedan 5 år tillbaka.

Summa summarum: Det borde vara olagligt med dubbfria däck friktionsdäck.

Permalänk
Medlem

Köpte nya dubbdäck förra vintern (bor vid kusten i Norrbotten) och skulle inte vilja köra friktion just för att inte riskera att helt plötsligt inte ta mig hem om det exempelvis regnar på blankis (visst tar man sig troligtvis hem utan dubbar också, men inte lika säkert).

I vintras var det en sådan dag och jag hade förvånansvärt bra fäste trots sämsta möjliga förhållande, trafiken gick knappt framåt och sanden frös in direkt, men jag kunde i princip köra obehindrat. Vintern före kändes det betydligt mer spännande vid normala förhållanden på halvkassa dubbdäck. (så folket, se till att ha fräscha däck)

Permalänk
Medlem

kört friktionsdäck i 8 år nu, både på landet som i stan, kan inte säga att jag saknar dubbdäck faktiskt.. sen finns det ju flera faktorer, har du 4wd? bor du ute på landet/skogen med dåliga eller oplogade vägar?
Mycket handlar om körstil och väglag, som många fler tidigare sagt, bor du i stan så finns det i stort sett ingen anledning att köra med dubb. bor du ute på landet ( tänker grusvägar nu ) så kan det vara skönt med dubb om man sku upp för lite backar osv

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W