Testpilot: Arctic Liquid Freezer II 240

Trädvy Permalänk
Number Six
Registrerad
Dec 1999

Testpilot: Arctic Liquid Freezer II 240

Testpiloten Björn Endre testar AIO-kylaren Arctic Liquid Freezer II 240, som är utan RGB-stöd och har fläkt för VRM-delen.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2006

Köpte 280 kylaren men har inte hunnit testa den än. Hoppas den ändå fungerar hyfsat med tanke på att den i ordinarie pris är lite billigare än liknande från andra kända märken. Men radiatorn är tjockare än på de andra vilket kanske gör att den inte passar för alla chassin. Intressant att se kvaliteten på kylaren under tid om den håller längre än ett år.

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävleborg
Registrerad
Apr 2008

Håller mig långt borta från färdigbyggda loops i datorer, riskerna och nackdelarna är för små kontra fördelarna. Har bytt på tok för många AIO-kylare pga skurna pumpar, läckande slangar eller andra liknande problem för att jag ska överväga något dylikt igen.

Trevligt med fler alternativ för de som vill ha dessa dock.

Åbäke mk2: Ryzen 2600, MSI B450 Tomahawk, 16GB Hynix CJR @ 3400/CL14, 2x500GB Samsung 850 Evo, EVGA 1070 FTW, Xonar STX.

Project Subzilla (subwoofer till hemmabion)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2006

Inte många man hör som har problem med sin AIO cooler för det är ändå de som brukar låta mest. Men jag kanske har haft tur att fått fungerande som rullat på utan besvär. Ändring på det nu kanske?. 🙈

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävleborg
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av BooliBoo:

Inte många man hör som har problem med sin AIO cooler för det är ändå de som brukar låta mest. Men jag kanske har haft tur att fått fungerande som rullat på utan besvär. Ändring på det nu kanske?. 🙈

Långt från alla som har problem, ingen aning om vad felfrekvensen är... Varierar säkert med tillverkare.
Men jag har bytt 5-6 st med skuren pump, och tre med läckor senaste två åren i min vänskapskrets. Plus min egen AIO som skar efter 2 månader, och ersättaren var DOA. Personligen håller jag vatten långt borta från datorn om det inte är jag själv som satt ihop loopen.

Åbäke mk2: Ryzen 2600, MSI B450 Tomahawk, 16GB Hynix CJR @ 3400/CL14, 2x500GB Samsung 850 Evo, EVGA 1070 FTW, Xonar STX.

Project Subzilla (subwoofer till hemmabion)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trondheim, Norge
Registrerad
Feb 2005

Har alltid varit som att svära i kyrkan att blanda aluminium och koppar i samma vattenslinga. Ser att denna har den blandningen och tänker direkt att det borde man hålla sig undan. Kanske inte är så farligt längre?

Ryzen 1700 @3750--2X8GB G.Skill 3600 @3333mhz-14-14-14-14-30--Gigabyte RTX 2080 Ti med Corsair H105 plus Kraken adapter--Noctua NH-D15--EVGA 850 G3

9900K@5.2--2X8GB G.Skill Ripjaws 3600 @ 4000 16-16-16-34--Inno3D RTX 2080 Ti AIO--Rog Strix Z390-F--Noctua NH-D15

-----------Twitch-------------

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av marcusOCZ:

Har alltid varit som att svära i kyrkan att blanda aluminium och koppar i samma vattenslinga. Ser att denna har den blandningen och tänker direkt att det borde man hålla sig undan. Kanske inte är så farligt längre?

Är inte alla radiatorer gjorda av aluminium eller var det något annat du tänkte på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trondheim, Norge
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av BooliBoo:

Är inte alla radiatorer gjorda av aluminium eller var det något annat du tänkte på?

Nej, alla är absolut inte gjorda av aluminium. För att ta AIO's så är tex Be Quiet Silent koppar. I stort sett alla radiatorer hos dom som gör custom WC är av koppar. Men det kanske inte är så illa nu som det var förr att blanda.

Ryzen 1700 @3750--2X8GB G.Skill 3600 @3333mhz-14-14-14-14-30--Gigabyte RTX 2080 Ti med Corsair H105 plus Kraken adapter--Noctua NH-D15--EVGA 850 G3

9900K@5.2--2X8GB G.Skill Ripjaws 3600 @ 4000 16-16-16-34--Inno3D RTX 2080 Ti AIO--Rog Strix Z390-F--Noctua NH-D15

-----------Twitch-------------

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av marcusOCZ:

Nej, alla är absolut inte gjorda av aluminium. För att ta AIO's så är tex Be Quiet Silent koppar. I stort sett alla radiatorer hos dom som gör custom WC är av koppar. Men det kanske inte är så illa nu som det var förr att blanda.

Ok, bra att veta då om den havererar. Alltid bra att lära sig något nytt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Vilket chassi används för testet? Den informationen saknade jag, då jag inte förstod riktigt hur man monterat kylaren? Är det ett hål inne på baksidan av chassit för vattenkylare?

Har själv en AIO på min Ryzen 3600, och den kyler bättre än stealth / wraith / evo 212 som jag även testat, men däremot så låter den betydligt mer än en EVO 212 som är tystast utav de 3 kylare som jag testat.

Sedan så har jag alltid undrat varför inte någon chassi-tillverkare gör ett chassi där vattenkylaren får husera i ett eget utrymme istället för att antingen dra in kallluft, som värms upp utav kylaren (varm luft in i chassit).. eller varför man drar varm luft innefrån datorn ut genom kylaren vilket medför att den inte kyler lika bra :/

Bästa vore ju om kylaren satt och drog in kall luft direkt utifrån chassit, och ut i luften utanför datorn. Men men.

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG278Q 27" 144Hz

Ryzen 5 3600@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / Asus Rog Strix Geforce RTX 2060 OC / BeQuiet Pure Power 11 600W

Ryzen 7 2700 @ Stock / Asus Prime B450 Plus / HyperX Predator 16GB 3200MHz CL16 / XFX RX480

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003

En mer generell fråga som dyker upp på förekommen anledning:
Hinner verkligen temperaturen i vattenkylaren stabilisera sig på bara 20 minuter?
Jag har sett att många recensenter använder den tiden, till synes av slentrian, men vattenkylning borde behöva längre tid.

Skrivet av marcusOCZ:

Har alltid varit som att svära i kyrkan att blanda aluminium och koppar i samma vattenslinga. ... Kanske inte är så farligt längre?

1. Aluminium i direkt metallisk förbindelse med koppar bör undvikas i slingan. Knappast det som är fallet här.
2. Ett experiment jag gjort själv med aluminium och mässing (som har dielektriska egenskaper snarlika koppar) som fick stå i mineralvatten ett par månader gav inga som helst skador på aluminiumbiten, vilket förväntades, men väl kalkavlagringar.
3. Det enda exempel jag funnit med galvanisk korrosion i kylsystem gällde CPU-blocket till Zalman Reserator 1, som hade guldplätering och aluminium i metallisk förbindelse med varandra, och båda i direkt kontakt med kylmediet.

För övrigt anser jag att MS FlightSim X borde vara standard som ett av benchmarkprogrammen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av marcusOCZ:

Kemin förändras inte

Finns en hel del fördjupningar i detta ämne av trevliga forummedlemmar.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1159209-det-har-med-at...

Dator, en till dator, en bärbar dator, en till bärbar dator, en platta - fast den är en dator, o.s.v.