Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Om det är ett uttag vid handfatet så kan den ha en 1:1 dubbeltrafo inbyggd som inte klarade trycket och lindningen brann upp. Den ska egentligen bara vara för enklare last som en rakapparat, en plattång kan dra mer energi än den gillar även när hunden inte ätit upp sladden.
Testa koppla bort den och fäll upp säkringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Om det är ett uttag vid handfatet så kan den ha en 1:1 dubbeltrafo inbyggd som inte klarade trycket och lindningen brann upp. Den ska egentligen bara vara för enklare last som en rakapparat, en plattång kan dra mer energi än den gillar även när hunden inte ätit upp sladden.
Testa koppla bort den och fäll upp säkringen.

Jag har svårt att tro att hans kyl å frys är kopplade till ett uttag vid handfatet i badrummet. Låter snarare som en av huvudsäkringarna, vilket nämnts tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Jag har svårt att tro att hans kyl å frys är kopplade till ett uttag vid handfatet i badrummet. Låter snarare som en av huvudsäkringarna, vilket nämnts tidigare.

precis, tänkte först att eventuellt dvärgbrytaren gått sönder vilket har hänt mig, men det ska inte påverka kyl och frys...

99% säker att det är en av huvudsäkringarna, annars är det ett större problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Normalt sett ska man bara behöva byta säkring om man kopplat i en kortsluten apparat, men det kanske var en kortslutning i väggen eller liknande hos dig? Dock är det väldigt mycket energi i en kortslutning, så om man gör en stum kortslutning efter en strömbrytare är det stor sannolikhet att man bränner upp brytaren

Säkringen började glöda, hållaren gick till och med sönder när jag skulle skruva av den - den var överhettad. Bytte säkring och kontrollerade övriga säkringar men det funkade ändå inte. Allt annat funkade som vanligt hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@addek83:
Måste slarvläst, tolkade det som att badrummet var dött.
Helt klart en fas som är trött då.

Edit kan ju iofs fortfarande vara kortsluten trafo som är root cause.
Elektrikern får jaga

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tanjis:

Säkringen började glöda, hållaren gick till och med sönder när jag skulle skruva av den - den var överhettad. Bytte säkring och kontrollerade övriga säkringar men det funkade ändå inte. Allt annat funkade som vanligt hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, min gissning är att någon gjort om ett gammalt 6A lina till 10 eller 13A och det har blivit kopplat så att det ligger nära max och är felaktigt kopplad till säkrings skåpet. Förmodligen har någon slarvat med att göra riktiga avdelningar av ledningarna.
I så fall får vaktmästaren ta dit en elektriker som kan göra om det då det sannolikt behöver dras om delar av systemet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanjis:

Säkringen började glöda, hållaren gick till och med sönder när jag skulle skruva av den - den var överhettad. Bytte säkring och kontrollerade övriga säkringar men det funkade ändå inte. Allt annat funkade som vanligt hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej okej, ja då var det bra att ringa elektriker, men för TS är det nog betydligt enklare problem

Permalänk
Avstängd

Om det tar tid så kanske vaktmästaren kan dra en skarvsladd från någon central med uttag man kan hänga upp under taklisten tex så att inte hundarna kommer åt den så att det går att köra frysen tills elektrikern kommer, eller att ni kan låna en frys någonstans.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Ah sant, missade att torktumlare och tvättmaskin fungerar.
Sen så kan man exkludera saker till jordströmsbrytaren, mitt värmesystem i huset är t.ex. inte kopplat dit medans allt annat är det.
Fast det låter ju inte logiskt att exkludera tvätt och tork, så du har nog helt rätt @coca ,det är nog inte jordfelsbrytaren som löst.

Ofta är en del maskiner som tvätt och torktumlare inte beroende av samtliga tre faser hela tiden, endast värmeelementen använder vanligen alla tre faser och fattas en så blir det reducerad effekt.

Permalänk
Medlem

@MrDiDo Hur löste sig fallet?

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDiDO:

Hej! Tidigare imorse skulle min sambo platta håret innan jobbet och pang sa det och det blev kolsvart i badrummet och i hallen i lägenheten. Vi såg att våran kära valp hade bitit sönder sladden till plattången vilket orsakade kortslutningen, jag märkte också att säkringen till kylen & frysen hade gått. Jag drog upp säkringarna igen - fortfarande ingen belysning i badrummet och kylen och frysen är döda.

Jag kontaktade företaget som jag hyr av och dom kunde skicka ut någon först om ett par timmar för att kolla upp detta, finns det något jag kan pröva att göra själv?

Torktumlare och tvättmaskin fungerar, kyl och frys döda, belysning i badrummet helt dött, uttagen i säkringsskåpet som går till fiber är också helt döda.

Vad var det som gått fel?