Kreativt arbete och 4K gaming combo, stationärdator ca 25-30k

Permalänk

Kreativt arbete och 4K gaming combo, stationärdator ca 25-30k

Hej!
Jag är något av en mångsysslare och skulle behöva en ny dator eftersom min nuvarande börjar närma sig 7-9 år gammal. Jag är inte superbra på datorer så vill gärna ha lite råd. Om jag rangordnar vad jag behöver dator till så blir det som följande:
1. Musikproduktion
2. Spela spel
3. Videoproduktion och grafikskapande
4. Speldesign och 3D modellering

För musikskapande använder jag mig oftast av Ableton Live 10, och ibland Adobes ljudprogram Audition. Använder ett externt ljudkort (PreSonus AudioBox 44VSL) med fyra ingångar för att koppla in instrument och mikar och jag är mycket nöjd med det ljudkortet. Har märkt att ju mer avancerade låtar man börjar producera, med många ljudspår, så börjar det kräva en hel del processkraft.

När det gäller datorspel så är jag inte den som tycker grafik är det viktigaste, men jag har en 4K skärm som jag gärna vill kunna använda för att spela spel. Jag spelar mycket indiespel, men ibland vill man gärna köra ett högbudget spel (t.ex ser jag fram emot Cyberpunk 2077) och då är det kul om det ser bra ut också.

För videoproduktion använder jag främst Adobe Premiere och vill gärna få filmerna i 4K. Jag gör musikvideos med ”riktiga” filminspelningar, och vid andra tillfällen spelar jag in video från spel. I dessa fall brukar jag använda Fraps (men har tänkt byta till något mer modernare). Jag vill kunna spela in spel i 4K och minst 60 fps. Till filmerna skapar jag grafik med Photoshop, Illustrator och ibland After Effects. På nuvarande datorn tycker jag att förhandsgranskingen av videos i Premiere laggar och jag misstänker att jag har för lite RAM.

När det kommer till speldesign så skulle jag nog säga att det sker lika ofta som jag använder tandtråd. Det är alltså något jag gärna vill göra, men glöms oftast bort. När det väl händer använder jag Blender, Unreal Engine eller Unity. Men jag är definitivt på nybörjarstadiet gällande speldesign.

Köper gärna lite dyrare grejer om det innebär att datorn håller längre.

Budget: Vill säga att det får kosta vad det kostar, men vill gärna uppfylla mina behov för det bästa priset möjligt. Låt oss säga att smärtgränsen går runt 25-30K.

TL:DR version:
-Använder Ableton Live 10 för ljudproduktion
-Har ett externt ljudkort som jag är nöjd med.
-Vill spela spel med 4K upplösning
-Grafik ingen prio men alltid kul om det ser bra ut
-Spela in gaming i 4K med minst 60 fps.
-Videoredigering i 4K
-Photoshop, Illustrator, After Effects senaste versionerna.
-Unreal Engine, Blender, Unity
-Budget 25-30K

Permalänk
Medlem

Enda rimliga alternativen sett till cpu för denna typ av arbetsstation är helt klart 3900X eller 3950X om de ryms i din budget (vilket de gör). Ett alternativ är såklart HEDT, men känns inte så värd om du inte vill lägga ännu mer pengar (mycket högre fasta kostnader som mer minneskanaler att fylla och dyrare moderkort som äter upp massa budget)

Förslag:
https://komponentkoll.se/bygg/hKvsG

Permalänk
Medlem

Ett förslag med näst mest kraftfulla CPU:n men mer RAM.

https://komponentkoll.se/bygg/XgKBH

Verkar vara billigast på Komplett om man köper från samma ställe, vilket jag alltid gör då det kan bli betydligt enklare lösningar om det blir något strul.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av medbor:

Enda rimliga alternativen sett till cpu för denna typ av arbetsstation är helt klart 3900X eller 3950X om de ryms i din budget (vilket de gör). Ett alternativ är såklart HEDT, men känns inte så värd om du inte vill lägga ännu mer pengar (mycket högre fasta kostnader som mer minneskanaler att fylla och dyrare moderkort som äter upp massa budget)

Förslag:
https://komponentkoll.se/bygg/hKvsG

https://komponentkoll.se/bild/hKvsG.png

3950X, 2080 Ti och 1 × 8 GiB RAM?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

3950X, 2080 Ti och 1 × 8 GiB RAM?

Det är nog en blunder bara knappast avsiktligt.

Permalänk
Viking
Skrivet av Alling:

3950X, 2080 Ti och 1 × 8 GiB RAM?

Haha, och den billigaste psu:n

Edit: Och B450 Mobo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av Gyllenskägg:

Hej!
Jag är något av en mångsysslare och skulle behöva en ny dator eftersom min nuvarande börjar närma sig 7-9 år gammal. Jag är inte superbra på datorer så vill gärna ha lite råd. Om jag rangordnar vad jag behöver dator till så blir det som följande:
1. Musikproduktion
2. Spela spel
3. Videoproduktion och grafikskapande
4. Speldesign och 3D modellering

För musikskapande använder jag mig oftast av Ableton Live 10, och ibland Adobes ljudprogram Audition. Använder ett externt ljudkort (PreSonus AudioBox 44VSL) med fyra ingångar för att koppla in instrument och mikar och jag är mycket nöjd med det ljudkortet. Har märkt att ju mer avancerade låtar man börjar producera, med många ljudspår, så börjar det kräva en hel del processkraft.

