Bra men dyr – Andreas tycker till om nya Xbox Elite-kontrollen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLaD:

Det enda jag ville ha var gångjärn i metal för bumpers och triggers men detta verkar inte ha ändrat på sig. Fått byta ut 3 st pga. att plastgångjärnen gått sönder.

Får även hoppas att dessa inte lider av bekymret med att gummit släpper på vissa ex. Har hänt på 1 av de 3 exemplar jag äger.

Oavsett så är jag ändå grymt nöjd med kontrollerna och upplever de vara de bästa som finns. Men det skulle varit klockrent med just en kvalitetsförbättring på bumpers och triggers.

Även jag har tyvärr råkat ut för lite kvalitétsproblem med min Elite Controller Gen1. Jag föredrar de "kortare" thumbsticksen, och tyvärr så har tumgreppet spruckit och ramlat av på båda dessa. Så nu har jag tvingats byta till de "högre" thumbsticksen, som jag egentligen inte gillar. Dessutom så har nu även ena plastgreppet som man greppar om man handflatan börjat lossna och sitter nu löst.

Min kontroll är nu över 3 år, så exempelvis reklamationsrätten och garantin har ju gått ut. Men jag kan tycka att om man säljer premium-kontroller, där man i marknadsföringen skryter om den höga kvalitén och hur robust den är, så bör man kanske vara lite öppen för goodwill om nu dessa förväntningar inte infrias. Men av Microsoft fick man kalla handen. Det kan tilläggas att jag inte spelar oerhört mycket heller. Det har varit flera perioder under dessa 3,5 år där jag inte ens startat Xboxet på x antal månader. Så man känner ju sig sådär sugen på att uppgradera till Gen2 med denna vetskap i bagaget...

Permalänk
Medlem

@MaLaD @Blomman90

Även jag har många negativa erfarenheter av Eliten. Under garantitiden gick jag igenom fem stycken, alla utom en dog på samma sätt, där styrspakarna antingen "föll ner" eller massiv drift uppkom av sig självt. Jag är extremt försiktig med mina grejer, mina X360-kontrollers t ex funkar fortfarande efter alla dessa år med nästintill noll märkbar drift. När sista Eliten begravdes permanent i sitt case gick jag över till en standard PS4-kontroll, den har nu hållit perfekt i minst ett par år. Otrolig (!!!) kvalitetsskillnad på interiören.

Jag har dock alltid älskat känslan i Elite-kontrollern och hoppades verkligen att Microsoft skulle lärt sig till V2. För ett såpass högre pris borde plastskräpet i interiören bytts ut mot något som faktiskt håller. Det verkar dock tyvärr inte vara fallet, men lite googling om ett halvår lär väl visa eventuella skillnader. Vill så gärna köpa en igen.

Bör tilläggas att slitage mycket beror på vad man spelar. I mitt fall var det nästan uteslutande Rocket League, men långt från något extremt. Kanske i snitt 5timmar i veckan försiktigt spelande, resterande tid spenderade kontrollern i sitt case.

Permalänk

Har den första versionen och älskar den, lätt min favoritkontroll bland alla nuvarande konsoller. Säger ”nuvarande” eftersom alla vet att WaveBird till GameCube är oslagbar etta

Hoppar nog denna revision med älskar annars att man kan betala mer och få en premiumprodukt som är objektivt bättre. Det enda minus med revision 1 (som jag vet många ser som ett plus) är att man måste ha egna batterier. Orka, ge mig ett inbyggt uppladdningsbart istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Svårt att uppskatta, men någonstans mellan 700 och 1000h kanske? Någorlunda hårda drifttimmar dock (mycket spakande). Min gamla Xbox 360-kontroll höll betydligt längre, osäker på om det satt joystickmoduler av bättre kvalitet i den eller om jag bara använde den mindre.

Tråkigt. Min är också 'hårt utsatt'. I princip bara kört Rocket League.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

En kontroll som kostar 2190kr...
Köpte min konsol för 2300kr för två jular sedan.

Permalänk
Lego Master

@Qualitas:
Det finns konsoler som kostar mer än så, och ingen tvingar dig att köpa den. Finns kontroller för betydligt mindre pengar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kan man inte få tag på en sådan hoodie som @loevet har ? 🤔

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Lego Master

Är det nån som har hittat en phone clamp som funkar till nya Elite Series 2? Min google-fu är inte stark nog för att hitta annat än till vanliga One-kontroller, men jag vet ju inte om det kommer funka med tanke på paddlarna osv.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield