Köpte ny router men den fungerar dåligt. Gör jag fel?

Permalänk
Medlem

Köpte ny router men den fungerar dåligt. Gör jag fel?

Jag köpte en RT-AC66U_B1 Asus router på El giganten i går. Jag har 250/250 från Bahnof.
När jag kopplar min laptop direkt från väggen med sladd så får jag det jag betalar för.

Men med min nya router blir det inte alls bra när jag ansluter via WIFI.

Min stationära dator är ca 6 meter bort bakom en betongvägg. Den får 2/12.
Min mobiltelefon när jag står 1 meter rakt framför routern får 25/16.
Min laptop när den ligger 30cm bredvid får 50/30.

Datorn kan knappt fånga upp 5g anslutningen och får inte fullt på 2.4. Jag har uppdaterat routern men inget hände.
Vad gör jag för fel? Eller är det fel på routern?

Permalänk
Medlem

Har du monterat antennerna på ditt trådlösa nätverkskort? Jag testade utan en gång för skojs skull och fick ungefär samma resultat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid

Har du ställt in wideband 40 MHz för 2.4 GHz samt aktiverat WPA2/AES? Om du inte får till det bättre, be att få byta till annat fabrikar/modell på "30 dagars".

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: Ändrade nu till 40MHz och det blev genast bättre men inte tillräckligt. Fick nu 16/48 på stationära med 8,67 ms. WPA2/AES var aktiverat vad jag kan se. Telefonen får nu 60/38 1 meter framför.
Tycker det hela är väldigt märkligt, köpte jag en dålig router eller vadå?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Robin929:

@hasenfrasen: Ändrade nu till 40MHz och det blev genast bättre men inte tillräckligt. Fick nu 16/48 på stationära med 8,67 ms. WPA2/AES var aktiverat vad jag kan se. Telefonen får nu 60/38 1 meter framför.
Tycker det hela är väldigt märkligt, köpte jag en dålig router eller vadå?

Om du nu tvunget ska mätta över wifi (vilket i grunden är förkastligt) så använder du 5 GHz bandet?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du nu tvunget ska mätta över wifi (vilket i grunden är förkastligt) så använder du 5 GHz bandet?

Och ifall du inte gör det, eller inte ens ser 5Ghz i listan så kan det vara lönt att logga in i routern och slå på så att 5ghz och 2.4Ghz är sina egna.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

@Robin929: Vad får du för resultat om du kopplar in laptopen eller stationära med kabel in i routern?
När du mäter wifi, vad får du för länkhastighet?

Testa att separera wifi i routern, ett SSID för 2,4 GHz och ett annat för 5 GHz och koppla enheterna till 5 GHz.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du nu tvunget ska mätta över wifi (vilket i grunden är förkastligt) så använder du 5 GHz bandet?

Hur ska jag annars göra? Tanken är ju att allt i hemmet ska gå på trådlöst. Och om jag nu knappt kan kolla på youtube med min dator så är det ju fruktansvärt dåligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mät med trådat från routern så får du se vilka hastigheter du får från den. På det vis så kan vi felsöka bättre.

Permalänk
Medlem

*Uppdatera till senaste FW.
*Fabriksåterställ routern.

Som standard döper Asus SSID på 2.4 och 5Ghz som två skilda nätverk.
Får du fortfarande usel hastighet över WiFi ståendes sidan om så är det dags att testa router någon annanstans då omgivningen kan störa din router.

Ta med den till vän och prova där en stund. Fungerar det inte där heller så är det dags att lämna tillbaka router då du kan ha fått ett måndagsex.

En sak att tänka på att om mobil och dator är av äldre modell så kanske inte världens bästa WLAN NIC sitter i dem.

Vill du ha fler tips behöver du skriva ned vilken utrustning du har.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Robin929:

Hur ska jag annars göra? Tanken är ju att allt i hemmet ska gå på trådlöst. Och om jag nu knappt kan kolla på youtube med min dator så är det ju fruktansvärt dåligt

Skickades från m.sweclockers.com

Då får du nog tänka om utifall det är prestanda du söker, du behöver i så fall accesspunkter (helst i varje rum) och så inga grannar inom radioräckvidd....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Varför ska jag tänka om för att jag vill få ut normalt med mb?
Ska man behöva "tänka om" bara för man vill få ut 40-50% av det man betalar för via wi fi? Jag har aldrig varit med om något liknande i hela mitt liv. Alla routrar har fungerat bra innan. Just nu får jag ut 1/0.5 utav 250/250 6 meter ifrån. Det är helt sjukt. Du kan inte mena att detta är normalt? Det tog 2 försök och 1 minut att starta ett test hos bredbandskollen nyss.

Något är fel och det är inte mina krav.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Robin929:

@mrqaffe: Varför ska jag tänka om för att jag vill få ut normalt med mb?
Ska man behöva "tänka om" bara för man vill få ut 40-50% av det man betalar för via wi fi? Jag har aldrig varit med om något liknande i hela mitt liv. Alla routrar har fungerat bra innan. Just nu får jag ut 1/0.5 utav 250/250 6 meter ifrån. Det är helt sjukt. Du kan inte mena att detta är normalt? Det tog 2 försök och 1 minut att starta ett test hos bredbandskollen nyss.

Något är fel och det är inte mina krav.

Wifi använder ett delat medium till skillnad från när du använder kabel så radiomiljön är väldigt viktig men man kan ju ha lägre prestanda än det ett bra radiosystem kan ge men ska man ha bra prestanda så ska man inte använda delade medium alls utan kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad hade du innan och vilken hastighet fick du då?

Du behöver verkligen 5GHz för att nå bra hastigheter. Så fokusera på den biten, ändra kanal om du kan. Kör olika Ssid så du är säker på att du är ansluten via 5GHz

Radio är alltid radio men du borde kunna få bättre än vad du har nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fast det finns väldigt många OM och MEN i detta.

Först och främst, vad är det för nätverkskort som sitter i laptopen, standard på det?
Kan du se din laptop i routern och vad har den identifierad laptopen som (t.ex 802.11n)

Börja med laptopen och ha bara den inkopplad via wifi, har du en massa andra grannar som kör wifi, så kör 5ghz.

Vad får du för hastighet då?

Permalänk

1. Skaffa dig enkla förutsättningar för att kunna felsöka
Ladda ner typ WIFI analyzer (android,PC)
2. I programmet kika på ditt SSID och uppmärksamma -xx dBm, bitraten xxx Mbps samt antal kanalbredd du kör 20,40,80 eller 160Mhz detta förhoppningsvis på 5xxx Mhz bandet.

Här bör du ligga på mellan~ -30dBm och -70dBm samt över 300 Mbps bitrate för att ens kunna uppleva en bra anslutning.
Sedan är det ju trevligt att inte ha hela bostadsföreningen på samma frekvensband, då kan det helt plötsligt vara fördelaktigt att gå ner i kanalbredd typ 20Mhz kanal istället för 160MHz.
Tänk att din wifi snackar halvduplex, EN pratar i taget, det kan bli jädrigt köigt...

& Betongvägg är sådär...:) även trådlösaroutrarna är ju inte helt bäst men det funkar....en standalone AP a la Ubiquiti UniFi eller liknande är ofta trevlig skillnad, dock lite mer avancerat..

Permalänk
Medlem

Router bakom en betongvägg låter som en dålig ide. 5GHz nätet är det du ska fokusera på. Du missar i din beskrivning radiomiljön där du är. Bor du på kalfjället eller på 38 våningen på Manhattan, hur många andra trådlösa nätverk ligger i din miljö och vilka kanaler ligger dom på?
Maxa hastighet i en kabel är inte svårt men trådlöst kräver lite mer.
Som ulven0000 skrev, en unifi api vardagsrummet hade gjort jobbet om du nu inte löser det med din asus 66:a

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin929:

Hur ska jag annars göra? Tanken är ju att allt i hemmet ska gå på trådlöst. Och om jag nu knappt kan kolla på youtube med min dator så är det ju fruktansvärt dåligt

Skickades från m.sweclockers.com

Det är lite så det är med wifi. Vill man ha stabilt och snabbt nätverk/internet så kör man kabel. Wifi är en komplement till enheter som inte har nätverksuttag.

Det du kan göra för att göra det så bra som möjligt är.

1. Använd endast 5 ghz.
2. ställ in vidden av kanalen till max vad dina enheter klarar.
3. Flytta runt på routern lite och testa olika platser.
4. se till du har ett wifikort i enheterna (främst stationära datorer) som klarar av standarder och hastigheter som routern levererar.
5. Be till wifi-gudarna.
6. vara nöjd med det du får.
Extra: komplettera med ytterligare en AP

Edit:

Skrivet av Pimmp:

Router bakom en betongvägg låter som en dålig ide. 5GHz nätet är det du ska fokusera på. Du missar i din beskrivning radiomiljön där du är. Bor du på kalfjället eller på 38 våningen på Manhattan, hur många andra trådlösa nätverk ligger i din miljö och vilka kanaler ligger dom på?
Maxa hastighet i en kabel är inte svårt men trådlöst kräver lite mer.
Som ulven0000 skrev, en unifi api vardagsrummet hade gjort jobbet om du nu inte löser det med din asus 66:a

jag har större delen av väggarna i betong och får ut +200 mbit genom 2-3 st. Dock är det inte mer än 10 meter i diamanter från apn. Men det är ju inte optimalt. Har en ubiquiti AP pro för referens. Min uppkopplingshastighet är 300 mbit om jag inte minns fel. Sen är det ju lite overhead etc på det så runt 200-240 mbit är nog rimligt. Har inte mer än 250 mbit internet dock med qos aktiverat.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal rt-n66a , och genom en tjock vägg så får jag ca 190Mbit ner och 220Mbit upp trådlöst,så något märkligt är det nog hos dig.

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan