varför har jag så dålig fps i spel med denna rigg?

Permalänk
Medlem

varför har jag så dålig fps i spel med denna rigg?

Hej, köpte i våras en dator med följande specs:

AMD ryzen 2700x
16GB DDR4 3000mhz ram
RTX 2070 8GB
MSI B450 pro carbon
500 GB m2 nvme

Ligger och flaxar mellan 150-220 fps i csgo bland annat och i spel som apex ca 150 fps med inget på högsta grafik.

Köpte en laptop nu en MSI GL65 med ett inbyggt 2060 och en i7-9750H och ligger och trycker över 400 fps i cs, denna dator ska vara en jag har med mig när jag är på resor inte som min main-dator men den överpresterar en dator som då kostar närmre 20K.

Har försökt tweaka processorn för vet att det är flaskhalsen men borde ligga på stabila 300 FPS i cs med min stationära rigg gjorde ju nästan det med den förra datorn som hade en i7-2700k och ett 970 gtx..

snälla hjälp mig! känner att man ska inte behöva tweaka inställningar på en ny rigg det kommer efter några år när den inte hänger med längre.

Permalänk
Medlem

CS tar inte nytta av alla dina kärnor/trådar så därför går det inte lika bra med din 2700x. Din 9750H har högre IPC och kanske till och med klock med så få trådar använda.

Ryzen 3000 serien däremot är betydligt bättre i CS och är i princip den snabbaste för CSGO pga sin s.k. gamecache vilket egentligen bara är en större cache än vad som hitintills varit det normala.

TLDR: CSGO är gammalt och är designat för simplare CPUer likt de gamla spelen var när vi levde på max quad cores.

Samt Apex bygger på samma spelmotor.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Pröva ett spel som kan arbeta med fler kärnor/trådar, typ BF V, och se ifall det blir någon skillnad.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av aRINKI:

Hej, köpte i våras en dator med följande specs:

AMD ryzen 2700x
16GB DDR4 3000mhz ram
RTX 2070 8GB
MSI B450 pro carbon
500 GB m2 nvme

Ligger och flaxar mellan 150-220 fps i csgo bland annat och i spel som apex ca 150 fps med inget på högsta grafik.

Köpte en laptop nu en MSI GL65 med ett inbyggt 2060 och en i7-9750H och ligger och trycker över 400 fps i cs, denna dator ska vara en jag har med mig när jag är på resor inte som min main-dator men den överpresterar en dator som då kostar närmre 20K.

Har försökt tweaka processorn för vet att det är flaskhalsen men borde ligga på stabila 300 FPS i cs med min stationära rigg gjorde ju nästan det med den förra datorn som hade en i7-2700k och ett 970 gtx..

snälla hjälp mig! känner att man ska inte behöva tweaka inställningar på en ny rigg det kommer efter några år när den inte hänger med längre.

Tänkte bara fråga om du har en 240hz skärm? Annars gör det väl ingen egentlig skillnad. Men precis som andra har sagt så har det med processorn att göra att den är "för ny" eller vad man nu kan säga för att spela CS på. Antagligen får du ut bättre FPS med en 4790k typ trots åldern på den. Prova med ett spel som använder sig bättre utav det du har i burken istället och prova om du har samma problem. Kolla även vad du ligger på för användning i % under spel.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Många datorer har ju prestanda inställningar som styr sånt här. Att ha runt 150-220fps "bara" behöver väl inte vara något dåligt om datorns gpu/cpu osv håller en låg medeltemperatur som höjer livslängden?
Men du borde ta en titt på bios inställningar och se om du hittar något som "maximal prestanda" istället för balanserad eller automatisk.
För mig låter det som att moderkortet balanserar ner prestandan efter behov så kika där först

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Se över din launch options för CS:GO om du inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem

@LeJoke:

https://www.youtube.com/watch?v=OX31kZbAXsA

Ta en titt på den videon. Väldigt intressant med massa realistiska testscenarion!
Största skillnaden är faktiskt från bara ren FPS, med ytterligare ett litet kliv upp om man även har hög Hz.

Permalänk
Medlem

har du satt power plan på high performance?

https://gyazo.com/5b444adbbf07e5dc3d09604184f2270b

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

@aRINKI: Kör du dina RAM i dual channel? Dvs sitter dom i a2 och b2 på moderkortet, alt a1/b1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

CS tar inte nytta av alla dina kärnor/trådar så därför går det inte lika bra med din 2700x. Din 9750H har högre IPC och kanske till och med klock med så få trådar använda.

Ryzen 3000 serien däremot är betydligt bättre i CS och är i princip den snabbaste för CSGO pga sin s.k. gamecache vilket egentligen bara är en större cache än vad som hitintills varit det normala.

TLDR: CSGO är gammalt och är designat för simplare CPUer likt de gamla spelen var när vi levde på max quad cores.

Samt Apex bygger på samma spelmotor.

Stämmer ens detta längre? Är det inte en gammal skröna som vägrar dö bara?

I Linustechtips test av 3900x tex slog den väl en 9900k i just CS:GO tex? Trots att den är långsammare per kärna pga lägre klockfrekvens slog den 9900k tack vare att den har just fler kärnor.

Har också sett ett test någon här på forumet länkade till mig där man testade GO med olika antal kärnor deaktiverade. Resultatet var att ju fler kärnor desto högre FPS. Vinsten avtar med fler kärnor, speciellt när det blev många trådar med hyperthreading aktiverat. Men vinsten fans där trots allt hela vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Just Ryzen 1000 och 2000 serien är väll inte optimala för CSGO, dock tycker jag att du verkar ligga lite lågt, jag har nog mellan 2-300 med min Ryzen5 1600 @ 3.8GHz, bytte till en Intel Core i5-8500 och fick högre FPS i CSGO, CS är ett spel som framförallt gillar snabba kärnor och även om 2000-serien är snabbare än 1000-serien kärna för kärna så ligger den lite efter Intel. Kliver man däremot upp på en 3000-serie prolle från AMD så blir det bättre. Finns ju vissa knep för att starta Steam med färre kärnor och det kan i en del spel ge bättre prestanda så det kanske kan vara något att kolla på, sen kan även lunachoptions för CS ge lite bättre FPS.

Vad har du för inställningar i CS?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

har du satt power plan på high performance?

https://gyazo.com/5b444adbbf07e5dc3d09604184f2270b

Nej kör "Ryzen Balanserad" någon egen grej som tydligen skulle vara bra men ska prova high perfomance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Just Ryzen 1000 och 2000 serien är väll inte optimala för CSGO, dock tycker jag att du verkar ligga lite lågt, jag har nog mellan 2-300 med min Ryzen5 1600 @ 3.8GHz, bytte till en Intel Core i5-8500 och fick högre FPS i CSGO, CS är ett spel som framförallt gillar snabba kärnor och även om 2000-serien är snabbare än 1000-serien kärna för kärna så ligger den lite efter Intel. Kliver man däremot upp på en 3000-serie prolle från AMD så blir det bättre. Finns ju vissa knep för att starta Steam med färre kärnor och det kan i en del spel ge bättre prestanda så det kanske kan vara något att kolla på, sen kan även lunachoptions för CS ge lite bättre FPS.

Vad har du för inställningar i CS?

Okej förstår, synd! får köpa en 3800x eller liknande istället kanske,
har fixat allt i launchoptions som går inprincip. i CS tror jag att det är rätt med low på rätt sak osv, men hittade något som hette processloop eller liknande där jag kunde välja vilka kärnor som cs skulle gå på och det gav bra resultat, tyvärr måste man göra om det varje gång man startar spelet vilket känns väldigt jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

@aRINKI: Kör du dina RAM i dual channel? Dvs sitter dom i a2 och b2 på moderkortet, alt a1/b1.

Ja de ska sitta på rätt slot ett mellanrum mellan

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Tänkte bara fråga om du har en 240hz skärm? Annars gör det väl ingen egentlig skillnad. Men precis som andra har sagt så har det med processorn att göra att den är "för ny" eller vad man nu kan säga för att spela CS på. Antagligen får du ut bättre FPS med en 4790k typ trots åldern på den. Prova med ett spel som använder sig bättre utav det du har i burken istället och prova om du har samma problem. Kolla även vad du ligger på för användning i % under spel.

Hej kör en Eizo som överklockar till 240hz.

ska testa med Battlefield eller nya Black ops och se. Men cs ligger så nära hjärtat haha, och är väl mer en principsak att jag vill ha hög fps i cs. men tror tyvärr min 2700x är fel prolle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Stämmer ens detta längre? Är det inte en gammal skröna som vägrar dö bara?

I Linustechtips test av 3900x tex slog den väl en 9900k i just CS:GO tex? Trots att den är långsammare per kärna pga lägre klockfrekvens slog den 9900k tack vare att den har just fler kärnor.

Har också sett ett test någon här på forumet länkade till mig där man testade GO med olika antal kärnor deaktiverade. Resultatet var att ju fler kärnor desto högre FPS. Vinsten avtar med fler kärnor, speciellt när det blev många trådar med hyperthreading aktiverat. Men vinsten fans där trots allt hela vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns flera tester på detta, 3900X vinner pga att den har högre "game cache" och när ram körs i mer normal hastighet på en 9700/9900k så slår dom 3900X ganska enkelt. Med det sagt, så är 3000 serien väldigt mycket bättre för CS GO än vad 1000/2000 serien är.