Ett par frågor ang. ny dator ~40k

Permalänk
Medlem

Ett par frågor ang. ny dator ~40k

jag har plockat ihop den här burken, men är inte helt hundra när det gäller ett par grejer.

minnena t.ex. är 3200mhz, medans moderkortet endast stöder 2666 (har jag för mig?) utan överklockning. kan det bli nån typ av flaskhals där om jag skulle skjuta på överklockningen (har noll koll på sånt så det känns lite nervigt, inte minst då det delvis är en arbetsdator).

ang. SSD m.2 diskarna - jag TROR att det här moderkortet har stöd för 2 stycken? har suttit och googlat och det ser ju ut som det, men ändå inte helt 100.

blev rekommenderad hyperx minnen framför corsair (som jag alltid köpt tidigare). vet inte om det gör någon större skillnad, men nån kanske har nåt input där ändå.

har funderat på vattenkylning, men i slutändan så känns det som jag gärna slipper noja över att nåt går sönder / läcker, eller att jag måste byta ut vätskan och greja.

kort sagt var det minst 15 år sedan jag byggde en egen dator helt från grunden, så det är en del som känns rätt främmande.

tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Dålig idé att ens nämna Intel i ditt bygge. Folk i det här forumet kommer att spamma massor med AMD-cpus ändå! Bara att vänja dig vid det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Dålig idé att ens nämna Intel i ditt bygge. Folk i det här forumet kommer att spamma massor med AMD-cpus ändå! Bara att vänja dig vid det.

enda anledningen till intel är att jag alltid tidigare upplevt problem med AMD. både när det gäller CPUs och grafikkort. detta var visserligen rejält länge sedan nu, och det är säkert annorlunda idag, men det är sånt som har satt sig i huvudet bara.

Permalänk
Medlem

Du kan lugna dig när det gäller minnena. Minneskontrollern sitter på CPUn, inte på moderkortet, och Intel CPU-er ganska tåliga när det gäller frekvenser (till skillnad mot AMD). Däremot ger det mindre prestandavinst att pressa frekvenserna på Intel-platformen. Dessutom så är frekvenserna som du listat XMP profilen. Om du vill kan du istället använda JEDEC profilen och då kommer minnena konfiguerar efter Intels specifikation för plattformen.

Vad gäller märken på minnesstickor så har tillverkaren väldigt liten betydelse. Låt mig förklara. Minneskapslar är det som i huvudsak avgör stabilitet vid olika timings och frekvenser och det finns bara tre tillverkare av minneskapslar i världen: Samsung, SK hynix och Micron. Tillverkare av minnesstickor så som Corsair, G.Skill, Crucial, Kingston, Patriot, TeamGroup väljer alla mellan minneskapslar från någon av dessa tre. Här är i grova drag vad minnestillverkarna gör:

1. Väljer minneskapsel från någon av ovanstående tillverkare.
2. "Binnar" minneskapslarna, det vill säga väljer vilka timings, frekvenser som ska gälla för XMP profiler etc.
3. Designar PCB som kapslarna ska sitta på. Möjligen tillverkar man dem också, men förmodligen inte.
4. Testar minnena för att verifiera kompabilitet med olika moderkort.

Det som gör störst inverkan på prestanda är som sagt vilken minneskapsel som valts. Därför ser du t.ex. minnen med Samsings B-die sälja för dubbelt så mycket som andra minnen. Jag har länkat två minnen nedan där den första är Samsing B-die och den andra gissningsvis Samsing E-die.

G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB (F4-3600C16D-32GTZN) (B-Die)
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB (F4-3600C16D-32GTZNC) (E-die)

Om man lyssnar på t.ex. Buildzoid på Youtube så har PCB design på minnen minimal inverkan. Däremot så kan det vara viktigt att ha en bra test-procedur för att verifiera att de stickor du tillverkar fungerar med så många moderkort som möjligt, så här har större tillverkare som Corsair, G.Skill, Kingston med flera potentiellt en fördel.

Med allt det sagt. Fundera på vad som är viktigast för dig. Är det stabilitet med ditt moderkort så kolla på tillverkarens hemsida efter en Qualified Vendor List (QVL). Här är ett exempel för stickorna ovan. Är det prestanda och överklockning du är ute efter så köp minnen med Samsung B-die.

QVL

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Skulle dock lägga till ett par chassi fläktar oxå, för stock fläktarna är väldigt höga!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Stämmer att moderkortet har två m.2-platser..
64gb ram är välisgt mycket. Vet du med dig att du behöver så enormt mycket? 32 räcker gott och väl för dom allra flesta.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Du kan lugna dig när det gäller minnena.

grymt djupgående svar, uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Stämmer att moderkortet har två m.2-platser..
64gb ram är välisgt mycket. Vet du med dig att du behöver så enormt mycket? 32 räcker gott och väl för dom allra flesta.

så är det säkert. jag sysslar med musikproduktion och renderar därmed en hel del från DAW till WAV osv. och har hört nånstans att mer RAM är bra för rendering. det har väl i första hand syftats på videoredigering dock, men jag tänker väl att rendering som rendering.

Permalänk
Medlem

@k808: Inga problem. Om du får för dig att du vill spendera på B-die minnen så hjälper jag gärna med att hitta rätt. Det är inget som tillverkaren av minnesmodulen normalt anger.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra med datorn? Spela? Videoredigering? 3dmodellering?Streama? Om spela, vilka spel? Upplösning? Har du skärm/skärmar? Mer info från dig gör det lättare för alla här att sätta ihop en dator för dina behov. Mvh

Edit. Såg att du gav svar medan jag skrev😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

@k808: Inga problem. Om du får för dig att du vill spendera på B-die minnen så hjälper jag gärna med att hitta rätt. Det är inget som tillverkaren av minnesmodulen normalt anger.

det här stället verkar ju rätt händigt https://benzhaomin.github.io/bdiefinder/

Permalänk
Medlem
Skrivet av k808:

jag har plockat ihop den här burken, men är inte helt hundra när det gäller ett par grejer.

minnena t.ex. är 3200mhz, medans moderkortet endast stöder 2666 (har jag för mig?) utan överklockning. kan det bli nån typ av flaskhals där om jag skulle skjuta på överklockningen (har noll koll på sånt så det känns lite nervigt, inte minst då det delvis är en arbetsdator).

ang. SSD m.2 diskarna - jag TROR att det här moderkortet har stöd för 2 stycken? har suttit och googlat och det ser ju ut som det, men ändå inte helt 100.

blev rekommenderad hyperx minnen framför corsair (som jag alltid köpt tidigare). vet inte om det gör någon större skillnad, men nån kanske har nåt input där ändå.

har funderat på vattenkylning, men i slutändan så känns det som jag gärna slipper noja över att nåt går sönder / läcker, eller att jag måste byta ut vätskan och greja.

kort sagt var det minst 15 år sedan jag byggde en egen dator helt från grunden, så det är en del som känns rätt främmande.

https://i.imgur.com/7lXF4gb.png

tacksam för svar!

Vad har du för skärm idag? Hur har du tänkt kring detta och vad för uppsättning skall du köra på? En eller fler skärmar?
Hade dragit ner på minnes modulerna till max 32 GB. Hade bara tagit en M2 SSD samt ev dragit ner till en I7 och lagt pengar på en bra skärm istället om du har en budget kring 40 tusen kr.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Vad har du för skärm idag? Hur har du tänkt kring detta och vad för uppsättning skall du köra på? En eller fler skärmar?
Hade dragit ner på minnes modulerna till max 32 GB. Hade bara tagit en M2 SSD samt ev dragit ner till en I7 och lagt pengar på en bra skärm istället om du har en budget kring 40 tusen kr.

skärm har jag redan och har inga planer på att byta ut den på ett tag (acer predator 21:9).

fundrar också på om inte 32gb räcker ändå, så ger nog med mig där.

varför bara en M.2?

Permalänk
Medlem

@k808: För att spara pengar till skärm var min tanke. Skall du ha två bör du läsa igenom vilka restriktioner det innebär för ditt moderkort och vilka portar som du förlorar. Många M2-sata delar sata-port så att då slutar andra portar att fungera om du kopplat in fler diskar eller liknande. Det är ett observandum.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Skrivet av k808:

skärm har jag redan och har inga planer på att byta ut den på ett tag (acer predator 21:9).

fundrar också på om inte 32gb räcker ändå, så ger nog med mig där.

varför bara en M.2?

Vet inte hur krävande musik rendering är får jag villigt erkänna, men antar att det kommer bli lite spelande med ett 2080TI?

Intel är fortfarande först där med någon enstaka procent, men om du tänkt göra något som använder många trådar (rendering tenderar att använda många trådar, dock så lär väl musik vara betydligt lättare än video/bild så kanske inte spelar någon roll i ditt fall) så är det AMD som är kung med upp till 16c/32t på sina bas moderkort. Pris/prestanda är AMD också långt före intel, men det är upp till dig var dina prioriteringar ligger.

Annars håller jag med vad som sagts här, en M2 borde räcka för dig om du inte har mycket data som kräver snabb/responsiv läsning/skrivning. För data som video/bild/musik (färdiga grejer som du inte arbetar på) lär HDD vara mer än gott nog, satsa på en trevlig skärm och trevliga tillbehör.

P.S. offtopic någon chans man kan få veta vad din setup är för uppspelning av ljud (DAC, AMP etc)? nyfiken

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |