Permalänk
Medlem

Nybyggd dator tar inte emot windows

Hej!

Kompisen köpte ny dator häromdagen som jag skruvade ihop, gick bra osv tills windows skulle installeras genom usb. Av någon anledning fryser skärmen vid windows 10 loggan precis när man bootar upp från usb:t. Har även testat windows 7 och där får man en svart skärm bara efter windows loading files (ingen muspekare kommer fram).

Har testat att köra utan secure boot, med secure boot, och lite annat. Några tips på hur man kan lösa detta? Han har ingen cd spelare där han kan installera från cd

https://www.inet.se/datorbygge/b1110733/nudaaaa

Där är länken till datorbygget

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Testa en annan USB sticka.

Permalänk
Medlem

Testa ändra Boot mode till legacy eller uefi beroende på vad som är aktiverat nu och se om det går bättre.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Testa andra USB portar. Tex bruka det funka bättre i USB 2 portar än USB 3 när man installerar Windows och ditt moderkort verka ha båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Testa andra USB portar. Tex bruka det funka bättre i USB 2 portar än USB 3 när man installerar Windows och ditt moderkort verka ha båda.

Problemet är att chassit endast kommer med usb 3.0. Eller menar du att jag ska sätta usb:t där bak?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Testa en annan USB sticka.

Har testat det, samma sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

Problemet är att chassit endast kommer med usb 3.0. Eller menar du att jag ska sätta usb:t där bak?

Skickades från m.sweclockers.com

ja testa där bak på moderkortet

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

ja testa där bak på moderkortet

Fortfarande samma problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Testa ändra Boot mode till legacy eller uefi beroende på vad som är aktiverat nu och se om det går bättre.

testat det med, fortfarande samma sak

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk

Har ni satt RAM-minnen i varsin kanal? Dvs i slot 1 och 3 eller 2 och 4?
När min sambo satte ihop sin senaste dator gjorde hon fel där och satte in dem i 1 och 2 (eller 3 och 4) och då blev det en del problem, inte exakt samma som du men det kan bero på moderkortet om det blir något problem eller inte.

Det skulle också kunna vara något fel på dina RAM-minnen. Testa att installera windows med bara det ena minnet inkopplat. Om det inte funkar, testa med det andra. Om ingen av dem funkar skulle du kunna köra memtest86 för att se så det inte är något fel på dem, men det tar en del tid.
https://www.memtest86.com/

Nu i veckan satte jag ihop en dator till lillebrorsan. Den hade massa skumma problem i början. Fick inte mus och tangentbord att fungera i BIOS (det gick ibland, oberoende av vilken USB-port jag kopplade dem till) och inte heller under boot så jag kunde inte ens gå in i BIOS utan att från Windows ange att starta om och gå direkt till BIOS.
Det löste sig genom att jag rensade CMOS. Hade ingen knapp för det, så jag fick ta ut batteriet ett tag och sen sätta tillbaka och boota upp på nytt, då löste sig alla de problemen.
Din dator är ju dock ny, så att rensa CMOS gör nog inget...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Har ni satt RAM-minnen i varsin kanal? Dvs i slot 1 och 3 eller 2 och 4?
När min sambo satte ihop sin senaste dator gjorde hon fel där och satte in dem i 1 och 2 (eller 3 och 4) och då blev det en del problem, inte exakt samma som du men det kan bero på moderkortet om det blir något problem eller inte.

Det skulle också kunna vara något fel på dina RAM-minnen. Testa att installera windows med bara det ena minnet inkopplat. Om det inte funkar, testa med det andra. Om ingen av dem funkar skulle du kunna köra memtest86 för att se så det inte är något fel på dem, men det tar en del tid.
https://www.memtest86.com/

Nu i veckan satte jag ihop en dator till lillebrorsan. Den hade massa skumma problem i början. Fick inte mus och tangentbord att fungera i BIOS (det gick ibland, oberoende av vilken USB-port jag kopplade dem till) och inte heller under boot så jag kunde inte ens gå in i BIOS utan att från Windows ange att starta om och gå direkt till BIOS.
Det löste sig genom att jag rensade CMOS. Hade ingen knapp för det, så jag fick ta ut batteriet ett tag och sen sätta tillbaka och boota upp på nytt, då löste sig alla de problemen.
Din dator är ju dock ny, så att rensa CMOS gör nog inget...?

Har testat båda ram minnerna i alla slots, båda ram minnerna i alla slots också med olika konfigurationer, fortfarande samma sak. Kopplade till och med min cd spelare och körde en windows 7 skiva i, EXAKT samma sak..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk

Låter precis som när en kompis köpt en 3600, var defekt moderkort tyvärr, det var DoA 😊

Visa signatur

Intel I7 10700K @5ghz,1.25V | MSI Z490-A Pro | 16gb 3200mhz ddr4 HyperX predator | Asus strix 2060S 8GB | Cooler Master Ml240l | Corsair Carbide 100R |
| Samsung 27" Curved 144hz. |

Permalänk
Medlem

Märkte nu att när det fryser till så slutar tangentbord och mus sluta lysa, några kopplingar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammalainen:

Låter precis som när en kompis köpt en 3600, var defekt moderkort tyvärr, det var DoA 😊

Hur förklarar man för inet att moderkortet är skrot😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buzz996:

Problemet är att chassit endast kommer med usb 3.0. Eller menar du att jag ska sätta usb:t där bak?

Skickades från m.sweclockers.com

Testa definitivt att sätta på baksidan. Pröva med en USB 2.0 om det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Testa definitivt att sätta på baksidan. Pröva med en USB 2.0 om det finns.

Det har jag gjort. Testat med 2 olika usb, alla portar som finns, fram som bak, testat windows 10 med, exakt samma problem. Oavsett ram minne och slot fryser det. Börjar tro det är moderkortet som är sönder

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

Det har jag gjort. Testat med 2 olika usb, alla portar som finns, fram som bak, testat windows 10 med, exakt samma problem. Oavsett ram minne och slot fryser det. Börjar tro det är moderkortet som är sönder

Skickades från m.sweclockers.com

Prova med en live-linux usb, den kanske ger nåt felmeddelande som kan ge en ledtråd.

Permalänk
Medlem

Ringde Inet och dom sa det med ram minnerna. Jag har ju kört något slags memory test (finns en knapp på moderkortet som det står memok på), på skärmen kommer testet upp och sedan står det ”memory is okey!”, antar då att ram minnerna är fullt intakt men att moderkortet inte riktigt lever? Dom tar 200 spänn per del eller 500 för hela datorn för felslökning. Kör man per del kan man få tillbaks dom pengarna om det visar sig vara fel men annars inte om man skickar hela datorn. Vad tycker ni, ska jag chansa på att skicka endast modeekortet? Skicka hela datorn verkar vara ett jävla projekt det med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk

@Buzz996:

Fryser det när hjulet snurrar?

Isåfall uppdatera bios via usb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buzz996:

Ringde Inet och dom sa det med ram minnerna. Jag har ju kört något slags memory test (finns en knapp på moderkortet som det står memok på), på skärmen kommer testet upp och sedan står det ”memory is okey!”, antar då att ram minnerna är fullt intakt men att moderkortet inte riktigt lever? Dom tar 200 spänn per del eller 500 för hela datorn för felslökning. Kör man per del kan man få tillbaks dom pengarna om det visar sig vara fel men annars inte om man skickar hela datorn. Vad tycker ni, ska jag chansa på att skicka endast modeekortet? Skicka hela datorn verkar vara ett jävla projekt det med

Skickades från m.sweclockers.com

Det är värt pengarna att skicka hela skiten, om du bestämmer dig för att anlita Inet för felsökning. Du slipper huvudvärken.

Tillägg: Har du uppdaterat BIOS/UEFI till den senaste versionen? Är definitivt värt att pröva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejj_Sann:

@Buzz996:

Fryser det när hjulet snurrar?

Isåfall uppdatera bios via usb

Hur skickar jag blommor till dig?

Vet inte riktigt vad Inet gjorde på felsökningen men dom sa att det var en pin som var böjd. Får tillbaks den och ser fortfarande inta böjda pins. Ringer och frågar om dom böjt tillbaks den men det hade dom inte. Uppdaterade BIOS o vipps de funka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk

@Buzz996:

Haha! Behövs inte bara kul o kunna hjälpa till!

Skönt det gick igång!

Permalänk
Medlem

Har ett annat problem nu. Får blue screen med koden CLOCK WATCHDOG TIMEOUT. Har googlat en massa men inget har funkat hittills. Tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk

Det låter tyvärr som ett hårdvarufel, antingen CPU eller moderkort.
RAM-minnen tror jag inte är problemet. Man kan få många konstiga fel pga trasig RAM men det där känns som något annat.
Felet beskrivs av Intel så här:

Citat:

What is this error message?
The error CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT means that the processor is having problems with the co-operation of its cores and threads. The threads are tasks performed by the cores, and some cores can have many threads simultaneously. The problem is that one thread is waiting for an adequate response from another thread - or one kernel is waiting for a response from another kernel - and those responses are not coming. Therefore, this BSOD (blue screen of death) error is obtained.

Nu är ju processorn en i5:a så du har ingen MT. Annars hade jag testat att deaktivera det.
Nu visar det sig att det går att få felet utan MT/SMT så då uppstår väl felet när en process ska gå från en kärna till en annan?

Det bästa vore om du kunde testa med en annan CPU, då kan du avgöra om felet är CPUn eller moderkortet.

Det är kanske inte värt att felsöka så mycket mer än så, men om du är den nyfikna typen så kan du installera Process Lasso och låsa alla processer till en eller ett fåtal kärnor, kanske dela upp alla processer på dina 6 kärnor så att varje process måste hålla sig till en viss kärna.