Låg FPS i flera spel med RTX 2080 oc, i9 m.m.

Permalänk
Medlem

Låg FPS i flera spel med RTX 2080 oc, i9 m.m.

Tjena! Jag skriver detta inlägg då jag har haft problem med min dator under en lång period, datorn presterar inte som den ska, den ligger på låga fps i flertalet spel.

Dessa är mina specs:
OS: Windows 10 Home
Motherboard: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151
GPU: ASUS GeForce RTX 2080 ROG Strix OC
CPU: Intel Core i9-9900K Coffee Lake S
PSU: Corsair TX750M, 750W
Watercooling: Corsair Hydro H115i PRO RGB
Case: Fractal Design Define R6 USB-C Black TG BF18
SSD: Samsung 860 EVO 500GB
HDD: WD Red 4TB IntelliPower 64MB
Ram: Corsair Vengeance LPX DDR4 2666Mhz 32gb

Exempel på FPS jag haft i olika spel:
Minecraft: runt 100-140 fps max, runt 40 fps med shaders.
League of Legends: runt 100-200 max.
CS:GO: Runt 200-300 fps max.
BO4: runt 100-150 fps.

Kan även tillägga att jag har uppdaterat drivrutiner med driver booster och gjort det själv i enhetshanteraren så allting borde vara uppdaterat enligt drivrutiner. Ram-minnena sitter även precis bredvid varandra på högersida på moderkortet.

Permalänk
Medlem

@Robelele: Ska inte dina minnen sitta i slott 1 och slott 3 för att få dual channel? Kolla det.

1. Säker på att skärmen inte är kopplad i moderkortet? <-- Edit: Inte

2. Du skiver inte vilken temp dina komponenter har under last. Gör det.

3. Vilken drivrutin har du till ditt grafikkort? Den ska du inte använda Driver Booster till.
Ta hem den senaste och kör DDU först.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Robelele: Ska inte dina minnen sitta i slott 1 och slott 3 för att få dual channel? Kolla det.

1. Säker på att skärmen är kopplad i moderkortet?

2. Du skiver inte vilken temp dina komponenter har under last. Gör det.

3. Vilken drivrutin har du till ditt grafikkort? Den ska du inte använda Driver Booster till.
Ta hem den senaste och kör DDU först.

Jo, ram-minnena sitter fel, tänkt ordna det men vet inte om det är det som är det största felet men värt att testa.
Grafikdrivrutinerna har jag laddat ner via geforce experience, laddade inte ner den via driver booster men tycker du att jag ändå ska avinstallera grafikdrivrutinen med DDU och installera den igen?
Men hur kollar man tempen på komponenterna under last på bästa sätt?

Permalänk
Medlem

@Robelele: Sorry, Det ska stå: 1. Säker på att skärmen inte är kopplad i moderkortet?

Ändra minnena genast.

Japp, Kör en DDU och installera senaste.

Kör detta programmet.
https://www.hwinfo.com/

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Minnena är självklart den stora sanningen.

Var ju så för en kompis som inte visste hur man skulle montera och sätta in dom i för slottar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Robelele: Sorry, Det ska stå: 1. Säker på att skärmen inte är kopplad i moderkortet?

Ändra minnena genast.

Japp, Kör en DDU och installera senaste.

Kör detta programmet.
https://www.hwinfo.com/

okaj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Minnena är självklart den stora sanningen.

Var ju så för en kompis som inte visste hur man skulle montera och sätta in dom i för slottar.

gött om det löser d

Permalänk

@Robelele: ändra minnena genast.. Det är ju som att köra k40 km/h på autobahn med den flaskhals uppsättningen. Videokortet får ju bara en bråkdel av instruktionerna som behövs. Annars finns ingen anledning att köpa ett sådant dyrt grafik kort. samspelet mellan GPU, CPU och minnena är viktigt.

Permalänk

Vad ligger du på för FPS i minecraft med shaders på ditt 2080? Låg också på ca 40 fps med mitt 1080 kommer installera ett 2080 ti i helgen. Har ett onormalt intresse för ett cheesy spel på cubecraft som min grabb lurade in mig på att spela (Lucky Island).

Visa signatur

I9 9900K | Aorus Master z390 | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair Hydro H150i PRO | Lian-Li PC-O11 DYNAMIC | MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB Gaming X Trio | Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB M.2 | EVGA SuperNOVA 750W | Samsung 49' CRG9
Vart tog DOS vägen och vem använder Windows tangenten?

Permalänk
Medlem

Samma Problem

@Robelele: Hejsan! köpte en nyss en liknade dator (samma grafik iaf) för ungefär 4-5 månader sen och jag har exakt samma problem som du har/hade. jag tänkte fråga ifall du löste problemet och hur du gjorde det. Mvh H.H

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag hade liknanade problem med min dator (i7 9700k+Asus Z390-F Gaming) när jag köpte den. I mitt fall behövde jag uppdatera bios då min cpu inte ville aktivera turbo boost funktionen utan arbetade endast i 3,6 Ghz även fast den var aktiverad i UEFI.

Efter uppdatering av bios boostade cpu som normalt (4,6-4,9Ghz) beroende på hur många kärnor som användes.
Detta gav en kraftig ökning av FPS i 1080p för mig iallafall.

Så min rekommendation är att kontrollera vilken hastighet din CPU arbetar i under belastning då jag läst att detta har varit ett problem med just detta moderkort.