Permalänk
Medlem

DNS och internet problem med comhem.

Hej! Först och främst tack för ett fantastiskt forum som hjälpt mig i mångt och mycket, ni är bäst!

Sedan vi i Juli bytte ägare (från sambo till mig) på vårt comhem-abonnemang 300/10 (för att ta del av ett förmånligare pris) har vi haft eviga problem med att internet "droppar" hela tiden utan att operativsystemet visar att man tappat internetuppkoppling. Jag vänder nu mig till er efter att comhem otaliga gånger "kommit fram till att problemet inte kvarstår" och om någon ber mig starta om routern en gång till tror jag jag kommer implodera!

I Chrome visas först "DNS-fel" som sen övergår till "inget internet". Detta sker på både windows-, mac- och våra android-enheter med nätverkssladd eller wifi oavsett. Antingen kan man vänta 2-3 min så kommer internet tillbaka eller så av-ansluter man och ansluter igen. Vi använder inte någon VPN och har olika antiviruslösningar på alla enheter.

Vi kör med comhems C2 router, och har även fått en sprillans ny men felet kvarstår. När vi körde C1 routern på förra ägaren fungerade det problemfritt. Eftersom problemet indikerar på DNS problem har jag själv försökt byta till Googles DNS 8.8.8.8 på råd från andra trådar här, utan framgång. Andra åtgärder jag testat är:

- Återställt Windows, uppdaterat nätverkskort och drivrutiner.
- Testat om felet ter sig olika över wifi eller med nätverkssladd. Det gör det inte.
- Testat koppla isär 2,4 och 5 ghz banden.
- Testat förlänga DNS-adress förnyelse i routerinställningarna.
- Startat om routern, låtit den varit avstängd sen startat på nytt flertalet gånger.
- Återställt routern.
- Bytt router.
- Bytt alla sladdar.

Är det någon som känner igen problemet eller kan tipsa om fler möjliga lösningar?
Det skeva är att det funkade finfint med comhem på sambon men nu är det helt hopplöst.

Permalänk
Medlem

Yes har haft samma problem. Så nu är en ny router påväg, kör med en av de gamla sålänge och allt funkar. Men om felet kommer tillbaka med nya routern så är det ju nått skit med deras routrar. Ska hämta ut nya routern imorgon, så kommer uppdatera tråden hur det går.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

@bobzombie: Ah! Se det har vi redan gjort! Vi är inne på vår andra C2a med problem. Jag önskar att vi kunde ha C2an eftersom wifiet har bättre räckvidd på den än C1an. Men om det är så att comhem nya routrar är skit får vi la också backa till den gamla.

Hoppas det funkar bättre för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pattus:

Hej! Först och främst tack för ett fantastiskt forum som hjälpt mig i mångt och mycket, ni är bäst!

Sedan vi i Juli bytte ägare (från sambo till mig) på vårt comhem-abonnemang 300/10 (för att ta del av ett förmånligare pris) har vi haft eviga problem med att internet "droppar" hela tiden utan att operativsystemet visar att man tappat internetuppkoppling. Jag vänder nu mig till er efter att comhem otaliga gånger "kommit fram till att problemet inte kvarstår" och om någon ber mig starta om routern en gång till tror jag jag kommer implodera!

I Chrome visas först "DNS-fel" som sen övergår till "inget internet". Detta sker på både windows-, mac- och våra android-enheter med nätverkssladd eller wifi oavsett. Antingen kan man vänta 2-3 min så kommer internet tillbaka eller så av-ansluter man och ansluter igen. Vi använder inte någon VPN och har olika antiviruslösningar på alla enheter.

Vi kör med comhems C2 router, och har även fått en sprillans ny men felet kvarstår. När vi körde C1 routern på förra ägaren fungerade det problemfritt. Eftersom problemet indikerar på DNS problem har jag själv försökt byta till Googles DNS 8.8.8.8 på råd från andra trådar här, utan framgång. Andra åtgärder jag testat är:

- Återställt Windows, uppdaterat nätverkskort och drivrutiner.
- Testat om felet ter sig olika över wifi eller med nätverkssladd. Det gör det inte.
- Testat koppla isär 2,4 och 5 ghz banden.
- Testat förlänga DNS-adress förnyelse i routerinställningarna.
- Startat om routern, låtit den varit avstängd sen startat på nytt flertalet gånger.
- Återställt routern.
- Bytt router.
- Bytt alla sladdar.

Är det någon som känner igen problemet eller kan tipsa om fler möjliga lösningar?
Det skeva är att det funkade finfint med comhem på sambon men nu är det helt hopplöst.

Börja med att tömma den lokala dns cachen med kommandotolken.
Skriv: ipconfig /flushdns

Sedan testar ni nedan två IPv4 adresser till DNS servrar, i routern. Dom går till VPN företaget ovpn.com's DNS servrar.
46.227.67.134
192.165.9.158

Hjälper det något?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: Det har jag inte. Ska testa omedelbum, tack för tipset! Återkommer med resultat

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: Jag hittar inte att det går att ändra DNS i comhems router. Det enda jag hittar är dethär https://www.facebook.com/ComHem/posts/1086018811444392/ som säger att det inte är möjligt "pga säkerhetskäl".

Tips på någon workaround?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pattus:

@iBurningMan: Jag hittar inte att det går att ändra DNS i comhems router. Det enda jag hittar är dethär https://www.facebook.com/ComHem/posts/1086018811444392/ som säger att det inte är möjligt "pga säkerhetskäl".

Tips på någon workaround?

Jag ska inte gå offtopic, men det är skitnödigt skitsnack. Comhem är bland dom sista jag skulle lita på har intresse av säkerhet.

Gå till inställningar för ditt nätverkskort -> IPv4 och välj lådan för manuella inställningar i "DNS delen".
Där kan du manuellt ange DNS direkt i Windows.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: Jo jag förstod de från FB tråden Har bytt nu, men har ju redan bytt en gång tidigare där till googles DNS. Hoppas iallafall det blir bättre, tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Kan du pinga DNS-servern som Comhem tilldelar dig?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Hej!

Lånar tråden då jag har samma problematik med min TV och Comhemuppkopling(Västerås). Har haft problem i nån månad nu, kanske en och en halv.

Har en LG OLED55B7V som är ansluten trådlöst till min router, APU2D0 Router and 802.11ac 3×3 MIMO Access Point med openWRT mjukvara. Har precis samma problem med att just TV'n "tappar" internet under några minuter, ca 3-5 typ. Så irriterande när man sitter och kollar på någon av de installerade strömningstjänsteapparna. <Tittar jag i inställningar under uppkopplingsstatus så står det DNS-problem.>

Är det någon som fortfarande upplever liknande symptom?

Märker det inte på datorer eller mobiler öht.

Vänligen Andreas

Kom på en förtydligande text.
Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Medlem

Om vi byter DNS kommer vi inte ut på nätet, är det någon annan som har det problemet? Modemet blir ju skitsegt om man bryggar och hastigheten blir lägre oavsett om jag sätter min ASUS TUF-AX5400 eller min jävla Juniper EX3300 direkt efter, tappar ändå hastighet märkbart. Vore bra om man kunde brygga enbart en port men nej då...
C2-modem så klart -.-

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Om vi byter DNS kommer vi inte ut på nätet, är det någon annan som har det problemet? Modemet blir ju skitsegt om man bryggar och hastigheten blir lägre oavsett om jag sätter min ASUS TUF-AX5400 eller min jävla Juniper EX3300 direkt efter, tappar ändå hastighet märkbart. Vore bra om man kunde brygga enbart en port men nej då...
C2-modem så klart -.-

Tja

hur ser det ut i windows när du har bytt dns? det borde funka.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tja

hur ser det ut i windows när du har bytt dns? det borde funka.

Ser ut som på alla andra burkar men det går inte att surfa, känns som att port 53 är blockad på något sätt, skitskumt. Frågan är om det har med den där DNS-inställningen i modemet som inte går att ändra.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av pattus:

Jag vänder nu mig till er efter att comhem otaliga gånger "kommit fram till att problemet inte kvarstår" och om någon ber mig starta om routern en gång till tror jag jag kommer implodera!

I Chrome visas först "DNS-fel" som sen övergår till "inget internet". Detta sker på både windows-, mac- och våra android-enheter med nätverkssladd eller wifi oavsett. Antingen kan man vänta 2-3 min så kommer internet tillbaka eller så av-ansluter man och ansluter igen. Vi använder inte någon VPN och har olika antiviruslösningar på alla enheter.

Vi kör med comhems C2 router, och har även fått en sprillans ny men felet kvarstår. När vi körde C1 routern på förra ägaren fungerade det problemfritt. Eftersom problemet indikerar på DNS problem har jag själv försökt byta till Googles DNS 8.8.8.8 på råd från andra trådar här, utan framgång. Andra åtgärder jag testat är:

Skulle tro att det CH menar med att "problemet inte kvarstår" är att modemet inte tappar kontakten med deras huvudcentral, det går enkelt att kolla från deras sida om det finns nerkopplingar eller störningar i signalen. Den där C2-burken verkar rätt strulig, jag tycker att den nämns en del här på forumet. Vädligt tråkigt att hastigheten går ner om man bryggar den annars är ju det den givna lösningen. Går det att köra med C1-modemet i stället?

Visa signatur

RIP 780