Permalänk
Medlem

Gaming router/trådlös förlängning?

Tjena!
Har försökt förstå mig på varför man skulle köpa en ”gaming router”. Är detta något som jag kommer märka skillnad av?
Sen har jag hört att det ska finnas någon typ av ”trådlös” router. Jag bor i ett comhem hus och har mitt ”gaming rum” ganska långt bort från ”uttaget”. Och finns inget smidigt sätt för mig att dra en sladd till datorn. Jag vill helst undvika att behöva använda Wi-Fi.
Så min fråga är vad heter den produkt så jag kan ”trådlöst” koppla en nätverkskabel till datorn?
Och/eller vad föreslår ni för lösning?
Länka gärna förslag på prisvärda produkter och motivera.

(Ber om ursäkt för att jag formulerar mig dåligt och använder fel termer)

Permalänk
Inaktiv

Du har tre val

Köp en AP och använd Wi-FI.
Dra nätverkskablar i väggarna (oftast brukar det gå i samma rör som elkablarna eller telefonkablar ligger i).
Dra nätverkskablar och sätt upp det på väggen/taket med tejp eller kabellist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Du har tre val

Köp en AP och använd Wi-FI.
Dra nätverkskablar i väggarna (oftast brukar det gå i samma rör som elkablarna eller telefonkablar ligger i).
Dra nätverkskablar och sätt upp det på väggen/taket med tejp eller kabellist.

Som sagt dra en kabel är inget alternativ varken genom väggar eller via list.

Jag föreställde mig powerline eller mesh produkter. (Som sagt är super okunnig)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Riese: Gaming router vet jag inte vad den skulle ha för fördel mot en vanlig.

Om du inte kan dra en kabel så blir du beroende av wifi på ett eller annat sätt, finns väl 2 sätt du skulle kunna bygga nätverket på.

1. Sätt upp en huvudrouter vid uttaget, om du sedan har bra signal till ditt gaming rum kan du sätta en ny router där i "bridge mode".
Då funkar router 2 som mottagare av signalen och skickar ut den via LAN-portarna.
Denna lösningen ger då bara wifi från huvudroutern om du inte kopplar in en AP också efter router 2.

2. Sätt upp ett mesh nätverk där du har en node mellan gaming rum och router, skaffa då ett mesh som har backhaul band (tri-band) för att inte tappa hastighet mellan noderna.
Se även till att noderna har en LAN-port så du kan få ut signalen till kabel, behöver du mer än en kabel så sätter du en switch.
Denna lösningen ger wifi från router och noder samtidigt som du kan plocka ut signalen via kabel om noden stödjer detta.

Man skall dock veta att ingen av dessa 2 lösningar är bättre än att dra kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Riese: Gaming router vet jag inte vad den skulle ha för fördel mot en vanlig.

Om du inte kan dra en kabel så blir du beroende av wifi på ett eller annat sätt, finns väl 2 sätt du skulle kunna bygga nätverket på.

1. Sätt upp en huvudrouter vid uttaget, om du sedan har bra signal till ditt gaming rum kan du sätta en ny router där i "bridge mode".
Då funkar router 2 som mottagare av signalen och skickar ut den via LAN-portarna.
Denna lösningen ger då bara wifi från huvudroutern om du inte kopplar in en AP också efter router 2.

2. Sätt upp ett mesh nätverk där du har en node mellan gaming rum och router, skaffa då ett mesh som har backhaul band (tri-band) för att inte tappa hastighet mellan noderna.
Se även till att noderna har en LAN-port så du kan få ut signalen till kabel, behöver du mer än en kabel så sätter du en switch.
Denna lösningen ger wifi från router och noder samtidigt som du kan plocka ut signalen via kabel om noden stödjer detta.

Man skall dock veta att ingen av dessa 2 lösningar är bättre än att dra kabel.

Okej tack! Detta gav mig lite så jag kan googla vidare själv på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Du har tre val

Köp en AP och använd Wi-FI.
Dra nätverkskablar i väggarna (oftast brukar det gå i samma rör som elkablarna eller telefonkablar ligger i).
Dra nätverkskablar och sätt upp det på väggen/taket med tejp eller kabellist.

Kan vara bra att veta att man INTE får dra i de rör som elkablarna ligger i.
Man får inte blanda kablar för starkström och svagström (typ nätverk, telefon m.m.) i samma rör.

Sedan är det samma råd som alla andra får. Vill du ha full fart och minst fördröjning dra en kabel.
Vill du ha något sämre så kör med powerline eller wifi.

Det ända som är "gaming" med en gaming router är marknadsföringen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Det finns ju också de här enheterna som lägger nätverket "i" elkablarna. Jag har inte provat det själv och vissa säger att det är värdelöst. Men köper du med fullständigt öppet köp kan du ju testa.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/powerlin...