Få google home mini att reagera på ord.

Permalänk
Medlem

Få google home mini att reagera på ord.

Tjo. Har nyss fått hem en Google home mini som jag tänkte skulle kunna få styra lite lampor. Men när jag säger "hej google" och sedan vad jag vill ska hända. Men då säger hon att hon inte förstår. Om jag fattat allt rätt ska man inte behöva säga just Hej Google utan det ska räcka med bestämda fraser. Hur gör man för att få igång detta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du måste oavsett börja med Hey G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Du måste oavsett börja med Hey G.

Ok. Men hur ska man få den att fatta vad den ska göra? Nu fattar den noll. Ska man skriva in alla kommandon? Och var isf?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

är bara att säga "okay google, vad blir det för väder imorgon?"

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd

Har du installerat allt i Home appen, du måste ju lägga till alla externa saker etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

är bara att säga "okay google, vad blir det för väder imorgon?"

Jo det funkar kalas. Men att tända/släcka lampor funkar ej.

Skrivet av trollhattan:

Har du installerat allt i Home appen, du måste ju lägga till alla externa saker etc.

Jo alla enheter ligger där. Har provat både med engelska och svenska namn utan någon skillnad. Är som om de inte var synkade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska väl nämna att alla enheter går kalasfint att styra från Google Home-appen. Tex dimma, byta färg eller sätta på/stänga av. Men inga röstkommandon funkar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

säg "okay google, synkronisera mina enheter" och prova igen

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

säg "okay google, synkronisera mina enheter" och prova igen

Provade att fråga. Svar=

Skrivet av Googelassistenten:

Jag förstår inte vad du säger

Blää.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Perrablerra: Vad exakt säger du?

säg antingen "släck i hallen" och du har ett rum som heter "hallen" eller "släck fönster" och du har en lampa som heter "fönster".

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

"Hej google, tänd lyset", "hej google, sätt på lampan".

Exempel på vad man kan säga för att det ska fungera. Beror självklart vad dina enheter heter, min lampa heter lyset.

Permalänk
Medlem

Har du smarta lampor eller smarta uttag?

Är det uttagen du styr funkar det inte alltid med att säga tänd/släck utan man (iaf jag) måste säga slå på/stäng av. Vet att assistenten, om den är på engelska, kan förstå att det är en lampa kopplad till uttaget om man döper enheten till ett namn innehållande 'lamp'. Men det verkar inte fungera på svenska.

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

@Perrablerra: Vad exakt säger du?

säg antingen "släck i hallen" och du har ett rum som heter "hallen" eller "släck fönster" och du har en lampa som heter "fönster".

Skrivet av Snedspark:

"Hej google, tänd lyset", "hej google, sätt på lampan".

Exempel på vad man kan säga för att det ska fungera. Beror självklart vad dina enheter heter, min lampa heter lyset.

Balkongen (ledslinga) samt Blue light (myslampa i vardagsrummet). Har inte hunnit installera fler ännu.

Säger "Hej google. Tänd Blue light" men får svaret: "Jag kan tyvärr inte hjälpa till med den men jag lär mig mer varje dag"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av _Skalman:

Har du smarta lampor eller smarta uttag?

Är det uttagen du styr funkar det inte alltid med att säga tänd/släck utan man (iaf jag) måste säga slå på/stäng av. Vet att assistenten, om den är på engelska, kan förstå att det är en lampa kopplad till uttaget om man döper enheten till ett namn innehållande 'lamp'. Men det verkar inte fungera på svenska.

Den på balkongen är kopplad till en kontrollenhet som är "smart". Lampan i vardagsrummet är kopplad till ett smart uttag från Telldus.

Visa signatur
Permalänk

@Perrablerra:

Jag använder i stort sett bara telldus. Har t.ex. en ett uttag som styr en fläkt, kallar detta uttag för "fläkten" i google home appen. Funkar jättebra att styra med rösten, säger bara "okej google, sätt på fläkten".

Vet att det funnits en bugg för flera månader sedan mellan google home och telldus, testa att ta bort och lägga till dina saker igen i google home appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedspark:

@Perrablerra:

Jag använder i stort sett bara telldus. Har t.ex. en ett uttag som styr en fläkt, kallar detta uttag för "fläkten" i google home appen. Funkar jättebra att styra med rösten, säger bara "okej google, sätt på fläkten".

Vet att det funnits en bugg för flera månader sedan mellan google home och telldus, testa att ta bort och lägga till dina saker igen i google home appen.

Ok. Ska testa. Spelar det någon roll om de heter olika i Google Home respektive Telldus? Just nu heter de samma.

Visa signatur
Permalänk

@Perrablerra:

Det ska inte spela någon roll, mina enheter heter helt andra saker i telldus live jämfört i googel home.

Permalänk
Medlem

@Snedspark: Nej det blev samma resultat. Det funkar kalas att styra från Google Home-appen men inte med rösten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu fungerade det. Hade tydligen inaktiverat webb- och appaktivitet i aktivitetsinställningarna. Får hoppas detta inte är något tillfälligt

Visa signatur
Permalänk

@Perrablerra: Härligt, ska nog inte behöva aktiveras igen