Windows 10 1909-tråden

Permalänk
Medlem

Windows 10 1909-tråden

Tja

Nu finns 1909 att tanka ner på MSDN. Släps nog om någon vecka till allmänheten.

Har installerat om mina laptops samt gaming burken med 1909 ( clean install ) kör det även på jobbet och har ej stött på några problem ännu.

Spelat genom:
Steam
Battle.net
Origin

allt flyter på fint än så länge.

Någon annan som testat?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tja

Nu finns 1909 att tanka ner på MSDN. Släps nog om någon vecka till allmänheten.

Har installerat om mina laptops samt gaming burken med 1909 ( clean install ) kör det även på jobbet och har ej stött på några problem ännu.

Spelat genom:
Steam
Battle.net
Origin

allt flyter på fint än så länge.

Någon annan som testat?

https://www.bildtagg.se/file/3m6fs6qwnzjme4xjcd70n5o

Är tveksam till uppgradering av ett stabilt och fungerande W10 system. Det händer lite för udda saker. När jag försökte med nuvarande (1903) så började en del DX-filer saknas efter någon vecka trots att man inte hade (av)installerat något. Avvaktar medan ni Beta testare tar hand om bugghanteringen åt mig

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

får man detta uppdatering om man gör update i win 10 ? allså man slipper göra clean install

verkar inte få denna uppdatering då jag har 1903 redan endå står det jag har senaste update hmm ? vad göra

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

hur är det med dessa stora uppdateringar får alla dom med windows update eller måste man göra något? laddas dom ned automatiskt?
//ny win10 användare

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

hur är det med dessa stora uppdateringar får alla dom med windows update eller måste man göra något? laddas dom ned automatiskt?
//ny win10 användare

De kommer att dyka på på Windows Update inom en snar framtid.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

får man detta uppdatering om man gör update i win 10 ? allså man slipper göra clean install

verkar inte få denna uppdatering då jag har 1903 redan endå står det jag har senaste update hmm ? vad göra

Skrivet av Aka_The_Barf:

hur är det med dessa stora uppdateringar får alla dom med windows update eller måste man göra något? laddas dom ned automatiskt?
//ny win10 användare

Skrivet av kapisch:

De kommer att dyka på på Windows Update inom en snar framtid.

Om man inte får ned någon av de stora uppdateringarna (1709, 1803, 1809 osv osv) så går man till till denna sidan och hämtar Microsofts uppgraderings-hjälp-program.

Har hänt mig ett par gånger att den inte drar ned de stora uppdateringarna.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

verkar som att Windows 10 1909 ar bara tillgangligt for preview/beta testare and sa lange... inte an for allman nerladdning så det dröjer innan vi kan ta del av kakan har jag fått info from en källa

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

verkar som att Windows 10 1909 ar bara tillgangligt for preview/beta testare and sa lange... inte an for allman nerladdning så det dröjer innan vi kan ta del av kakan har jag fått info from en källa

Ja det var ju vad TS sa också...

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Vad är nytt i uppdateringen?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Uppdateringen är ju som ett servicepack till 1903, väldigt lite nytt. Update från 1903 till 1909 tog inte lång tid via Windows Insider, tog kanske 5-10 minuter vid omstarten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Cooling23: Undrar det också. Några nyheter för oss som kör AMD?

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Vad är nytt i uppdateringen?

Skrivet av muut:

Uppdateringen är ju som ett servicepack till 1903, väldigt lite nytt. Update från 1903 till 1909 tog inte lång tid via Windows Insider, tog kanske 5-10 minuter vid omstarten.

Skrivet av Juus1:

@Cooling23: Undrar det också. Några nyheter för oss som kör AMD?

//C

Utan att ha testat 1909 ordentligt själv vågar jag gissa på väldigt lite förändringar baserat på att major version (eller w/e) för 1909 är 18363 att jämföra med 18362 för 1903. Wooooooow... Jämför då med skillnaden mellan tidigare versioner:

~YYMM

"Major version"

Delta

1909

18363

1

1903

18362

599

1809

17763

629

1803

17134

835

1709

16299

Nästa gång det händer något lär vara med 20H1 som lär ha versionsnummer närmre 19k om inte över. Senaste insiderversion verkar vara 19002 i "Skip Ahead"-ringen, men vet inte hur ringarna funkar så det kanske snarare är början på 20H2. Var ju nyligen en nyhet uppe om att 18995 skulle bli 20H1, men det behöver ju inte alls vara skrivet i sten eller korrekt på något vis.

EDIT: https://docs.microsoft.com/en-us/windows-insider/at-home/what...
Joråsåatte. Rätt tomt i jämförelse med 20H1.

tabell > lista
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Körde ner detta för några dagar sedan och har haft problem med random freezes och reboots.

Sitter på Ryzen 3600 på ett Aurus x570 Elite. Får en helsikes massa Kernel issues code 41, 1rexpress code 27 eller liknande men har helt stabila linor från psu och ingen ny hårdvara. Kanske inte relaterat till 1909 då idag är första gången jag kikade i eventviewer. Har å andra sidan inte haft liknande problem sedan jag uppdaterade alla drivare till chipset m.m.
Kanske dåligt kompatibla drivare till 1909? Kan bara hitta de som finns för 1903 på GB´s hemsida...

Rullat tillbaka till 1903 så får vi se om det har någon effekt....

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

För mig fungerar 1909 lika bra som 1903. Det jag har märkt som skiljer är att listan av tidigare sökningar i utforskaren har blivit längre (tidigare var det bara 3 som visades).

Permalänk
Medlem

Nu har jag vågat testköra 1909 ett tag, och det verkar vara riktigt stabilt och bra. Inga random frysningar, blue screens, buggar eller allmän sölighet. Inte heller har Windows raderat några DLL filer på vad som verkar vara eget bevåg. Riktigt nöjd hittils

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Uppdaterade till 1909, vissa spel fick forced error/gick inte starta osv, fick installera om dom. Annars har jag inte märkt något direkt.
Märkte ju ingen förbättring på något heller så är ju whatever typ

Permalänk
Medlem

Inga uppenbara fel, än...

Permalänk
Medlem

När jag får upp inloggningssidan vid datorstart eller viloläge så kan jag se att det finns en liten notis/text längst ner till vänster där det står " Paket från Amazon, idag hela dagen." Hur kan jag använda/komma åt denna information när jag väl är inloggad? Jag har inte Postnord eller Amazon installerad på min dator.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

När jag får upp inloggningssidan vid datorstart eller viloläge så kan jag se att det finns en liten notis/text längst ner till vänster där det står " Paket från Amazon, idag hela dagen." Hur kan jag använda/komma åt denna information när jag väl är inloggad? Jag har inte Postnord eller Amazon installerad på min dator.

Kommer från din kalender.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick en h-vetes massa ”kmode exception not handled” efter 1909-update, nästan varje uppstart. Oftast gick det köra repair, ibland inte och då krävdes ett par omstarter.
Körde diag på diskar och minnen, inga fel.
Alla drivers och fw var senaste.

Körde en clean install av 1909 med media creation tool och sedan dess har allt fungerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon mer som har problem med Explorer? Sökrutan slutar att fungera ibland, kan inte interagera med den överhuvudtaget. Har hänt på 2 datorer nu...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Någon mer som har problem med Explorer? Sökrutan slutar att fungera ibland, kan inte interagera med den överhuvudtaget. Har hänt på 2 datorer nu...

Ja, mitt intryck är att det verkar vara "normalt". Dessutom så ser man ju inte vad man håller på med ens när det fungerar eftersom de gjort marginalerna så enorma att inget får plats i sökrutan längre.

Den nya UI-designen indikerar väl mer eller mindre att ingen på MS använder sökrutan, så det är väl helt i linje med att sådana buggar slinker igenom.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, mitt intryck är att det verkar vara "normalt". Dessutom så ser man ju inte vad man håller på med ens när det fungerar eftersom de gjort marginalerna så enorma att inget får plats i sökrutan längre.

Den nya UI-designen indikerar väl mer eller mindre att ingen på MS använder sökrutan, så det är väl helt i linje med att sådana buggar slinker igenom.

Håller med 200%, hajar inte varför man ska mecka med saker som fungerar. Skönt att jag inte är ensam om problemet, förhoppningsvis fattar MS också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090