AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

vad gör snabba DDR4 för 3000 cpu

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Såg en länk till detta på reddit, en person som gjort en egen heatsink tlil chipsetet på asus x570-e.
Skulle nog bli ännu bättre om flänsarna var fler och tunnare gissar jag på, skulle gärna köpa en sådan till mitt kort.

https://imgur.com/a/WabA5GS

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Håller med dig på denna punkten för redan med Ryzen 3000 så vinner Amd i enkeltrådad prestanda och ännu bättre i flertrådad prestanda.

Enbart den högre klockfrekvensen som gör att 9900K fortfarande är vinnaren i spel.

Skulle 3800x ha en max frekvens på 5 ghz också som 9900KS så skulle Amd ha samma spelprestanda.

Så detta är enligt mig den stora umaningen till Zen 3 och 4000 serien och kan lova dig att därför 3950x blev försenad var att 4.7 ghz frekvensen ej var lätt att uppnå

Jo, men detta är ändå bara finlir mot hur det var förr. Tex uppgraderingen från 386 20MHz till 486 33MHz gav ca 3 gånger prestandan. Från 486 100MHz till AMD-K6 200MHz gav ca 6 gånger prestandan vid kompilering. Frågan är vilken ökning vi kan se inom säg 5 år på X86? Skulle inte tro man når en faktor två om vi undantar fall med nya specialinstruktioner.
Min 7 år gamla I5-3570 ger 286 poäng i Cinebench R20 enkeltråd och får man upp sin nya Ryzen 3000 till 530 får man vara glad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En annan orsak som det pratas mycket om är att de har lovat god tillgång på Epyc, som har bra mycket högre marginaler än Ryzen och Threadripper, så att "slösa" chiplets med 8 friska kärnor innan tillgången på Epyc säkrats ordentligt är dumt rent affärsmässigt. Sedan är det såklart olika segment att vaska fram för. Epyc skall ha chiplets med exceptionellt god VF-kurva medans TR och 3050X binnats för högre frekvens, men finns inget som säger att en chiplet inte möter både de kraven och i de fallen har nog Epyc haft prio, så jag tror det är det som är anledningen, snarare än att de har haft problem att få fram "bra nog" chiplets, men de har fått gå till "fel" saker ur ett konsumentperspektiv

Någonting jag gärna skulle vilja se är 3850x med max boost på 4.7 ghz med 8 core.

Men då dom redan har problem att ha tillräckligt till 3900-3950x med högre binnade chiplets så tror jag inte riktigt på detta.

Sedan threadripper och Epyc som också vill åt dessa alla med mer marginaler.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Någonting jag gärna skulle vilja se är 3850x med max boost på 4.7 ghz med 8 core.

Men då dom redan har problem att ha tillräckligt till 3900-3950x med högre binnade chiplets så tror jag inte riktigt på detta.

Sedan threadripper och Epyc som också vill åt dessa alla med mer marginaler.

Detta!!!

Har också sett att både folk med 3700x och 3800x som de köpt senare i höst klarar all core på lägre spänning än min. Sedan verkar de inte få bättre boost för det iofs...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaget:

Detta!!!

Har också sett att både folk med 3700x och 3800x som de köpt senare i höst klarar all core på lägre spänning än min. Sedan verkar de inte få bättre boost för det iofs...

Skickades från m.sweclockers.com

min 3900x gör -0.0125 utan att tappa boost eller preformance köpt direkt i början första veckan

PBO = off
Stock bara minnen är trimmade
och -offset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Någonting jag gärna skulle vilja se är 3850x med max boost på 4.7 ghz med 8 core.

Men då dom redan har problem att ha tillräckligt till 3900-3950x med högre binnade chiplets så tror jag inte riktigt på detta.

Sedan threadripper och Epyc som också vill åt dessa alla med mer marginaler.

Kan ju mycket väl dyka upp om marknaden efterfrågar det, de ser ett inkomstgap, samt får chiplets över som är bra nog. För min del föredrar jag 2st chiplets per CPU då skrivhastigheten till RAM är viktig i mina arbetslaster, men för de som ine behöver det så är ju 3800X och nedåt helt nice Och en "tokklockad" variant av det skulle ju vara kul.

Men Zen3 ska släppas redan nästa år, så tror inte de lägger så mycket tid på att täppa till varenda hål i varenda segment heller utan det kanske är färdiglanserat på AM4 nu tills Zen3 kommer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

min 3900x gör -0.0125 utan att tappa boost eller preformance köpt direkt i början första veckan

PBO = off
Stock bara minnen är trimmade
och -offset
https://i.imgur.com/Le4GlQ1.png

Jag menar manuell all core/ccx överklockning.
Jag kan köra CB20 i 4.75 eller CB15 i 4.5 men det kräver 1,5 i vcore så det är bara kul för HWBot.
En del med guldchip kör 4.5 på 1,325 eller lägre - påstår de iaf

https://hwbot.org/submission/4283083_

Vanliga boosten har jag inget problem med men jag får lägre prestanda nästan direkt jag undervoltar och det hjälper inte min temperatur speciellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaget:

Jag menar manuell all core/ccx överklockning.
Jag kan köra CB20 i 4.75 eller CB15 i 4.5 men det kräver 1,5 i vcore så det är bara kul för HWBot.
En del med guldchip kör 4.5 på 1,325 eller lägre - påstår de iaf

https://hwbot.org/submission/4283083_

Vanliga boosten har jag inget problem med men jag får lägre prestanda nästan direkt jag undervoltar och det hjälper inte min temperatur speciellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det där singel eller allcore?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Är det där singel eller allcore?

All core.

Fast det är dumt att göra så om man inte är beredd på att få köpa ny CPU snart...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem

Det börjar bli svårt (och löjligt) att hävda att Ryzen säljer bra hos MindFactory bara på grund av rabatter- Detta är en närmast total dominans det handlar om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det börjar bli svårt (och löjligt) att hävda att Ryzen säljer bra hos MindFactory bara på grund av rabatter- Detta är en närmast total dominans det handlar om.

https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2019/12/AMD-Mindfactory-Market-Share-November-2019-mMr8FET-1480x699.png

https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2019/12/AMD-Mindfactory-Market-Share-November-2019-8PwTmwu-1480x740.png

Då är det välll inte konstigt att Mindfactory prioriteras i EU från Amd på tillgången av Cpu och även Grafikkort som 5700 & 5700XT som tillgången hela tiden varit bättre mot Sverige.

Sett att Amrekanerna också delar dessa siffror på Reddit.

Men skulle vara kul och höra hur skillnaden blivit i Sverige och om Inet också ser en stor skillnad med Zen 2 för aldrig sett så många på forumet i modern tid som gått från Intel till Amd och jag är också en av dessa.

För när man ligger längst fram i utvecklingen förtjänar man att vinna massa kunder och marknadsandelar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Då är det välll inte konstigt att Mindfactory prioriteras i EU från Amd på tillgången av Cpu och även Grafikkort som 5700 & 5700XT som tillgången hela tiden varit bättre mot Sverige.

Sett att Amrekanerna också delar dessa siffror på Reddit.

Men skulle vara kul och höra hur skillnaden blivit i Sverige och om Inet också ser en stor skillnad med Zen 2 för aldrig sett så många på forumet i modern tid som gått från Intel till Amd och jag är också en av dessa.

För när man ligger längst fram i utvecklingen förtjänar man att vinna massa kunder och marknadsandelar.

Inet publicerar väl inte säljsiffror så det är väl detta som ligger närmast i så fall: https://www.inet.se/topplista/52/processor-cpu Men ja vore kul att se faktiska siffror från t. ex Inet. Så som det ser ur i forumet så rekommenderas AMD unisont om man inte tillhör ett edgecase där man bara spelar och har bra med deg att bränna, få då är det väl fortfarande 9900K/KS som rekommenderas, vilket är fullt rimligt. Men så fort ett unds prismedvedenhet och att man gör annat än bara spel på datorn så är det AMD folk tycker att man skall köra på.

Sedan finns det såklart vissa titlar där 3950X är snabbast, men det blir en lite väl dyr spelprocessor för de flesta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det var ett bra tag sen jag var inne i tråden har sedan dess införskaffat mig en 3900X och tänker sälja min Ryzen 3700X som legat på hyllan i typ 2 månader - tänker att ni kan ge en rimlig/rättvis prisbild innan jag lägger upp den.
CPU:n klarar f.ö IF 1900 (vet inte om det hjälper/adderar värde).

Har även ett MSI X470 Gaming Pro Carbon som jag också tänker sälja (separat eller ihop spelar ingen roll).

Vad tycker ni är ett bra pris? Tacksam för er hjälp!

[Ifall det strider mot några regler så säg till bara]

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem
Skrivet av milk^:

Det var ett bra tag sen jag var inne i tråden har sedan dess införskaffat mig en 3900X och tänker sälja min Ryzen 3700X som legat på hyllan i typ 2 månader - tänker att ni kan ge en rimlig/rättvis prisbild innan jag lägger upp den.
CPU:n klarar f.ö IF 1900 (vet inte om det hjälper/adderar värde).

Har även ett MSI X470 Gaming Pro Carbon som jag också tänker sälja (separat eller ihop spelar ingen roll).

