Varför behåller folk inte kvitto/kartong?

Permalänk
Medlem

Varför behåller folk inte kvitto/kartong?

Inte direkt konsumenträtt, men ändock en smula relaterat. Köper och säljer en del begagnat för att det är kul att testa nya saker utan att bli ruinerad och det är undantaget att man får med originalkartong eller kvitto. Varför är folk så dåliga på att behålla dessa? Någon syndare som kan upplysa mig? Kan knappast handla om att det tar för mycket plats, kartonger till hemelektronik tar normalt sett väldigt liten plats, kvittona ännu mindre. Och säljer man inte prylarna direkt så tar det normalt sett mindre plats att packa dessa i kartong än att låta dem ligga löst i en banankartong och skräpa.

Permalänk
Medlem

Fast kartonger tar ju en del plats faktiskt.
Det är inte alla som har plats för sina kartonger.
Jag kan förstå de som inte sparar på alla kartonger, det går ju ändå att packa i annat när och om man vill sälja. Jag tänker att alla inte tänker som vi. De vill köpa för att ha kvar och då ryker kartongen.

Men antistatpåsar och kvitton är ju en gåta varför folk inte sparar.

Jag köper sällan saker "för att prova" som du beskriver det. Dock så tycker jag det är tryggt att ha kvar kartonger av olika anledningar. Om man behöver returnera. Då blir det ingen diskussion om det är dåligt packat. Eller om man vill sälja. Sedan har vi nostalgi och värde. Jag tror att det givetvis är lättare, och att man får mer betalt när man kanske vill sälja alla Nintendo-prylar och andra konsoler om man har originalkartonger kvar.

Så jag är en kartonghoarder. Allt sparas! Ja ok inte allt. Kartongen till 55" TV;n fick faktiskt ryka.

Ungarna har inte ens fått öppna sina LEGO kartonger själva. De har jag öppnat med kniv så att de där hålen för tummarna ska var intakta.
Samma med POP och Amiibos. De har jag öppnat så de går att få ihop riktigt snyggt om det skulle behövas. Fast då bor jag i villa kartongerna får liksom plats i förrådet.

Permalänk
Medlem

Kvitto!
För min del så handlas det oftas 3-6 saker varje gång=kvitto kan bara finnas till en vara.
Plus att det oftas blir kvar i kartongen allt kom i så i dom flesta fall inget kvitto till nåt.
MEN nu säljer jag extremt sällan så inget problem samt så går det att skriva ut flera kvitton/ladda ner PDF från dom flesta butiker idag så folk skulle kunna göra det.

Org kartonger sparar jag dock minst ett par mån tex tv kartong är tänkt att åka ut efter 2-3 mån då man vet att den funkar bra men i praktiken så har det sista två gångerna blivit att den gamla kartongen åkt ut när nya tv´n kommit.
Moderkort/grafikkorts lådor har jag tex kvar alla jag handlat sedan 1998 (vilket är en jävla massa, då jag byggt en hel del burkar åt folk med) då dom är frb bra att ha till kablar o annat skit.
Dom gånger jag sålt nån MB/Gpu så har det dock blivit utan org kartong då jag helt enkelt inte hittat den (förrens veckor efteråt) men har blivit en annan MB/Gpu kartong istället dock.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Om jag sparade kartonger och kvitton på all skit man köpt skulle jag inte få plats i lägenheten. Alla bor inte i ett stort slott. Även om jag hade plats skulle jag nog inte ha lust att spara alla kartonger bara för att jag kanske nån gång säljer prylen begagnad.

Tvärt om skulle jag påstå att det är knasigt att förvänta sig orginalkartong och kvitto på allt man handlar begagnat. Det är ju just begagnat. Kvitton har jag nog oftast, fast de är ju på mailen då, eftersom jag handlar online. Köper jag fysiskt sparas kanske kvittot tills jag städar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

sparar numera aldrig kartongen då frugan får panik på alla lådor, blir rätt mycket spontanköp och även med små saker är det ofta en stor kartong, tex köpte jag ett par patchkablar, kartongen till dom var som två skokartonger.
kvitton sparar jag aldrig längre, är det dyrare saker ser jag till att det finns digitala kvitton.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Sparar bara kartongen om artikeln har någorlunda värde (över 2000 kr) och att det är sannolikt att jag kommer sälja.

Undantag om lådan är väldigt skrymmande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag sparar varken kvitto eller kartonger längre. Ser ingen anledning till att spara på det.

Som några redan nämnt så sparas vissa kvitton digitalt om man köper från onlinebutik, och även i vissa vanliga butiker också.

Permalänk
Medlem

Även jag får ställa mig på led till kartong-hordarnas hörna här. När det gäller saker som hemelektronik spar jag nog kartongerna i 95% av fallen om inte ännu oftare. Visst kan det ta lite plats, men jag lyckas få plats med (oroväckande) många lådor i min lilla 2:a på 39m2. Vid datorbyggen tar jag alltid kartongen som chassit kom i, leker lite IRL-tetris, och då så brukar alla kartongerna tillhörandes det bygget få plats där i. Chassi-kartongen får sedan åka ner i källaren.

Samma sak med kvitton. Där drar jag ner elektoniska .pdf-kvitton och sparar i min kvitto-folder, både lokalt och i molnet.

Om det är fysiska kvitton scannas de in till datorn och sparas på samma sätt. Jag har en plastficka där jag sedan brukar trycka ner alla fysiska kvitton, men finns det ingen ordning alls och hälften är nog tomma vita pappersremsor då texten försvinner oroväckande snabbt. Har noterat att NetOnNet framförallt har extra värdelösa kvitton och jag tror de gör så med flit om jag ska vara ärlig. Och ja, jag förvarar de mörkt.

Varför sparar jag på detta då? Jag skulle vilja veta det också haha, tror jag är född som kronisk horder med separationsångest. Jag övertalar mig själv att det "kan vara bra att ha". Men jag vet ju inners inne att de där små kartongerna som chassifläktarna kom i aldrig kommer användas. Trots mitt sparande har jag på någon vänster tappat bort de två extra ståltråds-sakerna man fäster fläkta på Noctua CPU-kylare med vilket gör mig tokig. :E

Ursäkta mitt svammel och förmodligen lite stavfel, jag är övertrött.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Hela vinden och ett uteförråd är fyllt med gamla kartonger, Förstår dom som slänger.
Skulle jag ta in alla så skulle det inte gå att röra sig här inne. Har säkert ca 25-30 stora högtalare lådor på 500-1500L styck

Permalänk
Medlem

Jag spar vissa kartonger dels för att ”kan vara bra att ha” och vid en eventuell försäljning ger ett bättre intryck, samt kunna skicka varan på ett någorlunda säkert sätt.

Som en gång fick jag en mobil inlindad i Ica kassa i en jiffypåse, de kändes så där när jag packa upp den men den hade klara sig tack och lov.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Vissa tycker om att spara saker, andra gillar att göra sig av med dem. Jag tillhör de sistnämnda. Ju mindre saker jag har hemma, desto skönare känns det. Känner en liten gnutta befrielse varje gång jag gör mig av med någonting som annars bara hade stått och skräpat i ett hörn. Gillar ordning och reda och ogillar att ha saker i förrådet.

Jag sparar dock kvitton på sådant som är lite dyrare och som jag eventuellt säljer - bärbara datorer osv. De tar ingen plats och kan behövas senare, och inte bara när man säljer.

Permalänk
Medlem

Tror många övertolkar mig. Jag menade inte att varenda kartong borde behållas, slänger själv kartonger till saker utan större värde, det som har en kort förväntad livslängd eller helt enkelt de kartonger som är alldeles för stora. Men handen på hjärtat, om ni skulle ta alla kartonger till all er hemelektronik - skulle det då efter lite effektivt packande bli mycket mer än 1-2 kartonger? Vi talar trots allt omkartonger och kvitton till prylar som kan vara värda åtskilliga tiotusentals kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Om jag sparade kartonger och kvitton på all skit man köpt skulle jag inte få plats i lägenheten. Alla bor inte i ett stort slott. Även om jag hade plats skulle jag nog inte ha lust att spara alla kartonger bara för att jag kanske nån gång säljer prylen begagnad.

