Lära sig språk i vuxen ålder?

Permalänk
Medlem

Lära sig språk i vuxen ålder?

Någon som har lärt sig språk i vuxen ålder? Pratar alltså inte om programmeringsspråk nu utan människospråk.

Jag försöker mig på detta, mestadels med hjälp av Duolingo, men tycker det går segt att gå från nivå som jag kallar "minimal 1": "kunna några enstaka fraser" till vad jag kallar "minimal 2": "kunna hänga med någorlunda i vardagssamtal."

Det jag tycker funkat bra är dock att skippa grammatiken, och istället lära sig vanliga fraser och ord. Sedan är det förstås bra om man kan prata med någon som kan språket och kan tänka sig att prata på ens nivå.

Någon annan som har sysslat med att lära sig språk och har några "hacks" för att snabbt lära sig ett språk till den nivå jag kallar "minimal 2" eller högre på relativt kort tid?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Jag själv har i vuxen ålder lärt mig teckenspråk, så det går absolut! Även om man har en liten fördel om man kan svenska så är det ett enskilt språk med en del egna ord och väldigt mycket egen grammatik, tecknad och talad svenska är inte densamma.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Om du kan två språk flytande är det generellt mycket enklare att lära sig ett tredje.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem

Lärt mig kinesiska efter det att jag fyllde 23. Tog iofs en hel del tid, men lärde mig ett och annat knep hur man lär sig språk. Håller på med koreanska nu.

Finns en undersökning som diskuterar tiden det tar för amerikanska diplomater att lära sig ett språk innan de blir skickade till ett land. Finns 2 lärdomar där tycker jag.

1) Tiden det tar varierar betydligt beroende på hur nära besläktat det är med ditt modersmål. På en faktor på upp till 3 gånger så lång tid.
2) De räknar tid i timmar och inte månader eller år. Med andra ord, ta medelsvensken som lär sig tyska i högstadiet. Han lär sig ca 1 timme per vecka. Även efter 5 år är det endast ca 200 timmar. Om du skulle plugga tyska på heltid skulle du uppnå liknande resultat på 1-2 månader.

Så om du vill lära dig språk på kort tid måste du lägga mycket tid på det. Variera mellan olika former. Skriva, lyssna, högläsa, prata osv. Hoppas att det är till hjälp

Permalänk
Medlem

"My [insert language] coach" serien på nintendo DS
Rosetta Stone på PC
Om det är Japanska rekommenderar jag Human Japanese på Android
Titta på filmer odubbat med undertexter.... MASSOR!

Permalänk
Medlem

Min mamma jobbade med äldre inom sitt yrke och stötte på en herre på 94 år som börjat läsa franska. När hon frågade varför så var svaret "damerna gillar det"!

Så det är ALDRIG för sent att lära sig språk. Eller något annat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Fixa "Rosetta Stone" så är du flytande inom ett år om du kör en timma per dag ungefär

Permalänk
Medlem

Jag är 25 och pluggar japanska just nu, det går rätt bra har kommit till den nivå där jag kan för det mesta läsa och höra flytande vad folk säger. Det är ju mest det här med att prata själv och skriva egna meningar som är svårt.

Tror egentligen alla sätt att plugga funkar, jag kör med en kursbok och övar glosor på Memrise.com då de hade alla glosor där. Det är bra för att lära sig språket men sen måste man ju öva en massor så då rekommenderar jag förmodligen att hitta en lärare du kan prata med, jag tänkte börja med Italki.com efter vintern, sen kommer jag också flytta och plugga i Japan nästa sommar för att omringa mig själv i språket.

Permalänk
Medlem

Var alltid svenska, och engelsktalande, de senaste 5 åren så har man lärt sig både koreanska, kinesiska mandarin.

Så idag vid 32 så talar man svenska, engelska, kineiska, och koranska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektroman:

Någon som har lärt sig språk i vuxen ålder? Pratar alltså inte om programmeringsspråk nu utan människospråk.

Jag försöker mig på detta, mestadels med hjälp av Duolingo, men tycker det går segt att gå från nivå som jag kallar "minimal 1": "kunna några enstaka fraser" till vad jag kallar "minimal 2": "kunna hänga med någorlunda i vardagssamtal."

Det jag tycker funkat bra är dock att skippa grammatiken, och istället lära sig vanliga fraser och ord. Sedan är det förstås bra om man kan prata med någon som kan språket och kan tänka sig att prata på ens nivå.

Någon annan som har sysslat med att lära sig språk och har några "hacks" för att snabbt lära sig ett språk till den nivå jag kallar "minimal 2" eller högre på relativt kort tid?

DuoLingo är en bra och trevlig app men man lär sig inte riktigt som om man hade pluggat språket eller så. Jag tror det kan hjälpa mycket om man pluggar ett språk på annat sätt också men som enda källa till kunskap har den en hel del brister. Jag körde exempelvis en del holländska när jag var tvungen att vara där en del för jobbet men det gav inte mycket. Jag kan massvis av varianter på [barnen] [äter] en [macka], [pojkarna] [läser] en [tidning], [frun] och [mannen] [läser] en [tidning] och [äter] en [macka] osv. men mer användbara saker för en nybörjare/turist eller så saknas. Var är toaletten? När går tåget? Betalmöjligheter? Öppettider? Artighetsfraser? Sen behövs det inte i Nederländerna då fler pratar engelska där än här, men det är förstås en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Min mamma jobbade med äldre inom sitt yrke och stötte på en herre på 94 år som börjat läsa franska. När hon frågade varför så var svaret "damerna gillar det"!

Så det är ALDRIG för sent att lära sig språk. Eller något annat

Skickades från m.sweclockers.com

Fast, för att besvara frågan då... Hur bra franska lärde han sig och på hur lång tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

DuoLingo är en bra och trevlig app men man lär sig inte riktigt som om man hade pluggat språket eller så. Jag tror det kan hjälpa mycket om man pluggar ett språk på annat sätt också men som enda källa till kunskap har den en hel del brister. Jag körde exempelvis en del holländska när jag var tvungen att vara där en del för jobbet men det gav inte mycket. Jag kan massvis av varianter på [barnen] [äter] en [macka], [pojkarna] [läser] en [tidning], [frun] och [mannen] [läser] en [tidning] och [äter] en [macka] osv. men mer användbara saker för en nybörjare/turist eller så saknas. Var är toaletten? När går tåget? Betalmöjligheter? Öppettider? Artighetsfraser? Sen behövs det inte i Nederländerna då fler pratar engelska där än här, men det är förstås en annan sak.

Kan hålla med om det. Vad rekommenderar du för lärplattform att lära sig mer sådana användbara saker som du nämner?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Är inne på att ge mig på Rosetta Stone. Tänkte börja med 3 dagars test versionen när jag får lite mer tid över så man kan utnyttja den till max.

Om jag sedan gillar det så blir det nog en 3/6 månads version till att börja med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektroman:

Kan hålla med om det. Vad rekommenderar du för lärplattform att lära sig mer sådana användbara saker som du nämner?

Jag har ingen aning faktiskt. Rosetta Stone kanske kan vara något, men jag vet inte. Enklaste sättet för mig att lära mig ett språk är ju att liksom bada i det. Vill du lära dig franska, se franska filmer med fransk text, läs franska nyheter, sätt Windows till franska osv. och det bästa är förstås att spendera tid i ett land eller område där språket talas.