Oneplus avtäcker 120 Hz OLED-skärm

Permalänk
Melding Plague

Oneplus avtäcker 120 Hz OLED-skärm

Under en tillställning med fokus på skärmteknik avtäcker Oneplus skärmar med 120 Hz bilduppdatering och stöd för HDR-visning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Högre upplösning än Asus ROG Phone 2.
Men det märker man nog inte mycket på direkt.

Fler 120hz OLED till folket iaf, hoppas det blir standard snart.

Kanske blir en Oneplus 8 istället för kommande Iphone (litet hopp om 120hz oled på dom har man ju men det är Apple)

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en 27" 2560x1440 (alternativt typ 30-34" 4K) 144/240hz OLED skärm med full G-sync kompabilitet till datorn.

I mobilen så vet jag inte om det kommer göra nån större skillnad. Jag spelar inte på min, använder den enbart till appar osv. Har testats Oneplus 90hz skärm men ser ingen märkbar skillnad.
Men bättre teknik och implementation ger ripple-effects i marknaden så framsteg hyllas!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att man ska köra högre än 60Hz på mobilskärmarna är precis samma anledning till att jag gillar köra desktop i 120Hz eller mer; allt blir mycket mjukare. Mobiler har dock en nackdel som inte desktop bryr sig om, nämligen att det drar lite mer batteri.

Permalänk
Medlem

Känns som det kvittar i mobilen. 90Hz räcker säkert där för mig.

Permalänk
Medlem

Kukmätartävling för mobilskärmar ser jag som ett mindrevärdeskomplex när man inte kan rå på kameran i iPhone 11 pro. Vem fan bryr sig om mobilskärmar? "Bättre" än i min Galaxy S7 brhövs inte. Större än så tycker jag bara är jobbigt och nyare tenderar att ha mer PWM flicker än vad jag har. Hade skärmen haft 120Hz hade jag nog sänkt till 60 för att spara battteritid om möjligheten fanns. Köper hellre en med IPS om det gör att man slipper PWM flicker.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kukmätartävling för mobilskärmar ser jag som ett mindrevärdeskomplex när man inte kan rå på kameran i iPhone 11 pro. Vem fan bryr sig om mobilskärmar? "Bättre" än i min Galaxy S7 brhövs inte. Större än så tycker jag bara är jobbigt och nyare tenderar att ha mer PWM flicker än vad jag har. Hade skärmen haft 120Hz hade jag nog sänkt till 60 för att spara battteritid om möjligheten fanns. Köper hellre en med IPS om det gör att man slipper PWM flicker.

Det kanske finns andra som tycker det är bra? Det säljs över 1 miljard smartphones om året, så det finns nog många olika åsikter om dem också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det kanske finns andra som tycker det är bra? Det säljs över 1 miljard smartphones om året, så det finns nog många olika åsikter om dem också.

Visst... kostar det inte mer att tillverka och inte drar mer ström samt reducerar PWM-flicker så är det klart en fördel. Inte minst för de som inte har råd med speldator och försöker göra e-sport-karriär på mobilen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kukmätartävling för mobilskärmar ser jag som ett mindrevärdeskomplex när man inte kan rå på kameran i iPhone 11 pro. Vem fan bryr sig om mobilskärmar? "Bättre" än i min Galaxy S7 brhövs inte. Större än så tycker jag bara är jobbigt och nyare tenderar att ha mer PWM flicker än vad jag har. Hade skärmen haft 120Hz hade jag nog sänkt till 60 för att spara battteritid om möjligheten fanns. Köper hellre en med IPS om det gör att man slipper PWM flicker.

"PWM-flicker" har jag inte sett på någon av toppmodellerna. Vilken syftar du på?
Rätt dumt att ha låg PWM med OLED.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kukmätartävling för mobilskärmar ser jag som ett mindrevärdeskomplex när man inte kan rå på kameran i iPhone 11 pro. Vem fan bryr sig om mobilskärmar? "Bättre" än i min Galaxy S7 brhövs inte. Större än så tycker jag bara är jobbigt och nyare tenderar att ha mer PWM flicker än vad jag har. Hade skärmen haft 120Hz hade jag nog sänkt till 60 för att spara battteritid om möjligheten fanns. Köper hellre en med IPS om det gör att man slipper PWM flicker.

Olika åsikter.
Jag tycker hög refresh rate display på mobiler och surfplattor är det bästa som finns.
Sen vet jag ju inte vad Iphone 11 kameran har med något att göra alls?

Som tur är behöver du inte köpa nyare teknik utan kan sitta kvar på en S7a om du så önskar

Permalänk
Medlem

Såja! Då ska det bara till att man kan lösa det samt okej batteritid så vet jag vad nästa mobil blir.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Kul, men jag har tappat allt förtroende för företaget sedan de försenade uppdateringen till Android 10 till min 6T med flera månader. När uppdateringen väl kom så har de tagit bort stödet för sRGB-skärmkalibrering. Dvs alla färger är heeelt övermättade och inget därmed kan man glömma att redigera bilder på telefonen.

Hade OnePlus One och OnePlus 3 innan men detta är min sista telefon från OnePlus. De har gått och blivit mer och mer som alla andra kinesiska tillverkare. Från att vara för entusiaster till att vara för breda massan. Ironiskt nog blir det en Iphone nästa gång då de alltid levererar korrekta färger på sina skärmar, och de levererar uppdateringar i tid till sina modeller, även de som inte är allra nyast

Det var kul så länge det varade med billiga telefoner med lite klass
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kukmätartävling för mobilskärmar ser jag som ett mindrevärdeskomplex när man inte kan rå på kameran i iPhone 11 pro. Vem fan bryr sig om mobilskärmar? "Bättre" än i min Galaxy S7 brhövs inte. Större än så tycker jag bara är jobbigt och nyare tenderar att ha mer PWM flicker än vad jag har. Hade skärmen haft 120Hz hade jag nog sänkt till 60 för att spara battteritid om möjligheten fanns. Köper hellre en med IPS om det gör att man slipper PWM flicker.

Skärmen är ju den viktigaste funktionen enligt mig. Ansvarar för både input och output för telefoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Kul, men jag har tappat allt förtroende för företaget sedan de försenade uppdateringen till Android 10 till min 6T med flera månader. När uppdateringen väl kom så har de tagit bort stödet för sRGB-skärmkalibrering. Dvs alla färger är heeelt övermättade och inget därmed kan man glömma att redigera bilder på telefonen.

Hade OnePlus One och OnePlus 3 innan men detta är min sista telefon från OnePlus. De har gått och blivit mer och mer som alla andra kinesiska tillverkare. Från att vara för entusiaster till att vara för breda massan. Ironiskt nog blir det en Iphone nästa gång då de alltid levererar korrekta färger på sina skärmar, och de levererar uppdateringar i tid till sina modeller, även de som inte är allra nyast

Det var kul så länge det varade med billiga telefoner med lite klass
Skickades från m.sweclockers.com

Jag har sRGB på min 6t med android 10?

Permalänk
Medlem

När jag läser det här tänker jag på scenen i "vänner" där Chandler skryter om sin nya laptop och rabblar upp specsen på den.

Joe frågar vad han ska använda den till och han svarar "Spela tetris"

Behöver vi verkligen en 120hz skärm? Det är logiskt till PC när man spelar snabba spel, men mobilen? Man scrollar lite då och då vid användandet. Är det verkligen nödvändigt med tanke på nackdelarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Infiniti:

Kul, men jag har tappat allt förtroende för företaget sedan de försenade uppdateringen till Android 10 till min 6T med flera månader. När uppdateringen väl kom så har de tagit bort stödet för sRGB-skärmkalibrering. Dvs alla färger är heeelt övermättade och inget därmed kan man glömma att redigera bilder på telefonen.

Skrivet av ReFuZe:

Jag har sRGB på min 6t med android 10?

Jag har det på min 6'a med. Kommer inte ihåg var inställningen låg förut, men kanske så enkelt att den ligger på annan plats nu. (Inställningar > Skärm > Skärmkalibrering > Avancerat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReFuZe:

Jag har sRGB på min 6t med android 10?

Skrivet av jawik:

Jag har det på min 6'a med. Kommer inte ihåg var inställningen låg förut, men kanske så enkelt att den ligger på annan plats nu. (Inställningar > Skärm > Skärmkalibrering > Avancerat)

Om jag väljer sRGB får jag extremt urvattnade färger i alla fall, inte i närheten av sRGB. Kör på "Tydlig" istället men då färgerna som sagt på tok för intensiva, men åtminstone lite närmare korrekta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jehuty:

När jag läser det här tänker jag på scenen i "vänner" där Chandler skryter om sin nya laptop och rabblar upp specsen på den.

Joe frågar vad han ska använda den till och han svarar "Spela tetris"

Behöver vi verkligen en 120hz skärm? Det är logiskt till PC när man spelar snabba spel, men mobilen? Man scrollar lite då och då vid användandet. Är det verkligen nödvändigt med tanke på nackdelarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, allt blir mindre suddigt när du scrollar, finns i princip inga nackdelar, kanske äter nån % mer batteri men när man kan använda telefonen snabbare så kompenseras det.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Infiniti:

Om jag väljer sRGB får jag extremt urvattnade färger i alla fall, inte i närheten av sRGB. Kör på "Tydlig" istället men då färgerna som sagt på tok för intensiva, men åtminstone lite närmare korrekta.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, ja jag kör själv på "tydlig" och har inte direkt testat något annat så jag vet inte hur sRGB var innan. Men jag redigerar inte bilder på telefonen heller så det är inget jag lagt speciellt mycket tanke på. "Naturlig" och sRGB ser ut att vara i stor sett samma.

Edit: Ser att det ligger ett par felanmälningar hos OnePlus på att sRGB ser urvattnat ut efter uppdateringen, så vi får väl se om det blir fixat framöver eller om det är "as intended".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Om jag väljer sRGB får jag extremt urvattnade färger i alla fall, inte i närheten av sRGB. Kör på "Tydlig" istället men då färgerna som sagt på tok för intensiva, men åtminstone lite närmare korrekta.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp det ser förjävligt ut minst sagt på sRGB, som man dragit digital vibrance minus 30%

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Ok, ja jag kör själv på "tydlig" och har inte direkt testat något annat så jag vet inte hur sRGB var innan. Men jag redigerar inte bilder på telefonen heller så det är inget jag lagt speciellt mycket tanke på. "Naturlig" och sRGB ser ut att vara i stor sett samma.

Edit: Ser att det ligger ett par felanmälningar hos OnePlus på att sRGB ser urvattnat ut efter uppdateringen, så vi får väl se om det blir fixat framöver eller om det är "as intended".

Bara att de kallar det för "intended" fick mig att tappa hoppet om det företaget iaf. Det är uppenbart att det är ett fel eftersom "naturlig" och "sRGB" är på pricken exakt lika. Och färgerna ser helt "hej-kom-och-hjälp-mig" ut. Ingen frisk människa skulle vilja ha sin skärm på det viset. Varför inte bara erkänna att de gjort en tabbe och att det ska fixas? Usch...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

uuuuu fancy-

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

När jag läser det här tänker jag på scenen i "vänner" där Chandler skryter om sin nya laptop och rabblar upp specsen på den.

Joe frågar vad han ska använda den till och han svarar "Spela tetris"

Behöver vi verkligen en 120hz skärm? Det är logiskt till PC när man spelar snabba spel, men mobilen? Man scrollar lite då och då vid användandet. Är det verkligen nödvändigt med tanke på nackdelarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väldigt mycket man inte behöver.. men finns det någon anledning att telefontillverkare ska sluta försöka göra bättre skärmar i sina telefoner?

Permalänk
Medlem

jojo!

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag vill ha en 27" 2560x1440 (alternativt typ 30-34" 4K) 144/240hz OLED skärm med full G-sync kompabilitet till datorn.

I mobilen så vet jag inte om det kommer göra nån större skillnad. Jag spelar inte på min, använder den enbart till appar osv. Har testats Oneplus 90hz skärm men ser ingen märkbar skillnad.
Men bättre teknik och implementation ger ripple-effects i marknaden så framsteg hyllas!

Samma här, kommer ej byta ut min VApanel - BenQ 32" 1440x2560 före detta eller liknande sker. gärna till rimliga priser kring 500€ för 27", samt 6-700€ för 32orna och dessa bör nog vara på 4K, 27" går fint med 1440 dock.

................så nog kommer jag sitta många år på min VApanel antar jag !

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhonekri:

Samma här, kommer ej byta ut min VApanel - BenQ 32" 1440x2560 före detta eller liknande sker. gärna till rimliga priser kring 500 eur för 27" 6-700eur för 32orna måst nog vara på 4K, 27" går fint med 1440.

................så nog kommer jag sitta många år på min VApanel antar jag !

Exakt, jag köpte min skärm 2015 och har inga som helst problem med den. Fantastisk skärm för dåvarande pris (5990 kr Black friday erbjudande). Får knappt bättre idag för dem priserna tyvärr. Jag har kikat på 34" men då är priserna lika höga som en ny dator.
Har inga planer på byte av skärm i dagsläget då priserna är sjukt höga.

Min TV i vardagsrummet på 55" kostade 4990kr 2015 och den har "4K". Dock otroligt kass panel och backlight osv. För 5000 kr på TV-marknaden får man en extremt mycket bättre TV idag än 2015. Inom 3 år blir det nog ett byte till 65/75" tv eller projektor.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Det är väldigt mycket man inte behöver.. men finns det någon anledning att telefontillverkare ska sluta försöka göra bättre skärmar i sina telefoner?

Klart att dom ska utvecklas men en 120hz skärm på en mobil känns overkill plus att det drar en massa extra från batteriet. Så länge batterierna är så begränsade som dom är kommer vissa tekniska utvecklingar vara onödiga för att nackdelarna är större än fördelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Klart att dom ska utvecklas men en 120hz skärm på en mobil känns overkill plus att det drar en massa extra från batteriet. Så länge batterierna är så begränsade som dom är kommer vissa tekniska utvecklingar vara onödiga för att nackdelarna är större än fördelarna.

Just i sammanhanget 120hz vara eller icke har jag för dålig kunskap - kort sagt ingen erfarenhet av vilken skillnad det är och hur mycket det påverkar batteriet. Och det är också en sak som är så ny att det rätt tveksamt om det är lönt att diskutera alls - det blir bara gissningar från de allra flesta. Som jag skrev tidigare så är det väldigt mycket som egentligen är onödigt men av naturliga skäl så drivs utvecklingen av nya mer eller mindre kul funktioner och specs framåt.. Hur gärna de flesta vill ha bättre batteritid så är det svårsålt med en dyr highend pryl där det enda som utmärker den är några få procent bättre batteritid gentemot föregångare; speciellt om konkurrenterna skryter om exempelvis 120hz skärm eller något annat spännande..

Permalänk
Medlem

Min OnePlus 3 från 2016 håller fortfarande.....vill nästan att den ska gå sönder så att jag har en ursäkt att köpa ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

När jag läser det här tänker jag på scenen i "vänner" där Chandler skryter om sin nya laptop och rabblar upp specsen på den.

Joe frågar vad han ska använda den till och han svarar "Spela tetris"

Behöver vi verkligen en 120hz skärm? Det är logiskt till PC när man spelar snabba spel, men mobilen? Man scrollar lite då och då vid användandet. Är det verkligen nödvändigt med tanke på nackdelarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka nackdelar? Det drar lite mera ström men det har garanterat kompenserats med batterioptimation.
Samsung släpper s20 serien om ett par veckor där alla har 120 hz på skärmarna så det är inte konstigt att oneplus steppar upp för att möta konkurensen.
Enligt rykte skall man kunna välja vilken uppdaterings frekvens man vill ha. Gissar att strömsparläget har 60 hz eller så.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard