Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Avstängd

@Philip320:

Det låter som om året heter 2010 och vi talar om MacBook Pro klassiska modeller med Mac OS X Snow Leopard.;)

På den tiden kunde man definitivt tala om fördelar med Macen, bl.a. touchpaden o.s.v men nu är det nästan 2020 och andra tider. macOS har inte de kvaliteter Mac OS X hade samtidigt som Microsoft gjort stora framsteg med Windows 10 som ironiskt nog är mer likt Mac OS X idag jämfört med macOS. Har man kört sådana system som Panther (Mac OS X 10.3) och Snow Leopard (Mac OS X 10.6) känns macOS som ett rejält steg åt fel håll, lite som att först sitta med Windows 7 och sedan byta till Windows 98.

Det är också talande att MacNN började med artikelserien "Feature Thief" och skrev vid Lions lansering (då Mac OS X ersattes med OS X) att "fr.o.m nu handlar inte systemet om de funktioner som läggs till utan det som tas bort". Tittar man sedan på de olika versionerna märker man att systemet gradvis fördummats/begränsats (ta bara en sådan sak som Disk Utility) samtidigt som Apple plockade bort sitt stiliga gränsnitt och bytte ut det mot en variant av iOS med förenklad och förfulad grafik jämfört med de fotografiska ikonerna och höga kvaliteten som fanns i Mac OS X.

Sedan har ju datorerna också rört sig åt fel håll: Tangentborden på nyare Macar med Butterflytangenter är en oerhörd försämring jämfört med de klassiska modellerna (att skriva på en MBP 2011 är en fröjd, en MBP 2018/2019 känns hemskt överlag med dessa tunna, platta tangenter med obefintlig slaglängd). Tidigare erbjuden flexibilitet med att kunna uppgradera RAM och disk etc är borta och varenda MacBook är fastlödd och fastlimmad oavsett om det är en Air eller en Pro.

Samtidigt kan man idag köpa PC-burkar av alla möjliga modeller inklusive sådana som har högkvalitativa metallskal etc - och utmärkt bra tangentbord dessutom.

För egen del kan jag bara konstatera att steget från Mac OS X till Windows 10 är kortare än Mac OS X till macOS. Även om jag kört Mac OS X ända sedan Public Beta kom ut klarar jag inte av nyare versioner än 10.9.x Mavericks då Yosemite (10.10 och framåt) är rejält frustrerande, inte minst grafiskt men även med det plötsliga behovet av att uppdatera hela operativsystemet eftersom program annars slutar fungera. Man blir tämligen förbannad när ser en hårddisk vars programvara funkar med Windows 7, 8.x och 10 medan Mac-versionen kräver minst 10.10 eller en skrivare som funkar med dessa Windowsversioner men kräver minst 10.13 på Macen.

Detta eliminerar effektivt den tidigare robustheten Macen erbjöd, d.v.s att man installerade och konfigurerade systemet och sedan körde man bara på. Nu är det istället nödvändigt att uppdatera med jämna mellanrum eftersom programmen annars slutar fungera och man får upp fina dialogrutor om att webbläsaren slutar stödja systemet om X tidsenheter etc.

Min enkla rekommendation till de som fortfarande kör med 2010 års argument (överlägset system, överlägsen touchpad, överlägsen kvalitet etc) och anser att detta gäller 2019 års Macar dels provar Mac OS X (alltså inte macOS utan Mac OS X) för att få en referens till hur systemet fungerade tidigare och dels kollar upp vad andra datortillverkare erbjuder.

Det är ironiskt som sagt men Windows 10 erbjuder en miljö som ligger mer i linje med Mac OS X (fram t.o.m 10.6.8 som var den sista versionen innan systemet ersattes med OS X) än macOS. Man kan även ta sådana enkla saker som att Mac OS X hade färgade ikoner i Finders vänsterbar vilket gjorde att de olika mapparna (Applications, Documents etc) var lätta att hitta innan OS X kom med gråa diton. Likaså har vi Apple-menyn som kunde anpassas effektivt i Mac OS X med Fruit Menu (detta gjorde att man kunde få tillbaka liknande funktionalitet som klassiska Mac OS) och Rosetta som gjorde att systemet var kompatibelt med all programvara som släppts fr.o.m 10.0/10.1.

Jag hade gärna stannat kvar med Macen om Mac OS X funnits kvar men Apple hade andra planer, minst sagt. Slutligen betraktar jag inte macOS som "samma system" som Mac OS X utan snarare som ett eget distinkt dito.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppLocker:

@Philip320:

Det låter som om året heter 2010 och vi talar om MacBook Pro klassiska modeller med Mac OS X Snow Leopard.;)

På den tiden kunde man definitivt tala om fördelar med Macen, bl.a. touchpaden o.s.v men nu är det nästan 2020 och andra tider. macOS har inte de kvaliteter Mac OS X hade samtidigt som Microsoft gjort stora framsteg med Windows 10 som ironiskt nog är mer likt Mac OS X idag jämfört med macOS. Har man kört sådana system som Panther (Mac OS X 10.3) och Snow Leopard (Mac OS X 10.6) känns macOS som ett rejält steg åt fel håll, lite som att först sitta med Windows 7 och sedan byta till Windows 98.

Det är också talande att MacNN började med artikelserien "Feature Thief" och skrev vid Lions lansering (då Mac OS X ersattes med OS X) att "fr.o.m nu handlar inte systemet om de funktioner som läggs till utan det som tas bort". Tittar man sedan på de olika versionerna märker man att systemet gradvis fördummats/begränsats (ta bara en sådan sak som Disk Utility) samtidigt som Apple plockade bort sitt stiliga gränsnitt och bytte ut det mot en variant av iOS med förenklad och förfulad grafik jämfört med de fotografiska ikonerna och höga kvaliteten som fanns i Mac OS X.

Sedan har ju datorerna också rört sig åt fel håll: Tangentborden på nyare Macar med Butterflytangenter är en oerhörd försämring jämfört med de klassiska modellerna (att skriva på en MBP 2011 är en fröjd, en MBP 2018/2019 känns hemskt överlag med dessa tunna, platta tangenter med obefintlig slaglängd). Tidigare erbjuden flexibilitet med att kunna uppgradera RAM och disk etc är borta och varenda MacBook är fastlödd och fastlimmad oavsett om det är en Air eller en Pro.

Samtidigt kan man idag köpa PC-burkar av alla möjliga modeller inklusive sådana som har högkvalitativa metallskal etc - och utmärkt bra tangentbord dessutom.

För egen del kan jag bara konstatera att steget från Mac OS X till Windows 10 är kortare än Mac OS X till macOS. Även om jag kört Mac OS X ända sedan Public Beta kom ut klarar jag inte av nyare versioner än 10.9.x Mavericks då Yosemite (10.10 och framåt) är rejält frustrerande, inte minst grafiskt men även med det plötsliga behovet av att uppdatera hela operativsystemet eftersom program annars slutar fungera. Man blir tämligen förbannad när ser en hårddisk vars programvara funkar med Windows 7, 8.x och 10 medan Mac-versionen kräver minst 10.10 eller en skrivare som funkar med dessa Windowsversioner men kräver minst 10.13 på Macen.

Detta eliminerar effektivt den tidigare robustheten Macen erbjöd, d.v.s att man installerade och konfigurerade systemet och sedan körde man bara på. Nu är det istället nödvändigt att uppdatera med jämna mellanrum eftersom programmen annars slutar fungera och man får upp fina dialogrutor om att webbläsaren slutar stödja systemet om X tidsenheter etc.

Min enkla rekommendation till de som fortfarande kör med 2010 års argument (överlägset system, överlägsen touchpad, överlägsen kvalitet etc) och anser att detta gäller 2019 års Macar dels provar Mac OS X (alltså inte macOS utan Mac OS X) för att få en referens till hur systemet fungerade tidigare och dels kollar upp vad andra datortillverkare erbjuder.

Det är ironiskt som sagt men Windows 10 erbjuder en miljö som ligger mer i linje med Mac OS X (fram t.o.m 10.6.8 som var den sista versionen innan systemet ersattes med OS X) än macOS. Man kan även ta sådana enkla saker som att Mac OS X hade färgade ikoner i Finders vänsterbar vilket gjorde att de olika mapparna (Applications, Documents etc) var lätta att hitta innan OS X kom med gråa diton. Likaså har vi Apple-menyn som kunde anpassas effektivt i Mac OS X med Fruit Menu (detta gjorde att man kunde få tillbaka liknande funktionalitet som klassiska Mac OS) och Rosetta som gjorde att systemet var kompatibelt med all programvara som släppts fr.o.m 10.0/10.1.

Jag hade gärna stannat kvar med Macen om Mac OS X funnits kvar men Apple hade andra planer, minst sagt. Slutligen betraktar jag inte macOS som "samma system" som Mac OS X utan snarare som ett eget distinkt dito.

Kul att du tycker Windows är bra

Jag håller däremot inte riktigt med dig. Kvaliteten och trackpadden är fortfarande i toppklass hos Apples Macbook Pro. Jag har testat en hel del bärbara genom åren och ingen jag har testat hittills har nått hela vägen. Dell XPS/Latitude, HP ZBook, HP X360. Alla har hyggliga trackpads men de mäter sig inte med känslan som jag och många andra upplever hos sin Macbook.

Att många kör Apple på datorsidan än idag är mycket tack vare att macOS är väldigt användarvänligt och för att det "bara fungerar". Ytterst lite krångel, bra support och inget pill med drivrutiner eller problem med blåskärmar.

Jag håller med om att det varit problem med tangentbordet hos de nyare Macbook Pros och det är absolut förkastligt att de inte har rättat till det förrän nu med sin Macbook Pro 16". Tråkigt är det också att allt är fastlött, inga snack om saken. Spel? Inte riktigt Apples starka sida.

Konkurrens är väl bara bra? Förstår inte riktigt varför man behöver ta en sida och bara prata skit om den andra.

Ska jag spela så blir det Windows Men för dagligt bruk så föredrar jag Mac över Windows alla dagar i veckan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Det är väldigt omotiverat det är jag så medveten man kan vara om det för en som aldrig hört talas som det ena. Men för den som vet vad en mac är jämfört med en Windows laptop. För många som är inne i Macs ekosystem och vana vid Mac så är ju egentligen Mac det självklara alternativet i många fall(såvida man inte vill prova nåt nytt och är missnöjd med sin Mac)
det stod ju också att den inte ska användas till spel, och det är en laptop och där är Intel processorer dock bättre än AMD (än så länge)

så skrev jag vad jag tyckte, och enligt mig är macbooks betydligt bättre än Windows laptops just pågrund av operativsystemet och dess bygg kvalité, gesturer musplatta m.m. Självfallet inte om man ska spela då är windows laptop bättre tycker jag
så nu tog vi det " lite mer detaljerat

Jag anser att det är ännu konstigare att välja en mac om man INTE ska spela. Då AMD Ryzen fullkomligt förnedrar Intel i ALLT annat än just spel

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Avstängd

@Brekker: På den tiden jag körde Mac OS X (inte macOS) kunde jag hålla med om att det "bara fungerade" då jag bl.a. körde Panther i ungefär fem år utan ominstallation - Tiger höll sig väl i lite drygt tre år följt av Snow Leopard. Under den tiden hade jag inga problem med "program X kan inte uppdateras eftersom systemversion Y krävs" - däremot är detta något som tog fart under den sista tiden jag körde OS X Mavericks (jag lackade ur på allvar när webbläsarna började varna mig om att jag inte längre kunde uppdatera dessa eftersom mitt system "var för gammalt" ). Då tackade jag för mig och migrerade till Windows. Då var jag redan beredd på migration eftersom Yosemite av mig betraktades som fullständigt oacceptabelt.

Idag kan jag verkligen inte hålla med om att de traditionella Mac-fördelarna lever kvar, t.ex att touchpaden fortfarande är "överlägsen" eller "it just works" etc. Uppdateringstvånget där man plötsligt måste hålla på och gå från 10.A till 10.B för jämnan eftersom program annars slutar fungera gör att det inte längre "bara fungerar". Tunnheten hos samtliga bärbara Macar leder till värmeproblem och lägre pålitlighet än de tidigare modellerna. Tangentborden är klart sämre än de tidigare modellerna och då menar jag inte enbart hållbarhet utan själva utformningen (flata tangenter med obefintlig slaglängd).

macOS är en klar nedgradering från Mac OS X i allt från gränsnitt till funktionalitet - den som tvivlar bör bekanta sig med Mac OS X 10.6.x Snow Leopard och jämföra.

Ja, Mac OS X var överlag mer pålitligt än gamla Windowsversioner (XP, Vista och tidiga versioner av 7) men Windows 10 (och nyare versioner av 7) pinnar på med motsvarande driftsäkerhet här. Jag skulle tvärtom påstå att "krångel" i Windows 10 idag är mer av typen SBS på ungefär samma vis som när iFörespråkare hävdar att Android "bara krånglar" och att man därför behöver en iEnhet (min ena Androidenhet flashades om senaste gången i augusti 2018, det är nu december 2019 och den bara rullar på utan krångel).

Touchpaden var bra på äldre MacBook Pro men när Apple gick över till en extremt stor sådan och Microsoft kom med Precision Drivers har jag inte längre upplevt den fördelen. D.v.s att de tunna/fastlödda/fastlimmade MBP-modellerna har det övertag de klassiska modellerna hade tidigare. Dessutom föredrar jag onekligen formatet som touchpaden hade på tidigare MBP.

Jag har kört Macen sedan Mac OS 7/8/9s dagar och har Mac OS 8.1 installerad i SheepShaver för nostalgibruk och funderar på att installera Panther i PearPC då jag fortfarande uppskattar klassiska Macar med dito system men Apples inriktning efter 2012-2013 är verkligen inte min melodi. Microsoft med Surface-serien uppfattar jag tveklöst som mer "Mac" än Apples Macar idag. Surface Studio är ju t.ex det iMac Pro borde varit...

Ytterligare en ytterst irriterande sak med Apple är deras fipplande med portarna på MBP och att minneskortplatsen avlägsnades. Xiaomi med MiBook är ironiskt nog mer "MacBook Pro" i traditionell mening än Apple själva.

Det måste även påpekas att de "nyfrälsta" Mac-användarna, d.v.s de som började köpa Macar via iEnheterna också är tämligen irriterande med sina ursäkter och bortförklaringar (jag syftar nu på de som försvarar Apples nuvarande prissättning, t.ex $499 till $799 för en Mac Mini, rejäla prishöjningar på 13-tums-MacBook Pro etc och som i princip har ytlighetskommentarer till allt, d.v.s att prisvärde är subjektivt, att de har råd, att man får köpa något annat om inte Apple har modeller av rätt typ etc).

