AMD Ryzen 7 4700U är strömsnål åttakärnig processor för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 7 4700U är strömsnål åttakärnig processor för bärbara datorer

År 2020 ska nästa omgång Ryzen med integrerad grafik släppas för bärbara datorer och nu skymtas ett smakprov. Intel ser ut att få konkurrens i det strömsnåla segmentet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Zen 2 bör bli lyckad för mobile då den är väldigt effektiv vid lite lägre klock och med sin höga IPC presterar den väl ändå 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Denna CPU kan bli riktigt fin. På laptopsidan behöver vi samma press som på PC-sidan från AMD gentemot Intel.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk

Mer core to the people! Jag skulle säga att 8 core till en laptop är rimlig om man använder sin laptop som en dator man ständigt flyttar, stänger av etc.
Mer än 8 core till en laptop är nischat och den främsta orsaken till behov av såna är nog att företag idag och ca 15år tillbaka i extremt stor grad vägrar köpa desktops till deras anställda.

Containers har idag lett till att man superlätt kan maxa 16 core cpuer med vanliga arbetsuppgifter utan att få ramminnes och ssd behovet att skjuta i höjden. Men 8 core duger åt den stora skaran.

*edit*
En Guide för hur man kan köra SQL server i en docker: https://www.youtube.com/watch?v=EdTX1LULNJk
Borta är behovet av ca 40GB extra ssd för vm + 8GB ram till den. Så nyttja många kärnor på en laptop blir bara enklare för var dag som går.

Permalänk
Medlem

https://www.3dmark.com/pcm10b/699574
Jag är lite undrandes över GPU om den felrapporteras?
Jag tycker en core clock på 3392MHz låter tokigt för en GPU.
DDR4 3200MHz vore välkommet istället för 2400MHz som gäller för nuvarande Ryzen mobile.

Permalänk
Medlem

Ryzen, och särskillt ZEN2, har ju väldigt bra effektivitet vid lägre klockfrekvenser så kul att ZEN2 äntligen letar sig in laptops Och kul också att AMD verkligen kommit upp ur "budgetalternativträsket".

Sen återstår väl att se hur väl de lyckas. Intel har ju fortfarande en rätt rejält dominerande ställning just på laptops, men man kan ju också se det så att AMD då har allt att vinna och Intel har allt att förlora.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

JAA, kanske vi får se en laptop med riktig heldagsbatteri så man kan kalla den för bärbar dator på riktigt...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

JAA, kanske vi får se en laptop med riktig heldagsbatteri så man kan kalla den för bärbar dator på riktigt...

Finns det bärbara datorer på låtsas?

Permalänk
Medlem

@Esseboy: det beror väl på vad du gör. Min jobblaptop snurrar på hela dagarna utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Finns det bärbara datorer på låtsas?

Jag har 63 stycken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

Finns det bärbara datorer på låtsas?

Ja, sånna man inte klarar sig med ett helt dygn utan vägguttaget.

Kanske lite dåligt skrivet av mig

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

8 kärnor på laptop ja tack.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

JAA, kanske vi får se en laptop med riktig heldagsbatteri så man kan kalla den för bärbar dator på riktigt...

Det finns laptops med utbytbara batterier som man på under 1 minut kan byta batteri.
Marknaden för dessa är dock liten för att ytterst få personer har detta behov. Dessa få personer kan också köpa en ups eller liknande. Exempel på dator med utbyttbar-batteri var de gamla HP Elitebooks.

Min uppfattning är att majoriteten av de som vill ha extrem långa batteritider egentligen inte hade behövt detta, då de vistas i område där det finns ström. -Som på tåget.
Visst är laddaren omständlig att bära med sig, men standardiserade laddare kan innebär att man kan låna.

Angående ordet bärbar, så bör det just syfta på bärbar. Tex en bärbar borrmaskin behöver inte ha batteri utan kan gå endast på ström från vägguttaget.
Hade man däremot sagt portabel dator, så minskar behov av strömuttag denna funktion.

Permalänk
Medlem

Nu väntar vi bara på en H-processor också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Rekordmedlem

Intressant, då väntar jag vidare på en minst 8/16 apu för hemmabruk.
Men det vore ju inte tråkigt om de släppte en Threadripper baserad apu heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Intressant, då väntar jag vidare på en minst 8/16 apu för hemmabruk.
Men det vore ju inte tråkigt om de släppte en Threadripper baserad apu heller.

Om du med apu syftar på MD Accelerated Processing Unit så är nog behovet litet att ha en 16 core cpu med inbyggd gpu just nu. Visst en superenkel gpu som inte ens klarar av fullhd är ibland inte fel, men den kretsen skulle kunna vara inbyggd i moderkortet. Fast det ökar kostnaden för något som nästan ingen använder.

Angående 16 core mobil cpu så självklart finns detta behov, trenden går dock att man har snabbt internet och lägger vissa laster i molnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skulle säga att 8 core till en laptop är rimlig om man använder sin laptop som en dator man ständigt flyttar, stänger av etc.

Har du lust sagt utveckla lite? Jag hänger inte med på resonemanget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mer core to the people! Jag skulle säga att 8 core till en laptop är rimlig om man använder sin laptop som en dator man ständigt flyttar, stänger av etc.
Mer än 8 core till en laptop är nischat och den främsta orsaken till behov av såna är nog att företag idag och ca 15år tillbaka i extremt stor grad vägrar köpa desktops till deras anställda.

Containers har idag lett till att man superlätt kan maxa 16 core cpuer med vanliga arbetsuppgifter utan att få ramminnes och ssd behovet att skjuta i höjden. Men 8 core duger åt den stora skaran.

*edit*
En Guide för hur man kan köra SQL server i en docker: https://www.youtube.com/watch?v=EdTX1LULNJk
Borta är behovet av ca 40GB extra ssd för vm + 8GB ram till den. Så nyttja många kärnor på en laptop blir bara enklare för var dag som går.

@lillaankan_i_dammen

Ja riktigt nice med många kärnor under avstängning, har saknat detta 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ryzen, och särskillt ZEN2, har ju väldigt bra effektivitet vid lägre klockfrekvenser så kul att ZEN2 äntligen letar sig in laptops Och kul också att AMD verkligen kommit upp ur "budgetalternativträsket".

Sen återstår väl att se hur väl de lyckas. Intel har ju fortfarande en rätt rejält dominerande ställning just på laptops, men man kan ju också se det så att AMD då har allt att vinna och Intel har allt att förlora.

Hoppas att den throttlar mindre än nuvarande gen. Nu beror det ju givetvis också på datorn och kyllösning. Men personligen föredrar jag mindre nätta datorer. Och där har ju det varit lite som att man i praktiken ej märker skillnad på 2500u/3500u och 2700u/3700u pga av bland annat throttling.

Men det är ju även bra om 4700u ökar i antalet kärnor för att tydligare särskilja sig mot 4500u.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

H-modeller och även ett gäng ASUS laptops med dom är på gång

https://videocardz.com/newz/amd-rumored-to-launch-ryzen-9-490...

Permalänk
Skrivet av anon298854:

@lillaankan_i_dammen

Ja riktigt nice med många kärnor under avstängning, har saknat detta 😁

Det jag syftar på är att en dator som man stup i kvarten stänger av så kommer man inte köra megastora tjänster på den. Ens desktop däremot som kan rulla 24h/7dagar i veckan kan ha igång det ena och andra.

Det är precis likadant med ens portabla arbetsbord och det stationära. Har man något stationärt, ja då kan man ha hur mycket som helst igång.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om du med apu syftar på MD Accelerated Processing Unit så är nog behovet litet att ha en 16 core cpu med inbyggd gpu just nu. Visst en superenkel gpu som inte ens klarar av fullhd är ibland inte fel, men den kretsen skulle kunna vara inbyggd i moderkortet. Fast det ökar kostnaden för något som nästan ingen använder.

Angående 16 core mobil cpu så självklart finns detta behov, trenden går dock att man har snabbt internet och lägger vissa laster i molnet.

Jag tror behovet finns för jag själv kan inte vara unik som vill kunna ha en liten dator för vardagsbruk, jag vill helt enkelt inte tvingas ha ett separat grafikkort och jag vill ha nått som orkar med minst 2st 4k skärmar.
Det är möjligt att slå i cputaket på dagens 4 kärniga cpu/apu er lite för lätt vid "skrivbordsbruk" så en kraftigare apu behövs.
Och kanske skulle man kunna integrera grafikminne på chipletet för atr trimma dem också för då slipper man ju dela minnesbussen ut mot primärminnet.

Jag vill helt enkelt ha en liten dator för vardagsbruk där jag inte tvingas ha ett spelgrafikkort. idag så finns det inga separata grafikkort kvar på marknaden som klarar flera 4k skärmar med hdr utan att det blir väldigt "överdimensionerat" och apuerna som har grafik nog att klara det har bara 4 kärnor och det börjar bli lite begränsande vid vardagsanvändande.
Intel kanske kommer med apuer med sin satsning på grafikkort men jag undviker helst Intel pga deras historia och ARM är inte framme på skrivbordet ännu även om Apple lär ta dem dit på allvar men å andra sidan vill jag helst inte ha några Appleprodukter heller.
Jag tror helt enkelt att en biffigare apu skulle kunna bli en fantastisk produkt sett till hela systemet, om den kostar 3000kr och kan dra 150 W gör inget för det blir ändå likvärdigt med dagens lösningar men ändå till mycket mindre arbete vid bygget och mindre fysiska storlek när man slipper separat grafikkort.
En spelkonsol är ju ungefär i mål idag men ändå inte riktigt.

stavfel
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Hoppas att den throttlar mindre än nuvarande gen. Nu beror det ju givetvis också på datorn och kyllösning. Men personligen föredrar jag mindre nätta datorer. Och där har ju det varit lite som att man i praktiken ej märker skillnad på 2500u/3500u och 2700u/3700u pga av bland annat throttling.

Men det är ju även bra om 4700u ökar i antalet kärnor för att tydligare särskilja sig mot 4500u.

Skickades från m.sweclockers.com

Att Ryzen mobile throttlar beror mycket på den begränsade strömbudgeten och blir bättre när man låser upp strömbudgeten.
Den kyllösningen som sitter i många laptops med TDP 15W klarar även 25W då kyllösningen normalt håller de laptopparna väldigt svala vid 15W, problemet kan istället vara att strömadaptern är lite klen i vissa laptops vilket visar sig när batteriet laddats ur.
Intel låter sina mobila CPU:er generösare gå utanför sin strömbugdet under perioder än vad Ryzen gör något jag hoppas rättas till.
Jag tänker att 8 kärnor och GPU som ska strömförsörjas med 15W lär throttla ganska lätt om de inte blir betydligt bättre på att kontrollera och stänga ner olika kärnor, vore bra om halva processorn (1 CCX) kunde stängas ner helt och endast fungera när det verkligen krävs x500u throttlar ofta mindre än x700u.
Personligen anser jag att 4 kärnor 8 trådar räcker ganska långt på en laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Finns det bärbara datorer på låtsas?

chromebook

Skrivet av Gainsgoblin:

@Esseboy: det beror väl på vad du gör. Min jobblaptop snurrar på hela dagarna utan problem.

Oj, vad gör du om dagarna
ironi

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Förefaller vara en HP EliteBook 876E med AMD Ryzen 7 4700U

Att R7 har 8c/8t är intressant då det nog tyder på att AMD över lag ökar antalet kärnor på bärbart.
R9 borde då bli 8c/16t
Men vad blir R3 och R5, 4c/4t och 4c/8t...
Min tidigare tanke var R3 4c/4t och R5 6c/12t, men 6c/12t inkräktar ju då på R7 8c/8t om man ser till antalet trådar.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Förefaller vara en HP EliteBook 876E med AMD Ryzen 7 4700U

Att R7 har 8c/8t är intressant då det nog tyder på att AMD över lag ökar antalet kärnor på bärbart.
R9 borde då bli 8c/16t
Men vad blir R3 och R5, 4c/4t och 4c/8t...
Min tidigare tanke var R3 4c/4t och R5 6c/12t, men 6c/12t inkräktar ju då på R7 8c/8t om man ser till antalet trådar.

Fast tänk på att dessa är U modeller dvs för extra låg strömförbrukning (15w enligt artikeln) medan standard cpuer brukar ligga på 65w på bärbara om jag minns rätt?

Dvs att R7 kan gott å väl bli 8 kärnor och 16 trådar medan deras R9 för bärbara blir 12 kärnor och 24 trådar. Med tanke på hur enormt mkt större laptop marknaden är än den stationära så har AMD en enorm möjlighet med zen2 nu att ta in på Intel och samiska dom ordentligt på fingrarna även på den fronten =p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Denna CPU kan bli riktigt fin. På laptopsidan behöver vi samma press som på PC-sidan från AMD gentemot Intel.

För att inte snacka om Nvidia som i princip äger marknaden för allt annat än integrerad grafik i bärbara, och därför också tar sanslöst betalt för sina "gamla" grafik-kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns laptops med utbytbara batterier som man på under 1 minut kan byta batteri.
Marknaden för dessa är dock liten för att ytterst få personer har detta behov. Dessa få personer kan också köpa en ups eller liknande. Exempel på dator med utbyttbar-batteri var de gamla HP Elitebooks.

Min uppfattning är att majoriteten av de som vill ha extrem långa batteritider egentligen inte hade behövt detta, då de vistas i område där det finns ström. -Som på tåget.
Visst är laddaren omständlig att bära med sig, men standardiserade laddare kan innebär att man kan låna.

Angående ordet bärbar, så bör det just syfta på bärbar. Tex en bärbar borrmaskin behöver inte ha batteri utan kan gå endast på ström från vägguttaget.
Hade man däremot sagt portabel dator, så minskar behov av strömuttag denna funktion.

Många av ThinkPad serien kan också byta batteri på ett par sekunder. De kör med 3+3 cell, alltså ett inbyggt och ett som går o byta närsomhelst

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Många av ThinkPad serien kan också byta batteri på ett par sekunder. De kör med 3+3 cell, alltså ett inbyggt och ett som går o byta närsomhelst

A485 hade inbyggt samt utbytbart batteri men tyvärr finner jag inte den i det svenska sortimentet.
https://www.lenovo.com/us/en/laptops/thinkpad/thinkpad-a-seri...
De Ryzen thinkpads jag finner i Sverige är T495 och T495s men de har inte utbytbart batteri men de utlovar batteritid för en hel dag.
Däremot så stämmer oftast inte utlovad batteritid med normalt användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

A485 hade inbyggt samt utbytbart batteri men tyvärr finner jag inte den i det svenska sortimentet.
https://www.lenovo.com/us/en/laptops/thinkpad/thinkpad-a-seri...
De Ryzen thinkpads jag finner i Sverige är T495 och T495s men de har inte utbytbart batteri men de utlovar batteritid för en hel dag.
Däremot så stämmer oftast inte utlovad batteritid med normalt användande.

Visste inte att det fanns en A serie. Nu tänkte jag på T serien

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig