Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

The Witcher 3, massivt fps-drop

Permalänk

The Witcher 3, massivt fps-drop

Hej!

Satte mig för att lira lite The Witcher 3 häromdagen och upptäckte snabbt att det inte flöt på fullt lika bra som jag är van. Från en dag till en annan hade jag förlorat runt 30-40 fps, så i nuläget kommer jag aldrig högre än 60fps utom i menyerna(då jag av förståeliga skäl hamnar på 144). Så från 80-100 till 40-60.

Min hårdvara är som följande; Fractal Meshify-C, ASUS PRIME Z270-A, i5 7600K + be quiet! Dark Rock Pro 3, 16GB Ballistix Sport 2666 MHz, ASUS GTX Expedition OC 1070 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Inställningarna i spelet är på max förutom HairWorks, som är inaktiverat.

Det enda jag gjort som skulle kunna ha någon som helst inverkan i modern tid är att byta plats på några fläktanslutningar och installera AI Suite 3 för att ställa in kurvorna utanför BIOS. Programmet fungerade dock kasst, så jag avinstallderade det ganska omgående.
Det jag har märkt är att vare sig processorn eller grafikkortet jobbar på lika mycket som tidigare. Förut så har CPU'n tuggat på runt 98-99% och grafikkortet har legat på full belasting större delen av tiden.

Har en print från Afterburner här; https://imgur.com/lV2KBsn

Dessutom märkte jag nu ikväll att grafikkortet klockar betydligt högre än vad jag själv ställt in. Har tidigare haft det undervoltat till 0,92 volt och kört i ~1890MHz ungefär.

Tips eller liknande erfarenheter mottages tacksamt!

Mvh, Andreas

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk

Testa att åka till en annan del av witcher världen.

vet att spelet på sina ställen är riktigt tungdrivet (framförallt i städerna vad jag upplever)

dessutom sätt prefere maximum performance i Nvidia panelen vill minnas att spelet blev väldigt gungigt FPSmässigt om man körde med någon av de andra valen i listan under power management mode om du inte sedan gjort det.

annars ser det ju ut som att din CPU lite halvt går på knäna ligger ganska nära 100% use och ändå bara ca ~50% på GPU

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag har kuskat runt i både större och mindre städer, skogar och interiörer. Beauclair visar betydligt bättre fps än Novigrad dock. Har ställt in maximum performance i både NVIDIA Settings och Windows power plan, men märkte ingen skillnad :/

Men! Jag prövade sparka igång Fallout: New Vegas bara för att testa ett något mindre krävande spel, och flyter också på riktigt jävla dåligt Så just nu pekar allt på GOG som boven i dramat.

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD