Abonnemang: Vimla VS. Hallon till pensionär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

@etoo: Di gamle får en ny smartphone i farten här, så alla teknikiteter skola funka.

I fall de inte tänker använda allt för mycket surf, men samtidigt ringa och SMSa en hel del skulle jag kunna rekommendera Fello.

Kostar 95 kr i månaden och använder Telias nät, vilket är det bästa nätet. I priset ingår 2GB surf, obegränsad samtal och SMS, stödjer all funktionalitet som 4G-samtal, tar betalning på "riktig" faktura och så vidare..

Skrivet av Skrotnisse92:

Det visste inte jag. Låter som att jag kommer få byta operatör när jag måste lämna vimla 1.0

Har du en 2G-telefon? Vi snackar alltså telefoner som är äldre än 2006 typ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Bytta till Vimla från Tre nu över juldagarna när de hade erbjudande på halva priset. Tyckte det lät för bra för att vara sant, men efter några veckors användning är jag positivt förvånad. Har inte haft några problem, allt flyter på bra. Surfade endast 1GB av 11GB vilket blev 20GB kvar nu när det slogs ihop, sjukt jäkla bra funktion!

Om du väljer Vimla glöm inte en rekryt-länk så får den som tipsar 10kr rabatt och även du på din faktura för all framtid så länge du har Vimla.

Av någon anledning så var jag fortfarande student i bankID sakerna, så jag får 10kr extra rabatt samt 2gb extra surf i månaden också. Trevlig bonus!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag har autogiro på sambons abonnemang från Hallon (som förövrigt funkar bra i Örebrotrakterna iaf).

Du har autogiro via arvato därav jag skrev främst :), har funderat på att ändra men vet inte hur lätt det är är ev nackdelar då jag spärrade mitt kort förra veckan. Officielt/autosvar från hallon vid uteblien betalninga enligt nedan trots att det finns andra vägar "antar att det fortfarande finns"
"Hos oss är det endast möjligt att betala med kort (vi drar inte pengarna från ditt konto utan direkt från kortet). Vi har inte möjlighet att skicka ut en faktura och det går inte att betala via plusgiro/bankgiro."

Permalänk

En gång för alla - Om vi skaffar Vimla idag - hur funkar det då? Idag?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hej!

Rekommenderar ni Vimla eller Hallon (båda har pensionärspriser). Vilket har bäst nät, teckning osv? Har hört lite om "Vimla 2.0" - vad är det för något, skulle visst inte alls vara bra...läste jag. I dagsläget har de Comviq tror jag och betalar för mkt. Men nu ska "di gamle" få en smartphone och då funkar inte deras andra abb, gissar jag (noll data osv). Dessutom är väl Comviq och de andra större operatöerna dyrare?

Så - vilken leverantör? 6Gb är för övrigt det vi ska välja.

Ps. Hade abbonemanget "Vimsa" eller "Vimsig" funnits så hade valet varit lättare...hahaha. Perfa ju!
Ds.

Mitt tips är att välja en "vanlig" operatör som erbjuder bra support. En senior lär nog uppskatta det tänker jag samt att du slipper huvudvärk när det väl bråkar.
Så mitt tips, betala några tior extra och gå på tele2 eller några av de större som kör seniorabbonemang, du får vad du betalar för.

Även Comviq har seniorabbonemang till ungefär samma pris som Vimla och Hallon.
https://webbutik.comviq.se/senior/

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

En gång för alla - Om vi skaffar Vimla idag - hur funkar det då? Idag?

Nya kunder får Vimla 1.0 som funkar fint fortfarande, förutsatt att det inte fortfarande är strul med utskick av SIM-korten.
Räkna med att det förr eller senare komma regelbundna sms om byte till nya plattformen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Mitt tips är att välja en "vanlig" operatör som erbjuder bra support. En senior lär nog uppskatta det tänker jag samt att du slipper huvudvärk när det väl bråkar.
Så mitt tips, betala några tior extra och gå på tele2 eller några av de större som kör seniorabbonemang, du får vad du betalar för.

Tja kanske. Hur mycket support behöver man egentligen på sitt telefonabonnemang liksom? Kanske om det är några fakturafrågor eller så, men hur mycket frågor kan det bli när allt ingår liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja kanske. Hur mycket support behöver man egentligen på sitt telefonabonnemang liksom? Kanske om det är några fakturafrågor eller så, men hur mycket frågor kan det bli när allt ingår liksom.

Det är väl bara att läsa om alla som haft problem med Vimla ovan, försök få en pensionär att logga in på en dator och chatta om problemen dom eventuellt har.
Sen kanske det inte är av relevans men de större operatörerna är t.ex prioriterade i nätet.

Personligen så kör jag Comviq som jag är hyffsat nöjd med. Men för en senior som har dålig koll på chatt och teknik så hade jag rekommenderat dom att gå med en operatör som erbjuder bra support, på så sätt så slipper man själv bli ansvarig och sköta supporten. Men för en pigg senior som inte är rädd för teknik och har koll på hur chatt fungerar osv så hade jag kanske rekommenderat någon av de billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

En gång för alla - Om vi skaffar Vimla idag - hur funkar det då? Idag?

Om abonnemangen är till personer som helst vill kunna ringa till en support och få hjälp är vimla inget för dem, de har endast en chattsupport. Hallon har heller ingen support via telefon utan endast chatt och mail.

skaffar du ett abonnemang hos vimla idag kommer du säkerligen få vimla 1,0, men mycket snart "tvingas" uppgradera till 2,0 genom att de skickar minst 1 sms om dagen tills Du uppgraderar.

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk

Om di gamle åker utomlands i framtiden, kan det vara bra att ha detta i åtanke om Vimla (från deras hemsida):

Tillsvidare kommer du kunna använda ditt Vimla-abonnemang inom EU oavsett vilken nivå du har på surf, samtal eller meddelanden (du behöver fortfarande ha Utland- och betalsamtal aktiverat). I framtiden kommer du behöva ha en högre abonnemangsnivå än den lägsta (med ordinarie pris 100 kr/mån) för att kunna roama, men vi hör av oss senast 30 dagar innan du behöver uppgradera.
Det du kan göra då är att uppgradera din surfnivå innan du reser iväg och sedan nedgradera igen när du kommer hem till Sverige.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Det är väl bara att läsa om alla som haft problem med Vimla ovan, försök få en pensionär att logga in på en dator och chatta om problemen dom eventuellt har.
Sen kanske det inte är av relevans men de större operatörerna är t.ex prioriterade i nätet.

Personligen så kör jag Comviq som jag är hyffsat nöjd med. Men för en senior som har dålig koll på chatt och teknik så hade jag rekommenderat dom att gå med en operatör som erbjuder bra support, på så sätt så slipper man själv bli ansvarig och sköta supporten. Men för en pigg senior som inte är rädd för teknik och har koll på hur chatt fungerar osv så hade jag kanske rekommenderat någon av de billigare.

Jo det kan ju uppstå problem förstås. Men jag har exempelvis fått över båda mina föräldrar till Hallon från typ Telenor tidigare och de har inte haft några som helst problem på 2-3 år, aldrig varit i kontakt med supporten alls. Och deras kostnad gick från 500-700 (!) i månaden till 99. Att spara en femhundring i månaden gör att de flesta accepterar aningen sämre service liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det är väl bara att läsa om alla som haft problem med Vimla ovan, försök få en pensionär att logga in på en dator och chatta om problemen dom eventuellt har.
Sen kanske det inte är av relevans men de större operatörerna är t.ex prioriterade i nätet.

Personligen så kör jag Comviq som jag är hyffsat nöjd med. Men för en senior som har dålig koll på chatt och teknik så hade jag rekommenderat dom att gå med en operatör som erbjuder bra support, på så sätt så slipper man själv bli ansvarig och sköta supporten. