Permalänk

Delbetalning hos Webhallen

Hej!

Om jag beställer från Webhallen och väljer ett av deras delbetalningsalternativ (12mån, inte Klarna alltså), funkar det som hos Klarna, att man får ett lägsta belopp varje månad men att man får skynda på betalningen genom att betala mer vissa månader? I så fall, blir det dyrare i slutändan för mig som konsument, eller förblir den slutgiltiga summan densamma?

Tack!

Permalänk
Medlem

Slutsumman blir oavsett dyrare på avbetalning än vad den skulle bli vid direkt betalning.

Sen beror det på ränta osv.. Tillex väljer du att betala mindre än avtalat 1 månad så brukar det slängas på löjligt mycket ränta.

Visa signatur

PC: Den funkar

Permalänk
Medlem

På den här sidan finns en enkel tabell som tydligt visar vad du får betala för ett "räntefritt" alternativ på 12 månader.

https://www.webhallen.com/se/info/8-Kopvillkor

Där framgår inte om man kan betala av tidigare. Men jag skulle bli förvånad om det inte gick.

Permalänk
Skrivet av Magnituden:

Slutsumman blir oavsett dyrare på avbetalning än vad den skulle bli vid direkt betalning.

Sen beror det på ränta osv.. Tillex väljer du att betala mindre än avtalat 1 månad så brukar det slängas på löjligt mycket ränta.

Jo då, det har jag koll på. Det enda jag inte vet är om de kan totalt låsa en vid ett visst pris, att även om du *kan* betala mer en månad, så får du inte utan att räntan påverkas osv. Jag vill alltså kunna ha möjligheten att betala av snabbare än avtalat, något dom man får hos Klarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriss_Riss:

Jo då, det har jag koll på. Det enda jag inte vet är om de kan totalt låsa en vid ett visst pris, att även om du *kan* betala mer en månad, så får du inte utan att räntan påverkas osv. Jag vill alltså kunna ha möjligheten att betala av snabbare än avtalat, något dom man får hos Klarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, Webhallens avbetalning jag hade var det ett "lägsta belopp" varje månad. Alltså fritt att lösa av på en gång, eller snabbare än 12/24/36 månader eller vad de har för alternativ. Jag pyntade in en 24 månaders avbetalning på tre eller fyra månader. Det är några år sedan, det var när de kom med sitt eget avbetalningsalternativ. Kanske 2015, 2016? Då gick det fint.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag har en aktiv delbetalning hos Webhallen och som jag förstår det så ska det gå att betala mer än lägsta beloppet. Skickade nyss in den totala summan för hela köpet plus avgifter men har inte fått någon respons än, återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

På den här sidan finns en enkel tabell som tydligt visar vad du får betala för ett "räntefritt" alternativ på 12 månader.

https://www.webhallen.com/se/info/8-Kopvillkor

Där framgår inte om man kan betala av tidigare. Men jag skulle bli förvånad om det inte gick.

https://classic.webhallen.com/info/bestallning/kopinfo/webhal... har möjligen mer detaljer, men tror inte det besvarar själva frågan.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Webbhallen ägs av komplett. Deras delbetalningskonto är alltså det som erbjuds av komplett bank. Jag skulle därför välja att titta där för att få mer information.

Var uppmärksam på villkoren. Ofta står stort och tydligt att det är räntefritt en viss period (e.g. 24 månader). Den räntefria kampanjen försvinner dock normalt om du missar en delbetalningsfaktura med så mycket som en dag. Då brukar skrivelsen vara att din delbetalning för resterande månader istället övergår till "den minst förmånliga produkten/den dyraste produkten/den längsta delbetalningen".

De räknar helt enkelt med att cirka 5-30 % av fakturorna blir sena vilket innebär att omkring 70-95 % kommer att få betala någon slags ränta. Snittet är omkring 20 % extra för en 24 månaders delbetalning.

Permalänk
Medlem

@Kriss_Riss: I stort sett alla avbetalningsplaner tillåter dig att betala mer än summan du ska betala varje månad

Visa signatur

PC: Den funkar

Permalänk
Medlem

Har själv handlat på avbetalning hos webhallen under 2019 och betalade av hela summan första månaden ( var ute efter achievment och det var hur smidigt som helst )
Så det går absolut att betala av snabbare om man vill

Permalänk
Moderator
Moderator

Rätten att betala av i förtid är till och med lagstadgad. Då skall man även slippa den kreditkostnad som den "outnyttjade" kredittiden annars skulle inneburit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Annars går det via Klarna-appen skapa ett temporärt kort och betala med det, och på så sätt få ta del av deras eminenta lösningar.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G