Vad för sorts switch behöver jag för IPTV?

Permalänk

Vad för sorts switch behöver jag för IPTV?

Så jag vill köpa en Gigabitswitch som jag hade tänkt koppla in min router i (som har alla mina enheter kopplade in i den förutom IPTV), samt 2 IPTV boxar (i switchen, inte routern).

Jag har väldigt dålig förståelse för vad som krävs för att IPTV ska funka felfritt hemma, så därför behöver jag er hjälp. Vilken sorts switch behöver jag köpa för att IPTV ska funka med den? Har ni några rekommendationer?

Intressant att notera: Om jag kopplar en IPTV box "in i väggen" (i "Uplink" porten, dvs jag bypassar min stadsnätsbox/tjänstefördelare helt och hållet) så funkar IPTV utan problem. Så jag tror att detta betyder att VLAN inte behöver användas för att IPTV ska funka.

(Anledningen till att jag köper den är för att ersätta min stadsnätsbox/tjänstefördelare med den då stadsnätsboxen/tjänstefördelaren suger)

Räcker det med en vanlig "dum" (unmanaged) switch som har stöd för "IGMP snooping"? Som t.ex. denna: https://www.tp-link.com/se/business-networking/unmanaged-swit... ?

Tack!

Permalänk
Medlem

Netgear har en billig switch har VLAN och IGMP snooping.
Även om inte VLAN behövs nu så kan det vara bra att ha.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Netgear har en billig switch har VLAN och IGMP snooping.
Även om inte VLAN behövs nu så kan det vara bra att ha.

Jag vet att managed switches är en uppgradering från unmanaged switches men finns det någon nackdel med att ha en managed switch istället för en unmanaged switch? Om det visar sig att VLAN inte behövs, kan jag använda en managed switch som en unmanaged switch (alltså utan någon konfiguration, bara plug and play)?

Förresten, switchen jag länkade påstår vara en "unmanaged switch", men det står att den har stöd för QoS och IGMP snooping. Hur kan den ha det om "unmanaged switches" är okonfigurerbara... eller är dem det? Sorry, för den dumma frågan... är bara lite förvirrad över hur dem marknadsför dessa switchar.

Permalänk
Inaktiv

Kan du ta bild på väguttaget? Om du har Telia, så finns det en lättare lösning förutsatt du använder deras mediaomvandlare

Permalänk
Skrivet av anon285805:

Kan du ta bild på väguttaget? Om du har Telia, så finns det en lättare lösning förutsatt du använder deras mediaomvandlare

Har inte Telia. "Städsnätsboxen" är en Packetfront DRG 230 (den verkar vara en vanlig switch utifrån det jag har läst om den. Finns tyvärr inte mycket info online om den).