Google Stadia – vad är det och vad ingår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag är mest nyfiken på att kunna spela på valfri skärm så att säga, då man har varit inbiten på PC och äntligen kunna spela på stor tvn eller i sovrummet utan större krusiduller.

Men undrar också hur detta kommer te sig med de olika plattformarna d.v.s. om spel portas, buggar osv?

Funderar också om man är ute på vift och vill spela på plattan eller mobilen och inte har tillgång till Wi-Fi, då det verkar sluka en hel del bandbredd.

Just nu stöds det inte över mobilnätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@bärplockaren: om du är ute på vift och använder mobila uppkopplingen eller öppet Wifi kommer du sannolikt inte upp i tillräckligt bra anslutning och bandbredd för att spela på 4K-nivå, och då lär du troligtvis nå 1080p-nivån. Den har 20 Mbit/s som riktlinje, och en timmes spelsession skulle då suga åt sig 9 GB data. Om du spelar på ditt mobila abonnemang får du med andra ord ha en ganska rymlig datamängd i månaden om du tänkt spela mycket på resande fot. Och om du delar öppna Wifi-nätverk med andra skulle du med all sannolikhet åka på så mycket latens att upplevelsen blir allt annat än optimal.

Edit: men det är för ett framtida scenario, vid lanseringen stöder Stadia precis som @Soir skriver inte mobila uppkopplingar. Man behöver ansluta både handkontroll och uppspelande enhet till samma Wifi-nätverk.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Kan ha missat det, men jag minns inte att de lovat att spelen skulle köras i 4K/60. Vore ett minst sagt dumt uttalande.

Vore kul om någon jämförde kvaliten från Stadia ijmf med Youtube i 1080p60 resp 2160p60. Youtube 1080p60 är bra taffligt för spel så jag hoppas strömmen från Stadia har bättre (eg. mindre) komprimering än så...

Skickades från m.sweclockers.com

"Yes, all games at launch support 4K. We designed Stadia to enable 4K/60 (with appropriate TV and bandwidth). We want all games to play 4K/60 but sometimes for artistic reasons a game is 4K/30 so Stadia always streams at 4K/60 via 2x encode."

Phil Harrison på twitter 9/10-19

Permalänk
Medlem

@loevet
Tackar för svar det var lite de jag misstänkte också.

En annan sak jag fundera på om det skulle bli driftstopp d.v.s. att servrarna går ner, slussas man vidare då till annan fungerade server då och därav får eventuellt delay eller kommer de inte ens märkas?

Antar å andra sidan att Google är väl förberedda.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@bärplockaren: Google har så pass stor erfarenhet av att hålla stora webbtjänster och serverhallar igång att det inte känns som en större risk att tjänsten ska vara otillgänglig under längre perioder. Youtube, Gmail, med flera har ju extremt sällan gått ner så jag tror inte det kommer bli ett större bekymmer. Den största risken jag kan föreställa mig är att ett lokalt datacenter, eller en edge-server lokalt, blir otillgänglig vilket skulle tvinga en att ansluta till serverhallar längre bort med högre latens. Men att hela serverhallar skulle bli otillgängliga bedömer jag som en liten risk, över en period om flera år lär det inte bli många tillfällen av den sorten.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

De som har registrerat sig i Stadia-forumen har börjat ställa frågor till supporten, och en av dessa berör hur man kan köpa spel. Just nu kan det endast göras i den mobila appen, det går inte att göra i webbläsaren Chrome på en dator utan det är något som kommer tillkomma längre fram.

https://community.stadia.com/t5/Stadia-on-Chrome/Where-can-I-...

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Nu har jag registrerat mig och testkört Stadia på min vardagsrums-PC över 5 GHz Wifi med en Xbox Wireless Elite Series 2-kontroll ansluten. Snabba intryck:

  • Destiny 2 ser faktiskt riktigt bra ut och det flyter på förvånansvärt bra. Trots att jag kör över Wifi märker jag bara då och då att bilden hoppar till lite på grund av latensen. Betänk då att jag har latens både från Wifi och att jag kör en handkontroll mot datorn som sedan ska skicka vidare informationen till Googles servrar (jag har inte fått mitt Stadia-paket än, så ingen Stadia-kontroll alltså).

  • Ibland ser jag komprimeringsartefakter, men det visas oftast när en ny scen laddas in. När jag bara springer runt ser jag inte jättestora visuella försämringar. Ibland kan jag se prov på svag kantutjämning (aliasing), men överlag är jag imponerad.

  • Testade att börja spela på min Macbook Pro och direkt växla över till min vardagsrums-PC, gick mycket snabbt och smidigt att växla. På min MBP använde jag en Dualshock 4 kopplad till datorn via USB-sladd, med vardagsrums-PC:n använder jag Elite Wireless Series 2 trådlöst ansluten via Xbox-adaptern.

  • Laddningstiderna verkar inte nämnvärt bättre på Stadia jämfört med PC eller PS4 (som jag testat).

  • Efter en stunds spelande svajade min Wifi-anslutning till, och då märktes det väldigt snabbt stor skillnad i bildkvalitet. Det ordnade upp sig snabbt för mig, men om ens uppkoppling har en dålig dag kan det potentiellt bli ganska störigt under en Stadia-session. Om man sett fram emot att kötta en god stund i valfritt spel är det ju trist om linan eller det trådlösa inte vill samarbeta den dagen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet
Kul att höra ett första intryck.

Ett annat senario jag funderat på är:
Anta att jag har 10/10Mbit uppkopplingen och jag vill spela och en annan familjemedlem vill kolla på Netflix, kommer bandbredden räcka till eller kommer det börja buffra på nåt håll då tro?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@bärplockaren: 10 MBit/s är Googles grundnivå för Stadia, så jag skulle tro att du kommer behöva all kapacitet som finns i nätverket för att det ska fungera vettigt. Om någon i hushållet börjar kolla på Netflix eller på annat sätt belastar nätverket kommer både bandbredd försvinna och latens öka. Jag har 500/50 Mbit/s så jag kan inte riktigt kolla exakt hur bra eller dåligt det fungerar på 10/10, men min uppskattning är att det förmodligen kommer vara en ... begränsad upplevelse för att uttrycka det diplomatiskt.

Med mitt Wifi når jag cirka 340 Mbit/s och svarstider på cirka 12 ms, det är tillräckligt för att ge en bra spelupplevelse. Med 10/10 Mbit/s har jag tyvärr svårt att se att det blir särskilt njutbart, dels på grund av latensen men också för att upplösningen på den nivån stannar vid 720p.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Nu har jag registrerat mig och testkört Stadia på min vardagsrums-PC över 5 GHz Wifi med en Xbox Wireless Elite Series 2-kontroll ansluten. Snabba intryck:

Kan vi få någon video på detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@loevet: Skönt att höra att du att höra att med den uppsättningen ändå fått det hela att funka bra. Så på ett tidigare inlägg från dig att dom flytta fram din leverans till runt den 22e. Jag kan tänka mig att kontrollen kommer göra en hel del nytta så vi får båda vänta lite längre på leveransen. Sen sen jag fram emot en grym recension från ditt håll.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-13700K 3.4GHz | Asus Prime Z790-P | Corsair 64GB DDR5 3000Mhz | MSI RTX 3070 Ti Ventus 3X OC| Samsung 990 PRO 2TB SSD | Samsung 1TB | Fractal Design North | Asus 28" 4k PB287Q | b]Asus[/b] 27" 144Hz VG27A | Keychron K8 RGB Aluminium Gateron Brown Switch | Corsair Virtuoso | Windows 11 Pro 64bit

Server: Intel Xeon E-2388G CPU @ 3.20GHz | Supermicro X12STW-F | Hynix 128GB DDR4 ECC

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Cenorida: Absolut! Eftersom jag inte kan stämma av med kollegorna så här mitt i natta om hur vi ska hantera videon laddar jag upp den till mitt privata konto. Men då ska man ha i åtanke att det här är en video av en strömmande spelsession, som i sig är strömmande video, som laddas upp till en videotjänst som komprimerar bildinformationen. Det ser med andra ord kanske inte riktigt lika vasst ut som det gjorde för mig här i soffan

Lite över en halvtimme gameplay från Destiny 2 på Google Stadia, spelat över Wifi med Xbox Elite Wireless Series 2 kopplad trådlöst till min vardagsrums-PC som är kopplad till min 4K-tv. Det borde egentligen vara mindre spelbart än det är, Google utför någon form av svart magi bakom kulisserna tydligen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

"Yes, all games at launch support 4K. We designed Stadia to enable 4K/60 (with appropriate TV and bandwidth). We want all games to play 4K/60 but sometimes for artistic reasons a game is 4K/30 so Stadia always streams at 4K/60 via 2x encode."

Phil Harrison på twitter 9/10-19

Väldigt klumpigt uttalande som förvisso kan tolkas åt det ens eller andra hållet (stream-upplösning eller renderings-upplösning)

Däremot, oavsett vad Google säger, så borde alla på den här sajten förstå att en Vega 56-baserad setup inte räcker för att garantera 4K60 renderingsupplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag testkört Samurai Shodown på Stadia lite snabbt på min MBP via Chrome, och jag använde tangentbordet för kommandointryck så jag kan få känna på latensen.

Fy fan vad bra det kändes. Jag upplevde inga som helst problem här, varken i latens eller några hopp.

Detta kördes över ett WiFi 6 (802.11ax) kompatibelt nätverk, men MBP:n är begränsad till WiFi 5, ungefär två rum bort från accesspunkten.

Edit: Testade även Destiny 2 på min Windows PC. Latensen är helt OK med mus, den kommer garanterat inte kännas av med handkontroll för min del. Däremot är upplösningen under all kritik. Det ser ut som 1080p om inte lägre. (Edit: Stadia i Chrome är begränsad till 1080p, så detta är nog en av faktorerna till varför det såg så lågupplöst ut på min 4K skärm)

Edit2: Jag är ansluten mot en Stadia-server som är cirka 1.8 ms bort från mig, endast ett hopp ut ur min Internetleverantörs nät.

Permalänk
Inaktiv

Ser faktiskt lovande ut med den info ni gett i tråden, @loevet och @soir ! Blir att prova när jag har möjlighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Nu har jag testkört Samurai Shodown på Stadia lite snabbt på min MBP via Chrome, och jag använde tangentbordet för kommandointryck så jag kan få känna på latensen.

Fy fan vad bra det kändes. Jag upplevde inga som helst problem här, varken i latens eller några hopp.

Detta kördes över ett WiFi 6 (802.11ax) kompatibelt nätverk, men MBP:n är begränsad till WiFi 5, ungefär två rum bort från accesspunkten.
https://i.imgur.com/aauHovp.png

Edit: Testade även Destiny 2 på min Windows PC. Latensen är helt OK med mus, den kommer garanterat inte kännas av med handkontroll för min del. Däremot är upplösningen under all kritik. Det ser ut som 1080p om inte lägre.

https://i.imgur.com/f61qXql.png

Edit2: Jag är ansluten mot en Stadia-server som är cirka 1.8 ms bort från mig, endast ett hopp ut ur min Internetleverantörs nät.

Som jag har förstått det är Stadia i Chrome max 1080p just nu, medan Stadia på Chromecast är 4K. Mycket märkligt att det är så, men det ska fixas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på min handkontroll så jag kan spela på min Chromecast, som är trådbunden till nätverket. Det verkar som att Stadia i Chrome är begränsad till 1080p, medan man får fulla 2160p60 via Chromecast.

Skrivet av twk:

Som jag har förstått det är Stadia i Chrome max 1080p just nu, medan Stadia på Chromecast är 4K. Mycket märkligt att det är så, men det ska fixas.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis! Jag ville minnas det strax efter att jag skrev ovan inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Jag väntar fortfarande på min handkontroll så jag kan spela på min Chromecast, som är trådbunden till nätverket. Det verkar som att Stadia i Chrome är begränsad till 1080p, medan man får fulla 2160p60 via Chromecast.

Precis! Jag ville minnas det strax efter att jag skrev ovan inlägg.

Roligt att det fungerar bra i övrigt! 🙂

Jag kommer att spela på CC trådat med 500 mpbs, så lär fungera bra här med!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Roligt att det fungerar bra i övrigt! 🙂

Jag kommer att spela på CC trådat med 500 mpbs, så lär fungera bra här med!

Skickades från m.sweclockers.com

Ha i åtanke att adaptern man får med CC Ultra är endast Fast Ethernet (100 Mbps). Det går att köpa till sig en Y-splitter, separat strömadapter, och ett gigabit-USB-interface. Däremot är det begränsat till USB2.0 som CCUltra kör internt, så man får cirka 200-300 Mbps som bäst.

100 Mbps bör däremot räcka gott och väl till allt man slänger på CC:n.

Permalänk
Medlem

Det har kommit ut många recensioner på amerikanska sajter (som flera nämn tidigare) . Stadia får ett rungande "Nja... Det här funkade väl sådär." av pressen:

https://www.bluesnews.com/cgi-bin/board.pl?action=viewthread&...

https://www.bluesnews.com/s/205753/google-stadia-launches

Man ska man nog inte räkna med att kunna spela på hotell och dylikt än så länge. Det verkar vara enormt känsligt för latens i nätverket. En recensent påpekade att det krånglade mycket mer på kvällen när grannar i byggnaden kom hem.

Det verkar passa recensenter med mycket tekniskt know-how och bra nätversutrustning, men som inte har så höga krav på responsivitet. Som vill chilla med ett lugnt single player-spel.

Men detta gäller ju mest USA som är gigantiskt stort och har förhållandevis uselt internet på många platser.

Jag hade gärna läst lite intryck från olika användare här med info om hårdvara hela fram till väggen, boende, ISP mm. Så man vet hur det kan tänkas funka för en själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Det har kommit ut många recensioner på amerikanska sajter (som flera nämn tidigare) . Stadia får ett rungande "Nja... Det här funkade väl sådär." av pressen:

https://www.bluesnews.com/cgi-bin/board.pl?action=viewthread&...

https://www.bluesnews.com/s/205753/google-stadia-launches

Man ska man nog inte räkna med att kunna spela på hotell och dylikt än så länge. Det verkar vara enormt känsligt för latens i nätverket. En recensent påpekade att det krånglade mycket mer på kvällen när grannar i byggnaden kom hem.

Det verkar passa recensenter med mycket tekniskt know-how och bra nätversutrustning, men som inte har så höga krav på responsivitet. Som vill chilla med ett lugnt single player-spel.

Men detta gäller ju mest USA som är gigantiskt stort och har förhållandevis uselt internet på många platser.

Jag hade gärna läst lite intryck från olika användare här med info om hårdvara hela fram till väggen, boende, ISP mm. Så man vet hur det kan tänkas funka för en själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med om din analys! Jag kommer uppdatera när jag fått mitt kit och min kod. Jag bor i Stockholms län, har Telia öppen fiber 500 Mbps och Cat6-kabel i hela huset. Bör vara gynnsamma förhållanden! 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Det har kommit ut många recensioner på amerikanska sajter (som flera nämn tidigare) . Stadia får ett rungande "Nja... Det här funkade väl sådär." av pressen:

https://www.bluesnews.com/cgi-bin/board.pl?action=viewthread&...

https://www.bluesnews.com/s/205753/google-stadia-launches

Man ska man nog inte räkna med att kunna spela på hotell och dylikt än så länge. Det verkar vara enormt känsligt för latens i nätverket. En recensent påpekade att det krånglade mycket mer på kvällen när grannar i byggnaden kom hem.

Det verkar passa recensenter med mycket tekniskt know-how och bra nätversutrustning, men som inte har så höga krav på responsivitet. Som vill chilla med ett lugnt single player-spel.

Men detta gäller ju mest USA som är gigantiskt stort och har förhållandevis uselt internet på många platser.

Jag hade gärna läst lite intryck från olika användare här med info om hårdvara hela fram till väggen, boende, ISP mm. Så man vet hur det kan tänkas funka för en själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Stockholm.
Fiber rakt in i lägenheten, via en kommunikationsoperatör, och sedan genom Bahnhof.
Hastighet är 1 Gbps in och ut.
Stadias server är ett hopp ut ur min leverantörs nät, och jag har cirka 1.8 ms till den.
Routern är en egenanpassad enhet som kör VPP i grunden, klarar av en bit över 70 Gbps.
Det trådlösa nätverket är baserat på två stycken 802.11ax (WiFi 6) accesspunkter. Omgivningen är rätt tomt på 5GHz-nät, finns cirka 5st inklusive mitt. Vi delar inte kanal med något annat nät.

Min bärbara dator var ansluten till det trådlösa nätverket två rum bort (Chrome). Min stationära (Chrome) är ansluten med fiber till en fiberswitch över 40 Gbps, som sedan switchas in till routern, och routas ut mot Internet.
Jag uppmätte som högst 13 Mbps för Stadia när jag spelade på min stationära (som tydligen begränsas till 1080p när man spelar via Chrome).

Jag väntar som sagt fortfarande på min Stadia-kontroller, men när den kommer så kör jag via min CC Ultra som är ansluten till nätverket via kabel, genom en tredjeparts gigabit-adapter. Jag kommer även prova den medföljande nätverksadaptern.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Klarspråkarn: Jag sitter med en Com Hem-uppkoppling på 500/50 Mbit/s anslutet till en router som hanterar Gigabit Ethernet och Wifi 5 (802.11ac). Jag har som tidigare nämnt testkört med en Macbook Pro och min vardagsrums-PC över Wifi (5 GHz) och uppnådde där cirka 340 Mbit/s med 12 ms svarstid igår, pingar jag Stadia-servrarna får jag 10 ms i skrivande stund.

Jag tänkte mest testköra över Wifi igår när jag överraskande fick åtkomst helt plötsligt, men fortsätter det fungera så bra som det gjorde igår kan jag faktiskt tänka mig att fortsätta köra över Wifi. Vill gärna undvika att dra Ethernet-kabel i vardagsrummet men hade trott att jag skulle bli så illa tvungen med Stadia, baserat på igår blir jag kanske inte tvungen till det.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Klarspråkarn: Jag sitter med en Com Hem-uppkoppling på 500/50 Mbit/s anslutet till en router som hanterar Gigabit Ethernet och Wifi 5 (802.11ac). Jag har som tidigare nämnt testkört med en Macbook Pro och min vardagsrums-PC över Wifi (5 GHz) och uppnådde där cirka 340 Mbit/s med 12 ms svarstid igår, pingar jag Stadia-servrarna får jag 10 ms i skrivande stund.

Jag tänkte mest testköra över Wifi igår när jag överraskande fick åtkomst helt plötsligt, men fortsätter det fungera så bra som det gjorde igår kan jag faktiskt tänka mig att fortsätta köra över Wifi. Vill gärna undvika att dra Ethernet-kabel i vardagsrummet men hade trott att jag skulle bli så illa tvungen med Stadia, baserat på igår blir jag kanske inte tvungen till det.

https://i.pinimg.com/originals/80/7e/85/807e858304491facefbf757fa7aaa90a.jpg

Dra gärna en kabel temporärt sen för att se om du märker någon skillnad. Vore intressant att höra! 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag är nyfiken på resultat från Svenskar utanför Stockholm och då fortfarande fiber. Gärna Norrland av uppenbar anledning.

Bör inte vara några direkta skillnader men ändå intressant att se verkliga resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Jag är nyfiken på resultat från Svenskar utanför Stockholm och då fortfarande fiber. Gärna Norrland av uppenbar anledning.

Bör inte vara några direkta skillnader men ändå intressant att se verkliga resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Du bör kunna pinga stadia.google.com redan nu och jämför med de 10ms de får i Stockholm.

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Lego Master

12ms från Bjärekrafts nät i nv Skåne, via TH1NG.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@twk: det ska jag göra! Får släpa med mig en lång Ethernet-kabel hem från jobbet

Testade lite här på kontoret i morse och upptäckte att det fungerade hysteriskt dåligt på min Dell XPS 13, både via Ethernet och Wifi. Testade på en av FZ:s speldatorer och där fungerade det utan några som helst problem. Min gissning är att det antingen är nätverkskretsen på Dell XPS 13 eller dockningsstationen som Ethernet-anslutningen kommer ifrån. Men med tanke på att jag hade samma problem med Ethernet som med Wifi, där det sistnämnda inte har något med dockningsstationen att göra, misstänker jag att det är Dell:en som är problemet.

Det här är ju ett problem med Stadia kontra traditionella plattformar. Om enheten du försöker spela på eller nätverket är dåligt blir det snabbt ospelbart, båda måste sköta nätverk vettigt för att Stadia ska fungera. Men när det fungerar är det faktiskt riktigt trevligt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Shit vilka utförliga svar! Låter ju lovande om man har bra utrustning och bra uppkoppling. Jag ska försöka pinga från jobbet med min mobil över wifi. Någon som har tips på en bra app till Android för att göra det?

Sen har mitt jobb ganska dålig hastighet så det skulle inte funka hur som helst, men bara för att se hur ett wifi-nät i Region Värmland fixar det.

Edit: Tänker att det skulle kunna vara jämförbart med hotell-wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@twk: det ska jag göra! Får släpa med mig en lång Ethernet-kabel hem från jobbet

Testade lite här på kontoret i morse och upptäckte att det fungerade hysteriskt dåligt på min Dell XPS 13, både via Ethernet och Wifi. Testade på en av FZ:s speldatorer och där fungerade det utan några som helst problem. Min gissning är att det antingen är nätverkskretsen på Dell XPS 13 eller dockningsstationen som Ethernet-anslutningen kommer ifrån. Men med tanke på att jag hade samma problem med Ethernet som med Wifi, där det sistnämnda inte har något med dockningsstationen att göra, misstänker jag att det är Dell:en som är problemet.

Det här är ju ett problem med Stadia kontra traditionella plattformar. Om enheten du försöker spela på eller nätverket är dåligt blir det snabbt ospelbart, båda måste sköta nätverk vettigt för att Stadia ska fungera. Men när det fungerar är det faktiskt riktigt trevligt.

Intressant att en så kompetent laptop har problem med detta. Jag hade snarare trott att skräpdatorer skulle ha problem.

Skickades från m.sweclockers.com