Nybyggd dator blåskärmar lite då och då med ojämna mellanrum

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator blåskärmar lite då och då med ojämna mellanrum

Byggde ihop en dator till tjejens grabb. Valde AMD Ryzen för att få "most bang for the buck".
Den vill gärna blåskärma lite då och då med ojämna mellanrum, nu står det still i min skalle vad jag skall felsöka.
Hade problem redan vid installationen av W10 då den frös och blåskärmade, till slut efter ha bytt bios till senaste(levererades med bios 2605 men bytte till 2901) så kom jag längre i installationen och till slut gick det. Fick ladda hem drivrutiner via min dator till chip, ljud och nätverk och lägga in på USB-minne och installera. Minnena sitter i slot A2 och B2 enligt manualen.
M.2 ssd'n sitter i den övre sloten M.2_1
GPU sitter i översta PCI-E slotten.
Installerade AMD Radeon Adrenalin 2020(för drivrutiner) och Aorus Engine(för fläktstyrning) och ett tag trodde jag programmen krockade så jag avinstallerade Aorus. Fick error 1604 och tänkte att jag skulle köra en reparation på AMD Adrenalin-programmet men hittade inte det som alternativ utan fick ladda ner Radeon Cleanup Utility via AMD's hemsida som skulle reparera och fixa till programmet. Men fick ingen ordning på detta men programmet startar och verkar fungera som det skall(vad jag tror).
Har testat att köra minnena i 2666MHz samt undervolta grafikkortet ifall det skulle hjälpa.
Det jag inte testat är att köra ett minnestest eller köra en minnes modul i taget.
Har slut på idéer nu så jag behöver hjälp.

Komponenterna består av:

PSU: Corsair RM750 V2 Gold Modular
Moderkort: Asus ROG Strix B450-F Gaming
CPU: AMD Ryzen 5 - 3600 (kör med stock kylare)
Minnen: Corsair Vengeance LPX 16Gb(2x8Gb) 3200MHz Ryzen (CMK16GX4M2Z3200C16)
GPU: Gigabyte RX5700XT 8Gb Gaming OC
SSD: Corsair MP510 960Gb M.2

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Byggde ihop en dator till tjejens grabb. Valde AMD Ryzen för att få "most bang for the buck".
Den vill gärna blåskärma lite då och då med ojämna mellanrum, nu står det still i min skalle vad jag skall felsöka.
Hade problem redan vid installationen av W10 då den frös och blåskärmade, till slut efter ha bytt bios till senaste(levererades med bios 2605 men bytte till 2901) så kom jag längre i installationen och till slut gick det. Fick ladda hem drivrutiner via min dator till chip, ljud och nätverk och lägga in på USB-minne och installera. Minnena sitter i slot A2 och B2 enligt manualen.
M.2 ssd'n sitter i den övre sloten M.2_1
GPU sitter i översta PCI-E slotten.
Installerade AMD Radeon Adrenalin 2020(för drivrutiner) och Aorus Engine(för fläktstyrning) och ett tag trodde jag programmen krockade så jag avinstallerade Aorus. Fick error 1604 och tänkte att jag skulle köra en reparation på AMD Adrenalin-programmet men hittade inte det som alternativ utan fick ladda ner Radeon Cleanup Utility via AMD's hemsida som skulle reparera och fixa till programmet. Men fick ingen ordning på detta men programmet startar och verkar fungera som det skall(vad jag tror).
Har testat att köra minnena i 2666MHz samt undervolta grafikkortet ifall det skulle hjälpa.
Det jag inte testat är att köra ett minnestest eller köra en minnes modul i taget.
Har slut på idéer nu så jag behöver hjälp.

Komponenterna består av:

PSU: Corsair RM750 V2 Gold Modular
Moderkort: Asus ROG Strix B450-F Gaming
CPU: AMD Ryzen 5 - 3600 (kör med stock kylare)
Minnen: Corsair Vengeance LPX 16Gb(2x8Gb) 3200MHz Ryzen (CMK16GX4M2Z3200C16)
GPU: Gigabyte RX5700XT 8Gb Gaming OC
SSD: Corsair MP510 960Gb M.2

har du kommit ihåg distanser under moderkortet? ta ur ett minne i taget och se om det är en dåliga sticka som strular

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

har du kommit ihåg distanser under moderkortet? ta ur ett minne i taget och se om det är en dåliga sticka som strular

Distanserna sitter på plats, de satt förmonterade i chassit. Jag har tänkt den tanken, skall göra det nästa gång jag besöker datorn!

