Permalänk
Medlem

värt att uppgradera från I7 4790k

Tja!
Har lite fundering om jag måste uppgradera min cpu, sitter på en Asus Z97 Pro Gamer mobo med ett GTX 1080 Zotac Amp Extreme.
De jag är ute efter är få högre fps i framförallt fps spel som Bf5, kör med ett 1440p skärm 144hz och får aldrig över 80 fps.
Låser jag upp XMP profilen i bios så skenar tempen mot 100c på cpu`n och 100% användning.
Sett med Cpu-Z att volten hoppar över 1,3 bitvis så tog bort XMP`n och då ligger jag runt 60C med ungerfär 70-80% cpu användning.
Har en känsla av bottleneck men nog ska processorn vara stark nog för Gpu`n, eller är den kaputt?
Värt att försöka troubleshoot utan resultat eller bara byta direkt?
Isåfall till vad, 9700k?

Sen hade jag ett beskymmer med GTA5 då Gpu`n bara låg på 2-4 % användning om de skulle ge lite mer ledtrådar vad problemet kan vara.

Permalänk
Medlem

Generellt kan man nog säga att i7 4790k är mer än nog om man siktar på 60 FPS, men inte räcker till om man siktar på 144 hz.
Battlefield 5 är ökänt för att vara CPU-krävande på de stora banorna med 64 spelare.

Men det enkla sättet du kan prova din CPU-begränsning på är att spela i t.ex. 720p istället. Då kan du förvänta dig upp till dubbla prestandan, förutsatt att inte processorn sätter stopp, och ju mindre prestandaökning du får, desto större är flaskhalsen.

Permalänk
Medlem

Låter som att din CPU överhettar och throttlar. Snurrar kylarens fläkt? Sitter kylaren som den ska? Dags att montera om kylaren med ny kylpasta. Om du har original processorkylare kanske det är dags att skaffa en bättre kylare. Du ska definitivt kunna få mer än 80 fps tidvis/på en del kartor i BF5.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Testat att köra i annan upplösning och de är ingen skillnad, testat att tom installera om win.... för de var några år sen. Utan resultat.
Cpu`n går varm och peekar på 1,3 V på stock vid skrivbordet tex när jag kollar hemsidor osv.
Testat att begränsa volten till 1,20 och med klock på 4,4, då blir de lite bättre gpu användning och cpu användning, kanske får runt 20 fps till i flesta spelen och tempen är väl ganska ok. Ligger på runt 70 C och på tex Bf5 80-85 C, vilket jag dock tycker är lite högt.
Men de är nåt som inte stämmer.
Nollat bios, tog bort batteri utan nån skillnad.
Kylpastan är bra applicerad då jag ser att vattentempen går upp så de har jag uteslutit. Pumpen snurrar och fläktarna snurrar.
Om jag inte överklockar så ligger jag runt 40-50 fps, och dippar de ja då är jag nere på 20 fps. Allt började när jag såg tempen låg rätt högt, alltså över 90C då flyttade jag kylaren från topmounted till front sen kolla kylpastan osv osv

Ska jag bara göra en mild OC och låta de vara eller kan de vara nåt fel på processorn kanske?

Annars får jag väl punga ut till en 9700k kanske?

Permalänk
Medlem

Beror på vad du vill ha ut av datorn, ska du köra 1080P 60fps kommer den funka ett tag till, vill du ha 1080P/120+ Fps behöver du en ny CPU, samma sak om du ska ha 1440P/120+ Fps.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandSolo:

Tja!
Har lite fundering om jag måste uppgradera min cpu, sitter på en Asus Z97 Pro Gamer mobo med ett GTX 1080 Zotac Amp Extreme.
De jag är ute efter är få högre fps i framförallt fps spel som Bf5, kör med ett 1440p skärm 144hz och får aldrig över 80 fps.
Låser jag upp XMP profilen i bios så skenar tempen mot 100c på cpu`n och 100% användning.
Sett med Cpu-Z att volten hoppar över 1,3 bitvis så tog bort XMP`n och då ligger jag runt 60C med ungerfär 70-80% cpu användning.
Har en känsla av bottleneck men nog ska processorn vara stark nog för Gpu`n, eller är den kaputt?
Värt att försöka troubleshoot utan resultat eller bara byta direkt?
Isåfall till vad, 9700k?

Sen hade jag ett beskymmer med GTA5 då Gpu`n bara låg på 2-4 % användning om de skulle ge lite mer ledtrådar vad problemet kan vara.

Uppdaterade min delidade 4770k till en 2700x för något år sen.
Ångrar det int en sekund.
Kör också 1440p 144hz, har 1080ti till dock.
Antar att 80 fps är med högsta inställningarna?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag klarar mig bara jag ligger stadigt plus 60 fps men om jag ska byta borde väl 9700K räcka gott och väl? Jag lär ju inte få några 144 fps men med ett gtx 1080 borde jag väl iallafall få runt 100 fps plus kanske?

Permalänk

Jag har kört med XMP sen det typ kom och har aldrig upplevt att CPU påverkas för 5 öre. Har i och för sig aldrig kör med stockkylare förutom på en AMD 5000+.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade burken från 4790k till 8700k, men det är ett tag sen. Med ett 1080ti i märkte jag ganska stor skillnad. Spelade då i 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandSolo:

Låser jag upp XMP profilen i bios så skenar tempen mot 100c på cpu`n och 100% användning.

Vad har du för CPU-kylare och moderkort?
Har du provat gå in i BIOS (eller annan utility) och dra upp mer fart på fläktarna och pumpen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ja ok, jag har en Corsair H115i och den ska kyla på bra, ev kan jag helt enkelt haft otur i silicon lotteriet :/
Skulle jag få för mig att beställa 9700K så kan jag ju testa och delidda, mest för skoj skull och funkar de så funkar de

Permalänk
Medlem

"Låser jag upp XMP profilen i bios så skenar tempen mot 100c på cpu`n och 100% användning."
"har en Corsair H115i"

Låter som att någonting är lurt. Har du provat att montera om blocket mot processorn med ny kylpasta? Har ditt moderkort pwm-styrning? Isf, kan du se hur mycket pumpen går, och hur mycket fläktarna går under load?

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

@zojjz: Monterat om kylaren 3 gånger tror jag. Samma resultat. Jag har pump och fläkt styrning, datorn låter som en jetmotor för att hålla nere tempen. Vattnet peekar ibland på runt 52-53C så tror inte de är något fel där. Kan inte tänkta mig att vattnet blir så varmt om jag inte har kontakt med Ihs´sen. Ligger på ok temp tills vattnet blivit varmt sen trotthlar cpun :/
Nu har jag testat precis efter installerat om win, stock så peekar processorn på runt 1,3 volt och 4,3 Ghz, vilket jag tycker är konstigt då stock är ju 4Ghz... jag har clearat bios så ingen Xmp eller egen Oc....

Permalänk
Medlem

@HandSolo: kolla hur hög gpu användning du har... känns som att 4790k borde duga, hade hellre uppgraderat gpu, särskilt om du kör i 1440p...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Det låter helt sjukt att XMP skulle höja tempen på cpun märkbart?! Visst... minnescontrollern är ju intergrerad i cpun men det ska ändå inte påverka så pass mycket. Något är fel. 1.3v spänning är förövrigt ingenting. Jag kör min i7 2600K, 4.6Ghz på 1.36v med en 212 evo. Har haft den uppe i 4.8Ghz på omkring 1.4v också men det blir på gränsen till för varmt under sommarmånaderna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@femkantig: De beror helt på vilket spel, bf5 när jag överklockat till 4,4 med volt på 1,23 så ligger användningen på cirka 90 % på cpun och 85-90% på gpun. Om jag därimot kör stock så så ligger cpun på samma % men gpun ligger på lägre kanske 60% om jag minns rätt. Och då är de ju en bottleneck vi snackar om, vilket de inte borde vara med denna cpu så då antar jag att de måste vara nåt fel på processorn :/
Många spel som jag spelar är ju inte optimerade och då blir de svårt att dra några slutsatser av de

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Ja jag håller med! Och kört med xmp lääänge, och sen plötsligt började tempen skjuta mot 90c. Ja jag har en känsla av att nåt är fel, tycker dock de är konstigt om chipet inte ska palla att man kör med xmp?

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte satsa på 9700k vid uppgradering. Vid spelande på så hög upplösning är intel inte längre prisvärdast sett till vad man får.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@medbor: Jag är tyvärr helt insnöad på intel och aldrig haft nåt annat, vad skulle du isåfall rekommendera?

Permalänk
Medlem

Ev skulle jag kunna se om jag har nån garanti kvar ifrån inet, köpte denna Jan 2017. Varken oc själv mer än att sänka volten då för tempens skull :/

Permalänk
Medlem

Amd med deras ryzen 3000 serie är idag snabbare i samtliga prissegment (både vid en tråd och flera). Intel har ett övertag vid spelande på 1920x1080 och lägre med några procent, men över detta är amd att föredra.

En 3700X till exempel är högst jämförbar med 9900K från intel till ett lägre pris och med möjlighet till billigare moderkort eller stöd för pcie4.

Annars finns såklart 12 och 16 kärnor som helt enkelt leker med allt som intel har att erbjuda (även deras workstation produkter får svårt att hänga med)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@medbor: ok ok värt att kolla upp tack!

Permalänk

Vad ligger spänningen till minneskontrollern?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: I Cpu-Z visar den 1.5V

Permalänk
Medlem

ClrCmos kan ibland lösa märkliga problem.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

ClrCmos kan ibland lösa märkliga problem.

Redan testat de tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandSolo:

@medbor: Jag är tyvärr helt insnöad på intel och aldrig haft nåt annat, vad skulle du isåfall rekommendera?

Så ska man absolut INTE tänka! Jag hade själv en i7 970 från 2011 till 2017. Köpte sedan 7700k. Var en bra cpu såklart men sjukt lite total prestanda (4kärnor 8 trådar) för vad den kostade.
Och självklart så ska Intel artificiellt begränsa cpu stödet så jag kunde inte uppgradera till 8700k utan att byta moderkort IGEN.

Köper du tex 9900k idag så finns det ingen uppgradering för dig då deras nästa serie kommer använda en helt annan Socket så den passar inte fysiskt sett.

Jag har nu Ryzen 3600 (6 kärnor 12 trådar) och kan i slutet av året uppgradera till Ryzen 4000 med 6, 8, 12 eller 16 kärnor.

Jag går inte tillbaka till Intel förens den dagen de faktiskt har framtidssäkert och konkurererande produkter.
AMDs X570 moderkort stödjer pcie 4.0 redan idag, Medans Intel inte kommer stödja det ens på de nya produkterna under 2020/2021.

Jag tycker valet är enkelt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Låter som att du har ett faktiskt fel i din kylare, prova montera om den... Dock så är ju Devils canyon "4790k" ett par år gammal nu... Hade faktiskt en själv, väldigt fin och god CPU.

Ska du ha något nytt idag så kan jag enbart rekommendera AMD, Intel får stryk i nära av allt, speciellt multicore, och idag har du fler en 1 process och fler en ett program igång, nästan alla kör ju discord etc i bakgrunden och mer ibland, finns "billigare" moderkort i X570 serien, ett 3700X som föreslagits ovan är extremt bra till sitt pris, vill du ha mer kraft så finns 3900X "har en sådan själv" men är de bäst pris till prestanda är det 3600X om du inte har tur att hitta ett bättre pris på 3700x

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

@teanox: Jag funderar starkt på en 3700x men frågan är då vilket mobo jag ska ha, vill helst kunna ha möjligheten att uppgradera i framtiden. Amd ligger bättre till med de, men kan jag köpa fel mobo även med rätt socket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandSolo:

@teanox: Jag funderar starkt på en 3700x men frågan är då vilket mobo jag ska ha, vill helst kunna ha möjligheten att uppgradera i framtiden. Amd ligger bättre till med de, men kan jag köpa fel mobo även med rätt socket?

AMD behöver du egentligen bara AM4, men du har en fråga att ställa dig, ska du köpa ett billigare mobo utan stöd för pcie 4.0 etc, eller ska du köpa ett X570, skulle rekommendera ett X570, finns väldigt många bra där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.