Börjar tröttna lite på 5700XT (hoppar hejdlöst i frekvens när man spelar)

Permalänk
Hjälpsam

@Nightcrawler: Jag har förstått att så var fallet, bra att du blev nöjd till slut.
Fortfarande nyfiken på om du kikade i loggboken, medan du felsökte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

På din fråga så nej, såg inte någon anledning för just denna felsökning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Nightcrawler:

På din fråga så nej, såg inte någon anledning för just denna felsökning

Tack, för svaret var lite nyfiken.
Bra att det löste sig som sagt, lite tråkigt att det krävdes byte av kort dock.
Men så är det, man skall inte behöva felsöka hur länge som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem

Nej precis, jag gav detta nästan tre månader så det fick vara nog, jag tror inte att det har med hårdvaran att göra utan det är drivrutinrelaterat vilket är lika illa för slutkunden, fördelen är ju att det kan bli bättre men jag ville inte sitta med ett dyrt kort och vänta på att en uppdatering eventuellt skulle lösa mitt problem.

Permalänk
Medlem

Alla märken har sina svagheter, det gäller bara att vi som konsumenter lyfter dessa upp till ytan så att vi i längden kan få bättre och stabilare produkter.

Permalänk
Avstängd

Nu har jag pillat med en hel del i drivrutinerna. Något som till stor del löste mitt ryck och stutter i spel var att stänga av "Förbättrad synkronisering" och satte den till "Alltid av" samt ändrade skärmen från 144Hz till 60Hz. Startade om datorn och ställde tillbaka skärmen på 144Hz och ändrade sen "V-Sync" till "Av, om inte programet anger annat".
Dock så hoppar ännu frekvenserna upp och ner, men de påverkar inte spelens prestanda nå större. Märkte dock att bland annat "World of Warships" flyter fint, men GPUn bostar sällan över 600MHz. Den pendlar mellan 100MHz och 500MHz i snitt. Men som jag skrev så presterar de spelet som de skall. Mycke märkligt detta!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Jag har dock observerat en sak som jag kan replikera i spel där mitt kort inte boostar så högt. Om jag lägger på mer effekter såsom AA eller ännu bättre SSAA på 4x eller högre så håller sig grafikkort på sin "Game Boost" större delen av tiden.
De spel jag har mest problem med är Warthunder. Med allt uppskruvat på max med SSAA av och jag rör på musen och tittar runt så får jag massiva stutter och GPUns frekvens droppar ner till så lågt som 700MHz. Med SSA på 4x och jag gör samma sak så blir de mindre med stutter och GPUn går som mest ner till 1500MHz. Jag fattar inte logiken med detta.

Låt mig ta ett exempel från den riktiga världen.
Dina muskler går inte konstant i högvarv, varför?
Well, om de skulle göra det så skulle extrema mängder resurser krävas (energi, syre, osv) som ingen människa i världen skulle klara av. Ett annat problem hade förmodligen varit värmen som genereras. Istället så går de i högvarv när du faktiskt gör något ansträngande, t.ex när du lyfter något tungt eller springer väldigt snabbt.

Nu tillbaka till grafikkortet. Om det inte har så mycket att göra så ser det till att inte förbruka för mycket energi och även sänka temperaturen. När den sen faktiskt behöver lyfta något tungt, så har den mer resurser tillgängliga (lägre värme, bättre energibudget) att tillgå. Så att de gånger den faktiskt gör något tungt ska den klara av det. Hade den inte gjort det skulle värmen förmodligen bli ett för stort problem och vi har ett beteende där klockfrekvensen sänks automatisk för att inte bli för varmt.

Exempel, BF V med RX480 med dålig fläktkurva: Någon del blir för varm (syns inte tydligt alls i den observerade data:n tyvärr, men det är den röda linjen) och klockfrekvensen (orange) och effekt (lila) går ner. Vi får stutter p.g.a att klockfrekvensen varierar, men lasten gör inte det. Håll gärna uppe wattman och se om det kan finnas någonting som påverkar frekvensen.

