Intel: "Utveckling av 5 nanometer igång"

Permalänk
Medlem

AMD leker med Intel nu.. Dom vet inte vad dom ska göra..

Visa signatur

akademie

Permalänk
Medlem

@Yoshman:

Jag har hört samma sak. Utveckligen går vidare mot mindre kretsar på laptopsidan men på desktop och serversidan vet man inte riktigt hur roadmap ser ut. Man vet ungefär hur man ska göra mindre och strömsnålare kretsar men att göra mindre kretsar som också är snabbare än vad vi har idag verkar svårt. Det uppstår läckage och kvantelektriska effekter som sätter stop. Lite sorgligt för oss som är entusiaster och gärna vill se snabbare processorer men det verkar som att 10-16 nm kan vara sweetspot för max prestanda med den tekniken och förståelsen vi har idag. Det kan bli så att laptop och mobiler går mot 5nm, server stannar på 7-10nm och prestandakretsar stannar på 10-16nm. Vårt att nämna är väl också att "nm" är ganska löst definierat i branchen och 14nm på en fabrik kan vara 16nm på en annan etc.

Det finns ett antal mjukvaruföretag som har haft som mål att kunna ta enkeltrådade program och sprida ut dom över flera kärnor, jag tror ett av de mest lovande blev uppköpta av intel. Men sedan har det blivit rätt tyst på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

<snip>

Största misstaget Intel gjort här är att överhuvudtaget inte ha en plan B, d.v.s. en idé vad man skulle göra om 10 nm strulade. Finns rykten om att man tagit lärdom och att Golden Cove (efterföljaren till plattformen Tiger Lake, tror den heter Sapphire Rapids) är designad att fungera på 10, 7 och eventuellt även på 14 nm.

En 14 nm Golden Cove kan verka vrickat, men kan faktiskt vara helt rätt för konsumentledet! Både Intel och AMD förväntar sig att maximal frekvens kommer minska på kommande noder (7 nm och lägre för Intel och 5 nm och lägre för TSMC). 14/10 nm kan därför ha fördelar för desktop där man vill ha absolut maximal prestanda per kärna och där perf/W inte alls är lika kritiskt som för bärbara och servers.

Edit: det som tekniskt kan göra en 14 nm Golden Cove tekniskt och ekonomiskt rimlig är att mycket pekar på att Intel kommer ta fram sitt superklister EMIB i allt fler lägen. En 14 nm desktop Golden Cove skulle kunna få en rimlig storlek genom att endera iGPU i vissa modeller samt låta iGPU vara en egen krets tillverkad på 10/7 nm som man sedan stoppar in i samma paket och klistrar ihop med CPU m.h.a. EMIB. Trots att Intels GPU är rätt långsam tar den relativt stor kretsyta (CPUer tar stor kretsyta p.g.a. hur de designas).

Hela grejen med modern kretsdesign för processorer är att kasta fler transistorer för att bredda ut designer och på så sätt öka prestandan (eftersom att de inte slår på och av snabbare längre).

Om man då skulle försöka backporta sunny cove till 14nm kommer man skapa en större och strömtörstigare krets som i bästa fall presterar liknande till skylake, detta skulle inte heller bara kosta mer att tillverka men dessutom äta på den redan strypta tillverkningen av 14nm, inte ett jättesmart drag om man tänker på deras nuvarande ställning.

Om de har "lågt hängande frukt" som zen1 skulle jag kunna se att vissa element kan portas över till 14nm, men detta är ju 4+ år optimeringar på skylake vi pratar om, så jag tvivlar att något annat än säkerhetsfixar har backportats vid det här laget.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Din 4770K måste ligga i stock med slöa 1600mhz minnen isåfall. 4790K i 4.5 med 2400mhz minnen neckar inte ens ett 1080Ti.

Ryzen 3000 neckar ju klockat 2080S/2080Ti så lär ju vara onödigt att byta ens till det om man sitter på en kompetent 4xxx.

Förutsatt att man spelar i 1080p med ett 2080Ti och spel som verkligen nyttjar mer än 4 kärnor.

NVME stöd känns onödigt för en typisk användare. Gå från SSD till PCIE SSD känns liksom rätt meningslöst för daglig användare och inte någon som arbetar med tunga program som verkligen nyttjar den. Kostar dessutom rätt mycket. Ca 2300? för en 1TB för något man sällan lär märka av.

AMD och Intels senaste system drar ju en rätt bra bit Watt och sprutar rätt mycket värme.

Har man Gsync så märks dessa 1% dippar av rätt sällan.

Båda dina första påståenden är falska tills du kan redovisa var du kommer med den informationen ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Såg just denna på TechPowerUp, TSMC börjar bygga sin 3nm fabrik.

TSMC 3nm = Intel 5nm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonskalle123:

Jag vill se en revolution som ger oss massivt mer prestanda, mindre energiförbrukning och lägre värmeutveckling.

Har en gammal 4770K "Haswell" och det finns ingen anledning till att uppgradera . Jag kommer nog uppgradera när jag går i pension. Nya processorer utvecklar lika mycket värme, är lite svåra att kyla, drar lika mycket ström, och är inte nämnvärt snabbare.

Vi har ju egentligen redan allt det du ber om, nya processorer utvecklar mindre värme och därmed även använder mindre effekt för given uppgift. Och de är betydligt snabbare, i alla fall på många uppgifter, då antalet kärnor skjutit i höjden i samma prisklass.

Ärligt talat, det är en smärre revolution jämfört med en gammal 4770k.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Är inte jämt små dimensioner är bättre de har man sett i historian innom elektroniken.
Så jag bryr mig inte om hur många nanometer dom kommer ner i bara den är snålare på förbrukningen och har bättre prestanda mot förgående cpu..
Tittar man på historian om cpu storlekar så har det varigt upp och ner på storleken enda som var monster stora var dom gamla slottarna dom tog plats.. Alla andra har det varigt lämpliga storlekar på ok sockel 478 & 775 var små liten Kyl yta på och dom tidiga athlon. Xp/mp cpu.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

prestandakretsar stannar på 10-16nm

Skulle inte TSMCs nästa stepping av 7nm leverera högre energieffektivitet eller högre frekvens? Om man får upp frekvensen på 3000-serien med 10-15% så kommer den ganska nära 5ghz på 7nm. Du kanske menar Intel 10nm?

Eller var det TSMC 5nm som jag kommer ihåg en nyhet om?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av wowsers:

Hela grejen med modern kretsdesign för processorer är att kasta fler transistorer för att bredda ut designer och på så sätt öka prestandan (eftersom att de inte slår på och av snabbare längre).
Att fortsätta gå mot mindre noder är precis som du skriver primärt drivet av att det gör det möjligt att få in mer avancerade kretsar på en rimligt stor kiselyta.

Problemet är att utan Dennard scaling (som slutande fungera runt 45-65 nm) så ökar värmeutvecklingen per areaenhet då minskning av strömförbrukningen vi mindre nod inte längre alls balanserar ökningen av transistordensitet. Att dessa tidigare väldigt väl balanserade ut varandra var ju det Dennard scaling var en "lag" för.

Av allt att döma är ju en av de primära orsakerna till att Zen2 inte kan klockas högre att vissa specifika delar blir allt för varma. D.v.s. problemet är inte att kretsen totalt sett drar för mycket, utan att specifika områden utvecklar mer värme än som är fysiskt möjligt att leda bort.

Intel har nämnt att just värmeavledning är en av de mest kritiska flaskhalsarna för deras staplingsteknik. Det kommer rent tekniskt vara möjligt att packa ihop långt mer beräkningskraft än vad som i praktiken är möjligt att kyla.

TL;DR av allt detta är att om målet är att bygga en krets där man egentligen bara optimerar för prestanda kan det vara vettigt att bygga den kretsen på en "äldre" nod just för att få en design som är lättare att kyla. Det må låta galet att det är lättare att kyla något som utvecklar mer effekt, men kyleffekt är ju direkt proportionellt mot arean som kyls.

Så om en mindre nod utvecklar mer effekt per areaenhet kommer den ha en lägre möjlig maxeffekt.

Skrivet av wowsers:

Om man då skulle försöka backporta sunny cove till 14nm kommer man skapa en större och strömtörstigare krets som i bästa fall presterar liknande till skylake, detta skulle inte heller bara kosta mer att tillverka men dessutom äta på den redan strypta tillverkningen av 14nm, inte ett jättesmart drag om man tänker på deras nuvarande ställning.

Varför skulle Sunny Cove på 14 nm i bästa fall matcha Skylake när Phoronix tester av Sunny Cove i laptop mest pekar på att Intel sandbaggat rätt ordentligt med sina 18 % IPC ökning? Laptop Sunny Cove har just nu en maxfrekvens på 3,9 GHz vid 15 W TDP och 4,1 GHz vid 28 W TDP. 15 W Sunny Cove kör över 15 W Skylake med maxfrekvens på 4,6 GHz i de tester Phoronix hade med.

Comet Lake kommer, om ryktena stämmer, nå 5,2 GHz. Om det ska vara vettigt att lansera Sunny Cove på desktop måste man nå minst 4,3-4,4 GHz för ungefär samma prestanda. Om man inte når högre är det rätt poänglöst att släppa Sunny Cove på desktop.

Har börjat tvivla allt mer på att Rocket Lake faktiskt är Sunny Cove på 14 nm. Tror mer på att det är ett provskott på att dela upp GPU och iGPU för att klistra dem med EMIB. iGPU i Skylake tar ungefär samma kretsyta som fyra CPU-kärnor, så gissar att Rocket Lake tar dem upp till 12C (som då i kretsyta är rätt identisk med dagens 8C) men man har kvar Skylake.

De rykten kring att designa framtida CPUer för flera noder är dels bara rykten, men de nämnde också främst Golden Cove och inte Sunny Cove (Ice Lake) och Willow Cove (Tiger Lake). Kanske inte blir 14 nm för Golden Cove, men tror absolut att vi i framtiden kommer ha desktop på äldre noder än bärbart/servers just för att man i desktop kan ta en högre effekt per kärna och den primära optimeringspunkten är absolut prestanda per kärna.

Skrivet av wowsers:

Om de har "lågt hängande frukt" som zen1 skulle jag kunna se att vissa element kan portas över till 14nm, men detta är ju 4+ år optimeringar på skylake vi pratar om, så jag tvivlar att något annat än säkerhetsfixar har backportats vid det här laget.

Zen2 matchar Skylake i IPC (i princip samma IPC för heltal, Zen2 har ett litet övertag i skalära flyttal och Skylake har ett litet övertag i SIMD medan Skylake SP har ett rejält övertag i SIMD).

Rimligen har AMD nu plockat all lågt hängande frukt, vilket då nog betyder att Intel plockat den för rätt länge sedan. Framförallt då Skylake når sin IPC med färre transistorer, så är sannolikare att AMD har lite mer "enklare" saker kvar att plocka än att Intel skulle ha det.

För dagens x86 finns nog bara en väg kvar: djupare out-of-order fönster, bredare designer och större cacher. Tyvärr är vi långt förbi den punkt där det är någon rimlig skalning sett till prestanda ökning per tillagd transistor på dessa punkter. Vi ser också att x86 inte alls svarar lika bra på en större bredd jämfört med ARM64, det är tyvärr en fundamental begränsning i instruktionsuppsättningen

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snackbox:

@Mithras: Jag sitter på en 4790k och väntar på ny generation som har betydligt bättre prestanda än den "nya" +++++ refreshen just för att det känns så lamt att de mjölkat samma arkitektur i så många år. Visst är det fint med 30% mer fps, men tyvärr gäller det väl bara i nyare titlar som använder flera kärnor? Jag spelar i stort sett endast gamla titlar som skalar dåligt med fler kärnor, så det känns riktigt onödigt att köpa en ny prolle i dagsläget.

Jag håller med dig helt att jag vill ha en nyare arkitektur, det är just därför jag inte heller lämnat 2600K än. Däremot är det helt och hållet fel att säga att det inte är nämnvärt bättre prestanda mellan en 4770k och en 9700K, för det är det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Gör om testet med ett 1080Ti / 2080(s) i 1440p så är skillnaden mindre.
Och klocka CPUn till 4.5 så ser du mindre skillnader återigen.

De mindre skillnaderna är marginella, och absolut inte i närheten av tillräckligt för att kalla prestandaskillnaderna "icke-nämnvärda".

Varför vi skulle göra om testet med en sämre grafikkortet är bortom mig, det är helt irrelevant hur det ser ut när man har en flaskhalsande grafikkort eftersom vi endast talar om processorns prestandaskillnader. Idioti att då jämföra siffror där den ena är bakbunden.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Din 4770K måste ligga i stock med slöa 1600mhz minnen isåfall. 4790K i 4.5 med 2400mhz minnen neckar inte ens ett 1080Ti.

Ryzen 3000 neckar ju klockat 2080S/2080Ti så lär ju vara onödigt att byta ens till det om man sitter på en kompetent 4xxx.

Förutsatt att man spelar i 1080p med ett 2080Ti och spel som verkligen nyttjar mer än 4 kärnor.

NVME stöd känns onödigt för en typisk användare. Gå från SSD till PCIE SSD känns liksom rätt meningslöst för daglig användare och inte någon som arbetar med tunga program som verkligen nyttjar den. Kostar dessutom rätt mycket. Ca 2300? för en 1TB för något man sällan lär märka av.

AMD och Intels senaste system drar ju en rätt bra bit Watt och sprutar rätt mycket värme.

Har man Gsync så märks dessa 1% dippar av rätt sällan.

Gick från klockad 4790K parat med 1080Ti till AMD 3700X och märker stor skillnad i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

4 år fram i tiden. TSMC räknade väl med 2020?

Låter som intel kommer få det svettigt framöver.

En av oss har missförstått. Som jag förstod det ska intel släppa det som motsvarar TSMCs 5nm 2021. Stycket som handlar om 2023-24 berör ju det som motsvarar TSMCs 2-3 nm, och det tror jag knappast de sagt att de räknar med att leverera 2020.

Permalänk
Skrivet av HitGirls:

Din 4770K måste ligga i stock med slöa 1600mhz minnen isåfall. 4790K i 4.5 med 2400mhz minnen neckar inte ens ett 1080Ti.

Ryzen 3000 neckar ju klockat 2080S/2080Ti så lär ju vara onödigt att byta ens till det om man sitter på en kompetent 4xxx.

Förutsatt att man spelar i 1080p med ett 2080Ti och spel som verkligen nyttjar mer än 4 kärnor.

NVME stöd känns onödigt för en typisk användare. Gå från SSD till PCIE SSD känns liksom rätt meningslöst för daglig användare och inte någon som arbetar med tunga program som verkligen nyttjar den. Kostar dessutom rätt mycket. Ca 2300? för en 1TB för något man sällan lär märka av.

AMD och Intels senaste system drar ju en rätt bra bit Watt och sprutar rätt mycket värme.

Har man Gsync så märks dessa 1% dippar av rätt sällan.

ööh? 3000 serien bottleneckar inte 2080S/2080TI, vad har du fått det ifrån

Permalänk
Medlem

@Mithras: Helt klart!

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av necris:

En av oss har missförstått. Som jag förstod det ska intel släppa det som motsvarar TSMCs 5nm 2021. Stycket som handlar om 2023-24 berör ju det som motsvarar TSMCs 2-3 nm, och det tror jag knappast de sagt att de räknar med att leverera 2020.

Var vänlig och beskriv noderna du pratar om eftersom du påstår att de motsvarar varandra.

Permalänk
Skrivet av HitGirls:

Din 4770K måste ligga i stock med slöa 1600mhz minnen isåfall. 4790K i 4.5 med 2400mhz minnen neckar inte ens ett 1080Ti.

Ryzen 3000 neckar ju klockat 2080S/2080Ti så lär ju vara onödigt att byta ens till det om man sitter på en kompetent 4xxx.

Förutsatt att man spelar i 1080p med ett 2080Ti och spel som verkligen nyttjar mer än 4 kärnor.

NVME stöd känns onödigt för en typisk användare. Gå från SSD till PCIE SSD känns liksom rätt meningslöst för daglig användare och inte någon som arbetar med tunga program som verkligen nyttjar den. Kostar dessutom rätt mycket. Ca 2300? för en 1TB för något man sällan lär märka av.

AMD och Intels senaste system drar ju en rätt bra bit Watt och sprutar rätt mycket värme.

Har man Gsync så märks dessa 1% dippar av rätt sällan.

Ehm, va? Paus, stopp. Supermånga använder NVMe SSDer, de är snabbare och relativt billiga. Dessutom så ser man prestanda ökning med mer än 4 kärnor oavsett om spelet nödvändigtvis använder fler än 4 kärnor. Och det ändrar fortfarande inte de faktum att nyare intel CPUer definitivt kör mer prestanda på mindre strömförbrukning än Haswell, många kanske hade högre strömförbrukning totalt, men då speglas detta i ren prestanda. Där efter är ditt scenario väldigt unikt och ganska ogenomtänkt. Ingen använder en gammal Haswell CPU, matchat med 1080p monitor och kör en 2080Ti. Ser ingen anledning att kasta ut 12000kr på en GPU om man snålar med en gammal CPU som kostar dryga max 1500kr beg samt en sub-2000kr monitor. Helt orealistiskt scenario. Kör man på 1080p med en gammal Haswell CPU finns de ingen anledning att kasta in en GPU över GTX 1080 i prestanda.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Men läs hela diskussionen, personen som mithras svarade sitter på 4770k och säger att det inte finns något nämnvärt snabbare, hur vida man kan få en GPU flaskhals med en överklockad 4790k är väl totalt ointressant (min 4770k når bara 4.2 förövrigt). Oavsett får 9700k dubbelt så hög min fps i flera speltestar och är också dubbelt så snabb vid rendering och videokomprimering osv, vi snackar prestanda här, du pratar behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt, men oavsett min förkärlek för hur länge min 4790k höll i prestanda så är det bara fel att påstå att det inte finns bättre CPUer med högre prestanda. Titta på en generation över på 5775C ser vi rejäla prestanda lyft. Bara för att intel varit fast på 14nm innebär detta inte att de inte sett några prestanda lyft mellan en 6700k och en 9700k även om produktsegmentet blivit helt fuckat.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X