Vad tycker ni är ett bra pris? Tacksam för er hjälp!

[Ifall det strider mot några regler så säg till bara]

Hur är skicket? Har CPUn överklockats? Har den haft bra med kylning? Har du kartong kvar? Kvitton etc?

Om den är i prima skick och du har kartong plus kvitto samt embalage kvar så kanske du kan få 2300 - 2700 för den. Det är ju ändå en processor ur högre mainstream av nyaste arkitektur. Hittar du rätt köpare eller får budgivning så kan du kanske få uppemot 3000 för den.

Med moderkort? Kanske 3500 uppemot 3800.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Hur är skicket? Har CPUn överklockats? Har den haft bra med kylning? Har du kartong kvar? Kvitton etc?

Om den är i prima skick och du har kartong plus kvitto samt embalage kvar så kanske du kan få 2300 - 2700 för den. Det är ju ändå en processor ur högre mainstream av nyaste arkitektur. Hittar du rätt köpare eller får budgivning så kan du kanske få uppemot 3000 för den.

Med moderkort? Kanske 3500 uppemot 3800.

Tack, precis sånt här svar jag ville ha, visste att SweC skulle leverera!

För att svara på din frågor:
- Nej inte överklockats, den boostar till 4,4 GHz utan PBO och gjort det sedan 1.0.0.3 - iaf på på mitt X470 moderkort (som är det jag säljer).
- Kört den 1 månad med luft resten med AIO (Kraken X62)
- Allt finns kvar, kartong, klistermärke, kvitto från NetOnNet, till och med kylaren är oanvänd och har kylpastan kvar.

Aldrig sålt en CPU tidigare men det du säger låter rimligt. Man kan ju hoppas på uppemot 3000 kr men vi får se hur det går - kanske lägger upp den för 2500 kr + bud och runt 3500 kr med moderkort.

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem
Skrivet av milk^:

Tack, precis sånt här svar jag ville ha, visste att SweC skulle leverera!

För att svara på din frågor:
- Nej inte överklockats, den boostar till 4,4 GHz utan PBO och gjort det sedan 1.0.0.3 - iaf på på mitt X470 moderkort (som är det jag säljer).
- Kört den 1 månad med luft resten med AIO (Kraken X62)
- Allt finns kvar, kartong, klistermärke, kvitto från NetOnNet, till och med kylaren är oanvänd och har kylpastan kvar.

Aldrig sålt en CPU tidigare men det du säger låter rimligt. Man kan ju hoppas på uppemot 3000 kr men vi får se hur det går - kanske lägger upp den för 2500 kr + bud och runt 3500 kr med moderkort.

Att lägga upp det för en summa och starta budgivning är nog det bästa sättet ja. I värsta fall får du sänka priset om du inte får det sålt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Haha va fan!
Handlade en dator till en polare på black friday i delar. De blev 3700x, 2070 super, 16gb 3200mhz cl16, noctua d15, 1440p@144hz skärm, och massa annat smarrigt. Men jag köpte även Fractal Design R6 Type C (kompletts kampanj, sparade 550kr ca). och ASUS TUF Gaming PLUS x570 (Inets kampanj, sparade 900kr ca).

Nu satt jag och kikade på en video på youtube, review på moderkortet. Såg bra ut, mycket för pengarna. Men en grej jag kom på, de finns inget fucking Type C port på moderkortet för frontpanelsportarna. xD

Jaja maskinen kommer bli grym antagligen. Grymmare än min i sign iallafall.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Haha va fan!
Handlade en dator till en polare på black friday i delar. De blev 3700x, 2070 super, 16gb 3200mhz cl16, noctua d15, 1440p@144hz skärm, och massa annat smarrigt. Men jag köpte även Fractal Design R6 Type C (kompletts kampanj, sparade 550kr ca). och ASUS TUF Gaming PLUS x570 (Inets kampanj, sparade 900kr ca).

Nu satt jag och kikade på en video på youtube, review på moderkortet. Såg bra ut, mycket för pengarna. Men en grej jag kom på, de finns inget fucking Type C port på moderkortet för frontpanelsportarna. xD

Jaja maskinen kommer bli grym antagligen. Grymmare än min i sign iallafall.

Saknas på fler moderkort.
Om du verkligen vill koppla in den så...

https://www.amazon.co.uk/Socket-Header-Extension-Adapter-Moth...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Haha va fan!
Handlade en dator till en polare på black friday i delar. De blev 3700x, 2070 super, 16gb 3200mhz cl16, noctua d15, 1440p@144hz skärm, och massa annat smarrigt. Men jag köpte även Fractal Design R6 Type C (kompletts kampanj, sparade 550kr ca). och ASUS TUF Gaming PLUS x570 (Inets kampanj, sparade 900kr ca).

Nu satt jag och kikade på en video på youtube, review på moderkortet. Såg bra ut, mycket för pengarna. Men en grej jag kom på, de finns inget fucking Type C port på moderkortet för frontpanelsportarna. xD

Jaja maskinen kommer bli grym antagligen. Grymmare än min i sign iallafall.

Fast man kopplar väl USB-C till USB3.1 gen 2-kontakten? Dvs inte USB-C på själva moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Fast man kopplar väl USB-C till USB3.1 gen 2-kontakten? Dvs inte USB-C på själva moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

ja, fast det moderkortet verkar inte ha någon USB 3.2 gen 2 header

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

ja, fast det moderkortet verkar inte ha någon USB 3.2 gen 2 header

Ah sorry, trodde den hade det, my bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Fast man kopplar väl USB-C till USB3.1 gen 2-kontakten? Dvs inte USB-C på själva moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag blev lite glad och hoppades att du hade rätt!

Skrivet av sweisdapro:

ja, fast det moderkortet verkar inte ha någon USB 3.2 gen 2 header

Sen skulle herr sweisdapro citera! xD

Men de blir nog en grym maskin utan type c i fronten. Finns 1 bak.
Inet skriver: "USB 3.1 Gen 2 Type-C 1 st". Bak alltså. Men 3,1 gen 2 type C enligt inet. Sista delarna såsom chassit trillar förhoppningsvis in imorgon. Och räknar med att de inte går att plugga in type c i fronten.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd

@TaunyTiger: Du kanske skulle vilja ha en sån här? https://www.databyran.nu/produkter/57333?ref=prisjakt Då får du USB C, men du förlorar då den vanliga USB 3.2 Gen 1 porten...

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

På fredag blir det bygge polaren som hjälper

Permalänk
Medlem

Precis byggt ihop denhär maskinen. 3700x, 2070super etc etc.
Såg att på auto voltage körde den på ca 1,45v. Sänkte till 1,3v. Kan jag sänka mera? Vad är stock voltage på en 3700x?

http://imgur.com/a/GAbbqoe

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Precis byggt ihop denhär maskinen. 3700x, 2070super etc etc.
Såg att på auto voltage körde den på ca 1,45v. Sänkte till 1,3v. Kan jag sänka mera? Vad är stock voltage på en 3700x?

http://imgur.com/a/GAbbqoe

1.225 Volt är stock volt enligt mitt X570 Bios med 3700x.

Dock vid icke belastning, Idle voltage är 1.45 volt normalt på denna CPU vid standard inställningar och vid belastning av CPU så går volten ner till 1.225-1.25 volt.

Har du kollat vad den kräver vid Cinebench R20 vid belastning ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

1.225 Volt är stock volt enligt mitt X570 Bios med 3700x.

Dock vid icke belastning, Idle voltage är 1.45 volt normalt på denna CPU vid standard inställningar och vid belastning av CPU så går volten ner till 1.225-1.25 volt.

Har du kollat vad den kräver vid Cinebench R20 vid belastning ?

Inte hunnit testa så mycket ännu. Men ska testa på mera idag tänkte jag.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Precis byggt ihop denhär maskinen. 3700x, 2070super etc etc.
Såg att på auto voltage körde den på ca 1,45v. Sänkte till 1,3v. Kan jag sänka mera? Vad är stock voltage på en 3700x?

http://imgur.com/a/GAbbqoe

Stock vcore är 0,2-1,5V.
Sänk inte till fast Vcore om du inte kör manuell all core oc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaget:

Stock vcore är 0,2-1,5V.
Sänk inte till fast Vcore om du inte kör manuell all core oc.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska jag köra på auto menar du? eller kan man ställa in spannet 0,2-1,5v?

Igår skulle jag pilla lite med RAM timings. Laddade hem calculatorn. Valde och köra safe timings och inte fast/extreme. Men de slutade med att datorn inte ville boota på safe siffrorna som programmet gav mig.

Ställde om voltage på auto och körde en runda Chinebench R20. 4750poäng och tempen toppade 58,92C. Dator fortfarande väldigt tyst.

Datorn är inte min, de är en polares. Så den ska fungera felfritt. Jag har byggt ihop den. Så därför vet jag inte om OC är aktuellt. Även om jag är lite sugen på att testa. Men de va längesen jag höll på. Och de känns som att man vinner ganska lite på en OC av cpun. Däremot om de är något annat jag missar får ni gärna nämna de. Jag har energialternativet AMD ryzen Balanced aktiverad. Senaste BIOS. Ställt in XMP (D.O.C.P?) profilen för ram.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2