Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Avstängd

@xerez99: Synd att det endast är invigning på plats priser

Permalänk

Är det där razer huntsman gaming tangentbordet för 666 kr en bra deal? Har hört att den ska vara högljudd

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Var ser du det? Jag är inloggad och ser inget annat pris än 1349:-. Och den är inte med här: https://www.kjell.com/se/kampanjer/medlemserbjudanden

Permalänk
Medlem
Skrivet av GameNerdz:

@xerez99: Synd att det endast är invigning på plats priser

Fast det är ändå bara 2070, nya 2060 super är ju bara hundralappar från att komma ner till 4000:- det blr ju hända på BF

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Wasp:

@Edvin-89

Helvete också, jag har lyckats hålla mig ifrån att köpa detdär objektivet änsålänge. Nu blev det svårt!

https://www.cyberphoto.se/kampanjer/crm-2019-11-19

(anses vara en av de bästa objektiven till sony kameror med E-fattning.)

Jag kan gå i god för att det är ett mycket trevligt objektiv.
För det priset finns det inget bättre, även med ordinarie pris
Har haft mitt sedan releasedagen och ser fram emot deras 70-180/2.8när det kommer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Jag kan gå i god för att det är ett mycket trevligt objektiv.
För det priset finns det inget bättre, även med ordinarie pris
Har haft mitt sedan releasedagen och ser fram emot deras 70-180/2.8när det kommer

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag har fått samma uppfattning! Men köpte precis kameran så dethär blev rätt svårt att förklara för plånboken

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lagers:

Tack för svar. Jag trodde att det skulle bli skillnad.
Asrock A300 har jag tittat massa på, är riktigt sugen på denna, men när den inte fungerade med (300 chippet) 3000-serien så gav jag upp lite. Men den kanske fungerar till 3400G, det har jag inte kollat upp. Kanske skulle köpa A300 också till 3400G om det fungerar ihop. (det gör det såg jag efter lite efterforskningar) Datorer går alltid åt
Jag köpte en streacom F1C och en FC7 från CDON nu och ska se om jag kan få till något bra med min 7700K och mitt SFX-nätagg. när man läser lite mer på nätet så känns det som att 7700K har bättre gfx inbyggt än 3400G t.om.

Den har ju inte plats för grafikkort eller klarar hög effekt så du behöver en APU men den stödjer väl alla AM4 APUer. >

3400G (YD3400C5M4MFH)
3400GE (YD3400C6M4MFH)
PRO 2400G (YD240BC5M4MFB)
PRO 2400GE (YD240BC6M4MFB)
2400G (YD2400C5M4MFB)
2400GE (YD2400C6M4MFB)
3200G (YD3200C5M4MFH)
3200GE (YD3200C6M4MFH)
PRO 2200G (YD220BC5M4MFB)
PRO 2200GE (YD220BC6M4MFB)
2200G (YD2200C5M4MFB)
2200GE (YD2200C6M4MFB)
A10-9700E (AD9700AHM44AB)
A8-9600 (AD9600AGM44AB)
A6-9550 (AD9550AGM23AB)
A6-9500 (AD9500AGM23AB)
A6-9500E (AD9500AHM23AB)
3000G (YD3000C6M2OFH)
Athlon 240GE (YD240GC6M2OFB)
Athlon 220GE (YD220GC6M2OFB)
Athlon PRO 200GE (YD200BC6M2OFB)
Athlon 200GE (YD200GC6M2OFB)
https://www.asrock.com/nettop/AMD/DeskMini%20A300%20Series/#C...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Läste också på asrock om att den klarade 3400G om man hade över version 3,5 av bios i A300. Har 16gb i min htpc-nuc som har ddr4, kan ju ta en 8 därifrån och även en m.2 Samsung pro 512GB som är överkurs för en htpc.

Skulle bli en bra dator för 3000:-! Kanske kan bygga in den i en streacom FC1 som jag köpte nu för att den ska bli snyggare. Detta tål att tänkas på

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av filidutten:

Är det där razer huntsman gaming tangentbordet för 666 kr en bra deal? Har hört att den ska vara högljudd

Köp den inte om du har familj,flickvän,hund,katt,mus,fågel,fiskar,grannar,folk allmänt runt dig inom 1km.

Klarar du dessa boxes så tycker jag absolut du ska köpa tangentbordet. Men gör det inte om något av dom ovanstående stämmer in på dig, min jösses vad det tangentbordet är HÖGLJUTT.

MVH, min fru har det tangentbordet. Jag har börjat kolla på flygbiljetter till Kanada för att komma ifrån det.

Permalänk
Medlem

Värt att notera att frakt tillkommer på samtliga från Amazon.co.uk, slutpriset landar på ungefär 2300kr

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Rabatten verkar variera en hel del butik till butik! Hos vissa får man 100, 150 eller 200kr rabatt, andra 10% rabatt. Och ett antal butiker har inte ens rabatt med koden, men det verkar fungera för de flesta.

Vilken butik är billigast då/har mest rabatt? Det kvittar väl vilken man väljer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vilken butik är billigast då/har mest rabatt? Det kvittar väl vilken man väljer?

Stämmer inte, endast uthämtning i butik eller hemleverans från butiken (ej frakt, utan lastbil som kör ut beställningen från butik) erbjuds numera. Den gamla onlineshoppen finns inte längre.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Var ser du det? Jag är inloggad och ser inget annat pris än 1349:-. Och den är inte med här: https://www.kjell.com/se/kampanjer/medlemserbjudanden

Ser att den är tillbaka på ordinariepris nu. Märkligt men det är inte första gången jag sett att priserna justerats
lite väl fort på Kjell.

Minns en gång när jag hade köpsug på en prisnedsatt lödstation jag sneglat på ett tag. När jag väl kom fram till affären ett par timmar senare så hade priset justerast till ordinariepriset så det blev ingen affär.

Den fanns med på sidan med medlemserbjudanden igår. Enligt den cachade sidan skulle kampanjen pågå till 2019-11-30

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:bAGt5m-...

***Edit**

Nest är tillbaka på sidan för medlemserbjudanden igen. 999:-

https://www.kjell.com/se/kampanjer/medlemserbjudanden

Permalänk
Medlem

Klickade hem KFA2 RTX2060 super på netonnet som fyndvara och var euforisk ända tills jag fick bekräftelsen,
trodde förstås att jag fått det lilla 2-slots kortet med bara en strömkontakt som de visade bilder på,
nu var det EX-versionen som är betydligt tjockare och inte får plats i mitt chassi...

Ja ja - det lär dyka upp ett billigt i på webben senare
https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...
(obs, det är det här kortet https://www.guru3d.com/articles-pages/galax-geforce-rtx-2060-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@ultra5: troligtvis tänker jag, eller i alla fall till samma pris. Annars köp och lämna tillbaka på öppet köp via NoN member

Ok inte så insatt i öppet köp, men kan jag använda det tills Black Friday och sen lämna tillbaka det? (Om jag är rädd om förpackning o.s.v)

Visa signatur

Asus TUF GAMING X570-PLUS, Ryzen 7 5800X, CM Hyper 212, Cruzial Ballistic DDR4 3200 C16 2x16GB, RTX 3070 Ventus, Corsair RM750X v2, Fractal Define R4, ASUS ROG PG279Q G-Sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ultra5:

Ok inte så insatt i öppet köp, men kan jag använda det tills Black Friday och sen lämna tillbaka det? (Om jag är rädd om förpackning o.s.v)

Öppet köp brukar innebära att varan ska vara i absolut nyskick och kan säljas igen till fullt pris.
Alla tillbehör ska förstås finnas med.

Öppet köp är inte lagstadgat på något sätt utan frivilligt från butikerna, som kan ställa upp sina helt egna regler.
Bedömningen av en retur varierar mellan olika butiker (och även säljare; jag har jobbat i handeln), och det enda säkra sättet att veta att man kan utnyttja öppet köp är att inte öppna förpackningen.