När det gäller datorspel så är jag inte den som tycker grafik är det viktigaste, men jag har en 4K skärm som jag gärna vill kunna använda för att spela spel. Jag spelar mycket indiespel, men ibland vill man gärna köra ett högbudget spel (t.ex ser jag fram emot Cyberpunk 2077) och då är det kul om det ser bra ut också.

För videoproduktion använder jag främst Adobe Premiere och vill gärna få filmerna i 4K. Jag gör musikvideos med ”riktiga” filminspelningar, och vid andra tillfällen spelar jag in video från spel. I dessa fall brukar jag använda Fraps (men har tänkt byta till något mer modernare). Jag vill kunna spela in spel i 4K och minst 60 fps. Till filmerna skapar jag grafik med Photoshop, Illustrator och ibland After Effects. På nuvarande datorn tycker jag att förhandsgranskingen av videos i Premiere laggar och jag misstänker att jag har för lite RAM.

När det kommer till speldesign så skulle jag nog säga att det sker lika ofta som jag använder tandtråd. Det är alltså något jag gärna vill göra, men glöms oftast bort. När det väl händer använder jag Blender, Unreal Engine eller Unity. Men jag är definitivt på nybörjarstadiet gällande speldesign.

Köper gärna lite dyrare grejer om det innebär att datorn håller längre.

Budget: Vill säga att det får kosta vad det kostar, men vill gärna uppfylla mina behov för det bästa priset möjligt. Låt oss säga att smärtgränsen går runt 25-30K.

TL:DR version:
-Använder Ableton Live 10 för ljudproduktion
-Har ett externt ljudkort som jag är nöjd med.
-Vill spela spel med 4K upplösning
-Grafik ingen prio men alltid kul om det ser bra ut
-Spela in gaming i 4K med minst 60 fps.
-Videoredigering i 4K
-Photoshop, Illustrator, After Effects senaste versionerna.
-Unreal Engine, Blender, Unity
-Budget 25-30K

16c/32t

Eller 12c/24t

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Mitt förslag ovan ska såklart ha minst 2 sådana stickor för 16 gb ram, måste blivit fel någonstans...

Är det fel på den psu jag valde? Trodde 550w guld certat skulle räcka fint?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mitt förslag ovan ska såklart ha minst 2 sådana stickor för 16 gb ram, måste blivit fel någonstans...

Är det fel på den psu jag valde? Trodde 550w guld certat skulle räcka fint?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska du köra 2080 Ti och 3950X så lever du farligt med ett 550W, minst ett 750W bör användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WorriedElk:

Ska du köra 2080 Ti och 3950X så lever du farligt med ett 550W, minst ett 750W bör användas.

Ok då vet jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Några saker att tänka på

Minst 32gb ram gärna 64gb. 4k ger stora filer.

Minst amd 3900x, en 3950x känns ännu bättre. Vill du köra Intel så är det deras HEDT platform du ska kika på, men då blir spelprestandan lidande. Amd är helt klart bäst för dig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk

Tack alla! 🙂 Ska kolla närmre när jag kommer hem från jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som tidigare talare, 3950x (16kärnor och 32trådar) du kan se ett en review av den här https://www.youtube.com/watch?v=wmqT2-2seT0
Den innerhåller tester som premiere,blender och en en drös andra productivity benchmarks och även spel i t.ex i 1080p och 1440p (vid 4k och även 1440p är det mer grafikkort som är flaskhals än cpun är det) på trippel A titlar.

Blir även lättare då att ta ett beslut om du skall punga ut 3K extra för 3950x istälelt för 3900X (12kärnor 24trådar) även 3900x jämförs med 3950x i denna review, i bygget nedan så kan du dra bort ca 3k om du vill köra en 3900x istället.

ett RTX 2080ti 64gb (iaf 3200mhz cl 16), hade kört på ett x570 moderkort till detta. En eftermarknadskylare som håller cpun sval även vid tunga laster vid rendering osv.

Sen en NVME disk gärna pcie gen4 iom x570 chipset. Misstänker du behöver en del disk också för lagring?

Exempel iaf (utan windownyckel):

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Gyllenskägg: Läs Puget System Recommended Systems for Adobe Premiere Pro!

  • Skulle vilja slå ett slag för i9 9900K som budgetalternativ. Inte riktigt lika snabb som 3950X (snabbare än 3900X dock) i Premier Pro enligt Pugets helhetstest, men nästan och till ett MYCKET lägre pris. Sen krossar 3950X den i renderingstid, men det gör man ju ändå medan man äter/sover eller så, hur snabb den är i redigeringen med olika effekter m.m är ju det viktiga.

  • GTX 2080 Ti, om inte för spelandet så för videoredigeringen. Ta ett med bättre kylare om det är viktigt att det skall vara tyst.
    Kör på Nvidia, funkar bättre än AMD i just Premier

  • 64GB RAM

  • Åtminstone två SSD:er!!! Läs Puget System Storage Optimization artikel och se video för att se varför.
    Tog WD Black för att det är bra rea på dem och de är några av de snabbaste PCIe 3.0 SSD:er som finns. Köper du efter rean ta Kingston A2000. Behöver du mer än 500GB så kör på 1TB per disk istället. PCI-e 4.0 diskar är snabbare, men det är knappt något du märker av i Premier.

  • Om du inte arbetar från server får du slänga i någon hårdisk för lagring också, kanske från din gamla dator?

Om du kommer överklocka

Dold text
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|