Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Glorious Model O / Model O- disconnecting problem

Permalänk
Medlem

Glorious Model O / Model O- disconnecting problem

Jag bråkar lite med Glorious support just nu, tänkte starta en tråd ifall fler har bekymmer.
Min Model O- förbokade jag direkt på Glorious sida så den är köpt direkt från dom.
Tittar man på reddit så verkar det vara en hel del som har defekt kabel på sin mus: https://www.reddit.com/r/MouseReview/comments/d6qyx4/glorious_model_o_cable_not_working_has_anyone/

Jag kontaktade Glorious och fick skicka massa videobevis på att min mus var defekt. Skickade video med serienumret och visade när musen disconnectade. Det räckte inte, jag behövde skicka en ny video där även ordernummer visades i videon.
Ok, så serienumret är inte unika? Förstår inte problemet. Men gjorde en ny video och skickade in.

Jag visste att dom fixat kablarna till högre kvalitet och kommer att börja sälja nya enheter med den nya kabeln. Hörde att dom erbjöd utbyteskablar till dom som har problem.
Här börjar problemen. Jag är principmänniska, tyvärr.
Efter alla mail hit och dit där jag behöver skicka massa videobevis och lägga ned massa jobb bara för att bevisa en känd brist hos deras produkt så erbjuder dom mig att skicka deras nya förbättrade "Ascended Cable" till mig. Och vanligtvis hade jag tackat för detta och bytt kabeln. Men!

Så här frasade dom erbjudandet till mig: "Thank you so much for following our procedure.

To fix your issue, we can send you a replacement Ascended Cable for the color of your choice for free (no need to pay for the shipping either) with a one-time use discount code we'll provide you. It's pretty quick and easy to install and just takes a couple of minutes. Check it out here: https://www.pcgamingrace.com/products/ascended-cable

Let me know if this works for you so I can send you your one-time code.
Please note, extra G-skates are also included in the package."

Deras support får det alltså att låta som att jag FÅR något här.
Det de erbjudit mig är att själv göra garantireparation åt dem(!). Och jag "behöver inte ens betala frakt!".
Oj, wow, tack! Jag behöver alltså inte ens betala för att de skickar ut delar för att reparera deras trasiga produkt?
Denna kabel är alltså nya standardkabeln.

Och det här är alltså inget problem för mig att fixa. Jag gör egna paracordkablar till alla mina trådade möss. Jag har alla delarna hemma och behöver egentligen inte ens ersättningskabeln.
Men av princip tänker jag inte godta detta "erbjudande" pga hur de framför det.
Ja, det är löjligt egentligen. Men av ren princip tänker jag be dem skicka en ny mus med en hel kabel.
Att behöva lägga massa tid att skicka videobevis för att få en jäkla kabel utskickad känns otroligt dumt. De vet ju själva att deras kablar är dåliga och de borde skicka ut nya till ALLA som köpt mössen. Att behöva videobevisa för att få en ny mus hade jag kunnat förstå.

Så, är det någon fler som råkat ut för det här och fått kabel skickad eller en ny mus?
Och ja, jag vet att jag överreagerar och är löjlig. Det skiter jag i

Permalänk
Medlem

I min mening ska de ha cred för att man ens får öppna musen och ha garanti, det är något typ ingen annan tillåter.

I vilket fall som vet jag folk fick ny mus utskickad till sig, men detta var innan nya kabeln kom så ej hört hur det ser ut nu.
En annan anledning var paketering av musen som orsakade detta, med kabeln starkt böjd i kartongen, också ändrats nu.

Overall verkar glorious ha bra support vad jag läst på forum jämfört med vissa andra.
Logitech är väl i sin egen klass dock fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

I min mening ska de ha cred för att man ens får öppna musen och ha garanti, det är något typ ingen annan tillåter.

I vilket fall som vet jag folk fick ny mus utskickad till sig, men detta var innan nya kabeln kom så ej hört hur det ser ut nu.
En annan anledning var paketering av musen som orsakade detta, med kabeln starkt böjd i kartongen, också ändrats nu.

Overall verkar glorious ha bra support vad jag läst på forum jämfört med vissa andra.
Logitech är väl i sin egen klass dock fortfarande.

Menar du att Logitech är bra eller dåliga?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@ZyntaX: Hörde du av dig precis innan deras nya policy startade då eller?

https://www.reddit.com/r/MouseReview/comments/drol44/glorious...

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Menar du att Logitech är bra eller dåliga?

Bra.

Jag köper alltid ifrån Logitech direkt istället för Svenska ÅF.
Sen underlättar det väl att man har studentkoder osv som gör priset betydligt billigare än SVenska ÅF också.

Senast nu för några månad sedan så började min G pro wireless dubbelklicka, skickade bara video på SN och mitt ordernummer. Behövde inte ens visa problemet på video (de brukar vilja ha video dock på problemet).

De skickade ut en ny G pro direkt, gamla kunde jag behålla.
Senare släppte de en firmware som skulle minimera dubbelclick problem som även fungerade på den andra och har nu 2 fungerande G pro Wireless som jag gav 800:- för typ

Samma med andra problem som dök upp.

Även förr i tiden så skickade de HELT nytt kitt till Z5500 bara för min kontrollenhet hade gått sönder, dvs jag fick allt med bas+högtalare+enhet nytt. Detta var även utanför reklamationstiden, ren goodwill.

All cred till Logitech från mig tbh

Men Glorious support har fått mycket bra feedback vad jag läst, men ingen erfarenhet själv utav det så då min Model O fungerar fortfarande
Sen jämförde folk ofta med FinalMouse som det är inte svårt att slå dom direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

I min mening ska de ha cred för att man ens får öppna musen och ha garanti, det är något typ ingen annan tillåter.

I vilket fall som vet jag folk fick ny mus utskickad till sig, men detta var innan nya kabeln kom så ej hört hur det ser ut nu.
En annan anledning var paketering av musen som orsakade detta, med kabeln starkt böjd i kartongen, också ändrats nu.

Overall verkar glorious ha bra support vad jag läst på forum jämfört med vissa andra.
Logitech är väl i sin egen klass dock fortfarande.

Absolut det håller jag med dig om. Det känns som ett nybörjarmisstag samtidigt. Det finns en anledning att företag inte låter folk pilla med sina produkter själv och bibehålla garantin. Men ja, jag gillar också den inställningen.
Vi får se hur mycket de tycker det är värt det dock med sin extremt konstiga policy som innebär:
Du får öppna musen för att byta kabel. Men inget annat! Då gäller ej garantin.
Jaha? Hur ska detta bevisas? De har helt enkelt skapat en extremt oseriös garantipolicy som kommer innebära väldigt väldigt mycket jobb från deras sida.
Jag har koll på anledningarna och att det är ändrat. Den nya kabeln är fortfarande standard från och med nu. Så de har fixat sin produkt. Därav borde de inte ens ifrågasätta kunderna som köpt den gamla dåliga kabeln. Bara skicka ut en ny.
Kanske hårklyveri här, men jag blir väldigt irriterad att behöva "bevisa" ett problem de själva vet är så stort att de helt enkelt bytt ut skräpkabeln de tillverkat.
Det jag retar mig på här är som jag skrev hur de kommunicerar detta till kunderna. Inga ursäkter om den dåliga kabeln, utan de får det att låta som de ger mig någon form av gåva genom att ersätta en dåligt tillverkad del av deras produkt som är trasig.
Glorious har gott om fanboys så de lever väl på hypen från communityn att Glorious gör något fantastiskt när de ersätter dåliga och trasiga delar.
Jag delar inte den uppfattningen. Det är helt enkelt lowest effort garantiärende, inget annat.

Skrivet av Gustenrocks:

@ZyntaX: Hörde du av dig precis innan deras nya policy startade då eller?

https://www.reddit.com/r/MouseReview/comments/drol44/glorious...

Samma dag ironiskt nog. Denna policy återspeglar ju exakt vad de erbjuder mig. "A new part". Det är ju skitsnack de skriver också.
"The current industry standard for warranty returns is that customers bear the cost of returning a defective product, or they must jump through hoops such as providing “Proof of Destruction” before a replacement is issued."
Några fel här, jag har aldrig hört talas om något företag som låter kunderna betala för retur av en trasig produkt. Ren lögn att detta skulle vara industristandard. Det man kan få göra är att ligga ute med kostnader tills produkten är bekräftad felande.
"or they must jump through hoops such as providing “Proof of Destruction” before a replacement is issued." <-- Detta är ju exakt vad de tvingar kunderna att göra själv. För att få en dålig kabel utbytt. Much hoops.
Det enda jag hört talas om att kunder tvingas göra bevisbörda av den här graden är när företaget beslutar att gratis skicka ut en helt ny produkt och ej ens ta emot den gamla trasiga pga dyr frakt osv.

För övrigt har jag ej fått något mer svar ifrån dem efter min rant jag skrev som svar till dem.

Permalänk
Medlem

@Nivity: Logitech har jag både ris och ros att ge angående reklamation. Din historia om utbytta produkter är hur ett seriöst företag hanterar sina ärenden kostnadseffektivt. Visst det är dyrt att skicka en ny Wireless Pro till dig. Men vad skulle det kosta att låta en anställd felsöka produkten. Betala frakt fram och åter. Försöka laga din gamla produkt och sälja den lagad.
Det är många arbetstimmar där som kommer bli mycket, mycket dyrare än att bara ta förlusten och skicka ut en ny som kostat dem kanske $30 netto.

Hur nöjd hade du varit om du behövt lagt all denna bevisbörda på din dubbelklickande mus om Logitech sagt, Ok. Vi kommer HELT GRATIS skicka dig nya brytare. Vi skickar även med lödtenn gratis! Det är en enkel procedur. Och vi skickar även med gratis nya musfötter.

Permalänk
Medlem

Jag fick svar från Corgi på Glorious nu. Dom har tappat mig som kund nu i alla fall.

"No problem if you do not want the replacement cable and if you do not want to follow our procedures.

As per our policy, we've initiated your full refund which should reflect in your account after a few days.

Stay Glorious,
Glorious Corgi
Customer Care Representative"

Permalänk
Medlem

Du verkar vara en svår kund

Du får pengarna tillbaka så har svårt att se problemet.
Eller får du en ny uppdaterad kabel som är bättre och finns i andra färger osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Du verkar vara en svår kund

Du får pengarna tillbaka så har svårt att se problemet.
Eller får du en ny uppdaterad kabel som är bättre och finns i andra färger osv.

Haha ja absolut en svår kund! Pga supportens attityd.
De följer inte sin egen policy. De kan inte kräva att kunderna reparerar trasiga produkter själva.
Som jag sa är detta inget problem för mig. Jag har redan gjort en egen paracord kabel till min Model O- nu. Bättre än deras kabel.

Det är deras attityd jag har problem med. Visst jag fick "pengarna tillbaka".
Men OM jag var en kund som inte kan eller vill byta kabel. Då hade jag stått med en trasig mus som jag fått betala tull och moms på.
Dvs pengarna tillbaka är inte full återbetalning för internationella kunder. Utan ungefär 200kr för en defekt produkt.

Sedan är nästa problem att ingenstans i deras policy står det refund. Det står däremot:
"For any product or part that may become defective within 180 days of delivery, we will offer a replacement - 100% free of charge (including return shipping if necessary). "
De skulle alltså ha skickat mig en ny mus. Inte gett mig en refund som inte täcker hela kostnaden för mig.