Om varan har repor, skav m.m. kan butiken vägra att ta tillbaka den eller kräva att få göra ett prisavdrag eftersom den då måste säljas som fyndvara till sänkt pris.
Fundera över hur en vara ska se ut för att du själv ska vilja betala fullt pris för den så förstår du resonemanget.

Permalänk
Skrivet av matsca2m:
Skrivet av XFTality:

Kombinera med rabattkod "NYKUND" för ytterligare 200kr rabatt! Fungerar dock enbart hos vissa Icabutiker. Minimumköp är 1000kr (1kr saknas) för att koden ska funka, så släng in något litet för att gå från 999kr till 1000kr eller över. Jag lade till plastfolie för 22kr eftersom det ändå var brist på det hemma

Blir alltså 800:- för en Onyx 4, sjukt lågt pris för en så pass bra högtalare och lägsta priset hittils!

Skrivet av XFTality:

Rabatten verkar variera en hel del butik till butik! Hos vissa får man 100, 150 eller 200kr rabatt, andra 10% rabatt. Och ett antal butiker har inte ens rabatt med koden, men det verkar fungera för de flesta.

Skrivet av XFTality:

Stämmer inte, endast uthämtning i butik eller hemleverans från butiken (ej frakt, utan lastbil som kör ut beställningen från butik) erbjuds numera. Den gamla onlineshoppen finns inte längre.

There were also a few other items. This screenshot is from Maxi ICA Stormarknad Kungälv: https://ibb.co/6yDmqCP

In the ICA store I went to, it looked like a large stock of the items were brought in just for this sale. They seemed like cheap, low budget products. The claimed "normal" prices looked wildly exaggerated.

I did buy a rakapparat AquaTouch AT899/06 Philips along with some other stuff. It did seem fairly cheap for a waterproof Philips battery shaver.
eg. Item cost:
499 kr
- rabbatkod discount for new online customer if applicable. (Varies for each store as mentioned by others.)
+ order handling fee. (Varies for each store. eg. ranges from 0 to 79 kronor or more per order.)
+ 2% for bags (and there seems to be no way to opt out of this for small items).

An ICA employee told me that each store chooses their online campaign and rabbatkod. Some ICA MAXI stores I checked had no rabbatkod.

I only saw a Black Friday campaign banner at ICA MAXI and not ICA Kvantum or other types, but YMMV.

Some have more types of Black Friday items online. Some have less. There seems to be a common set they choose from though.

Based on your location, there is probably only one store that would allow delivery to you. Otherwise your only option is pickup in store. Pickup in store does not negate the order handling fee.

Spelling correction
Permalänk
Medlem

ICA Maxi har en surfplatta inkl. fodral Lenovo M10HD 32GB för 1499:- i sitt BF blad.

M10 verkar finnas i många modeller så jag upplyser om att modellen Maxi säljer är TB-X505F, ZA4G0035SE. 1280x800, 32GB / 2GB

Visa signatur

Life without knowledge is death in disguise

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Öppet köp brukar innebära att varan ska vara i absolut nyskick och kan säljas igen till fullt pris.
Alla tillbehör ska förstås finnas med.

Öppet köp är inte lagstadgat på något sätt utan frivilligt från butikerna, som kan ställa upp sina helt egna regler.
Bedömningen av en retur varierar mellan olika butiker (och även säljare; jag har jobbat i handeln), och det enda säkra sättet att veta att man kan utnyttja öppet köp är att inte öppna förpackningen.

Om varan har repor, skav m.m. kan butiken vägra att ta tillbaka den eller kräva att få göra ett prisavdrag eftersom den då måste säljas som fyndvara till sänkt pris.
Fundera över hur en vara ska se ut för att du själv ska vilja betala fullt pris för den så förstår du resonemanget.

Fel, butiken kan inte vägra att ta emot produkten, även om den har repor, dom har dock rätt att ta ut ett prisavdrag.
Du behöver inte ens ha kvar originalförpackningen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Fel, butiken kan inte vägra att ta emot produkten, även om den har repor, dom har dock rätt att ta ut ett prisavdrag.
Du behöver inte ens ha kvar originalförpackningen.

Fel, du blandar ihop öppet köp med ångerrätt vid distansavtal.

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Sant

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Fel, butiken kan inte vägra att ta emot produkten, även om den har repor, dom har dock rätt att ta ut ett prisavdrag.
Du behöver inte ens ha kvar originalförpackningen.

Det finns en mängd olika orsaker att lämna tillbaka en vara, till exempel ångerrätt vid distansköp, bytesrätt, öppet köp och reklamationer.
För vissa av dem finns tvingande lagregler; för andra inte.

Här diskuterade vi öppet köp och då bestämmer butikerna själva.

Följande text är hämtad från https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...
”Butiken väljer vad som gäller
Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp. Öppet köp är frivilligt att erbjuda vilket betyder att butikerna själva bestämmer sina regler. Det innebär att en del butiker kan erbjuda 30 dagars öppet köp medan andra inte erbjuder öppet köp alls.
Butiken kan också ha bestämmelser som säger att du exempelvis inte får lämna tillbaka varan om du öppnat förpackningen.”

Ungefär samma sak gäller för bytesrätt:
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...
”Bytesrätt är frivilligt
Det finns ingen lag som säger att du har bytesrätt. Bytesrätt är frivilligt att erbjuda vilket betyder att butikerna själva bestämmer sina regler.
Butiken kan exempelvis ha bestämmelser som säger att du inte får lämna tillbaka varan om du öppnat förpackningen eller tagit bort en försegling. Tänk på att alltid fråga butiken vad som gäller.”

Det viktigaste när man lämnar tillbaka en öppnad och använd produkt i en butik och hänvisar till öppet köp eller bytesrätt är nog att visa en smula ödmjukhet. Det är ju alltid säljaren som står framför dig som tar beslutet om du har uppfyllt villkoren för att få lämna tillbaka varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matsca2m:

På riktigt, denna är ju på konstant "rea" med detta pris.
Inget fynd alls utan snarare normalpris!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultra5:

Ok inte så insatt i öppet köp, men kan jag använda det tills Black Friday och sen lämna tillbaka det? (Om jag är rädd om förpackning o.s.v)

Skrivet av anon36896:

Öppet köp brukar innebära att varan ska vara i absolut nyskick och kan säljas igen till fullt pris.
Alla tillbehör ska förstås finnas med.

Öppet köp är inte lagstadgat på något sätt utan frivilligt från butikerna, som kan ställa upp sina helt egna regler.
Bedömningen av en retur varierar mellan olika butiker (och även säljare; jag har jobbat i handeln), och det enda säkra sättet att veta att man kan utnyttja öppet köp är att inte öppna förpackningen.

Om varan har repor, skav m.m. kan butiken vägra att ta tillbaka den eller kräva att få göra ett prisavdrag eftersom den då måste säljas som fyndvara till sänkt pris.
Fundera över hur en vara ska se ut för att du själv ska vilja betala fullt pris för den så förstår du resonemanget.

Skrivet av anon36896:

Det finns en mängd olika orsaker att lämna tillbaka en vara, till exempel ångerrätt vid distansköp, bytesrätt, öppet köp och reklamationer.
För vissa av dem finns tvingande lagregler; för andra inte.

Här diskuterade vi öppet köp och då bestämmer butikerna själva.

Följande text är hämtad från https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...
”Butiken väljer vad som gäller
Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp. Öppet köp är frivilligt att erbjuda vilket betyder att butikerna själva bestämmer sina regler. Det innebär att en del butiker kan erbjuda 30 dagars öppet köp medan andra inte erbjuder öppet köp alls.
Butiken kan också ha bestämmelser som säger att du exempelvis inte får lämna tillbaka varan om du öppnat förpackningen.”

Ungefär samma sak gäller för bytesrätt:
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...
”Bytesrätt är frivilligt
Det finns ingen lag som säger att du har bytesrätt. Bytesrätt är frivilligt att erbjuda vilket betyder att butikerna själva bestämmer sina regler.
Butiken kan exempelvis ha bestämmelser som säger att du inte får lämna tillbaka varan om du öppnat förpackningen eller tagit bort en försegling. Tänk på att alltid fråga butiken vad som gäller.”

Det viktigaste när man lämnar tillbaka en öppnad och använd produkt i en butik och hänvisar till öppet köp eller bytesrätt är nog att visa en smula ödmjukhet. Det är ju alltid säljaren som står framför dig som tar beslutet om du har uppfyllt villkoren för att få lämna tillbaka varan.

Vi har ju den fantastiska distansavtalslagen!
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Om man handlar via nätet så har man alltid 14 dagar på sig att "Testa" en vara. Du får alltså öppna en mobiltelefon och starta upp den, du får starta upp och prova en dator.
Dock så ska man vara medveten om att butikerna får göra ett prisavdrag. Det måste i så fall tydligt framgå i deras villkor.
Komplett har till exempel följande formulering; " Du är ansvarig endast för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.". Att starta upp en mobil utan att det blir mer åverkan på den än ett par flottiga fingeravtryck är alltså inget som ska ge något prisavdrag.
Andra butiker har andra formuleringar, men det ska tydligt framgå vad som gäller. Vissa butiker har till och med skrivit ut i procent vad man kan förväntas för prisavdrag.
Men om man håller sig till de stora handlarna så brukar det sällan vara ett problem.

Det kan tyvärr vara så att personer hos handlarna inte har koll på detta. Det fick jag erfara när jag skulle byta ut dotterns iPhone 7. Jag hade beställt telefonen i present men ho ville ha en annan färg. Jag hade dock packat upp den för att göra en grej med presenten, och medveten om mina rättigheter så körde vi igång telefonen trots att hon ville ha en annan färg. Eftersom det var hennes första iPhone så var det ju en del att ordna med Apple ID och likande så vi ägnade lite tid til det och hon testade telefonen hemma under kvällen.
Dagen efter åker vi till lokala Elgiganten och blir direkt nekade, med hänvisning till att den var öppnad.
Personen jag pratade med trodde inte alls på mig när jag började prata om distansavtalslagen, så det slutade med att det fick komma någon ansvarig som "gjorde ett undantag", då blev jag härsken på riktigt och tyckte de skulle läsa på om vad som gäller.

Permalänk
Medlem

@Johnnymann: Håller med, den har väl alltid en 40% rea eller någonting varje gång jag ser en dyka upp.

@Rospigg: Det är väl tyvärr ett problem med kundtjänst, krävs inte mycket utbildning eller kunskap för att jobba som säljare på elgiganten eller liknande. Har man någon annan fråga än vilka färger en produkt finns i så bör man vända sig till google istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rospigg:

Vi har ju den fantastiska distansavtalslagen!
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Om man handlar via nätet så har man alltid 14 dagar på sig att "Testa" en vara. Du får alltså öppna en mobiltelefon och starta upp den, du får starta upp och prova en dator.
Dock så ska man vara medveten om att butikerna får göra ett prisavdrag. Det måste i så fall tydligt framgå i deras villkor.
Komplett har till exempel följande formulering; " Du är ansvarig endast för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.". Att starta upp en mobil utan att det blir mer åverkan på den än ett par flottiga fingeravtryck är alltså inget som ska ge något prisavdrag.
Andra butiker har andra formuleringar, men det ska tydligt framgå vad som gäller. Vissa butiker har till och med skrivit ut i procent vad man kan förväntas för prisavdrag.
Men om man håller sig till de stora handlarna så brukar det sällan vara ett problem.

Det kan tyvärr vara så att personer hos handlarna inte har koll på detta. Det fick jag erfara när jag skulle byta ut dotterns iPhone 7. Jag hade beställt telefonen i present men ho ville ha en annan färg. Jag hade dock packat upp den för att göra en grej med presenten, och medveten om mina rättigheter så körde vi igång telefonen trots att hon ville ha en annan färg. Eftersom det var hennes första iPhone så var det ju en del att ordna med Apple ID och likande så vi ägnade lite tid til det och hon testade telefonen hemma under kvällen.
Dagen efter åker vi till lokala Elgiganten och blir direkt nekade, med hänvisning till att den var öppnad.
Personen jag pratade med trodde inte alls på mig när jag började prata om distansavtalslagen, så det slutade med att det fick komma någon ansvarig som "gjorde ett undantag", då blev jag härsken på riktigt och tyckte de skulle läsa på om vad som gäller.

Jo, det gäller att tänka på hur man handlar om man vill kunna lämna tillbaka saker, och det är faktiskt vårt eget ansvar som vuxna människor att kolla upp detta.
Tänk bara på att det är lätt att missa de 14 dagarna, och att butikens normala returbestämmelser troligen gäller efter det.

Många butiker har sina helt ”egna” regler för öppet köp och bytesrätt. Det kan därför vara värt att kolla upp dessa och även höra sig för med andra som har handlat där hur byten och reklamationer fungerar i praktiken.
Vissa butiker/kedjor följer sina regler stenhårt och är dessutom, som du själv kommenterar, dåliga på att utbilda personalen i konsumenträtt.
Andra butiker följer inte sina regler slaviskt, utan använder dem mer som ett grundläggande stöd som personalen kan luta sig mot om kunden har hanterat varan riktigt illa (det är mycket vanligare än de flesta tror). Den välkända kedja jag jobbade på i många år var ganska tydlig mot oss i personalen med att vi hellre skulle fria än fälla, och vara ganska generösa, vid byten och reklamationer. Samtidigt hade vi fullt mandat att ta egna beslut med reglerna som grund när vi tyckte att det behövdes. Det är därför det kan löna sig att vara lite ödmjuk som kund om man kanske har missat de angivna tiderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Fasen. Har detta på min inköpslista. Hade jag hunnit hade jag klippt det direkt för det priset.
Hur är det nu, är det nya produkter på elfynd eller är det begagnade? Lite osäker och tror mig ha hört lite olika.

Aja, får hoppas vi får se likande pris på BF nästa vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

På riktigt, denna är ju på konstant "rea" med detta pris.
Inget fynd alls utan snarare normalpris!

Skrivet av Gainsgoblin:

@Johnnymann: Håller med, den har väl alltid en 40% rea eller någonting varje gång jag ser en dyka upp.

Prisjakt håller inte med er. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4462650
Lägsta priset hittills 1111:- (2018-12-13), så att nu få denna för 999:- (minus 100-200 med rabattkod) är åtminstone i mitt tycke en riktigt bra deal. Har en sedan tidigare och till det här priset funderar jag på att köpa till garaget. Tack för tipset @matsca2m
(håller med om att den är orimligt ofta på rea, men inte så här mycket)

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Fasen. Har detta på min inköpslista. Hade jag hunnit hade jag klippt det direkt för det priset.
Hur är det nu, är det nya produkter på elfynd eller är det begagnade? Lite osäker och tror mig ha hört lite olika.

Aja, får hoppas vi får se likande pris på BF nästa vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt dem själva så är det varor med skadade emballage som säljs:

Vi på El-fynd har sedan starten 2001 arbetat med att sälja förpackningsskadade fyndvaror. Alltid med full garanti.

Huruvida det stämmer eller inte och om de även har typ demovaror och liknande vet jag inte, men de borde behöva uppge det då tycker jag. En polare som köpte en vara därifrån sa att den såg ut i att vara i absolut nyskick men att kartongen var skadad.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Enligt dem själva så är det varor med skadade emballage som säljs:

Vi på El-fynd har sedan starten 2001 arbetat med att sälja förpackningsskadade fyndvaror. Alltid med full garanti.

Huruvida det stämmer eller inte och om de även har typ demovaror och liknande vet jag inte, men de borde behöva uppge det då tycker jag. En polare som köpte en vara därifrån sa att den såg ut i att vara i absolut nyskick men att kartongen var skadad.

Det känns som en fullt rimlig sak att nischa sig mot förpackningsskadade varor då det finns många stora kedjor som troligen heller säljer av dessa till någon för kraftig rabatt än att lägga tid och pengar på att felsöka dem och sedan ändå behöva sälja dem för ett nedsatt pris. De flesta butiker har nog redan egen hantering av fyndvaror så tror inte intresset från branchen är lika stort där.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q