Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Star Wars – science fiction eller fantasy?

Permalänk
Medlem

Som riktigt gammalt star wars fan, och då menar jag sen originalen.
1. Del 4,5 och 6 är sci-fi i obeskrivlig klass, en revolution när de kom.
2. Del 1, 2 och 3 är nästan helt och hållet ren dynga. George hade vuxit upp.
3. Nya skiten har några bra grejer, men nu räcker det. Pengar är inte allt. Vill dessutom inte se mina
hjältar dö, låt dem vara. Efter Han dog slutade jag titta, fick en större chock i biosalongen.
Men att kalla star wars fantasy....nä. Rymd är rymd.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Star wars har alltid varit fantasy för mig. Science fiction handlar ju om att spekulera utifrån ett vetenskapligt perspektiv och därför tycker jag inte att man kan märka star wars som science fiction. Rymden har inget i sig med science fiction att göra, det råkar bara vara en vanlig setting i genren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

All sci-fi är fantasy. Sci-fi är bara en subcategory av fantasy.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

star wars är en analogi med familjesystem och kristendom dvs george lucas barndom.
Har inget med fantasi eller science fiction att göra utan en mans uppgörelse med sin egen barndom.
En elak far (Vader) som han ville göra uppror emot (skywalker) i en kristen miljö.

Britannica har lite mer med sf
https://www.britannica.com/art/science-fiction

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Huvudsaken är att Marvel filmerna inte är sci-fi.

Permalänk
Medlem

Star Wars är ju egentligen vanliga actionfilmer i rymdmiljö.
Marvel, Stargate mm är typ samma sak.
Liksom Xena, buffy mm, fast i en annan miljö

Permalänk

Jag har alltid tänkt att sci-fi utspelar sig i framtiden som kan komma, och fantasy i det förflutna som kunde varit. Men star wars utspelar sig ju för länge länge sedan i en galax långt... Det blir lite svårt nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Star Wars är varken science fiction eller fantasy, det är en saga.

Permalänk
Medlem

Om midichlorians räknas som biologi/"bio science" så skulle jag kunna ändra mig till att alla episoder är sci-fi.

Jag är så glad att vi äntligen diskuterar något viktigt på det här forumet.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

En historia som utspelar sig i ett mer utvecklat samhälle än vårt? Sci-fi!

På sätt och vis ser jag dock sci-fi som en subgenre till fantasy. Men fantasy känns också mer avgränsad till att utspela sig i mindre utvecklat samhälle än vårt som har overkliga element (eller möjligen ett ungefär likbördigt) just eftersom det annars kallas sci-fi.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

@e1m1: Var är fokus på det vetenskapliga i starwars, bara för att det är teknologiskt byter det inte att det är sci fi, och det verkar även George Lucas samt IMDB hålla med om.

Det finns inte att det är båda. Antingen är det sci fi eller fantasy.

Permalänk
Medlem

@skyw00lker:
Det gör det visst. Science fiction, fiktiv berättelse med stora drag av futuristisk vetenskap (eller mer specifikt teknologi) som vi inte har. Många som drar åt att kalla det fantasy här gör det ju pga. "magin" som the force kan ses som, vilket inte är orimligt, men det är väldigt mycket större förekomst av rymdskepp, lasrar osv., dvs. saker som kräver teknologi som vi inte har. Hela orginalfilmen går ju för tusan ut på att rebellerna ska försöka förstöra en rymdbas stor som en måne som kan spränga en hel planet...

Att du sen inte klarar av att någoting kan tillhöra två kategorier får stå för dig.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@skyw00lker:
Det gör det visst. Science fiction, fiktiv berättelse med stora drag av futuristisk vetenskap (eller mer specifikt teknologi) som vi inte har. Många som drar åt att kalla det fantasy här gör det ju pga. "magin" som the force kan ses som, vilket inte är orimligt, men det är väldigt mycket större förekomst av rymdskepp, lasrar osv., dvs. saker som kräver teknologi som vi inte har. Hela orginalfilmen går ju för tusan ut på att rebellerna ska försöka förstöra en rymdbas stor som en måne som kan spränga en hel planet...

Att du sen inte klarar av att någoting kan tillhöra två kategorier får stå för dig.

Med det argumentet skulle otroligt många filmer vara Sci Fi.

Vet inte vad du hade för källa. Här är från svenska wiki.

Science fiction är en genre inom litteratur och film där bärande element i intrig eller miljö har inslag grundade på vetenskapliga eller teknologiska spekulationer. 

Tycker du detta låter som Star Wars? Som sagt de kategoriseras som fantasy George Lucas själv säger att det inte är Sci Fi.

Att de ska spränga dödsstjärnan har inget att göra med Sci Fi, du hade kunnat byta ut hela historien till medeltiden och kärnan hade fortfarande varit där. Jämför med t.e.x terminator där a.i är kärnan i berättelsen och fruktan för teknologiska framsteg.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Med det argumentet skulle otroligt många filmer vara Sci Fi.

Vet inte vad du hade för källa. Här är från svenska wiki.

Science fiction är en genre inom litteratur och film där bärande element i intrig eller miljö har inslag grundade på vetenskapliga eller teknologiska spekulationer. 

Tycker du detta låter som Star Wars? Som sagt de kategoriseras som fantasy George Lucas själv säger att det inte är Sci Fi.

Att de ska spränga dödsstjärnan har inget att göra med Sci Fi, du hade kunnat byta ut hela historien till medeltiden och kärnan hade fortfarande varit där. Jämför med t.e.x terminator där a.i är kärnan i berättelsen och fruktan för teknologiska framsteg.

Japp, ser Sci-Fi som en rätt bred genre.

Du nämner Terminator, och jag tycker nog det är rätt stora likheter mellan dessa filmer, sett till att både är historior om att försöka stoppa utvecklandet/färdigställandet om en ny typ av vapen som man upplever hota ens existens. I både fallen är vapnen baseras på teknologi som vi inte har (eller i alla fall inte hade då filmerna skapades, det finns ju faktiskt ai-styrda vapen idag, samt militära robotar även om de är rätt långt från en terminator).

I den mån du kan skapa en film lik Star Wars på medeltiden tror jag nog du kan göra detsamma för Terminator.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av skyw00lker:

Med det argumentet skulle otroligt många filmer vara Sci Fi.

Vet inte vad du hade för källa. Här är från svenska wiki.

Science fiction är en genre inom litteratur och film där bärande element i intrig eller miljö har inslag grundade på vetenskapliga eller teknologiska spekulationer. 

Tycker du detta låter som Star Wars? Som sagt de kategoriseras som fantasy George Lucas själv säger att det inte är Sci Fi.

Att de ska spränga dödsstjärnan har inget att göra med Sci Fi, du hade kunnat byta ut hela historien till medeltiden och kärnan hade fortfarande varit där. Jämför med t.e.x terminator där a.i är kärnan i berättelsen och fruktan för teknologiska framsteg.

Likt man kan göra "star wars" under medeltiden, kan man det med Terminator, då AIn är något "magiskt" som styr, kanske en gud? istället för en dator ... och då är den ju Fantasy.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

@pekkasteele:

Terminator handlar om A.I, hela frågeställningen om självmedvetande. Star Wars har visserligen robotar men är de en central del för handlingen? Det gäller att se vad kärnan i filmerna är.

Det är min åsikt i.a.f och som sagt innan, filmfolket gör en tolkning och sätter det inom fantasy ni andra något annat. Jag klarar inte av att se på Star Wars på grund av saknaden av vetenskap.

Jag lämnar det här nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Då kommer den omöjliga följdfrågan. Filmer med tidsresor. Är de fantasy?

Edit: Ja utöver tidsresor så som interstellar där tiden bara går olika fort beroende på omständigheter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Då kommer den omöjliga följdfrågan. Filmer med tidsresor. Är de fantasy?

Edit: Ja utöver tidsresor så som interstellar där tiden bara går olika fort beroende på omständigheter.

Beror väl på, görs det med hjälp av teknik/fiktiv vetenskap eller magi/mystik? För att ta exempel som inte utspelar sig i typiska genre scenarion: Back to The Future - sci-fi, Groundhog Day - fantasy

edit. Fast han hamnar ju även i en specialardimension där det går att kan påverka det förflutna.