Permalänk

Deco M9 vs Google WiFi vs Unifi Mesh

Tjena,

Ska ha nytt nätverk och tror det får bli Mesh då jag inte på enkelt sätt kan dra kabel på vettigt sätt. Kollat på Deco M9 (även M5), Google WiFi och Unifi Mesh.

Kör Unifi AP-AC-LR idag och funkar bra men som sagt nu kan jag inte dra kabel. Därför tittat på AP-AC-M. Hittar dock främst folk som kör de utomhus. Någon som har erfarenhet av dem? Bör man köra 1 AP-AC-LR från routern o Mesha utifrån den eller köra helt på Mesh-APs?

Sen en annan fråga, hur är det med Deco M9/M5? Dem har ingen routerfunktion eller? Google har väl det och Unifi har inte om jag förstått det rätt, men hittar ingen info på Decos.

Permalänk

Bumpar denna så här på fredagseftermiddagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag har ingen åsikt mer än att Asus Lyra förmodligen är ett bra val.

Sen är det en gåta för mig själv att det "inte går" att dra nätverkskablage?? (för en mycket bättre AP lösning)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av plunn:

Jag har ingen åsikt mer än att Asus Lyra förmodligen är ett bra val.

Sen är det en gåta för mig själv att det "inte går" att dra nätverkskablage?? (för en mycket bättre AP lösning)

går och går.. visst man kan dra en synlig kabel längs lister eller eventuellt försöka dra bakom lister men tjocka betongväggar/tak/golv gör det svårare och därför jag tänkte mesh skulle vara smidigare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulle0216:

går och går.. visst man kan dra en synlig kabel längs lister eller eventuellt försöka dra bakom lister men tjocka betongväggar/tak/golv gör det svårare och därför jag tänkte mesh skulle vara smidigare...

Och det är just detta som gör det svårt för ett Mesh system också.
Om man skall ha Mesh så skall man köpa ett som har "Dedicated Backhaul", då ökar chansen för att det skall fungera.
Det gäller också att placera ut delarna så att de kan kommunicera med varandra på ett bra sätt.
Bäst är "Line of Sight", skall signalen gå igenom en vägg/tak så försök få så nära rät vinkel som möjligt.
10 cm betong blir lätt både det dubbla och tre dubbla för signalen att passera vid snäva vinklar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W