Nu ligger ju problemet för Navi som sagt i att om lasten är för låg så slappnar kortet av för mycket, tills den får något tungt att göra som den riktigt inte är beredd på. Samtidigt så är det inte meningen att kortet ska slappna av SÅ mycket, utan det är en bugg som AMD har noterat. Oturligt nog så verkar mekanismen skapa exakt det den ska undvika (gissning). Så när du höjer inställningarna fås mer att göra, och mindre tid att slappna av => klockfrekvensen blir stabilare. Det är av denna anledning jag säger att man kan testa att köra i 1440p eller 4k och se om det hjälper. Genom att tumma på gränserna så fås bättre prestanda än om de skulle köra en konstant klockfrekvens som är mycket lägre.

"Radeon RX 5700 series graphics products may experience stutter in some games at 1080p and low game settings."
Om jag får gissa så händer nog samma sak vid 720p, fast värre.

Hur kan det ha sluppit förbi AMDs tester? Well... idag så är det viktigt att få så hög FPS som möjligt med så höga inställningar som möjligt. AMD testar med dem inställningarna, allt fungerar som det ska och checkar den boxen. Utöver det så testar de viloläget, och visst vilar den i viloläget. De checkar den boxen. Men Farming simulator i 1080p är nog inte direkt en box de checkar, om jag får gissa själv.

Skrivet av HC-8315:

Nu har jag pillat med en hel del i drivrutinerna. Något som till stor del löste mitt ryck och stutter i spel var att stänga av "Förbättrad synkronisering" och satte den till "Alltid av" samt ändrade skärmen från 144Hz till 60Hz. Startade om datorn och ställde tillbaka skärmen på 144Hz och ändrade sen "V-Sync" till "Av, om inte programet anger annat".
Dock så hoppar ännu frekvenserna upp och ner, men de påverkar inte spelens prestanda nå större. Märkte dock att bland annat "World of Warships" flyter fint, men GPUn bostar sällan över 600MHz. Den pendlar mellan 100MHz och 500MHz i snitt. Men som jag skrev så presterar de spelet som de skall. Mycke märkligt detta!

World of warships flyter väl alltid fint?
Problemet ligger i att du använder fel terminologi. Prestandan är EXAKT densamma. Men din perception säger att utfallet är annorlunda. Hur kommer det sig? Vi plockar en ström bilder med renderingstiderna [6ms, 6ms, 7ms, 16ms, 7ms] . Låt oss säga att under den bilden som tar 16ms så är klockfrekvensen låg.

När du sätter skärmen till 60Hz så visas en bild varje 16,67ms. Om du har 60 FPS eller 120FPS kommer inte spela någon roll för skärmen. Den har ändå alltid en bild redo när den väl behöver den, och du kommer inte märka någon skillnad (annat än tearing kanske, men inte viktigt för diskussionen). Och variationen mellan uppdateringsfrekvensen på skärmen kommer att vara 0. Du upplever då ett flyt. Om vi tar exempelbilderna så blir resultatet [ny bild, ny bild, ny bild, ny bild, ny bild]

När du hade skärmen på 144Hz så visas en bild var ~7ms. Så skärmen KAN visa en ny bild var 7:e ms. Nu upplevs spelet som mer responsivt och har ett bättre flyt när den väl har FPS över 60, men nu finns även mindre marginaler för att missa en bildruta. Om vi tar exempelbilderna fås: [ny bild, ny bild, ny bild, gammal bild, gammal bild, ny bild, ny bild]. Då samma bild visas flera gånger i rad så upplevs ett stutter, och variationen är högre. Du upplever ett sämre flyt, även om prestandan (renderingstiderna) är desamma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Radolov:

Låt mig ta ett exempel från den riktiga världen.
Dina muskler går inte konstant i högvarv, varför?
Well, om de skulle göra det så skulle extrema mängder resurser krävas (energi, syre, osv) som ingen människa i världen skulle klara av. Ett annat problem hade förmodligen varit värmen som genereras. Istället så går de i högvarv när du faktiskt gör något ansträngande, t.ex när du lyfter något tungt eller springer väldigt snabbt.

Nu tillbaka till grafikkortet. Om det inte har så mycket att göra så ser det till att inte förbruka för mycket energi och även sänka temperaturen. När den sen faktiskt behöver lyfta något tungt, så har den mer resurser tillgängliga (lägre värme, bättre energibudget) att tillgå. Så att de gånger den faktiskt gör något tungt ska den klara av det. Hade den inte gjort det skulle värmen förmodligen bli ett för stort problem och vi har ett beteende där klockfrekvensen sänks automatisk för att inte bli för varmt.

https://i.gyazo.com/4f1a3f40ebb4a9f5d9ab6152f96afdcf.png
Exempel, BF V med RX480 med dålig fläktkurva: Någon del blir för varm (syns inte tydligt alls i den observerade data:n tyvärr, men det är den röda linjen) och klockfrekvensen (orange) och effekt (lila) går ner. Vi får stutter p.g.a att klockfrekvensen varierar, men lasten gör inte det. Håll gärna uppe wattman och se om det kan finnas någonting som påverkar frekvensen.

Nu ligger ju problemet för Navi som sagt i att om lasten är för låg så slappnar kortet av för mycket, tills den får något tungt att göra som den riktigt inte är beredd på. Samtidigt så är det inte meningen att kortet ska slappna av SÅ mycket, utan det är en bugg som AMD har noterat. Oturligt nog så verkar mekanismen skapa exakt det den ska undvika (gissning). Så när du höjer inställningarna fås mer att göra, och mindre tid att slappna av => klockfrekvensen blir stabilare. Det är av denna anledning jag säger att man kan testa att köra i 1440p eller 4k och se om det hjälper. Genom att tumma på gränserna så fås bättre prestanda än om de skulle köra en konstant klockfrekvens som är mycket lägre.

"Radeon RX 5700 series graphics products may experience stutter in some games at 1080p and low game settings."
Om jag får gissa så händer nog samma sak vid 720p, fast värre.

Hur kan det ha sluppit förbi AMDs tester? Well... idag så är det viktigt att få så hög FPS som möjligt med så höga inställningar som möjligt. AMD testar med dem inställningarna, allt fungerar som det ska och checkar den boxen. Utöver det så testar de viloläget, och visst vilar den i viloläget. De checkar den boxen. Men Farming simulator i 1080p är nog inte direkt en box de checkar, om jag får gissa själv.

World of warships flyter väl alltid fint?
Problemet ligger i att du använder fel terminologi. Prestandan är EXAKT densamma. Men din perception säger att utfallet är annorlunda. Hur kommer det sig? Vi plockar en ström bilder med renderingstiderna [6ms, 6ms, 7ms, 16ms, 7ms] . Låt oss säga att under den bilden som tar 16ms så är klockfrekvensen låg.

När du sätter skärmen till 60Hz så visas en bild varje 16,67ms. Om du har 60 FPS eller 120FPS kommer inte spela någon roll för skärmen. Den har ändå alltid en bild redo när den väl behöver den, och du kommer inte märka någon skillnad (annat än tearing kanske, men inte viktigt för diskussionen). Och variationen mellan uppdateringsfrekvensen på skärmen kommer att vara 0. Du upplever då ett flyt. Om vi tar exempelbilderna så blir resultatet [ny bild, ny bild, ny bild, ny bild, ny bild]

När du hade skärmen på 144Hz så visas en bild var ~7ms. Så skärmen KAN visa en ny bild var 7:e ms. Nu upplevs spelet som mer responsivt och har ett bättre flyt när den väl har FPS över 60, men nu finns även mindre marginaler för att missa en bildruta. Om vi tar exempelbilderna fås: [ny bild, ny bild, ny bild, gammal bild, gammal bild, ny bild, ny bild]. Då samma bild visas flera gånger i rad så upplevs ett stutter, och variationen är högre. Du upplever ett sämre flyt, även om prestandan (renderingstiderna) är desamma.

