AMD Radeon RX 5500 testas – strömsnål ersättare till RX 580

Permalänk
Medlem

@Kraeshok: Tror 5500XT blir dyrare då den lär ha 8GB GDDR6, alltså 4GB extra. Så 170-200 kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Som många andra redan påpekat så blir jag tyvärr besviken på att det inte hänt mer på 3 år än att insteget för en vettig spelprestanda cementerats vid $200..

Vid 100 dollar hade jag åtminstone höjt ögonbrynen och tänkt, äntligen!

Skickades från m.sweclockers.com

Helt ärligt så förstår jag att de inte kommer så mycket nyheter från AMD gällande GPU:er. De har ju helt klart fokusterat ALLT på CPU sidan.
Och strategiskt så tror jag de var rätt val dem gjorde också.

Alldeles för tidigt att förvänta oss något mer på GPU sidan, även om vi verkligen vill se ett par dunderkort så som Radeon HD-7990 var förr tex imo.

En helt annan grej som inte har med svaret ovan att göra jag vet inte hur det är för andra, men jag har jätte svårt å förstå AMD´s GPU line-up sedan jag ägde mina två HD7970 kort.

för mig personligen så förstår jag deras gamla sätt bättre HD Gensiffra, "prestanda siffra"
och så som Nividia har kört länge typ sedan GTX670, 970, 1070 osv..

å de är svårt för mig att som inte har lika mycket tid längre att sätta mig in allt de här som ni andra sätter er in i. vare sig om ni har tid eller inte

jag ser ju helst att korten heter AMD-2070 *ev någon bra breskrivning, typ Ultra* vs GTX / RTX 2070 Super.

men att dem skulle göra så förstår jag kan vara påtok för mycket begärt av mig, de kan ju avslöja att ena laget kanske har flest kort i en viss prestanda nivå osv. plus att dem vill ju inte riskera å bli ihop blandade med sin konkurrents modeller.

skulle ju också vilja se det på CPU sidan igen å.

För de var väl så att AMD gjorde åtminstone ett försöka att kalla sina CPU:er ett tag för tex 1800, som då skulle kunna jämföras med en Intel 1800mhz CPU.

Detta är ju för att jag önskar det å göra det så enkelt som möjligt för just mig

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

@Radolov: Sant det, 8GB versionen landar nog där

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

En helt annan grej som inte har med svaret ovan att göra jag vet inte hur det är för andra, men jag har jätte svårt å förstå AMD´s GPU line-up sedan jag ägde mina två HD7970 kort.

för mig personligen så förstår jag deras gamla sätt bättre HD Gensiffra, "prestanda siffra"
och så som Nividia har kört länge typ sedan GTX670, 970, 1070 osv..

å de är svårt för mig att som inte har lika mycket tid längre att sätta mig in allt de här som ni andra sätter er in i. vare sig om ni har tid eller inte

jag ser ju helst att korten heter AMD-2070 *ev någon bra breskrivning, typ Ultra* vs GTX / RTX 2070 Super.

men att dem skulle göra så förstår jag kan vara påtok för mycket begärt av mig, de kan ju avslöja att ena laget kanske har flest kort i en viss prestanda nivå osv. plus att dem vill ju inte riskera å bli ihop blandade med sin konkurrents modeller.

skulle ju också vilja se det på CPU sidan igen å.

För de var väl så att AMD gjorde åtminstone ett försöka att kalla sina CPU:er ett tag för tex 1800, som då skulle kunna jämföras med en Intel 1800mhz CPU.

Detta är ju för att jag önskar det å göra det så enkelt som möjligt för just mig

AMDs namngivning har varit trasig ett tag. De körde med fyrsiffriga ABC0 ganska länge, där A var generation, B var chippets plats i pyramiden, och C hur mycket av chippet som var aktiverat. När siffrorna tog slut, blev det något som såg mer ut som NVidia och deras tresiffriga nummer, där det först var AB0 och eventuellt ett X för att markera ett komplett chip, men från och med Polaris betyder siffrorna ingenting längre. 470 och 480 var samma chip, men olika mycket aktiverat (det som innan markerades med ett X). 460 var ett mindre chip, men inte fullt aktiverat. 570 och 580 var samma chip som 470 och 480, men klockade högre, medan 560 var ett komplett litet chip. Sen blev det ett X på slutet, fast bara för OEMer, och till och med en 600-generation med samma chip. Allt som allt har det spårat ur, så AMD verkar ha valt att starta om igen, med något som liknar det gamla systemet. I 5700 XT är 5 generationen (en siffra helt tagen ur luften), 7 är platsen i pyramiden (alltså performance-nivån) och det där XT på slutet är som X var ett tag. OBS att XT kommer från de riktigt gamla korten, 9600 och det gänget.

Performance-raring på processorer har AMD försökt med minst två gånger, men det var läääänge sen nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att det är svårt att förstå hur olika AMD kort förhåller sig till varandra men ja, det har krångligt till det i onödan.

Tycker det är lite synd att de i och med Navi inte tog tillfällt i akt och bara hänga på Ryzen. Dvs dagens RX5700 skulle hetat RX3700 och dess storebror då RX3700X. I dagarna släppta RX5500 skulle hetat RX3500 osv. De hade fortfarande varit "ett nummer större" än Nvidia.

Raytracing? Kör med RXR vettja.

Permalänk
Medlem

Så dagens bottennivåer är typ som radeon 7990?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Bah, varför så hög TDP? Det utskällda GTX 1650 går ju på 75w. Det betyder att man kan trycka in det i gamla kontorsdatorer (som ofta har propetäriära standarder för nätagg) och faktiskt gejma på. Perfekta instegsdatorer. Hade hoppats på en konkurrent här.

FPS per krona absolut, men FPS per watt är också intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Elektron:
För att prestandatoppen definierar instegs och mellanklassen. Och AMD saknar närvaro i prestandatoppen, så de spelar enligt Nvidias regler. Skillnaden blir när man får till en högt presterande produkt med lågt tillverkningspris, då kan man rubba marknaden och definiera om den, som AMD gjorde med Ryzen.

Fast nu är det ju NVidia som fortfarande ska ta steget till 7 nm - de lär ju bara släppa prestandakort till en början där de själva kan definiera marknaden.
AMD får bevisa att NAVI är mycket bättre, men behöver samtidigt rampa upp tillverkningen för nästa generations konsoller och är nog glada om Nvidia håller priserna höga samtidigt som Intel ska introducera sina produkter i mellanklassen och dra ner lönsamheten där.

Permalänk

Modelitis är inte till för mig. 3950X+X570+5950XT för världsdominans! Är vi hemma sen. Blir en sexig XXX-rigg... de ska bara få ut flaggskeppskortet nån jäkla gång. Ro hit!

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.