Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Hej alla!
Jag lyssnar mycket på modern klassisk musik och en del annan soft musik med mycket sång.
Jag lyssnar däremot också gärna på rap, och där behöver jag er hjälp.
Jag har ett par DT 1990 Pro samt ett par MSR7.

Söker ett par lurar som är slutna men som ger den där härliga basen i rap, men som för den sakens skull inte gör klassisk musik grötig, helst ett par man kan ha på tåget osv (ANC är INGET krav).
Budget: runt 1500kr. Begagnat går utmärkt.

Har sneglat på följande:
Beoplay H6 (beg)
Akg k550 mk2 (beg)
DT 770 (inte så mobila)
Sony MDR-1Am2
Audio Technica M60X

Hit me!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

@Nizr Kolla på P7/P7 wireless från Bowers & Wilkins med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Wiley:

För man fråga vad det är för faktiskt skillnad i ljudet eller annat i vi säger 32ohm lurarna och 250ohm lurarna, vinner man någonting i ljud om man har stärkare och köper 250 omharen?

Det är en mycket svag skillnad mellan 32 och 250 versionen, tyvärr är inte 80 ohm inkluderat i denna mätning. Stora skillnaden är på 600 ohms versionen. Personligen så tycker jag mina 32 låter som mina 250 gjorde, men det va många år sedan jag lyssnade på en 250.

Permalänk
Medlem

Idag har jag ett par Sony WH1000XM3 och de fungerar bra till musik och spel men i film känns det som att det finns bättre där ute. Har någon tips på trådade eller trådlösa hörlurar som gör sig bra till just film?

Har kikat på Sennheiser rs 175 / 185 och även Fidelio x1/x2.

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Det är en mycket svag skillnad mellan 32 och 250 versionen, tyvärr är inte 80 ohm inkluderat i denna mätning. Stora skillnaden är på 600 ohms versionen. Personligen så tycker jag mina 32 låter som mina 250 gjorde, men det va många år sedan jag lyssnade på en 250.

https://cdn.head-fi.org/a/349907.png

Skulle du rekommendera 32ohm över 80ohm? Eller kanske 250ohm? Läste lite att Fiio e10 ska klara av 250. Jag tror att jag har bestämt mig för dt770 iaf.

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindqvist:

Skulle du rekommendera 32ohm över 80ohm? Jag tror att jag har bestämt mig för dt770.

Jag har bara haft 80ohm varianten så jag kan inte säga att jag vet skillnaden mellan dom, men av vad jag har läst mig till tidigare så har jag förstått det som att 80ohm varianten är lite mer bastung om man jämför med de övriga modellerna.

Personligen upplevde jag dom rätt grötiga i början, men jag moddade dom med https://customcans.co.uk/s/s/index.php/acessories/beyerdynami... och efter det tyckte iaf jag de vart toppen.

Permalänk
Fyndjägare

AKG K702 för 750kr på Blocket. Bra pris om skicket stämmer https://www.blocket.se/vi/88197255.htm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Lindqvist:

Skulle du rekommendera 32ohm över 80ohm? Eller kanske 250ohm? Läste lite att Fiio e10 ska klara av 250. Jag tror att jag har bestämt mig för dt770 iaf.

Ja, absolut. Notera dock att det inte är samma pads på 32 som på de övriga. Jag gillar dom dock! Men vill man ha velourkuddar så bör du ha detta i åtanke.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

AKG K702 för 750kr på Blocket. Bra pris om skicket stämmer https://www.blocket.se/vi/88197255.htm

Skickades från m.sweclockers.com

Trevliga lurar! Ogillar dock att dom envisas med sina resårband. K7 serien har jag inte lyckats byta på heller. Och det är onödigt krångligt på 2 serien. För många blir lurarna värdelösa när resåren har gjort sitt, vilket inte dröjer många år.

Permalänk
Medlem

Hoppas inte det är fel tråd men tips på hörlurar som liknar airpods? Aldrig köpt sånt här förut och vill gärna köpa ett par trådlösa hörlurar för ett bra pris. Älskar mina JBL E500BT men vill ha något litet nu

Permalänk
Medlem

Var på Hifiklubben och provlyssnade D7200. Lät tillräckligt bra för att det skulle bli beställning. Får hoppas det fungerar hemma också.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har ett par DT990 Pro 250 Ohms men jag har inget vettigt att driva dem med. Kör i dagsläget med moderkortets inbyggda. Funkar ju utan problem men blir det stor skillnad om jag köper en bra DAC+hörlursförstärkare? Brukade driva dem med en hemmabioförstärkare men det var många år sedan så minns inte hur ljudet var då.

Vad för utrustning ska jag köpa isåfall? Kan väl lägga runt 2000 kr som mest, inga problem med begagnat heller. Blir mycket gaming med lurarna så behöver mic-ingång och högtalarutgång(har ett par harmon kardon soundsticks 3,5mm). Den där Schiit Hel såg cool ut! Såg Sennheiser gsx 1000, verkade ha någon bra virtuell surround funktion men var inte rekommenderat med 250 ohm :/

Edit: sound blasterX G6 ser också intressant ut. USB vs optisk input?

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

DAC/AMP Under 2000 med XLR ut, kommer inte på något tyvärr. Vilka ingångar behövs, endast USB eller?

Ja endast USB in är aktuellt. Hade kunnat skippa XLR-kabeln och endast köra på 6,3mm istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av s4ffran:

Ja endast USB in är aktuellt. Hade kunnat skippa XLR-kabeln och endast köra på 6,3mm istället.

Skickades från m.sweclockers.com

ifi zen dac? Inte xlr men 4.4mm

Permalänk

Jag tänkte skaffa nya hörlurar till datorn. Det kommer vara för spel och film. Musik lyssnar jag på annat sätt.

Jag kommer inte störa någon. Så helt öppna eller slutna funkar båda. Jag har separat mick. Så inte headset jag är ute efter.
Trådat är inga problem. Jag sitter ju vid datorn. Men finns det bra trådlös okej.
Ljudkvalitet är viktigast. Ljud bas för film och spel är viktigt. Rent ljud för musik är mindre viktigt. Det har jag andra ljudsystem för.

Trådat så känns det som det bör vara med DAC/förstärkare med. Är det trådat MÅSTE sladden gå att byta.
Som budget har jag väl inte satt någon gräns. Det jag tittat på är en Fiio E10K och kanske Philips Fidelio X2HR till det. Så sammanlagt 3000kr med priserna på Prisjakt.
Vet inte om de har den ljudprofil jag är ute efter. Men om jag måste upp i 5000kr (eller mer) för att det ska bli bättre, motiverat och märkbart bättre så är det okej.

Gärna lurar som finns i butik för att testa i Stockholm.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Testa Sennheiser HD 800S om budgeten tillåter

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Testa Sennheiser HD 800S om budgeten tillåter

15 000kr är inte ens hälften av vad mitt högtalarsystem kostade, men som sagt det sak vara motiverat. Men de finns ju på Hi Fi Klubben och dit ska jag och testa lurar någon dag i alla fall. Om jag känner att de är värt det så är de intressanta, men det är mycket pengar.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Nån här som vet om/har tips om någon som kan löda om IEM-kablar i Sverige? har en Null Audio kabel som legat länge men jag inte orkat fixa själv .. .och jag kommer inte heller göra det. Tänkte kolla om man bara kan lämna bort den.

Det är alltså till vanliga (3.5mm) pluggen, inte MMCX-sidan.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av AKG M220?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Mobo: ASUS PRIME Z370-A || Processor: i5 8600k @ 4.8GHz || Kylare: be quite! Pure Rock || GPU: Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced || Minnen: Corsair 16gb @ 3200MHz CL 16 || PSU: EVGA GQ 650W || Skärm: Qnix 27" @ 120hz

Fri frakt inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

15 000kr är inte ens hälften av vad mitt högtalarsystem kostade, men som sagt det sak vara motiverat. Men de finns ju på Hi Fi Klubben och dit ska jag och testa lurar någon dag i alla fall. Om jag känner att de är värt det så är de intressanta, men det är mycket pengar.

De ger mer bang for buck än de 3000 kr lurar jag testat iaf. Brukar inte va hopplöst hitta begade heller.
Hifiklubben har Denon också. 7200 är inte i närheten av hd800s men rätt trevlig. Fast nog ännu en av lurarna med egen karaktär som man tröttnar på emellanåt. HD 800s har sån transparens att de finns lite karaktär att tröttna på och har lite basdriv iaf jämfört med hd 800

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Testa Sennheiser HD 800S om budgeten tillåter

Han frågar efter bas till film och spel, rent ljud till musik mindre viktigt.
Var kommer 800S in i bilden här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Han frågar efter bas till film och spel, rent ljud till musik mindre viktigt.
Var kommer 800S in i bilden här?

Vad menar du rent ljud är ju alltid viktigt HD 800S är strålande för film och spel. Basen är förvisso inte lika ren som hd 800 men det är ju för att ge lite tryck i bröstet som jag tror du menar är anledningen till att de inte skulle duga? Har inga problem med action film med den dock även om D7200 jag har på skallen nu skapar ljudtryck på ett annat sätt.

Mitt ögonmått stämde den går fint över oculus rift s även om jag behöver sträcka ut huvudbandet max.

Beställde även ett par nuforce EDC 3s. Förhoppningsvis bättre än qpad qh-90s för svettigare sessioner även om qh-90n har faktiskt en mycket trevlig balans även om den nu inte spelar rent i mellanregistret och diskanten främst.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Skulle vilja köpa ett par Beyerdynamics MX300 Manufaktur (Specialdesignade) och har varit i kontakt med Beyerdynamic´s om detta. Tyvärr skickas inte dessa till Sverige och Komplett som bland annat säljer dessa här har ingen möjlighet att hjälpa till.

Finns det något sätt att beställa dessa via ett av mellanländerna (Frankrike, Holland, Luxenburg, Spanien och England) via någon firma som packar om dem och skickar den hit? Vet att det fanns liknande tjänster i USA tidigare, men hittar inget nu när jag försöker söka.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Skulle vilja köpa ett par Beyerdynamics MX300 Manufaktur (Specialdesignade) och har varit i kontakt med Beyerdynamic´s om detta. Tyvärr skickas inte dessa till Sverige och Komplett som bland annat säljer dessa här har ingen möjlighet att hjälpa till.

Finns det något sätt att beställa dessa via ett av mellanländerna (Frankrike, Holland, Luxenburg, Spanien och England) via någon firma som packar om dem och skickar den hit? Vet att det fanns liknande tjänster i USA tidigare, men hittar inget nu när jag försöker söka.

Är det inte bara att beställa på amazon.de? Eller måste det vara en specifik variant av dem?

https://www.amazon.de/dp/B06WGVJ9GY/ref=sr_1_1?keywords=beyer...

Edit: https://www.mailboxde.com/ borde funka eller? Alltså om du handlar på https://www.beyerdynamic.de/

Permalänk
Skrivet av Doomfarer:

Är det inte bara att beställa på amazon.de? Eller måste det vara en specifik variant av dem?

https://www.amazon.de/dp/B06WGVJ9GY/ref=sr_1_1?keywords=beyer...

Edit: https://www.mailboxde.com/ borde funka eller? Alltså om du handlar på https://www.beyerdynamic.de/

Lurarna finns även i Sverige, men jag vill ha dem specialbeställda med ett färgval som jag själv kan bestämma. Därför måste de beställas direkt från Beyerdinamic.

Alternativ 2 är det jag letade efter, men sedan är det frågan om det i slutänden är värt alla extrakostnader för färger och fraktkostnaden. Hjärtligt tack i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Beställde en Schiit Hel precis, blir min första DAC/Amp till hörlurar. Såg en review och de verkar ju lovande!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk

Ingen som klickat hem Dan Clarks Aeon 2 än?

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Strumpa:

Beställde en Schiit Hel precis, blir min första DAC/Amp till hörlurar. Såg en review och de verkar ju lovande!

Håller med, tror det blir bra. Och att Joshua tycker den spelar bra med ett antal olika hörlurar är förtroendeingivande
(nämns i videon ca 7:30 https://www.youtube.com/watch?v=FiJZfxsSqyk&t=35s)

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Spontanköpte D7200? Har också förstått att jag behöver nya slutna. Skulle föredra lite maffigare ljudbild än Ananda då de säkert kommer användas till film och gaming också. Några tankar och tips?

Skrivet av oqvist:

Var på Hifiklubben och provlyssnade D7200. Lät tillräckligt bra för att det skulle bli beställning. Får hoppas det fungerar hemma också.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Lizardman:

Spontanköpte D7200? Har också förstått att jag behöver nya slutna. Skulle föredra lite maffigare ljudbild än Ananda då de säkert kommer användas till film och gaming också. Några tankar och tips?

Denon AH-D5200 för 3600kr på Warehouse Deals? https://www.amazon.co.uk/gp/offer-listing/B07HJF9TD4/ref=dp_o...
eller nya Denon 7200 https://www.amazon.co.uk/Denon-AH-D7200-Headphone/dp/B06XD8HM...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.