Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Inflation av giriga människor på marknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

Ever find something you required, finally at a good price, then your order won't go through because the stock ran out while you tried to pay. Later you see a bunch of scalpers selling the same stuff at scalpers prices and it adds up that it actually came from the same sale. Those people ruined it for you and will also rip off a buyer who doesn't know any better. Perhaps the ripped-off buyer was your friend's young adult son or daughter who hasn't yet learned enough about rip-off merchants who care for nobody but themselves.

Ever buy something "new" from one of these guys and it turns out you need warranty support. But that's a problem because the guy, who you can no longer make contact with, made an excused and promised to send the receipt later, but somehow never did send it.

Ever buy something you can't return, but you realise afterwards it is on sale frequently for the "real price" of 20-40% less.

No I suppose not. To you, "All is fair in love and war". And you could never buy foolishly. Nothing commercial would ever piss you off. That is, until it happens to you.

I wouldn't mind at all, there will always be a "next time", I certainly can wait a year or two.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Motsvarigheten finns på köpsidan och existerar konstant, blir du förbannad på det eller är det en öppen marknad i det fallet?

Avstår du en löneförhöjning på 30%, möjligheten att avstå bör ju finnas är man fortfarande missnöjd med sin existerande lön/anser att den är för hög och vill förhandla ner den brukar man tyvärr vara tvungen att byta arbetsgivare.

Ser du en TV på blackfriday nedsänkt från 40000:- till 5000:- väljer du att vänta på normalpris för att stötta företaget?

Förstår inte vad du menar med första raden där...?

Vad har löneförhöjning med saken att göra? Snacka om att missa på poängen, samma med sista meningen..

Skrivet av Xcm:

Så enligt ni vänster moralmänniskor så är det inte ok att tjäna pengar på andra sätt än genom företag?

Om man har en expertis inom ett område och du vet att du kan fynda saker och sälja till ett marknadspris så är det klart att man bör kunna göra det. Man tar ju risker, är väl inget konstigt.

Om alla nekar skambud så försvinner dom till slut. Tydligen verkar det funka dock och marknaden ser ut därefter.

Det måste vara tråkigt att leva i en svartvit värld.
Att det finns likheter mellan politiska block och ideologier och vad man tycker är moraliskt rätt eller fel finns det ingen tvekan om, men det är bara sammanträffande, att man råkar gå mot samma spår gällande vissa saker, men bland f*n inte in politik (blä) i detta.

Skrivet av Glis:

Saken är den att det är helt irrelevant vad sakerna gick för, när det kommer till att bestämma varans värde. Att en vara såldes till ett visst pris vid en viss tidpunkt tillbaka i tiden får ju separeras från varans nuvarande marknadsvärde.

En viss produkt ligger stabilt i pris runt 3000 kr, en CPU, GPU, SSD, eller whatever. En butik typ Elgiganten eller Inet har som Black Friday-kampanj 10 eller 20 stycken exemplar för 2000 kr som säljer slut på 15 minuter. Detta ändrar inte produktens värde. En begränsad mängd såldes till underpris som lockvara. Idag går varan bara att köpa för 3000 kr igen. Därför kan varan betinga ett pris på 2500 kr som ny vara på begagnatmarknaden, inte 2000 kr, eftersom den bara kan köpas för 3000 kr i butik idag.

Situationer som dessa måste vara relativt ovanliga eftersom butiker sällan säljer många varor till ett pris som är såpass lågt att det är möjligt för någon att köpa varan och sälja den billigare med vinst. Kunder vill väl ha ett pris på minst runt 20% under butikspris för att det ska vara värt att köpa från en privatperson, så rean behöver vara kanske 30-40% under marknadspriset minst för att det ska gå att gå med vinst. Något som knappt sker p.g.a. låga marginaler. Det här problemet handlar om ett par handfull grafikkort och ryzen som retar upp er.

Men man ser alltid samma princip när det gäller köpare av begagnade saker. Kalle köper en vara för 2000 kr, som har ett RRP på 2300 kr och ofta går att köpa för 2000, men inte mindre. 6 månader senare vill han sälja varan, ser att den går för 1850 som billigast. Kalle sätter ett pris på 1300 som han tycker är rimligt. Nu kommer folk klaga på priset och säga att Webhallen hade erbjudande på den varan så den kostade 1400 kr fredag den 1 november mellan 10.00 och 11.45. Därför borde Kalle sälja den för 1000 kr, fast den går att köpa för 1850 som lägst. Det är upp till spekulanten i så fall att köpa varan hos Webhallen när den är billig. Vad en vara kostat någon gång tidigare är helt irrelevant för värderingen av varan idag. (En SAS-aktie är värd typ 15% mindre än i onsdags för bolaget rapporterar låga vinster, en samlarfigur från första Star Wars är värd mer idag än när den först kom ut, o.s.v. i all oändlighet.)

Ni antar också premissen att folk är svin som medvetet köpte varan för att just DU inte skulle kunna köpa den till underpris, och att personen enbart köpt varan för att sälja den vidare. Så behöver inte alls vara fallet.

När man normalt kan göra sin research på saker att köpa hamnar man istället under Black Friday i ett läge där man ser erbjudandet och måste ta beslut direkt. Köp först och fundera sen. Alternativet är att inte köpa alls för varan kommer ta slut inom någon timme. Då har man valet att lämna tillbaka varan och få 2000, vilket är under marknadsvärdet, alternativt sälja varan vidare eller behålla den. Att lämna tillbaka en vara för långt under marknadsvärdet kan vara ekonomiskt korkat för butiken kommer bara sälja den för 3000 kr.

Nu blir folk tjuriga för att dom inte lyckades knipa ett ex för 2000 och tycker personen som försöker sälja den för 2500 borde kölhalas. Det är synd om stackaren som köper varan för 2500 för han blir blåst av en scalper och borde traska in till butik och hala upp 3 papp. Försäljning av oöppnade produkter borde förbjudas på forumet, o.s.v.

Visst tycker jag också att det är tråkigt om folk köper saker på rea bara för att sälja vidare till ett högre pris. Då får det vara upp till butikerna att göra så att det bara går att beställa 1 vara från rean för varje person/familj/adress. Låt bara registrerade konton med personnummer beställa, och bara 1 sak under fredagen. Eller avstå från att sälja saker till underpris som lockvaror i ett fåtal exemplar.

Jag säger inte att jag inte förstår (förstår, inte håller med) att folk gör så, men som du säger i slutet "Visst tycker jag också att det är tråkigt om folk köper saker på rea bara för att sälja vidare till ett högre pris. ".

Skrivet av videopac:

Mhm? Du anser det inte vara vänsteråsikter att det är fult att tjäna pengar?

Att överhuvudtaget en sådan här tråd startas vilar ju endera på rent ideologiska grunder eller ren och skär avundsjuka. Moral är subjektivt, diskussioner om det är dömda att misslyckas.

Detta har inget med avundsjuka att göra, förstår inte riktigt hur du kan komma till den slutsatsen heller för den delen.

Det handlar om sättet man tjänar pengar på, inte att man gör det övh.

Skrivet av Mithras:

Nej, Sweclockers som site/företag ska inte främja något. Snacka om en otroligt slippery slope om de ska försöka börja kontrollera marknaden på siten.

Dessa giriga idioter som kommer just hit och försöker kommer nog försvinna när det går upp för allmänheten att de inte får ut något här, ingen jävel kommer betala mer än black-friday priset.

Slippery slope? Med regler som förhindrar "scalping" (mer eller mindre iaf)? Känns lite extremt att inte våga ha några regler för att man inte ska "försöka kontrollera marknaden".

Skrivet av BasseBaba:

Det är väl trist att folk ska hindra andra från att göra ett bra förstahandsdeal för att tjäna lite fikapengar.

Men tittar man på branschen med att kränga biljetter till diverse events så verkar det ju ha funkat bra i 10+ år, problemet är att det finns (desperata) nog folk att köpa ändå.

Skulle köparna bara sluta köpa så skulle ju scalping-fenomenet självdö, men så verkar ju inte vara fallet tyvärr.