Tvärt om skulle jag påstå att det är knasigt att förvänta sig orginalkartong och kvitto på allt man handlar begagnat. Det är ju just begagnat. Kvitton har jag nog oftast, fast de är ju på mailen då, eftersom jag handlar online. Köper jag fysiskt sparas kanske kvittot tills jag städar.

Ännu har jag inte mött någon som bor så smått att de inte haft tillgång till vind eller källare. Handlar det inte i ditt fall mer om lättja och att du inte bekymrar dig så mycket om prylarnas eventuella andrahandsvärde? Inget fel med det, vissa köper något och har det tills det pajar, andra tycker om att byta ofta.

Skrivet av micke7406:

Hela vinden och ett uteförråd är fyllt med gamla kartonger, Förstår dom som slänger.
Skulle jag ta in alla så skulle det inte gå att röra sig här inne. Har säkert ca 25-30 stora högtalare lådor på 500-1500L styck

Varför? Har du även 25-30 stora högtalarna i huset eller?

Permalänk
Medlem

Hade en hel kattvind full med tomma kartonger från produkter man köpt på sig under de senaste 10 åren. Jag förstår de som slänger. I samband med takrenovering fick jag flytta alla kartonger och det blev ohållbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Samma sak här, kartongerna tar för mycket plats. Bor trångt i nyproduktion i Sthlm där vårt källar”förråd” är ungefär 1,5kvm.

Men håller med i sak, sparade alltid kartongerna förut när platsen fanns. Blir även jobbigt när man behöver skicka något halvömtåligt på reparation/RMA, eftersom orginalkartongerna ofta har figurskuren foam/skydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Ännu har jag inte mött någon som bor så smått att de inte haft tillgång till vind eller källare. Handlar det inte i ditt fall mer om lättja och att du inte bekymrar dig så mycket om prylarnas eventuella andrahandsvärde? Inget fel med det, vissa köper något och har det tills det pajar, andra tycker om att byta ofta.

Varför? Har du även 25-30 stora högtalarna i huset eller?

Om man har ett litet förråd kanske man vill ha annat än tomkartonger i det?

Permalänk
Medlem

Jag har full förståelse för folk som kastar större kartonger. Själv är jag kartong-hoarder och har bökat runt min kartong till 75" tvn i 5 år på alla möjliga platser i huset då den inte går upp på vinden.
Den känner jag dock mig tvungen o spara då tv'n måste transporteras stående vilket gör transport väldigt svår. Tror dock den får åka ner i garaget eller nått snart.

Kvitton är jag väldigt noga med att spara i pärmar. Tyvärr så lyckas ju ändå ett o annat kvitto tappas bort, oftast på de få saker man behöver kvitto på

Permalänk
Medlem

De enda kartonger som sparas är antingen för transport (se tv) eller på de mycket få saker jag kan tänka mig att sälja (ie kamerahus + linser). Annars ryker allt, har inte plats för bråten eller tid att sälja/bråka - bättre att inte handla på sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Inte direkt konsumenträtt, men ändock en smula relaterat. Köper och säljer en del begagnat för att det är kul att testa nya saker utan att bli ruinerad och det är undantaget att man får med originalkartong eller kvitto. Varför är folk så dåliga på att behålla dessa? Någon syndare som kan upplysa mig? Kan knappast handla om att det tar för mycket plats, kartonger till hemelektronik tar normalt sett väldigt liten plats, kvittona ännu mindre. Och säljer man inte prylarna direkt så tar det normalt sett mindre plats att packa dessa i kartong än att låta dem ligga löst i en banankartong och skräpa.

Jag är i regel väldigt försiktig med mina teknikprylar, så kartonger sparas i några månader tills jag är säker på att det inte är något fel på produkten vid köptillfälle. Därefter åker kartongerna ut. Kvitton sparar jag såklart ifall något går sönder längre fram.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Relik 📜

Som för andra handlar det om plats i mitt fall. Innan sparade jag precis allt, varenda liten låda. Senaste åren har jag dock skalat ned det en del, och rensar regelbundet ut bland kartongerna. De stora, TV och liknande, ryker ganska snabbt. Har fortfarande kvar till saker med "mycket värde per volym", typ telefoner, konsoler och liknande.