För min del har det blivit så att jag eftersöker ett antal kvaliteter hos en dator som Apple erbjöd år 2010 och tidigare men inte längre har, vilket gör att jag numera köper "Macar" av andra bolag som kör ett Mac OS X-liknande system vid namn Windows 10 (observera att Mac OS X inte är samma sak som macOS på samma vis som Windows 10 inte är samma sak som XP). Jag saknar också en 2-in-1 hos Apple.

Min favorittid med Apple var dock på Power Macens tid.

Edit: Drivrutiner?

Det verkar vara ett nytt argument som jag inte tidigare hört under min långa Mac-tid. Vilka drivrutiner?

Vad jag kan säga är att jag installerat drivrutiner för olika saker på mina Macar. Ser inte riktigt var problemet ligger hos de användare som gnäller om att de "måste hålla på med drivrutiner"? På vilka datorer?

Användarvänligt? Mac OS X var det, däremot kan jag tyvärr inte hålla med om att macOS är det då jag inte uppfattar den ständiga kampen mot systemet som "användarvänlighet". Ett absolut grundkriterium är att systemet är flexibelt utan att man måste "ta sig runt" olika spärrar. Mac OS X var mycket lydigt och samarbetsvilligt där, samma sak kan sägas om klassiska Mac OS som var enkelt att anpassa med Tillägg och Inställningar.

Till Mac OS X fanns det många bra och kraftfulla verktyg som gjorde att man fick en mycket bra arbetsmiljö men tyvärr är detta inget jag längre upplever med macOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Jag anser att det är ännu konstigare att välja en mac om man INTE ska spela. Då AMD Ryzen fullkomligt förnedrar Intel i ALLT annat än just spel

Blir väldigt förvirrad över din text. Du kanske blir av min men whatever.

Vi pratar Mac mot PC nu och inte Intel vs AMD ryzen men du verkar vara allmänt förvirrad över hur det ligger till med processorerna så ska jag ta det med dig.

AMD Ryzen har ett övertag nu på DESKTOP marknaden och är bättre på i princip allt (förutom spel då där intel har viss fördel)

MEN Intel har ett stort övertag på LAPTOP marknaden och erbjuder bättre energi effektivitet och bättre prestanda helt enkelt och så är det än så länge och det kommer förmodligen(kanske) förändras när Zen 2 anländer till Laptops.

Och sen om man inte ska spela på sin laptop så förstår jag inte hur du kan påstå att man ska köpa en tung gaming laptop istället för en lätt och smidig Macbook Pro (som inte är optimerad för gaming så som den är uppbyggd)

Du får nog gå och läsa igen och inte mellan raderna, intel processorer är faktiskt bättre på laptop segmentet och det är då självfallet inte en dealbreaker att Apple väljer det bättre alternativet.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppLocker:

@Philip320:

Det låter som om året heter 2010 och vi talar om MacBook Pro klassiska modeller med Mac OS X Snow Leopard.;)

På den tiden kunde man definitivt tala om fördelar med Macen, bl.a. touchpaden o.s.v men nu är det nästan 2020 och andra tider. macOS har inte de kvaliteter Mac OS X hade samtidigt som Microsoft gjort stora framsteg med Windows 10 som ironiskt nog är mer likt Mac OS X idag jämfört med macOS. Har man kört sådana system som Panther (Mac OS X 10.3) och Snow Leopard (Mac OS X 10.6) känns macOS som ett rejält steg åt fel håll, lite som att först sitta med Windows 7 och sedan byta till Windows 98.

Det är också talande att MacNN började med artikelserien "Feature Thief" och skrev vid Lions lansering (då Mac OS X ersattes med OS X) att "fr.o.m nu handlar inte systemet om de funktioner som läggs till utan det som tas bort". Tittar man sedan på de olika versionerna märker man att systemet gradvis fördummats/begränsats (ta bara en sådan sak som Disk Utility) samtidigt som Apple plockade bort sitt stiliga gränsnitt och bytte ut det mot en variant av iOS med förenklad och förfulad grafik jämfört med de fotografiska ikonerna och höga kvaliteten som fanns i Mac OS X.

Sedan har ju datorerna också rört sig åt fel håll: Tangentborden på nyare Macar med Butterflytangenter är en oerhörd försämring jämfört med de klassiska modellerna (att skriva på en MBP 2011 är en fröjd, en MBP 2018/2019 känns hemskt överlag med dessa tunna, platta tangenter med obefintlig slaglängd). Tidigare erbjuden flexibilitet med att kunna uppgradera RAM och disk etc är borta och varenda MacBook är fastlödd och fastlimmad oavsett om det är en Air eller en Pro.

Samtidigt kan man idag köpa PC-burkar av alla möjliga modeller inklusive sådana som har högkvalitativa metallskal etc - och utmärkt bra tangentbord dessutom.

För egen del kan jag bara konstatera att steget från Mac OS X till Windows 10 är kortare än Mac OS X till macOS. Även om jag kört Mac OS X ända sedan Public Beta kom ut klarar jag inte av nyare versioner än 10.9.x Mavericks då Yosemite (10.10 och framåt) är rejält frustrerande, inte minst grafiskt men även med det plötsliga behovet av att uppdatera hela operativsystemet eftersom program annars slutar fungera. Man blir tämligen förbannad när ser en hårddisk vars programvara funkar med Windows 7, 8.x och 10 medan Mac-versionen kräver minst 10.10 eller en skrivare som funkar med dessa Windowsversioner men kräver minst 10.13 på Macen.

Detta eliminerar effektivt den tidigare robustheten Macen erbjöd, d.v.s att man installerade och konfigurerade systemet och sedan körde man bara på. Nu är det istället nödvändigt att uppdatera med jämna mellanrum eftersom programmen annars slutar fungera och man får upp fina dialogrutor om att webbläsaren slutar stödja systemet om X tidsenheter etc.

Min enkla rekommendation till de som fortfarande kör med 2010 års argument (överlägset system, överlägsen touchpad, överlägsen kvalitet etc) och anser att detta gäller 2019 års Macar dels provar Mac OS X (alltså inte macOS utan Mac OS X) för att få en referens till hur systemet fungerade tidigare och dels kollar upp vad andra datortillverkare erbjuder.

Det är ironiskt som sagt men Windows 10 erbjuder en miljö som ligger mer i linje med Mac OS X (fram t.o.m 10.6.8 som var den sista versionen innan systemet ersattes med OS X) än macOS. Man kan även ta sådana enkla saker som att Mac OS X hade färgade ikoner i Finders vänsterbar vilket gjorde att de olika mapparna (Applications, Documents etc) var lätta att hitta innan OS X kom med gråa diton. Likaså har vi Apple-menyn som kunde anpassas effektivt i Mac OS X med Fruit Menu (detta gjorde att man kunde få tillbaka liknande funktionalitet som klassiska Mac OS) och Rosetta som gjorde att systemet var kompatibelt med all programvara som släppts fr.o.m 10.0/10.1.

Jag hade gärna stannat kvar med Macen om Mac OS X funnits kvar men Apple hade andra planer, minst sagt. Slutligen betraktar jag inte macOS som "samma system" som Mac OS X utan snarare som ett eget distinkt dito.

Det är självklart att det låter som 2010 men det är just att det är ungefär det samma egentligen som då, förutom att Windows blivit allt mer kopia...

Jag har använt flera Windows 10 laptops och det är samma Windows som alltid med ett annat yttre och det förändras inte även om dom har lagt till lite Apple Gesturer på sin trackpad. Sedan är ju kvalitén också halvknakig fortfarande, ingen kan egentligen mäta sig med Apples dito.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppLocker:

@Brekker: På den tiden jag körde Mac OS X (inte macOS) kunde jag hålla med om att det "bara fungerade" då jag bl.a. körde Panther i ungefär fem år utan ominstallation - Tiger höll sig väl i lite drygt tre år följt av Snow Leopard. Under den tiden hade jag inga problem med "program X kan inte uppdateras eftersom systemversion Y krävs" - däremot är detta något som tog fart under den sista tiden jag körde OS X Mavericks (jag lackade ur på allvar när webbläsarna började varna mig om att jag inte längre kunde uppdatera dessa eftersom mitt system "var för gammalt" ). Då tackade jag för mig och migrerade till Windows. Då var jag redan beredd på migration eftersom Yosemite av mig betraktades som fullständigt oacceptabelt.

Idag kan jag verkligen inte hålla med om att de traditionella Mac-fördelarna lever kvar, t.ex att touchpaden fortfarande är "överlägsen" eller "it just works" etc. Uppdateringstvånget där man plötsligt måste hålla på och gå från 10.A till 10.B för jämnan eftersom program annars slutar fungera gör att det inte längre "bara fungerar". Tunnheten hos samtliga bärbara Macar leder till värmeproblem och lägre pålitlighet än de tidigare modellerna. Tangentborden är klart sämre än de tidigare modellerna och då menar jag inte enbart hållbarhet utan själva utformningen (flata tangenter med obefintlig slaglängd).

macOS är en klar nedgradering från Mac OS X i allt från gränsnitt till funktionalitet - den som tvivlar bör bekanta sig med Mac OS X 10.6.x Snow Leopard och jämföra.

Ja, Mac OS X var överlag mer pålitligt än gamla Windowsversioner (XP, Vista och tidiga versioner av 7) men Windows 10 (och nyare versioner av 7) pinnar på med motsvarande driftsäkerhet här. Jag skulle tvärtom påstå att "krångel" i Windows 10 idag är mer av typen SBS på ungefär samma vis som när iFörespråkare hävdar att Android "bara krånglar" och att man därför behöver en iEnhet (min ena Androidenhet flashades om senaste gången i augusti 2018, det är nu december 2019 och den bara rullar på utan krångel).

Touchpaden var bra på äldre MacBook Pro men när Apple gick över till en extremt stor sådan och Microsoft kom med Precision Drivers har jag inte längre upplevt den fördelen. D.v.s att de tunna/fastlödda/fastlimmade MBP-modellerna har det övertag de klassiska modellerna hade tidigare. Dessutom föredrar jag onekligen formatet som touchpaden hade på tidigare MBP.

Jag har kört Macen sedan Mac OS 7/8/9s dagar och har Mac OS 8.1 installerad i SheepShaver för nostalgibruk och funderar på att installera Panther i PearPC då jag fortfarande uppskattar klassiska Macar med dito system men Apples inriktning efter 2012-2013 är verkligen inte min melodi. Microsoft med Surface-serien uppfattar jag tveklöst som mer "Mac" än Apples Macar idag. Surface Studio är ju t.ex det iMac Pro borde varit...

Ytterligare en ytterst irriterande sak med Apple är deras fipplande med portarna på MBP och att minneskortplatsen avlägsnades. Xiaomi med MiBook är ironiskt nog mer "MacBook Pro" i traditionell mening än Apple själva.

Det måste även påpekas att de "nyfrälsta" Mac-användarna, d.v.s de som började köpa Macar via iEnheterna också är tämligen irriterande med sina ursäkter och bortförklaringar (jag syftar nu på de som försvarar Apples nuvarande prissättning, t.ex $499 till $799 för en Mac Mini, rejäla prishöjningar på 13-tums-MacBook Pro etc och som i princip har ytlighetskommentarer till allt, d.v.s att prisvärde är subjektivt, att de har råd, att man får köpa något annat om inte Apple har modeller av rätt typ etc).

För min del har det blivit så att jag eftersöker ett antal kvaliteter hos en dator som Apple erbjöd år 2010 och tidigare men inte längre har, vilket gör att jag numera köper "Macar" av andra bolag som kör ett Mac OS X-liknande system vid namn Windows 10 (observera att Mac OS X inte är samma sak som macOS på samma vis som Windows 10 inte är samma sak som XP). Jag saknar också en 2-in-1 hos Apple.

Min favorittid med Apple var dock på Power Macens tid.

Edit: Drivrutiner?

Det verkar vara ett nytt argument som jag inte tidigare hört under min långa Mac-tid. Vilka drivrutiner?

Vad jag kan säga är att jag installerat drivrutiner för olika saker på mina Macar. Ser inte riktigt var problemet ligger hos de användare som gnäller om att de "måste hålla på med drivrutiner"? På vilka datorer?

Användarvänligt? Mac OS X var det, däremot kan jag tyvärr inte hålla med om att macOS är det då jag inte uppfattar den ständiga kampen mot systemet som "användarvänlighet". Ett absolut grundkriterium är att systemet är flexibelt utan att man måste "ta sig runt" olika spärrar. Mac OS X var mycket lydigt och samarbetsvilligt där, samma sak kan sägas om klassiska Mac OS som var enkelt att anpassa med Tillägg och Inställningar.

Till Mac OS X fanns det många bra och kraftfulla verktyg som gjorde att man fick en mycket bra arbetsmiljö men tyvärr är detta inget jag längre upplever med macOS.

I och med att du tycker Apple är skräp idag så gör du rätt i att hålla dig till Windows 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Det är självklart att det låter som 2010 men det är just att det är ungefär det samma egentligen som då, förutom att Windows blivit allt mer kopia...

Jag har använt flera Windows 10 laptops och det är samma Windows som alltid med ett annat yttre och det förändras inte även om dom har lagt till lite Apple Gesturer på sin trackpad. Sedan är ju kvalitén också halvknakig fortfarande, ingen kan egentligen mäta sig med Apples dito.

Det stämmer att Intel är bättre på Laptop segmentet i många fall, men de är inte bättre på, som vanligt, multi-threading.

"Of course, when it comes to multi-core performance, the 12-core Ryzen 9 3900X handily beats the quad-core Intel 17-1065G7 with a score of 45,338 vs 17,741."

Och just multi-threading gäller i stort sett nuförtiden allt när det kommer till produktivitet.

Sen glömmer du helt bort att Nvidia GPU är överlägsna.

Intressant är också att du tror att en ordentlig PC laptop väger mycket? Så du har vägt alla i hela världen? Löjligt.

https://www.techradar.com/reviews/acer-predator-triton-500 (väger 2 kg, Mac pro väger 1,83 kg)

Om du tycker att det är "tungt" har du ett större problem.

Sen och sist men inte minst, Apple existerar ENDAST för att Microsoft gick in och hjälpte Steve Jobs 1997.

https://www.youtube.com/watch?v=WxOp5mBY9IY

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Haft flera iPhones och flera iPad men har inte en Apple pryl längre, hatar att de är Apple som bestämmer hur saker och ting ska se ut, användaren kan inte göra ett skit utan har du en iPhone eller iPad så ser din skärm lika dan ut, samma ikoner som inte går att flytta eller placera där du vill ha dom,

Jag kan i varje fall flytta runt mina ikoner på såväl min iphone som på min ipad.

Skrivet av anon301768:

Sedan så är de överpriser på deras produkter, sålde bort min 12 tusen kronors iPad Pro och köpte en Huawei Mediapad som kostar 1/3 av priset och som jag anser är minst lika bra, till och med bättre, jag kan till exempel lägga till extra utrymme via Micro SSD eller helt enkelt koppla in en extern hårddisk och något sånt är omöjligt på Apples produkter, man är låst helt enkel vilket är helt sjukt när man tänker efter, köper man för lite utrymme är de kört i efter hand.

Jag har inga problem att koppla in ett externt usb-minne på min ipad. Dock är det en relativt ny feature tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Det stämmer att Intel är bättre på Laptop segmentet i många fall, men de är inte bättre på, som vanligt, multi-threading.

"Of course, when it comes to multi-core performance, the 12-core Ryzen 9 3900X handily beats the quad-core Intel 17-1065G7 with a score of 45,338 vs 17,741."

Och just multi-threading gäller i stort sett nuförtiden allt när det kommer till produktivitet.

Sen glömmer du helt bort att Nvidia GPU är överlägsna.

Intressant är också att du tror att en ordentlig PC laptop väger mycket? Så du har vägt alla i hela världen? Löjligt.

https://www.techradar.com/reviews/acer-predator-triton-500 (väger 2 kg, Mac pro väger 1,83 kg)

Om du tycker att det är "tungt" har du ett större problem.

Sen och sist men inte minst, Apple existerar ENDAST för att Microsoft gick in och hjälpte Steve Jobs 1997.

https://www.youtube.com/watch?v=WxOp5mBY9IY

Jag gick inte in på detaljer angående mobile grafikkort, jag fokuserade på CPUer vilket var det som var uppe på bordet.

Gällande grafikkort så är Nvidia grafikkort bättre på laptops, absolut om man ska spela på sin laptop så är Nvidia bättre.

Däremot är det INTE avgörande om det är Nvidia eller AMD grafikkort i en Macbook Pro som man endå inte ska spela på.

Och ja, den väger mycket om den inte ska ha en skitkylning och vara dåligt byggd så att den throttlar som vi såg på en recension nyligen på en Ryzen 7 laptop här på SC.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Jag kan i varje fall flytta runt mina ikoner på såväl min iphone som på min ipad.

Jag har inga problem att koppla in ett externt usb-minne på min ipad. Dock är det en relativt ny feature tror jag.

Självklart kan du göra de MEN kan du bestämma vart dom ska vara? Nej de kan du inte, du är låst att ha ikonerna i ett rutnät vare sig du vill eller inte, på en android telefon kan du ha ikonerna presis vart du vill, jag har mina 4 mappar nere i vänstra hörnet och från mitten av skärmen och på hela högra sidan är de tomt, försök göra de på din iPhone

Prova att koppla in en 3tb disk via usb som måste ha ström från din iPad för att fungera, lycka till!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Det stämmer att Intel är bättre på Laptop segmentet i många fall, men de är inte bättre på, som vanligt, multi-threading.

"Of course, when it comes to multi-core performance, the 12-core Ryzen 9 3900X handily beats the quad-core Intel 17-1065G7 with a score of 45,338 vs 17,741."

Och just multi-threading gäller i stort sett nuförtiden allt när det kommer till produktivitet.

Sen glömmer du helt bort att Nvidia GPU är överlägsna.

Intressant är också att du tror att en ordentlig PC laptop väger mycket? Så du har vägt alla i hela världen? Löjligt.

https://www.techradar.com/reviews/acer-predator-triton-500 (väger 2 kg, Mac pro väger 1,83 kg)

Om du tycker att det är "tungt" har du ett större problem.

Sen och sist men inte minst, Apple existerar ENDAST för att Microsoft gick in och hjälpte Steve Jobs 1997.

https://www.youtube.com/watch?v=WxOp5mBY9IY

Ps. Du jämför förresten en Laptop CPU med en Desktop

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Det stämmer att Intel är bättre på Laptop segmentet i många fall, men de är inte bättre på, som vanligt, multi-threading.

"Of course, when it comes to multi-core performance, the 12-core Ryzen 9 3900X handily beats the quad-core Intel 17-1065G7 with a score of 45,338 vs 17,741."

Och just multi-threading gäller i stort sett nuförtiden allt när det kommer till produktivitet.

Sen glömmer du helt bort att Nvidia GPU är överlägsna.

Intressant är också att du tror att en ordentlig PC laptop väger mycket? Så du har vägt alla i hela världen? Löjligt.

https://www.techradar.com/reviews/acer-predator-triton-500 (väger 2 kg, Mac pro väger 1,83 kg)

Om du tycker att det är "tungt" har du ett större problem.

Sen och sist men inte minst, Apple existerar ENDAST för att Microsoft gick in och hjälpte Steve Jobs 1997.

https://www.youtube.com/watch?v=WxOp5mBY9IY

Att jämföra en 12-kärnig AMD processor med Intels 4-kärniga processor är knappast rättvist på något sätt.

Det är väl jättebra att det finns fler alternativ än bara Windows? Utan konkurrens så hade vi alla haft sämre produkter just nu. Likaså gäller Intel vs AMD. Hade inte AMD lyckats med sina processorer så hade vi utan konstigheter fortfarande suttit på 4-kärniga processorer i och med Intels "4 kärnor räcker"-argument.

Skrivet av anon301768:

Självklart kan du göra de MEN kan du bestämma vart dom ska vara? Nej de kan du inte, du är låst att ha ikonerna i ett rutnät vare sig du vill eller inte, på en android telefon kan du ha ikonerna presis vart du vill, jag har mina 4 mappar nere i vänstra hörnet och från mitten av skärmen och på hela högra sidan är de tomt, försök göra de på din iPhone

Prova att koppla in en 3tb disk via usb som måste ha ström från din iPad för att fungera, lycka till!!!

De är bra på olika saker. Jag har själv en Samsung S10 och föredrar Android men jag kan förstå varför så många väljer iPhone över Android. iPhone och alla Apples produkter upplevs som lättanvända och har dessutom ett försprång när det kommer till prestanda, vilket de har haft i många år nu. Dessutom så fungerar Apples produkter så otroligt bra tillsammans med andra Apple produkter, betydligt bättre än något annat företag på telefon- och datormarknaden.

Varför måste alla vara så "omg det jag använder är så mycket bättre och allt annat suger!!"? Försök istället förstå varför andra människor använder just de produkterna. Det finns trots allt en anledning varför både Microsoft och Apple är två av världens högst värderade företag. De förstår sina kunder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket fokus på vad som är bättre än det andra just nu.
Själv har jag sedan PowerMac tiden haft uteslutande både-och för att fylla olika ändamål, MacBook Pro för arbete och en windowsdator för spel och media.
I slutändan handlar det om upplevelse, antar jag. Har man inget specifikt ändamål där ena plattformen är betydligt mer passande så blir det ungefär som att välja bil. Alla kommer att ha olika åsikter. Varför köpa en Audi när man kan köpa en Skoda, det är samma bil i grunden. Upplevelse är en del av produkten, och de flesta kommer att köpa den produkten som upplevs bäst för individen.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Philip320:

Det är självklart att det låter som 2010 men det är just att det är ungefär det samma egentligen som då, förutom att Windows blivit allt mer kopia...

Jag har använt flera Windows 10 laptops och det är samma Windows som alltid med ett annat yttre och det förändras inte även om dom har lagt till lite Apple Gesturer på sin trackpad. Sedan är ju kvalitén också halvknakig fortfarande, ingen kan egentligen mäta sig med Apples dito.

Kvaliteten varierar betydligt mer på PC då det finns massvis av tillverkare, men lägger man samma pengar som en Mac hade kostat, och förstås har lite koll på marknaden så man inte köper skit, så får man bra kvalitet. Jag skulle nog vilja påstå att man kan få ganska mycket bättre kvalitet än valfri Mac. Kvalitetskänsla, alltså upplevd kvalitet, är en annan sak. Macar är väldigt bra där även om toppmodeller från ett antal PC-tillverkare ligger runt samma nivå. Mac har ju tidigare haft ett stort övertag på det området men det var några år sedan.

Skrivet av Philip320:

Jag gick inte in på detaljer angående mobile grafikkort, jag fokuserade på CPUer vilket var det som var uppe på bordet.

Gällande grafikkort så är Nvidia grafikkort bättre på laptops, absolut om man ska spela på sin laptop så är Nvidia bättre.

Däremot är det INTE avgörande om det är Nvidia eller AMD grafikkort i en Macbook Pro som man endå inte ska spela på.

Nja, ett Nvidia-kort kan vara väldigt användbart även utanför spel, CUDA osv. Jag känner mig exempelvis ganska begränsad på vissa områden med min arbetsdator då den har ett Fire Pro-kort och inte Quadra. GPGPU på ett AMD/ATI-kort har inte alls samma stöd som på Nvidia.

Citat:

Och ja, den väger mycket om den inte ska ha en skitkylning och vara dåligt byggd så att den throttlar som vi såg på en recension nyligen på en Ryzen 7 laptop här på SC.

Kylning har mer med volym än vikt att göra och de flesta tunna datorer throttlar under belastning, även Mac.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brekker:

Att jämföra en 12-kärnig AMD processor med Intels 4-kärniga processor är knappast rättvist på något sätt.

Det är väl jättebra att det finns fler alternativ än bara Windows? Utan konkurrens så hade vi alla haft sämre produkter just nu. Likaså gäller Intel vs AMD. Hade inte AMD lyckats med sina processorer så hade vi utan konstigheter fortfarande suttit på 4-kärniga processorer i och med Intels "4 kärnor räcker"-argument.

De är bra på olika saker. Jag har själv en Samsung S10 och föredrar Android men jag kan förstå varför så många väljer iPhone över Android. iPhone och alla Apples produkter upplevs som lättanvända och har dessutom ett försprång när det kommer till prestanda, vilket de har haft i många år nu. Dessutom så fungerar Apples produkter så otroligt bra tillsammans med andra Apple produkter, betydligt bättre än något annat företag på telefon- och datormarknaden.

Varför måste alla vara så "omg det jag använder är så mycket bättre och allt annat suger!!"? Försök istället förstå varför andra människor använder just de produkterna. Det finns trots allt en anledning varför både Microsoft och Apple är två av världens högst värderade företag. De förstår sina kunder.

Visst de funkar bra tillsammans med de gör även android produkter, jag har även en android läsplatta och kör med Windows 10 och alla mina produkter funkar jätte fint tillsammans och jag har som sagt haft iPhones, iPads och mac datorer men tycker inte att de är någon större skillnaden jämfört med andra produkter när de gäller samspelet, däremot så funkar de betydligt sämre om du försöker köra en iPhone med Windows eller tvärtom iPad med en Android telefon, så länge man kör med samma produkter så funkar de bra, personligen så tycker jag de funkar bättre nu sedan jag bytte till android mot min dator, var bökit med iPhone och Windows, körde jag Apple dator så är de säkert samma sakt, men de jag gillar med Android är friheten, jag kan designa utsendet på min hemskärm presis som jag vill att de ska se ut och inte hur tillverkaren bestämmer att de ska se ut och de är just de som är trist när man byter sin iPhone för fjärde gången och startar den och de ser exakt lika dant ut som på förra telefonen och de var de jag tröttnade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Visst de funkar bra tillsammans med de gör även android produkter, jag har även en android läsplatta och kör med Windows 10 och alla mina produkter funkar jätte fint tillsammans och jag har som sagt haft iPhones, iPads och mac datorer men tycker inte att de är någon större skillnaden jämfört med andra produkter när de gäller samspelet, däremot så funkar de betydligt sämre om du försöker köra en iPhone med Windows eller tvärtom iPad med en Android telefon, så länge man kör med samma produkter så funkar de bra, personligen så tycker jag de funkar bättre nu sedan jag bytte till android mot min dator, var bökit med iPhone och Windows, körde jag Apple dator så är de säkert samma sakt, men de jag gillar med Android är friheten, jag kan designa utsendet på min hemskärm presis som jag vill att de ska se ut och inte hur tillverkaren bestämmer att de ska se ut och de är just de som är trist när man byter sin iPhone för fjärde gången och startar den och de ser exakt lika dant ut som på förra telefonen och de var de jag tröttnade på.

Jag håller med dig, jag föredrar också friheten med Android. Men samspelet mellan Apples produkter kommer ingen i närheten av i dagsläget. Det är något jag saknar hos Android/Windows.

https://www.apple.com/macos/continuity/

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brekker:

Jag håller med dig, jag föredrar också friheten med Android. Men samspelet mellan Apples produkter kommer ingen i närheten av i dagsläget. Det är något jag saknar hos Android/Windows.

https://www.apple.com/macos/continuity/

Jag synkar allt via Onedrive och de funkar perfekt, tar jag en bild med min mobil så har jag den på OneDrive och så fort jag slår på min dator så har jag bilden på min hårddisk, synkar även hela min dokument mapp i Windows och jag kommer enkelt åt den via min telefon, tycker inte de är någon skillnad mot då jag använde Mac, är liksom samma sak tycker jag.
Och jag har 1 TB lagring vilket är bra, brukar ha massa ljudböcker och annat på OneDrive, fördelen med de är att man behöver bara använda en app för att komma åt allt, i Mac hade man ju massa olika appar för varje sak, fanns liksom ingen fil app så man kunde blädra runt på disk utrymmet som man kan på Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag synkar allt via Onedrive och de funkar perfekt, tar jag en bild med min mobil så har jag den på OneDrive och så fort jag slår på min dator så har jag bilden på min hårddisk, synkar även hela min dokument mapp i Windows och jag kommer enkelt åt den via min telefon, tycker inte de är någon skillnad mot då jag använde Mac, är liksom samma sak tycker jag.
Och jag har 1 TB lagring vilket är bra, brukar ha massa ljudböcker och annat på OneDrive, fördelen med de är att man behöver bara använda en app för att komma åt allt, i Mac hade man ju massa olika appar för varje sak, fanns liksom ingen fil app så man kunde blädra runt på disk utrymmet som man kan på Android.

Hur syncar du OneDrive smidigt med telefonen? Kan du ha så att kameran automatiskt syncar med OneDrive när du har Wifi och vars sparar tumnaglar lokalt?

Permalänk
Avstängd

De som argumenterar som om det är 2010 kan med fördel ta en titt på Surface-serien inklusive Surface Laptop 3 och sådana datorer som Huaweis MateBook-serie eller varför inte Xiaomis MiBooks. Sedan Apple degenererade (mycket p.g.a iPhonisering av Macen ihop med teorierna om att alla bärbara Macar måste efterlikna Air o.s.v) har konkurrenterna utvecklats en hel del. Detta innebär att inte ens inom "premiumkänsla" är Apple det självklara valet.

Tar vi bara tangentborden är Apples nya standard ytterst illa jämfört med deras tidigare modeller samt konkurrenterna. Touchpad-övertaget fanns tidigare men inte idag när konkurrensen kommit i kapp, ett exempel på detta är Surface-serien.

Det är inte 2010 längre som sagt var.

De kvaliteter Apple hade under många år finns dessvärre inte kvar idag.

Edit: Det som gjort Apple tämligen irrelevanta sedan 2010 är följande förändringar:

1. Eliminering av bakåtkompatibilitet. Det började med att Rosetta försvann när Mac OS X ersattes med OS X och följdes sedan av allt striktare krav på årliga systemuppdateringar.

År 2010 fanns Mac OS X 10.6.x Snow Leopard som var kompatibelt med i princip all Mac OS X-mjukvara som lanserats sedan 2000-2001 då 10.0 och 10.1 kom. Ej heller behövde man byta ut Leopard 10.5 till 10.6 för att kunna få uppdateringar av olika programvaror.

År 2019 måste man däremot ständigt ominstallera macOS eftersom Apples nyare utvecklarverktyg endast stödjer "senaste versionen". Det finns ingenting som motsvarar Microsofts Long Term Servicing Branch/LTSB/LTSC eller LTS på Linuxsidan. Man ser det också tydligt på systemkraven, t.ex "Windows 7, 8, 8.1 and 10 or macOS 10.13 and later". Säga vad man vill om Microsoft idag men program slutar inte fungera bara för att man sitter på 1809 istället för 1909 plus att man kan köra LTSC.

2. iPhonisering av operativsystemet. Mac OS X 10.6.x var sista versionen som verkligen utvecklats för Macen i första hand. När den ersattes med OS X Lion påbörjades en iPhoniseringsprocess där Mac-specifik funktionalitet gradvis börjat försvinna till förmån för funktioner som kräver att man har iEnheter. Detta har sedan kulminerat med en rejäl förfulning av det tidigare eleganta gränsnittet då 10.10 Yosemite var ett rejält steg bakåt jämfört med den höga kvalitet tidigare versioner hade. Även Mac OS 8.x och 9.x med Platinum ser klart bättre ut grafiskt än macOS.

3. Proprietära lösningar. Mac OS X byggde i hög grad på industristandarder såsom OpenGL, PDF etc. År 2010 kan man säga att systemet stod för standarder medan Microsoft fortfarande körde hårt med proprietära filformat och teknologi. Numera har dock Apple mer och mer imiterat den strategin MS hade tidigare där vi ser olika Apple-specifika format ta över - både vad det gäller dokument men även e-böcker, grafiksystem och annat. Senaste offret är Bash som Apple inte längre vill ha eftersom de ogillar GPL.

Samtidigt som detta skett gradvis sedan 2010 har Microsoft infört WSL, stöd för Bash, tagit fram Windows Terminal och i största allmänhet närmat sig standardisering - detta ser man även med Chromiumbaserade Edge. MS har rört sig åt samma håll som Apple gjorde när Mac OS X kom 2000-2001 medan Apple alltmer tagit efter Microsofts gamla strategier med inlåsning.

Windows 10 är helt enkelt mer likt Mac OS X än vad macOS är likt det systemet. Ja, det är ironiskt men faktum kvarstår. Med detta avser jag helhetsbilden.

4. Hårdvarumässiga försämringar. År 2010 fanns det en rimligt prissatt Mac Mini, MacBook och sedan MacBook Pro (Airen var på ingång), iMac och Mac Pro med varierande grad av flexibilitet. Dessa datorer hade även bra tangentbord och touchpads etc. Apple fick dock för sig att eliminera flexibiliteten genom att först avlägsna MacBook Pro-serien och ersätta den med en sorts Air-hybrid med fastlimmade batterier och fastlödda minnen, lagringsenheter etc. iMac och Mac Mini fick också denna behandling vilket gjort att man tvingas maxa datorerna redan vid köpet (slänga mer pengar på Apple) - samtidigt har livslängden sjunkit jämfört med tidigare Macar (kraven på ständiga systemuppdateringar har också kortat livslängden på datorerna).

Ovanpå detta har vi prishöjningarna där Apple plockat bort modeller och ersatt dem med dyrare versioner och då talar vi priser i USD. MacBook som ursprungligen var en efterföljare till iBook gjorde en come back som en underligt positionerad dyr dator (har aldrig förstått finessen med den eftersom Air tar hand om UltraBook-segmentet) och Minin blev plötsligt kraftigt prishöjd ($499 till $799).

Tangentborden och touchpaden försämrades kraftigt då Apple plötsligt gav oss Butterfly och eliminerade slaglängden i stort sett samt införde platta tangenter. Av någon skum anledning var det också nödvändigt att införa bautastora touchpads och TouchBar. Den sistnämnda är inte helt fel tänkt men att den kommer till priset av ett rejält sämre tangentbord är illa. Den förstorade touchpaden ser jag verkligen inte finessen med heller, användbarheten var utmärkt bra på 2010 års Macar nämligen. Om de nu till varje pris ville ha en stor touchpad hade det varit bättre att använda den som digitaliseringsbord för penna och haft den som liten miniskärm som vissa konkurrenter har idag.

Anslutningsmöjligheterna försämrades kraftigt inklusive eliminering av minneskortplatsen på MacBook Pro. Plötsligt krävs det adaptrar och annat som inte behövdes tidigare. Samtidigt erbjuder konkurrerande datorer minneskortplatser och en kombination av t.ex två USB-A och två USB-C.

5. Brist på 2-in-1 etc.

Apple har ignorerat 2-in-1-marknaden och envist delat in det i iPad respektive MacBook istället för att även komplettera med en MacPad i stil med Surface Pro. Då 2-in-1-formatet är praktiskt blir det i praktiken raka vägen till konkurrenterna så fort man vill ha detta format på sin dator eller komplettera med en sådan lösning för portabelt bruk.

Slutligen kan man lägga till att Mac OS X Server försvunnit och att Mac Pro-soptunnan var ett rejält steg bakåt jämfört med originaltornet. Apples senaste Mac Pro är ett steg åt rätt håll men samtidigt belyser den än mer bristen på andra flexibla alternativ i produktlinjen samt behovet av en bärbar workstation (nej, MacBook Pro med i9 räknas inte p.g.a tunnheten och åtföljande värmeproblem).

Att sitta och förespråka Apples produkter som varande överlägsna år 2019 och hävda att konkurrenterna "fortfarande" ligger efter precis som om det vore 2010 tyder på en form av historielöshet.

Nej, konkurrerande datorer och operativsystem ligger inte "efter" Apple idag och det beror helt och hållet på en kombination av detta bolags strategier samtidigt som alternativen helt enkelt plockat upp de egenskaper som tidigare utmärkte Macen.

Det är detta som gör att t.ex en Surface Studio är en trevligare "iMac" än iMac och att Windows 10 idag mer påminner om Mac OS X medan macOS mer påminner om iOS.

Jag har ett antal Macar här - som kör Windows 10. Minin t.ex rullar som mediaserver och är perfekt för det ändamålet men den piggnade inte till förrän jag lade in Microsofts system. 4 GB RAM var ingen bra kombo med macOS men den flyter på väldigt fint i Windows.

En MacBook Air som körde 10.9 men som började få problem med "för gammal systemversion" enligt Apples nya konsumeristiska giv har fått nytt liv med Windows 10 1909 (körde 7an innan). Den har också 4 GB RAM och pinnar på väldigt fint.

Om Apple skärper till sig och återinför lite Macar som funkar bra att använda och inte bara erbjuder tunnhet för Starbucks-besöken samtidigt som macOS ersätts av Mac OS X med högkvalitativ design och eliminering av iOS-relaterad funktionalitet till förmån för Mac-relaterad dito samtidigt som det kommer 2-in-1-lösningar och en flexibel Mini o.s.v återvänder jag gärna till Macen.

Som det är nu köper jag "Macar" av andra tillverkare eftersom dessa bevisligen erbjuder det som Apple erbjöd men inte längre kan erbjuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag synkar allt via Onedrive och de funkar perfekt, tar jag en bild med min mobil så har jag den på OneDrive och så fort jag slår på min dator så har jag bilden på min hårddisk, synkar även hela min dokument mapp i Windows och jag kommer enkelt åt den via min telefon, tycker inte de är någon skillnad mot då jag använde Mac, är liksom samma sak tycker jag.
Och jag har 1 TB lagring vilket är bra, brukar ha massa ljudböcker och annat på OneDrive, fördelen med de är att man behöver bara använda en app för att komma åt allt, i Mac hade man ju massa olika appar för varje sak, fanns liksom ingen fil app så man kunde blädra runt på disk utrymmet som man kan på Android.

Du menar iCloud som synkar dina filer? Jo, det finns.

Allt annat som står i länken jag skickade, stödjer Windows allt det med sina egna appar? Nix.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Smartphone-integration med datorn är en funktionalitet jag inte ser direkt nytta med för egen del fast det beror på att jag betraktar samtliga smartphones på marknaden som skrot och inget jag helst vill besudla en dator med.

När det gäller molntjänster har både Google och Microsoft fått till det bra med respektive lösning. Väldigt smidigt att sköta all kommunikation inklusive telefoni och SMS direkt från datorn utan att tvingas blanda in en smartphone.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Hur syncar du OneDrive smidigt med telefonen? Kan du ha så att kameran automatiskt syncar med OneDrive när du har Wifi och vars sparar tumnaglar lokalt?

Ja, eller tumnaglar sparas nog inte lokalt men det kanske går att ställa in.

Skrivet av Brekker:

Du menar iCloud som synkar dina filer? Jo, det finns.

Allt annat som står i länken jag skickade, stödjer Windows allt det med sina egna appar? Nix.

Skickades från m.sweclockers.com

Apples lösning är mer omfattande men Windows stöder en del av de sakerna. Notifikationer och sms i Windows från en Android har varit standard ett tag exempelvis. De har försökt få till en lösning för att synka surf mellan Edge på datorn och i telefonen, men jag vet inte hur bra det funkar. I Chrome, FF och Vivaldi funkar det bra i alla fall. Däremot inte samtal (om det inte är via skype) eller skärmdelning så enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppLocker:

LÅNGT INLÄGG

Mestadels matnyttigt och objektivt bra inlägg, även om jag tycker att påståendet att Microsoft skulle kommit ikapp med lika bra touch pads är lite väl strongt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja, eller tumnaglar sparas nog inte lokalt men det kanske går att ställa in.

Hur har du ställt in så den syncar med kameran?

Att endast tumnaglar sparas lokalt är kanske den bästa aspekten med Apples lösning. Det är en "it just works"-lösning när det är som bäst. Du märker inte av det mer än att bilder och videos inte tar upp särskilt stor plats på telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Mestadels matnyttigt och objektivt bra inlägg, även om jag tycker att påståendet att Microsoft skulle kommit ikapp med lika bra touch pads är lite väl strongt

Jag skulle snarare kalla det för ett djupt ideologiskt inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Hur har du ställt in så den syncar med kameran?

Det ställs in i samband med installation, tillkommer det nya mappar med foton, typ om du installerar en ny kamera-app som inte sparar på standardplats, så får man en fråga om man vill synka den också.

Citat:

Att endast tumnaglar sparas lokalt är kanske den bästa aspekten med Apples lösning. Det är en "it just works"-lösning när det är som bäst. Du märker inte av det mer än att bilder och videos inte tar upp särskilt stor plats på telefonen.

Jo, efter att ha testat lite med flight mode igång så verkar miniatyrerna sparas om du har tittat på dem, men kanske inte direkt automatiskt för alla gamla bilder. Öppnar jag OneDrive med flight mode på så visas alla bilder som är tagna sedan jag köpte denna telefonen, äldre bilder finns med om jag har kollat på dem i fotokatalogen men det finns sektioner som jag uppenbarligen inte har tittat på för där får jag bara en generisk ikon för foto eller video. Men utan flightmode är det knappt någon skillnad, så uppenbarligen tar det inte lång tid att ladda ner miniatyrerna. Detta är på Android. På min jobb-Iphone så har jag inte testat just denna aspekt, men fotouppladdningen funkar typ lika bra. De fåtal bilder och filmer jag har tagit med jobbtelefonen laddas upp som de ska. Ibland, om man inte har använt den på länge, stänger appen ner och man måste starta den manuellt för att foton ska laddas upp, men det går säkert att få bort detta om man undantar den från batterisparfunktioner eller så. Jag är inte så insatt i hur IOS fungerar på den här nivån.

Permalänk
Medlem

…ja, om du inte ska spela och har råd att köpa dig ifrån problem. Jobbar med mac/win10-7-2012/linux dagligen och kan intyga att fruktmänniskor har mindre strul, och mindre skumma problem. Skulle macOS ändå strula är det bara att installera om - program och filer är kvar efter ominstallation av OS. Mitt ända problem är prislappen på mac.
Morsan kör man, farsan Windows. Han har 50ggr mer problem och frågor, och då är han skapligt vass på "data".

Visa signatur

Unraid#1: Asus X99-M WS/SE, Xeon E5-2683 v3, 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av reboot:

…ja, om du inte ska spela och har råd att köpa dig ifrån problem. Jobbar med mac/win10-7-2012/linux dagligen och kan intyga att fruktmänniskor har mindre strul, och mindre skumma problem. Skulle macOS ändå strula är det bara att installera om - program och filer är kvar efter ominstallation av OS. Mitt ända problem är prislappen på mac.
Morsan kör man, farsan Windows. Han har 50ggr mer problem och frågor, och då är han skapligt vass på "data".

Att slippa strul kan väl vara mycket värt?

Permalänk
Medlem

Apples MacOS produkter passar inte precis in här på sweclockers. Det här är ett ställe som i huvudsak handlar om dataprylsshopping som underhållning. Om man inte gör det själv för ögonblicket, kan man göra det via proxy, eller diskutera vad man skulle kunna shoppa om man hade lust/råd.
Apple i gengäld, säljer ”lösningar”, inte ”komponenter”. Jag känner ingen som köper Macar som underhållning, de köper en dator för att de behöver en, och tänker leva med den och använda den under överskådlig framtid. De behöver kunna lita på den och skall tycka om den, eller åtminstone inte aktivt reta sig på den. Och sedan kör de med sin Mac tills de av någon anledning behöver byta.

Om man inte önskar en sådan lösning, så skall man inte ens fundera på att skaffa en Mac. Att värdera det som Apple erbjuder med en måttstock som varken de eller deras kunder är intresserade av är meningslöst och visar bara hur svårt man har att förstå att andra inte delar ens bevekelsegrunder.

Det sagt, jag hade verkligen gillat en liten xMac, men om det hade varit tillräckligt intressant hade jag kunnat bygga en Frankenmac. Apple ger sitt tysta medgivande.