Att det varit så i 10+ år gör det inte mer rätt.
Just scalping verkar svårt för dem att motverka (bara gör biljetterna personliga ffs) å girighet finner inga gränser, finns det ett kryphål så finns det säkert nån sate som trycker in allt han/hon kan där tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Slippery slope? Med regler som förhindrar "scalping" (mer eller mindre iaf)? Känns lite extremt att inte våga ha några regler för att man inte ska "försöka kontrollera marknaden".

1) Om någon vill tjäna pengar på scalping, och någon vill köpa produkten, varför ska SweC säga nej?
2) Om SweC börjar använda sina egna åsikter för att reglera marknadsplatsen, vilket detta de factor är om det skulle implementeras, då finns det inga regler för vad som SweC inte får införa. Att överhuvudtaget införa regler baserade på subjektiva åsikter bör alltid vara en big no-no.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

Jävligt tattigt att köpa saker på rea och försöka kränga vidare dyrare senare.
Har en gammal kollega som försöker sig på detta efter varje rea och han är pundare.

Permalänk
Medlem

Prylar utan bild(egen bild) blir inget köp för min del. Jag har bara haft bra säljare hittills med humana priser. Är priset för högt så går jag vidare (kanske ett köp om varan är väldigt sällsynt)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av Mithras:

1) Om någon vill tjäna pengar på scalping, och någon vill köpa produkten, varför ska SweC säga nej?
2) Om SweC börjar använda sina egna åsikter för att reglera marknadsplatsen, vilket detta de factor är om det skulle implementeras, då finns det inga regler för vad som SweC inte får införa. Att överhuvudtaget införa regler baserade på subjektiva åsikter bör alltid vara en big no-no.

Eftersom marknaden inte är den centrala funktionen hos Sweclockers och förmodligen de flesta här vill ha en civiliserad upplevelse. Om du vill ha omodererad anarki finns det redan någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Har en gammal kollega som försöker sig på detta efter varje rea och han är pundare.

Hahahaha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Om du bara visste hur många av världens miljonärer/miljardärer började bygga sina förmögenheter på just det sättet.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Inaktiv

@Rikimaru: Ja men dåså, då kan min kollega fortsätta punda och kränga black friday xboxar med gott samvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

@Rikimaru: Ja men dåså, då kan min kollega fortsätta punda och kränga black friday xboxar med gott samvete.

Det har ju uppenbarligen varit lukrativt. Man behöver inte vara pundare för att göra vinst. Eloge till pundarvännen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

Eftersom marknaden inte är den centrala funktionen hos Sweclockers och förmodligen de flesta här vill ha en civiliserad upplevelse. Om du vill ha omodererad anarki finns det redan någon annanstans.

Du antar nu att du vet vad de flesta här vill ha. Jag tänker göra omvänd antagande och säga att de flesta här tycker att det är viktigare att ha en omodererad marknad och låta idioter dyka upp lite när dom vill, så att SweC inte lägger ner tid och pengar på försöka hantera sånt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Du antar nu att du vet vad de flesta här vill ha. Jag tänker göra omvänd antagande och säga att de flesta här tycker att det är viktigare att ha en omodererad marknad och låta idioter dyka upp lite när dom vill, så att SweC inte lägger ner tid och pengar på försöka hantera sånt.

Det var en hypotes, inte ett antagande. 🤦🏻‍♂️ Bra sätt att missa poängen. Om andra som Sweclockers kan skapa en marknad som i sig tenderar att undvika scalpers och scammers, kan Sweclockers göra det också. Forumet inklusive marknaden har redan moderatorer och en liten förändring av reglerna är inte ett problem med tid och pengar.

Clarification
Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

Det var en hypotes, inte ett antagande. 🤦🏻‍♂️ Bra sätt att missa poängen. Om andra som Sweclockers kan skapa en marknad som i sig tenderar att undvika scalpers och scammers, kan Sweclockers göra det också. Forumet inklusive marknaden har redan moderatorer och en liten förändring av reglerna är inte ett problem med tid och pengar.

Vilka andra menar du? Kan du exemplifiera?
Hur tänker du att det skall gå till rent praktiskt? Skall alla annonser med nya produkter blockeras, eller skall varje enskilt produkt granskas av moderator med hjälp av prisjakt och prishistorik för att se så att prissättningen är rimlig och att personer inte gör någon vinst på försäljningen? Eller är tanken att vissa personen skall blockeras från att göra affärer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon291473:

Det är så man tjänar pengar, är precis som att köpa aktier eller bitcoin billigt och försöka sälja dyrare.

Jag själv köpte bitcoin för ca 1000 kr när de kostade under 10-20kr styck, då polaren sa att detta skulle bli något så jag klippte till med lite jag fick tillbaka på skatten.

Se när man ska slå till och sälja lite.

Permalänk
Medlem

Jag älskar Sweclockers marknad och följer den nästan slaviskt av intresse, även om jag inte handlar speciellt ofta. Det bästa med den är:
1. Kommentatorsfält. Främst för att man kan följa budgivningen och jag uppskattar att rutinerade nördar hoppar in i ibland och hojtar till när något är tokigt prissatt eller känns oseriöst. Någon form av crowdsourceat konsumentskydd.
2. Referenser. Man kan uppsöka reviews i forumtråden för marknadsreferenser vilket inger trygghet när man handlar second hand.

Helst hade jag sett lite mer funktionalitet i marknaden. Kanske kan man som användare ge tummen upp till en annons man tycker ser bra ut, och tummen ner om inte, så visas det aggregerat i annonsen. Kanske kan man ratea en köpare/säljare efter affär, på ett sätt att ens betyg syns i vänsterspalten på ens inlägg marknaden.

Finns ju väldigt mycket man kan göra men det tar givetvis tid/resurser. En quickfix innan dess kan vara tvingande kommentatorsfält under annonser. Finns inte mycket jag gillar mer än när en lurendrejjare blir outad.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

Okey tack, vad beträffar säkerhet så gillar jag traderas system med lättillgänglig omdömeshistorik.
Jag ser dock inget problem med att folk säljer oanvända produkter, de kan jag prismatcha mot prisjakt och själv avgöra vad som är värt.

Att det per automatik skulle skapas ett kommentatorsfält har jag dock inget emot. Jag har själv kört med öppna kommentarer för alla annonser jag har haft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag antar att det var någon litet yngre person som skrev detdär om företag, men betala skatt är man skyldig att göra oavsett om man registrerat företag eller ej om det belopp man anses ha tjänat i vinst överstiger ett visst fastställt belopp, detta gäller även om man sitter hemma och säljer julkort på tradera. (att man sedan oftast ser mellan fingrarna med sådant i realiteten förändrar dock inte svensk lag). Poängen med skattesystemet är ju inte att bestraffa enskilda grupper utan att täcka omkostnaderna för skattefinansierade samhällsutgifter, därför ser jag inga skäl till varför hobbyfolk skulle vara undantagna om man börjar omsätta såpass stora summor att det uppenbart är fråga om att man har ett kommersiellt intresse som överstiger ren hobbynivå, annars skulle ju ingen sälja via företag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

@Mizzarrogh: Tur man läste denna tråd var just på väg att lägga ut några g-kort asus + gainward för bf priset eller bättre bud annars skulle de gå tillbaks på retur men håller helt med bättre och rättvisare att alla får köpa för nu gällande återförsäljarpris ingen ska gynnas även om både köpare och säljare tjänar på affären.
(fick lite för många gick ju inte avboka pga EG kösystem och dagen efter godtogs inte avbokningar)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikitalord:

@Mizzarrogh: Tur man läste denna tråd var just på väg att lägga ut några g-kort asus + gainward för bf priset eller bättre bud annars skulle de gå tillbaks på retur men håller helt med bättre och rättvisare att alla får köpa för nu gällande återförsäljarpris ingen ska gynnas även om både köpare och säljare tjänar på affären.
(fick lite för många gick ju inte avboka pga EG kösystem och dagen efter godtogs inte avbokningar)

Jag är inte förbannad på black friday, den skiter jag i, men mitt inlägg kanske blev otydligt, bara alla "klippare" som systematiskt köper och säljer vidare på tradera och liknande då det skapar enormt mycket irritation när en jädra massa människor prompt skall buda den sista sekunden, oavsett om de faktiskt är intresserade av själva varan eller inte.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Men det där tycker jag faktiskt inte är fel. Att om man köper på bf, ångrar sig å sätter ut för samma pris (plus ev frakt etc då) eller bud, då får folk som vill betala mer buda på, inget konstigt med det.
De jag tänker på har lagt ut grejer för en bit över inköpspris å inga kommentarer tillåtna.
Men det är väl som folk skriver, det självregleras väl.
Tvingande kommentarfunktion är ingen dum idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Förstår inte vad du menar med första raden där...?

Vad har löneförhöjning med saken att göra? Snacka om att missa på poängen, samma med sista meningen..

Du skriver att säljare är giriga på blackfriday, det du missar är att köpare också är giriga detta är inte begränsat enbart till blackfriday.

Nej det tycker jag inte, jag förstår inte varför du begränsar din definition till en enskild sak , en enskild dag och väljer bort allt annat , det är så här samhället ser ut.

Permalänk

@Elektron:
Banning sale of new items is actually a smaller restriction than it might seem at first. There are not too many situations a typical member would need to sell an item that they own but have never used or tried. But this would cut out many ways to potentially abuse the market.

Reading our market tips is interesting. Handla säkert i SweClockers marknad. I wonder whether these were in response to incidents or whether they are just precautions. It would be great to hear an answer from a site admin who knows the history behind these tips.

Edited after re-reading the old version and realising that it was as clear as mud. (Sorry.)
Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikitalord:

Det är inte personer som du jag är irriterad på, utan personer som på ett annat forum där det stod gamla radioapparater och skit på någon välgörenhetsmarknad som någon tipsade om på forumet och andra där faktiskt behövde delar från men person X köpte bara för att lägga ut på nätauktioner och tjäna typ 250:- i slutänden. Jag anser att det är ett pundarbeteende och x har absolut noll respekt från min sida efter det kan jag säga även om jag inte personligen drabbades då, jag har inte ens skänkt saker jag tänk kasta till honom, vill han tjäna pengar får han göra rätt för sig i stället för att bara snylta på andra människors hygglighet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Alltså köper man något av en privatperson ska prylen banne mig vara betydligt billigare än vad man kan köpa av en, för produkten, ansedd återförsäljare.

Betydligt billigare är iaf i storleksordningen ~20%. Med tanke på det ser jag inte ens hur BF-fynd är värt att försöka kränga vidare.

Att det ändå förekommer tyder ju på att det finns en kombination av "dumma" köpare och säljare som gör övningen mer som ett nöje än något annat. Smått obegripligt för mig, men det är inget jag lider av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Det är inte personer som du jag är irriterad på, utan personer som på ett annat forum där det stod gamla radioapparater och skit på någon välgörenhetsmarknad som någon tipsade om på forumet och andra där faktiskt behövde delar från men person X köpte bara för att lägga ut på nätauktioner och tjäna typ 250:- i slutänden. Jag anser att det är ett pundarbeteende och x har absolut noll respekt från min sida efter det kan jag säga även om jag inte personligen drabbades då, jag har inte ens skänkt saker jag tänk kasta till honom, vill han tjäna pengar får han göra rätt för sig i stället för att bara snylta på andra människors hygglighet.

Hoppas att du inte tittar på "American Pickers" för då skulle du väl få en stroke!

Skulle jag gå på en loppmarknad och hitta något som jag vet är värt en del pengar så köper jag det förstås. Sedan om jag behåller det köpta eller säljer det med vinst spelar ju ingen som helst roll för säljaren. Köparen, som kanske anser sig lyckligt lottad då denne ändå inte skulle hittat prylen annars, betalar förstås vad denne är beredd att ge för varan och alla är nöjda och glada. Vad är problemet? Man kan ju se det som att köparen betalar en hittelön för servicen att kunna köpa varan.

Pundarbetéende? Det var väl att ta i.

Men om du skänker prylar till en person under förutsättningen att denne inte skall sälja vidare utan skänka vidare om behovet avtar, ja då är det ju en annan sak. Utan den förutsättningen så har du ju skänkt bort prylarna och den som tagit emot kan ju förstås göra vad den vill med dessa.

Permalänk
Medlem

Det värsta är helt klart skambudare.
T.ex det här säljer jag just nu.
https://www.sweclockers.com/marknad/177535-32-skarm-hoj-o-san...

Får ett bud på 2.000k för allt (bord, skärm, gasarm, högtalare) som är nästan nya prylar. Alltså ett bud som inte ens når 20% av butikspris där bordet är i toppskick med nypris på över 5k och de andra grejerna är knappt använda.

Skrattretande. Visst, folk får väl buda vad de vill när man skriver bud men har folk helt tappat hjärnan? All form av rimlighet verkar ju saknas hos dessa individer.

Det roligaste med skambudare är att när de själva ska sälja grejer sätter de ofta höga priser vilket jag noterat på ett par medlemmar. Behöver inte nämna några namn men man ser ju.

Permalänk
Medlem

Det värsta är nog att det finns en del stackare som köper dessa till överpris och tror att de gjort ett kap. På tradera ser man samma "fenomen", folk som lägger överbud på varor som kostar lika mycket och ibland mer än vad de gör på marknaden. Nästa på gränsen till bedrägeri i min bok. Sen tror jag att budgivningar eller auktioner i sig lockar fram våra värsta sidor i oss människor, girighet. Det blir som en tävling vem som kan buda mest.

Detta har säkert varit på tal tidigare, men att få legitimera sig med bank-ID vore kanske inte så dumt?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rtx 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Det värsta är nog att det finns en del stackare som köper dessa till överpris och tror att de gjort ett kap. På tradera ser man samma "fenomen", folk som lägger överbud på varor som kostar lika mycket och ibland mer än vad de gör på marknaden. Nästa på gränsen till bedrägeri i min bok. Sen tror jag att budgivningar eller auktioner i sig lockar fram våra värsta sidor i oss människor, girighet. Det blir som en tävling vem som kan buda mest.

Detta har säkert varit på tal tidigare, men att få legitimera sig med bank-ID vore kanske inte så dumt?

Hur kan det vara bedrägeri när de själva är fria att lägga sitt bud?

Däremot kan psykologiska effekter spela roll vid budgivning, för har du väl lagt ett bud ökar ju sannolikheten att du ställt in dig på ett köp. Och har du då tex ställt in dig på att nu ska grafikkortet uppgraderas med ett kraftfullare, då är man nog ofta beredd att betala en slant extra i slutändan. Sedan blir det lite som en tävling i och med budandet och kan säkert ge en kick när man vinner en auktion.

Det var iaf lite tankar om varför budgivning har en tendens att sticka iväg.

Bedrägeri är i min bok om säljaren ljuger eller luras, tex säljer en bil som personen vet flera större fel på men agerar som den är felfri. Eller personer som uppger en prestanda på sina komponenter som inte stämmer.

Men lägger någon ut på tradera tex "gtx 1070 fullt fungerande" och personer budar på friskt och kortet fungerar som säljaren har uppget så ser jag inte varför det skulle klassas som bedrägeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Hur kan det vara bedrägeri när de själva är fria att lägga sitt bud?

Däremot kan psykologiska effekter spela roll vid budgivning, för har du väl lagt ett bud ökar ju sannolikheten att du ställt in dig på ett köp. Och har du då tex ställt in dig på att nu ska grafikkortet uppgraderas med ett kraftfullare, då är man nog ofta beredd att betala en slant extra i slutändan. Sedan blir det lite som en tävling i och med budandet och kan säkert ge en kick när man vinner en auktion.

Det var iaf lite tankar om varför budgivning har en tendens att sticka iväg.

Bedrägeri är i min bok om säljaren ljuger eller luras, tex säljer en bil som personen vet flera större fel på men agerar som den är felfri. Eller personer som uppger en prestanda på sina komponenter som inte stämmer.

Men lägger någon ut på tradera tex "gtx 1070 fullt fungerande" och personer budar på friskt och kortet fungerar som säljaren har uppget så ser jag inte varför det skulle klassas som bedrägeri.

Jag skrev "på gränsen", menade inte explicit det. Jag menar mer den moraliska aspekten i sammanhanget. Sålde ett rx 580 här på marknaden förut och blev förvånad över hur mycket man erbjöd för det kortet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rtx 3070