Värdering av hifi-anläggning, eventuell pantbank

Permalänk
Medlem

Värdering av hifi-anläggning, eventuell pantbank

Hej

Jag har lite av en nisch produkt liggande, en 3.0 uppsättning högtalare där nypriset var runt 180 000kr år 2016 om jag minns rätt. Har haft den upplagd här på marknaden på skoj någon gång.

Eftersom andrahandsmarknaden för hifi är milt begränsad och dessutom i dessa prisklasser nästintill sällsynt så funderar jag på att lämna in den till en pantbank och bara glömma bort att hämta den. I dagsläget ligger den under sängen och skräpar så ingen direkt förlust oavsett vad som sker.

Det jag undrar är, om vi utgår från att allt fungerar som det ska och skicket är fint, vad är ett rimligt pris att sikta på, både privat och vad nu en pantbank gör? Det finns trots allt en sport i att inte göra en allt för dålig affär här

Permalänk
Medlem

Testa https://www.rehifi.se/ istället, svårt att se att du inte skulle få en fair deal hos dem. Begagnade hifi produkter har ju som du själv säger en liten marknad men bra grejer håller nog värde längre än iaf pc produkter Lycka till!

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på runt 1500-2000kr om du har tur

Permalänk
Medlem

3.0 för 180.000 ? Damn.. Samt att det får plats under sängen är imponerande smått för det priset.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SexMachine:

Skulle tippa på runt 1500-2000kr om du har tur

Från 180.000kr? Knappast.
_
Prova sätta upp på https://hifitorget.se/

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Verkar gå att få tag på nya för ca 100k idag (verkar ha legat där runt även 2016), om det är Focal paketet du hade i annonsen från 2015, men lär oavsett vara svårt att sälja om det inte finns någon hifi-nörd där ute som vill fynda. Kör en klassisk Sweclockers värdering och säger 50% av dagens nypris, dvs 50k :), men nog bättre att kolla hifitorget eller liknande sidor

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Hela kommer ner till vad en pantbank "garanterat" kan sälja dom för.

Känner dom att man kommer kunna säljas för 40 000kr så är det 30-40k du kan låna.

Men många pantbanker tar inte elektronik som säkerhet. Antagligen för att det tappar värde fort.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Från 180.000kr? Knappast.
_
Prova sätta upp på https://hifitorget.se/

varför knappast?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SexMachine:

varför knappast?

Hifi tappar värde, men inte så där mycket.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Kolla på Hifishark om det finns nåt liknande att använda som referens för din prissättning?
https://www.hifishark.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceglow:

Testa https://www.rehifi.se/ istället, svårt att se att du inte skulle få en fair deal hos dem. Begagnade hifi produkter har ju som du själv säger en liten marknad men bra grejer håller nog värde längre än iaf pc produkter Lycka till!

Ah dem hade jag glömt bort. Ska kolla med dem

Skrivet av SexMachine:

Skulle tippa på runt 1500-2000kr om du har tur

så du tror på allvar att 1% av inköpspriset är realistiskt?

Skrivet av hakd:

3.0 för 180.000 ? Damn.. Samt att det får plats under sängen är imponerande smått för det priset.

Storlek är inte allt för viktigt när man väl kommer upp i viss volym. Tror högtalarna är runt 110cm höga bara och förstärkeri ser ut som förstärkeri gör

Skrivet av matt76:

Verkar gå att få tag på nya för ca 100k idag (verkar ha legat där runt även 2016), om det är Focal paketet du hade i annonsen från 2015, men lär oavsett vara svårt att sälja om det inte finns någon hifi-nörd där ute som vill fynda. Kör en klassisk Sweclockers värdering och säger 50% av dagens nypris, dvs 50k :), men nog bättre att kolla hifitorget eller liknande sidor

Ja precis, samma paket.
Högtalarna kostade väl 80+40 och sedan var resten kringutrustning, som kan vara rätt viktig om man nu lägger dessa summor. Men 50 är dock bättre än att de bara ligger under sängen och samlar damm

Skrivet av Implor:

Hela kommer ner till vad en pantbank "garanterat" kan sälja dom för.

Känner dom att man kommer kunna säljas för 40 000kr så är det 30-40k du kan låna.

Men många pantbanker tar inte elektronik som säkerhet. Antagligen för att det tappar värde fort.

Ja jag har hört om detta. Aldrig haft med en pantbank att göra tidigare så man blir lite nyfiken på hur de värderar saker, om de tar höjd med x procent osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ja jag har hört om detta. Aldrig haft med en pantbank att göra tidigare så man blir lite nyfiken på hur de värderar saker, om de tar höjd med x procent osv.

"Ränta hos pantbanken

Räntan hos en pantbank varierar men är ungefär 2.25-3.5% per månad beroende på lånebeloppets storlek vilket innebär en effektiv ränta på 31-51%."

"Nyare fungerande hemelektronik går att pantsätta, ersättningen är dock inte så jättestor eftersom det kan var fel som inte visar sig direkt."

Källa:
Pantbank

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ah dem hade jag glömt bort. Ska kolla med dem

så du tror på allvar att 1% av inköpspriset är realistiskt?

Du ber om en värdering på en produkt utan att nämna vad det är för något.

Prova att gå in med ett par kablar från coconut audio så ska du se att det går att få mindre än 1%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

"Ränta hos pantbanken

Räntan hos en pantbank varierar men är ungefär 2.25-3.5% per månad beroende på lånebeloppets storlek vilket innebär en effektiv ränta på 31-51%."

"Nyare fungerande hemelektronik går att pantsätta, ersättningen är dock inte så jättestor eftersom det kan var fel som inte visar sig direkt."

Källa:
Pantbank

Ah du ser, känns ju som att pantbanker är för gamla människor...

Skrivet av SexMachine:

Du ber om en värdering på en produkt utan att nämna vad det är för något.

Prova att gå in med ett par kablar från coconut audio så ska du se att det går att få mindre än 1%.

Nej det gjorde jag inte, då missförstod du syftet.
Syftet var att förstå andrahandsmarknaden för hifi i generella termer, jag förväntar mig inte att få konkreta bud här. Men idiotiska inlägg om 1 500kr besparar jag mig, tack.

Permalänk
Medlem

Kan du inte specifiera vad du vill värdera? Märke, modell och vilkwt år de köptes osv. Och om det finns kvitto kvar såklart.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Nej det gjorde jag inte, då missförstod du syftet.
Syftet var att förstå andrahandsmarknaden för hifi i generella termer, jag förväntar mig inte att få konkreta bud här. Men idiotiska inlägg om 1 500kr besparar jag mig, tack.

Rent generellt är ”halva priset” jämfört med nypris rätt normalt om det inte är allt för gammalt, sen finns det ju saker som går åt båda hållen från det. Tycker själv att receivers och annat mer digitalt tappat snabbare, samt att kablar kan ofta slumpas bort jämfört med nypris om det inte är någon variant typ alla kabelfantaster vill ha.

Permalänk
Avstängd

Mitt tips är att sälja allt individuellt men ge mängdrabatt om folk köper flera saker.
Försök kolla på ebay för lite information på vad folk brukar värdera sakerna för.

En pantbank kommer betala dig mycket mindre är man i behov av snabba pengar eller inte har ork/möjlighet att sälja sina saker själv är det väl ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Kan du inte specifiera vad du vill värdera? Märke, modell och vilkwt år de köptes osv. Och om det finns kvitto kvar såklart.

Vill inte göra en annons av det men kan referera till en gammal annons när jag fortfarande gick i uppgraderingsplaner. Nu är planen genomförd sedan sommaren och hade väl tänkt att ha anläggningen i annonsen i något sommarhus - men saknar ett sommarhus Kvitton finns, dock ej kartonger.

Skrivet av Aktsu:

Rent generellt är ”halva priset” jämfört med nypris rätt normalt om det inte är allt för gammalt, sen finns det ju saker som går åt båda hållen från det. Tycker själv att receivers och annat mer digitalt tappat snabbare, samt att kablar kan ofta slumpas bort jämfört med nypris om det inte är någon variant typ alla kabelfantaster vill ha.

Ja det verkar rimligt - hälften är ungefär vad jag kommit fram till också. Kanske något lägre till och med. Håller absolut med om att digitala grejer tappar snabbare. Försteget och slutsteget här låter bra men saknar Airplay och andra funktioner som folk får för sig att de vill ha. Själv löste jag det med en Chromecast och fick betydligt fler tjänster till ett lägre pris.

Skrivet av gabriel15:

Mitt tips är att sälja allt individuellt men ge mängdrabatt om folk köper flera saker.
Försök kolla på ebay för lite information på vad folk brukar värdera sakerna för.

En pantbank kommer betala dig mycket mindre är man i behov av snabba pengar eller inte har ork/möjlighet att sälja sina saker själv är det väl ett alternativ.

Jo men det förstår jag, de ska ju också ha betalt och de ska kunna betala sina kostnader osv. Men just nu tar de bara upp en massa kubikmeter. Ska kika runt lite

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Att ge det till en pantbank verkar helt vansinnigt i fråga. Speciellt eftersom du ändå får betala ränta så förlorar du hur du än gör.

Jag tar för givit att du inte gör detta på grund av att du är desperat behov av pengar? För i så fall gör du världens största dundertabbe. Indragning av en hamburgare varje vardag (90x20x12)= 21 600 kr per år, effektivt 18 000 då hemlagad lunch är ca 3 600kr per år. Cigg varje dag är mellan 20 - 50 000 per år.

2016 är fyra år sedan. Med tio års avskrivning så "förlorar" du 18 000 per år vilket innebär 6 år kvar = 108 000 kr som du i så fall slängt i sjön.

Du kan koppla in dom som extra högtalare i din förstärkare och exempelvis få 7.1 i stället för 5.1 om din förstärkare klarar det eller som dubbla frontar. Om du har små högtalare bak så kan du byta till dessa. Vilket kanske är mer värt. Dessutom kan du exempelvis använda dom små som högtalare till en dator. Mer värt än att sälja skulle jag säga.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Hifi tappar värde, men inte så där mycket.

Tyvärr är det verkligheten - elektronik rasar värre än vad lyxbilar rasar. Framförallt om det är trendprylar.

Skulle det vara högtalare i stil med Martin Logan så är det en annan sak, men pantbanken är nog absolut sämsta sista alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@MsSmith: Att ge det till en pantbank verkar helt vansinnigt i fråga. Speciellt eftersom du ändå får betala ränta så förlorar du hur du än gör.

Jag tar för givit att du inte gör detta på grund av att du är desperat behov av pengar? För i så fall gör du världens största dundertabbe. Indragning av en hamburgare varje vardag (90x20x12)= 21 600 kr per år, effektivt 18 000 då hemlagad lunch är ca 3 600kr per år. Cigg varje dag är mellan 20 - 50 000 per år.

2016 är fyra år sedan. Med tio års avskrivning så "förlorar" du 18 000 per år vilket innebär 6 år kvar = 108 000 kr som du i så fall slängt i sjön.

Du kan koppla in dom som extra högtalare i din förstärkare och exempelvis få 7.1 i stället för 5.1 om din förstärkare klarar det eller som dubbla frontar. Om du har små högtalare bak så kan du byta till dessa. Vilket kanske är mer värt. Dessutom kan du exempelvis använda dom små som högtalare till en dator. Mer värt än att sälja skulle jag säga.

Nej jag gör det för att de tar plats och antagligen inte går att sälja i närtid. Då menar jag inte för att det inte finns något värde i det - men ytterst få kan motivera 100 000kr eller mer för en ljudanläggning och får man då höra att man värderar att köpa en begagnad rackare för kanske 70 000kr så är det nog skilsmässa som är nästa kliv Många tycker att man är dum eller vildsint som lägger 20 000kr på en ljudanläggning. Så det är mer det perspektivet och göra det lätt för mig.

Jag har fortsatt med 3.0 av den anledningen att det räcker fint. Anser mig inte behöva en massa högtalare till höger och vänster men det som finns ska vara bra. Uppgraderingen blev ett par blå Focal Scala Utopia Evo istället som jag fick ett riktigt bra pris på och med rätt maskineri till föll det till slut på plats för mig

Permalänk
Medlem

Vad är de för prylar? Märke med mera

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Rekordmedlem

Högtalarna lär stå sig bra i pris, försteget sjunker som en sten, slutsteget står sig skapligt men det var ju ett lite udda val i sammanhanget. Kablar är extremt svårt att värdera då de kan tilltala vissa men värderas till nära noll av andra.
Med tanke på vad det är för prylar kan du ev höra med http://www.highend-broker.com som bara handlar med bättre begagnad hifi men det är inte fel att prata med dina lokala butiker heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

Vad är de för prylar? Märke med mera

Enligt länken till hans gamla annons:

Högtalare front: Focal Electra 1028 BE svart
Högtalare Center: Focal Electra CC 1008 BE, svart
Försteg: Marantz SR7005, svart
Slutsteg: Marantz MM7055, svart
Kablage: Siltech Explorer 90i Coax x3
Kablage: Isotech EVO3 Initium x2
Kablage: Isotek EVO3 Premier Power x1
Nätfilter: Isotek EVO3 Aquarious

Inga dåliga prylar. Men en sådan här tråd förvånar mig ENORMT från en person med det intresset och som lägger dessa summor på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mitt tips blir https://hifitorget.se/

Edit: Där tror jag att du med lätthet kan sälja allt, dock inte i kit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Otori:

Enligt länken till hans gamla annons:

Högtalare front: Focal Electra 1028 BE svart
Högtalare Center: Focal Electra CC 1008 BE, svart
Försteg: Marantz SR7005, svart
Slutsteg: Marantz MM7055, svart
Kablage: Siltech Explorer 90i Coax x3
Kablage: Isotech EVO3 Initium x2
Kablage: Isotek EVO3 Premier Power x1
Nätfilter: Isotek EVO3 Aquarious

Inga dåliga prylar. Men en sådan här tråd förvånar mig ENORMT från en person med det intresset och som lägger dessa summor på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är det där paketet är det ganska dumt att sälja allt på en gång. Ingen halvbegåvad människa kommer betala tusentals kronor för kablar, receiver och slutsteg är "billiga" i förhållande till högtalarna (nypris på frontarna 77k SEK paret, centern 29k).

30, kanske 40k för frontarna, 15k för centern och så vidare. Några 160k har jag svårt att se att någon har betalat för hela paketet oavsett.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

@Meantek
Helt enig.
Och som mitt inlägg ovan är mitt bästa tips att lägga ut separata annonser på hifitorget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Indragning av en hamburgare varje vardag (90x20x12)= 21 600 kr per år, effektivt 18 000 då hemlagad lunch är ca 3 600kr per år.

90 spänn för en hamburgare? Kostar en tia på McD.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag är eventuellt intresserad av 1 produkt.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Högtalarna lär stå sig bra i pris, försteget sjunker som en sten, slutsteget står sig skapligt men det var ju ett lite udda val i sammanhanget. Kablar är extremt svårt att värdera då de kan tilltala vissa men värderas till nära noll av andra.
Med tanke på vad det är för prylar kan du ev höra med http://www.highend-broker.com som bara handlar med bättre begagnad hifi men det är inte fel att prata med dina lokala butiker heller.

Varför tycker du det? Högtalarna är väldigt lättdrivna och Marantz har ett ljudideal som ligger nära mitt egna. Men visst, medvetet var för/slutsteg den svaga biten men det begränsades av ekonomin på den tiden. Skulle bli en enkel uppgradering senare var tanken

Skrivet av Meantek:

Om det är det där paketet är det ganska dumt att sälja allt på en gång. Ingen halvbegåvad människa kommer betala tusentals kronor för kablar, receiver och slutsteg är "billiga" i förhållande till högtalarna (nypris på frontarna 77k SEK paret, centern 29k).

30, kanske 40k för frontarna, 15k för centern och så vidare. Några 160k har jag svårt att se att någon har betalat för hela paketet oavsett.

Filtret kostade 16 000kr, kablarna gick på 14 000kr - det 80+40+30 = 150 där. Lägg på 25 för Marantzen så har du de 180.
Men visst är Marantzen den "svaga" delen, men stirrar man sig blind på priset så blir det aldrig några barn gjorda. Men du har nog rätt i att kablage blir svårt utan det får man nog bara slänga med hårdvaran

Skrivet av jorgen69:

Jag är eventuellt intresserad av 1 produkt.

Bara skicka ett PM. Vill inte göra detta till en annonstråd.