Visst har jag ett förråd, men där finns andra saker som har mer direkt värde än kartonger. TV-lådan skulle på riktigt ta upp flera procent av utrymmets brukbara volym, det känns liksom inte värt. Då får jag sälja av billigare i framtiden med krav på upphämtning. 🤷‍♂️

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Slänger 95%, har verkligen inte plats för kartonger, kanske blir det annorlunda om jag en dag flyttar till ett hus.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Kvitton kan jag spara, men kartonger brukar faktiskt få åka (Även om jag normalt sätt sparar dom en stund iaf) Men har en fruga hemma som blir tokig på kartonger så när dom har legat för länge så måste dom åka

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag brukar spara kartonger, men mer för att de är bra välbyggda kartonger som kan användas för att packa julklappar eller försändelser i eller för att lagra grejer i allmänhet. Jag har t.ex. ingen Mac men flera MacBook-kartonger: det bästa Apple tillverkat på länge.
Tunna, slitna och/eller svåröppnade kartonger går till återvinningen om jag inte använder dem för att spara tillbehör till grejer jag köpt men inte behövt installera och inte har en bättre plats för dem.
Kvitton sparar jag i en speciell kartong.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Sparade kartonger förut, men herregud vad mycket plats det tog så jag gav upp. Gällande kvitton så försöker jag handla på ställen där jag får elektroniska kvitton och/eller bolaget sparar kvitton.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Samma sak med kvitton. Där drar jag ner elektoniska .pdf-kvitton och sparar i min kvitto-folder, både lokalt och i molnet.

Om det är fysiska kvitton scannas de in till datorn och sparas på samma sätt. Jag har en plastficka där jag sedan brukar trycka ner alla fysiska kvitton, men finns det ingen ordning alls och hälften är nog tomma vita pappersremsor då texten försvinner oroväckande snabbt.

Tips! Jag diarieför alla mina kvitton med ett löpnummer i ett Excel-ark innan jag sätter dem i en pärm.
Vid försäljning/reklamation/stöld gör jag en snabb sökning i Excel-arket och kan då enkelt och snabbt hitta vilket kvitto det gäller.
Skannar också in diarieförda kvitton till molnet i händelse av katastrof där allt brinner upp.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Med en kvm-kostnad på 70000-100k här i Stockholm har man inte råd att spara kartongen 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Ännu har jag inte mött någon som bor så smått att de inte haft tillgång till vind eller källare. Handlar det inte i ditt fall mer om lättja och att du inte bekymrar dig så mycket om prylarnas eventuella andrahandsvärde? Inget fel med det, vissa köper något och har det tills det pajar, andra tycker om att byta ofta.

Varför? Har du även 25-30 stora högtalarna i huset eller?

Jag måste sortera i vad jag ska spara för kartonger. Bor i nybyggt hus och har 6 kvm förråd. Vind har jag ej om man inte räknar med utrymmet ovanför isoleringen. Så jag får välja vilka kartonger jag sparar.
Kameragrejor sparar jag kartongen till, likaså dyrare elektronik. 10kkr+, förutom då högtalare eller TV som skulle ta upp halva förrådet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har aldrig stött på ett tillfälle när jag behöver kartongen, om en vara går sönder har jag ju oftast kvittot digitalt om det är något betydande. Men har ju hänt att jag även råkat slänga kvittot och 18 månander senare står jag där och svär lite extra men...hänt kanske 2 gånger. Ananrs känner jag att säljer man begagnat så spelar kartongen mindre roll, om det är en mainstream vara. Är det något unikt eller speciell packning får den nog sparas. Mina ursäker är nog likadana som resten, har inte plats och frugan skulle döda mig tillslut, till och med en brankrisk skulle jag vilja påstå hehe.

Permalänk
Medlem

Jag sparar alltid allt minst tre år. I kartongen lägger jag allt som hör till produkten: Kvitto, papper, onyttjade kablar,,,
Den som skyller på platsbrist kan förvara sommarkläder och badbyxor i kartongerna.

Permalänk
Inaktiv

Sparar kartonger för data grejer typ moderbord och grafikkort bara för att de finns en möjlighet att jag säljer de i framtiden, när de gäller större grejer ryker allt, den enda kartong jag har kvar idag är till min Oppo bd spelare och varför jag sparat den är för att kartongen är lite speciell, lite lyxig helt enkelt men jag slänger normal allt.