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Distanserna sitter på plats, de satt förmonterade i chassit. Jag har tänkt den tanken, skall göra det nästa gång jag besöker datorn!

Tänkte en en sak, vad är det för formfaktor, tänker om det sitter någon extra distans som inte ska sitta där om dom var förmonterade.
något annat som jag vet kan strula är om du har en dålig hdd, jag har varit med om att även att sekundära hdd som egentligen inte ska påverka systemet orsakat blåskärmar när dom blivit dåliga, satt för några år sedan och skulle installera om men fick blåskärm hela tiden men när jag tog ur den dåliga disken funkade allt kanon.

har du kollat temp på cpu?,
har du kollat så det inte trycks ut kylpasta när cpu monterades.

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om BlueScreenView. https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Det kan kanske hjälpa dig klura ut vilka filer och eventuellt vilka komponenter som kan tänkas vara berörda.

Permalänk

Har också problem med en nybyggd dator med AMD R5 3600 och 5700 (ej XT). Datorn startas om under spel och även i Windows. Det är helt random och datorn kan gå en heldag utan problem. Har gjort en ominstallation av Windows och dragit ner alla drivrutiner jag behöver. Inga problem i Device Manager. Kör man Heaven startas datorn om direkt. Har inte orkat ladda ner några spel för att testa. Här är en tråd på reddit med folk som har problem med senaste drivrutinerna https://www.reddit.com/r/Amd/comments/ebz5vk/radeon_software_... Jag provade en tidigare drivrutin och datorn startades om under gaming ändå. Temperaturer under gaming är 60° för CPU och 80° för GPU enligt Radeon Software och AI Suite 3.

Det jag funderar på nu är om jag ska köpa ett Nvidia kort och se om det går bättre. Isåfall kanske jag kan lämna tillbaka 5700:an. Men vet ju inte om det är den som är problemet. Hela julen är förstörd!

Permalänk
Medlem

@SweatyLlama: @Krokarn:

Kolla så att PCIe står på 3.0 (gen 3) i BIOS:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/co8b33/rx_5700_on_asus_...
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cf0tqr/psa_some_motherb...
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cf111o/fixes_propably_a...
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cuf4qj/bsods_with_5700x...

Ett känt problem, vissa B450/X470 fick biosuppdateringar med stöd för PCIe 4.0 och det orsakade en hel del grafikkortsproblem.
Jag vet inte om det är löst nu med de allra senaste uppdateringarna, men dubbelkolla i bios så att den inte står i auto eller 4.0.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk

@D-ryd: Tackar för tipset. Kollade i min BIOS (som är den senaste) och antar att det är PCIEX16 Mode där inställningen skall göras. Det fanns följande val: Auto, Gen 1, 2 och 3. Den var på auto och jag satte den på 3. Körde Heaven och det blev omstart direkt. Gick in i BIOS igen för att vara säker att den var inställd på 3 och det var den. Provade även att köra Heaven med Radeon Software avstängd som någon skrev på reddit. Hjälpte inte heller. Har inte provat något spel men är för nedstämd för att ladda ner något (lol) men gör nog det senare.

Edit: Har nu provat Furmark och den gick igenom utan problem. Misstänker att min rig inte gillar Heaven. Provar spel senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Tänkte en en sak, vad är det för formfaktor, tänker om det sitter någon extra distans som inte ska sitta där om dom var förmonterade.
något annat som jag vet kan strula är om du har en dålig hdd, jag har varit med om att även att sekundära hdd som egentligen inte ska påverka systemet orsakat blåskärmar när dom blivit dåliga, satt för några år sedan och skulle installera om men fick blåskärm hela tiden men när jag tog ur den dåliga disken funkade allt kanon.

har du kollat temp på cpu?,
har du kollat så det inte trycks ut kylpasta när cpu monterades.

//

Det är ATX, har ingen HDD. Har inte koll på temp då det inte är min dator och jag inte kan kolla den. Har ej laddat ner något program för att kolla temp. Kylpastan är original från standard kylaren.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@SweatyLlama: @Krokarn:

Kolla så att PCIe står på 3.0 (gen 3) i BIOS:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/co8b33/rx_5700_on_asus_...
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cf0tqr/psa_some_motherb...
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cf111o/fixes_propably_a...
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cuf4qj/bsods_with_5700x...

Ett känt problem, vissa B450/X470 fick biosuppdateringar med stöd för PCIe 4.0 och det orsakade en hel del grafikkortsproblem.
Jag vet inte om det är löst nu med de allra senaste uppdateringarna, men dubbelkolla i bios så att den inte står i auto eller 4.0.

Skall kolla detta!

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Ny bios fanns som jag uppdaterade till, ny firmware till m.2 ssd'n uppdaterades.
Ställde in i bios till PCIe till gen 3.
Ingen skillnad, den blåskärmade ikväll ändå.
Nästa steg blir att köra något minnestest alternativt testa en minnessticka åt gången.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Löste mina problem genom att uppgradera bios, samtliga drivrutiner och ändra i power plan. Hade liknande issue med random restarts innan. Balanserat läge i power plan, se till att inget går till sleep mode. Har inte haft random restarts efter det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocto:

Löste mina problem genom att uppgradera bios, samtliga drivrutiner och ändra i power plan. Hade liknande issue med random restarts innan. Balanserat läge i power plan, se till att inget går till sleep mode. Har inte haft random restarts efter det.

Skickades från m.sweclockers.com

Senaste bios har den, uppgraderat alla drivrutiner och energiläget är balanserat och ingen är ställd på att gå ner i sleep mode.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk

Jag byggde nyligen en Ryzen dator och fick också problem med blåskärm. Uppdaterade bios och drivrutiner men hjälpte inte. Hade installerat win10 med original usb stickan och fick tips om att ladda ner den senaste versionen av win10 (ifrån Microsoft egen sida med alla uppdateringar) och göra en egen usb. Efter det så har allt fungerat perfekt! Var tydligen någon cpu bugg eller något med en gammal win10 version...

Permalänk
Medlem

@Rickard.Carlsson:

Var hittar du den versionen med senaste uppdateringarna? Är det med hjälp av Microsofts verktyg för att skapa installationsmedia?

Permalänk
Skrivet av gatsu79:

@Rickard.Carlsson:

Var hittar du den versionen med senaste uppdateringarna? Är det med hjälp av Microsofts verktyg för att skapa installationsmedia?

Heter Windows media creation tool, https://support.microsoft.com/sv-se/help/15088/windows-10-cre...
Var med sista stora november uppdateringen.

Obs du måste ha licens!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Rickard.Carlsson:

Ok tackar.
Då var det rätt jag körde hem. Har riktig licens.

Permalänk
Inaktiv

Mina 2 Ryzen burkar blåskärmar lite ibland ochså, är nog något man får leva med med AMD tror jag.

Jag har provat det mesta, bytt minnen, diskar, grafikkort, moderkort nätdel mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard.Carlsson:

Jag byggde nyligen en Ryzen dator och fick också problem med blåskärm. Uppdaterade bios och drivrutiner men hjälpte inte. Hade installerat win10 med original usb stickan och fick tips om att ladda ner den senaste versionen av win10 (ifrån Microsoft egen sida med alla uppdateringar) och göra en egen usb. Efter det så har allt fungerat perfekt! Var tydligen någon cpu bugg eller något med en gammal win10 version...

Använde Media Creation Tool med en frisk uppdaterad version av W10 på ett USB-minne, även licens finns.

Nästa gång jag besöker datorn blir det att testa att köra en minnessticka i taget.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med en dator jag byggde till en jobbar kompis grabb, 3600 å 5700 blå skärmar och microfrysningar. Slutade med att vi bytte till 2060 super å problemen försvann... Fanns säkert en fix men är hopplöst när det inte är ens egna dator.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Senaste bios har den, uppgraderat alla drivrutiner och energiläget är balanserat och ingen är ställd på att gå ner i sleep mode.

Det finns en flik med "avancerade" inställningar där cpu, hårddiskar mm även kan ställas in för att inte gå ner i sleep mode. Antar att du redan ändrat där med, annars är det ett tips.
Jag slutade även använda amd high definition audio. Det buggade rätt rejält när jag lirade spel på tvn. Har läst att även det kan ställa till det. Laddade ist ner realtek high definition audio. Kan vara värt ett försök.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocto:

Det finns en flik med "avancerade" inställningar där cpu, hårddiskar mm även kan ställas in för att inte gå ner i sleep mode. Antar att du redan ändrat där med, annars är det ett tips.
Jag slutade även använda amd high definition audio. Det buggade rätt rejält när jag lirade spel på tvn. Har läst att även det kan ställa till det. Laddade ist ner realtek high definition audio. Kan vara värt ett försök.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska kolla det också, tack för dina tips!

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Hade samma problem med en dator jag byggde till en jobbar kompis grabb, 3600 å 5700 blå skärmar och microfrysningar. Slutade med att vi bytte till 2060 super å problemen försvann... Fanns säkert en fix men är hopplöst när det inte är ens egna dator.

Kanske är det som bråkar, har tyvärr inget annat grafikkort liggandes. Kan ju plocka med mitt 2080Ti och testa med i värsta fall.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Detta problem med blåskärmar blir oftare och oftare, grabben kan snart inte spela längre. Vad skall jag göra?

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Detta problem med blåskärmar blir oftare och oftare, grabben kan snart inte spela längre. Vad skall jag göra?

Testat öka lite i volt på ram? Testa annan PSU?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Krokarn: Har du testat tipset nedan?

Skrivet av Viita:

Kan tipsa om BlueScreenView. https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Det kan kanske hjälpa dig klura ut vilka filer och eventuellt vilka komponenter som kan tänkas vara berörda.

Om inte så posta gärna dumpen här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Detta problem med blåskärmar blir oftare och oftare, grabben kan snart inte spela längre. Vad skall jag göra?

Windows skapar en blådumpfil när den crashar som du kan öppna med https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

öppna filen och läs vilken fil det är som orsakar bluescreen, googla upp filen och se vad det är, antagligen någon driver skulle jag gissa på.

Men om du säger att du hade problem redan vid installation skulle jag gissa på att något i datorn är trasigt, minne tex.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat strömkablarna till grafikkortet? Både nVidia och AMD högpresterande grafikkort tycker INTE om att dela båda uttagen på en kabel. Koppla två PCIe kablar från PSU till GPU!

Permalänk
Medlem

Aktiverat D.O.C.P för minnena i BIOS?
Kan vara så att de körs på fel timings annars och därför blåskärmar.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Testat öka lite i volt på ram? Testa annan PSU?

Har inte testat öka volten på minnena, har tyvärr ingen annan psu att testa med.

Skrivet av NordhNet:

@Krokarn: Har du testat tipset nedan?

Om inte så posta gärna dumpen här

Har googlat alla felkoder som kommit upp, och det skriver ungefär samma sak att det är någon drivrutin som bråkar.
Ibland säger det att det kan vara minnesfel också.

Koderna som kommer är bla:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
DPC_WATCHDOG_VIOLATION
KERNEL_AUTO_BOOST_INVALID_LOCK_RELEASE
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
WORKER_THREAD_RETURNED_WITH_BAD_IO_PRIORITY
APC_INDEX_MISMATCH

Jag tror jag skall prova att ominstallera datorn.

Skrivet av Oneone:

Windows skapar en blådumpfil när den crashar som du kan öppna med https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

öppna filen och läs vilken fil det är som orsakar bluescreen, googla upp filen och se vad det är, antagligen någon driver skulle jag gissa på.

Men om du säger att du hade problem redan vid installation skulle jag gissa på att något i datorn är trasigt, minne tex.

Då jag inte har tillgång till datorn hos mig och att jag inte hunnit med att testa så mycket har jag inte gjort någon minnestest.

Skrivet av Särimner:

Hur har du kopplat strömkablarna till grafikkortet? Både nVidia och AMD högpresterande grafikkort tycker INTE om att dela båda uttagen på en kabel. Koppla två PCIe kablar från PSU till GPU!

Självklart är strömkablarna inkopplade till grafikkortet, har byggt några datorer så lite kunskap har jag. Kan testa med två kablar, det har jag inte testat.

Skrivet av Wikai:

Aktiverat D.O.C.P för minnena i BIOS?
Kan vara så att de körs på fel timings annars och därför blåskärmar.

Körde D.O.C.P från början men avaktiverade det för att testa ifall det var det som orsakade alla blåskärmar.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100