Jag förstår din jämförelse, men de är samtidigt ändå inte applicerbart här. Sen tar du samtidigt upp vad som förmodligen också är problemet. Jag fattar att AMD vill göra kortet energieffektivt med bibehållen prestanda, Men logiken kan inte va att de skall bli en sån otroligt ryckig upplevelse av de. Eller hur?
Men jag kommer dock gå rakt på de som jag upplever som du ifrågasätter mig på.
Så först ut. När grafikkortet gör ett hopp från 1600MHz ner till 800MHz så sker de med ett kraftigt stutter. Bilden fryser i snudd på en sekund. Lägg då till att den gör de konstant hela tiden. I både Warthunder och WoWS så blev hela upplevelsen som när man satt med en gammal mus med kula som de då hade blivit helt nergeggad med smuts och pilen bara hoppar runt på skärmen. Vad min skärm faktiskt visar i FPS här och i vilken uppdateringsfrekvens den hade spelade noll roll för upplevelsens skull. Man kan i de närmaste likna de med att snabbt som fasen klicka sig igenom diabilder. Eller ännu bättre. Som att skärmen hoppar över flera bilder, fast de är inte min skärm som skippar att rendera dessa bilder. Jag hoppas du förstår vad jag menar. Den biten med de ryckiga och dåliga flytet har jag förvisso lyckats lösa (hoppas jag). Men de kraftiga hoppandet i frekvenser stör mig fortfarande. Iaf när de faktiskt påverkar upplevelsen negativt. Tar vi WoWS så flyter de på fint så länge frekvensen är stabil. Sen om de är i 500MHz eller i 1500MHZ spelar mindre roll för min del. De viktiga är att de är stabilt och inte ger en ryckig spelupplevelse som de nu kan göra när den börjar hoppa studsmatta. Sen är mitt RX 5700 också isf väldigt känslig. För detta hoppande sker när belastningen på GPUn är under 93%. Då börjar de hända saker med frekvenserna. Och när belastningen svajar mellan till exempel 70% och 93% blir också upplevelsen väldigt ryckig i en del spel. De här var de första jag märkte när jag började spela med de här grafikkortet. Prestandan fanns där, men allt hoppar och rycker. Just de, från de citat du gjorde angående 1080p och "Low settings" så kör jag helt tvärt om. Jag fördrar att spela i "High" till Ultra". När de kommer till skärmen så upplever jag en vanlig 60Hz skärm som väldigt flimrig med huvudvärk som följd efter ett tag. Med andra ord så vill jag spela mina spel i hög grafikkvalitet och i högre än 60FPS / 60Hz.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Men har du prövat 1440p eller 4k i de mindre krävande spelen då? Gör det någon skillnad för frekvensens stabilitet?

Permalänk
Medlem

Bra att man kunnat läsa lite ur denna tråden iallafall. Ska uppgradera en polares dator till black friday, Funderade på ett 5700XT, men blir kanske Nvidia. Han själv är inte speciellt duktig på att gå in och kladda och svårt för mig och guida som kör Nvidia.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Radolov:

@HC-8315: Men har du prövat 1440p eller 4k i de mindre krävande spelen då? Gör det någon skillnad för frekvensens stabilitet?

Nepp. Kan inte de heller då jag sitter med en 1080p skärm. De jag kan göra som också har påverkat frekvensernas stabilitet är just att öka belastningen med de effekter som jag kan tvinga fram via drivrutinerna. Som jag ser de så behöver AMD ändra hur grafikkortet skall klocka sig i förhållande till belastning. Jag upplever de i nuläget som överdrivet aggressivt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Nepp. Kan inte de heller då jag sitter med en 1080p skärm. De jag kan göra som också har påverkat frekvensernas stabilitet är just att öka belastningen med de effekter som jag kan tvinga fram via drivrutinerna. Som jag ser de så behöver AMD ändra hur grafikkortet skall klocka sig i förhållande till belastning. Jag upplever de i nuläget som överdrivet aggressivt.

Okej, då får jag förklara ännu mer för dig.

1. Beteendet är en bug och inte avsiktligt (som jag förklarat redan), och ja, de kommer med största sannolikhet att fixa det.

2. Vad din skärm kan visa och vad du renderar i är oberoende av varandra med virtual super resolution. Jag har lagt fram alla steg så att du kan ställa in det. Då renderar kortet som om du hade den upplösningen, sedan skalar det till din skärms upplösning. Du får aningen bättre bildkvalité , men som sagt, prestandan av att köra i den upplösningen som inte alltid är helt optimal. Men du kan sätta inställningarna per spel, så bör inte vara något problem. Använd det där du behöver det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Radolov:

Okej, då får jag förklara ännu mer för dig.

1. Beteendet är en bug och inte avsiktligt (som jag förklarat redan), och ja, de kommer med största sannolikhet att fixa det.

2. Vad din skärm kan visa och vad du renderar i är oberoende av varandra med virtual super resolution. Jag har lagt fram alla steg så att du kan ställa in det. Då renderar kortet som om du hade den upplösningen, sedan skalar det till din skärms upplösning. Du får aningen bättre bildkvalité , men som sagt, prestandan av att köra i den upplösningen som inte alltid är helt optimal. Men du kan sätta inställningarna per spel, så bör inte vara något problem. Använd det där du behöver det.

Ah, du tänkte så. "Virtuell superupplösning" var annars en funktion som jag inte hade så mycke intresse av. Men får se hur de funkar om jag testar de.

Testat lite med de nu. Ingen skillnad där. Frekvenserna hoppar precis som förut.

Tillägg
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Ah, du tänkte så. "Virtuell superupplösning" var annars en funktion som jag inte hade så mycke intresse av. Men får se hur de funkar om jag testar de.

Testat lite med de nu. Ingen skillnad där. Frekvenserna hoppar precis som förut.

Intressant, så warframe hjälpte inte klockfrekvensen när du gick upp i 4k? Du kan även testa 720p när du är i farten och kolla om FPS:en är stabilare (inte klockhastigheten). Vad händer om du sätter på Vsync? Hur ser wattman ut när du gör allt detta (bild)?

Då verkar det som om du inte har samma problem som @Nightcrawler, då han fick stabila resultat i benchmarks. Om det inte är så att även du får stabila klocks i samma benchmark som han körde. Får du verkligen inget resultat där klocks är hyfsat stabila vid game clock?

Utöver det är det bara det med strömsladdarna kvar, och att ställa in så höga settings som möjligt i spelet. Annars är det bara att vänta i hopp om att AMD fixar det i nästa drivers (det lades till som en known issue först i senaste drivern).

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HC-8315:

Har du kikat i loggboken?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Radolov:

Intressant, så warframe hjälpte inte klockfrekvensen när du gick upp i 4k? Du kan även testa 720p när du är i farten och kolla om FPS:en är stabilare (inte klockhastigheten). Vad händer om du sätter på Vsync? Hur ser wattman ut när du gör allt detta (bild)?

Då verkar det som om du inte har samma problem som @Nightcrawler, då han fick stabila resultat i benchmarks. Om det inte är så att även du får stabila klocks i samma benchmark som han körde. Får du verkligen inget resultat där klocks är hyfsat stabila vid game clock?

Utöver det är det bara det med strömsladdarna kvar, och att ställa in så höga settings som möjligt i spelet. Annars är det bara att vänta i hopp om att AMD fixar det i nästa drivers (det lades till som en known issue först i senaste drivern).

Jag kan dra lite tester på 720p när jag kommit hem.
När de kommer till benchmarks så presterar grafikkortet irriterande nog som de skall. Både i 3DMark och i Superposition får jag precis de resultat jag skall få samt att frekvenserna är stabila där.

Skrivet av Ratatosk:

Har du kikat i loggboken?

Ja, den har jag varit i. Hittar inget konkret som skulle kunna ge en hint. De enda jag kan konstatera att jag har mycke mindre med varningar och fel i loggboken med AMD än vad jag får med Intel.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

@HC-8315: Kan tipsa om detta om du har många fel med ESENT.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1574299-latt-atgardat-...
Tror dock att ditt fel är knepigare än så

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

@HC-8315: Kan tipsa om detta om du har många fel med ESENT.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1574299-latt-atgardat-...
Tror dock att ditt fel är knepigare än så

Har två anmärkningar där. Gick dit och kollade och saknade dessa två mappar som du skrev om. Lade till dom iaf. De skadar ju inte direkt.

@Radolov: Jag har iaf isolerat vad som gav mig all dessa stutter och ryck som liknar skippade frames. Och de är "Förbättrad synkronisering" som ger mig dessa ryck. Återaktiverade den och vips var dessa ryck tillbaka. Stängde av de och rycken är borta. Dock envisas AMDs drivrutiner att jag skall aktivera den igen. Den har minimal inverkan i hoppandet av frekvensera. Men jag upplever ett betydligt jämnare flyt nu den korta tiden jag varit i spel. Jag skall köra lite Outer Worlds för att se hur spelet presterar där. Sen skall jag experimentera lite med 720p som du ville.

Tillägg
Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HC-8315:

Har två anmärkningar där. Gick dit och kollade och saknade dessa två mappar som du skrev om. Lade till dom iaf. De skadar ju inte direkt.

@Radolov: Jag har iaf isolerat vad som gav mig all dessa stutter och ryck som liknar skippade frames. Och de är "Förbättrad synkronisering" som ger mig dessa ryck. Återaktiverade den och vips var dessa ryck tillbaka. Stängde av de och rycken är borta. Dock envisas AMDs drivrutiner att jag skall aktivera den igen. Den har minimal inverkan i hoppandet av frekvensera. Men jag upplever ett betydligt jämnare flyt nu den korta tiden jag varit i spel. Jag skall köra lite Outer Worlds för att se hur spelet presterar där. Sen skall jag experimentera lite med 720p som du ville.

Så det är "Förbättrad synkronisering" som är boven, snyggt jobbat!
Har själv inte slagit på det, tur är det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Så det är "Förbättrad synkronisering" som är boven, snyggt jobbat!
Har själv inte slagit på det, tur är det.

En grej som också är värt att tänka på. Om man vill nyttja V-Sync så fungerar de alldeles utmärkt att låta vertikal uppdatering vara ställd på "Av, om inte programmet anger annat".
Utöver de så har jag skickat en rapport till AMD. Sen om de hjälper nåt har jag ingen aning om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så här gör mitt Vega 64 också, inte så illa den sista tiden men bra har det aldrig varit. Saknar tiden när inställd frekvens betydde använd frekvens!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Så här gör mitt Vega 64 också, inte så illa den sista tiden men bra har det aldrig varit. Saknar tiden när inställd frekvens betydde använd frekvens!

Är det referenskort?

Mitt referens Vega 56 led av ojämn yta mellan HBM2 och GPU, gick upp till 104c innan den throttlade ner.

Testade med mer kylpasta fungerade inte, bytte till Morpheus kylare och även då fick jag samma fel tills jag bytte till referens X-bracket.

Finns ett antal fixar man kan googla på för just det felet, vilket är väldigt vanligt och ställer till det ordentligt.

Gissar att det kan uppstå på AIB-kort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Är det referenskort?

Mitt referens Vega 56 led av ojämn yta mellan HBM2 och GPU, gick upp till 104c innan den throttlade ner.

Testade med mer kylpasta fungerade inte, bytte till Morpheus kylare och även då fick jag samma fel tills jag bytte till referens X-bracket.

Finns ett antal fixar man kan googla på för just det felet, vilket är väldigt vanligt och ställer till det ordentligt.

Gissar att det kan uppstå på AIB-kort också.

Vattenkylt referens från den allra första batchen som kom till Sverige (har jag för mig). Minns inte om det bråkade med referens bracket, eller rättare sagt, jag minns hur högt det bråkade (väsnades). Nu är det snart dags att köpa något annat ändå så jag har resignerat. Turligt nog för mig spelar jag bara spel som fungerar bra även med ett Vega 64 i 1000 MHz ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Jag kan dra lite tester på 720p när jag kommit hem.
När de kommer till benchmarks så presterar grafikkortet irriterande nog som de skall. Både i 3DMark och i Superposition får jag precis de resultat jag skall få samt att frekvenserna är stabila där.

Skrivet av HC-8315:

Du har rätt. Först tänkte jag inte så mycket på "Förbättrad synkronisering" då jag aldrig sett den inställningen förut. Jag har bara sett den i kontexten "Enhanced Sync" och att de som använt den fått stutters, krascher osv.

Syftet med detta mode är att ta bort tearing om du är många gånger över din skärms refresh rate genom att rendera så snabbt som möjligt, samtidigt för att få lägre input lag än med vsync. Detta blir maximalt dåligt då kortet inte känner att den har något att göra och sänker frekvensen, samtidigt som du behöver mer prestanda än utan den.

Med enhanced sync så finns det tre buffrar (en extra buffer) att gå igenom, så om någonting fördröjs (t.ex vid ett stort tapp i klockfrekvensen), så kommer det ta ett långt tag innan du ser framen, vilket i sin tur orsakar stutter. Jag har vsync på "off, unless specified by the application".

Med den informationen som du ger nu så låter det som du har samma problem. Mycket udda att 4k inte hjälper frekvensen... men bra att du lyckats hitta någonting som fungerar "ok" (i avsaknad av bättre ord. Det är ju fortfarande inte det avsedda beteendet. "inte lika dåligt" kanske passar bättre).

720p är mest bara för att utesluta att du slår i en temperatur eller effektbarriär. I 1080p sker extrema stutters, även om FPS är högst. I 720p eller 1080p med låst FPS är allt smooth. (RX 480 i DOOM 2016). Tror du kommer få lägre klockfrekvenser och ännu värre flyt, i bästa fall så får du likadana klockfrekvenser och bättre flyt.

Permalänk
Hjälpsam

Själv brukar jag ha på freesync och sätta fps begränsaren på 3 fps under max skärmfrekvens, min skärm klarar 75 fps, jag sätter max fps till 72 Hz.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

@HC-8315:
Hur funkar det nu tycker du?
Räckte det att slå av "Enhanced sync"?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

@HC-8315:
Hur funkar det nu tycker du?
Räckte det att slå av "Enhanced sync"?

De funkar jättebra. Även om frekvenserna hoppar så märks de inte på vare sig i prestandan och på skärmen längre. De där löste i princip alla mina problem.
Jag blir inte förvånad om detta har varit problemet för många av dom som lämnat tillbaka sina grafikkort.

Tillägg
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

De funkar jättebra. Även om frekvenserna hoppar så märks de inte på vare sig i prestandan och på skärmen längre. De där löste i princip alla mina problem.
Jag blir inte förvånad om detta har varit problemet för många av dom som lämnat tillbaka sina grafikkort.

Vad fint 👍👍👍

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Bump, Köpte precis ett Red Devil 5700 XT och mina frekvenser hoppar från 1000-2000 konstant. Sitter och lirar tex Hitman i 4k och FPS hoppar mellan 50-80. Blir inget stutter direkt men det är fruktansvärt att kortet inte nytjas fullt ut.

Är det en bug?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@Hymer: Har du läst tråden och gjort en felsökning?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.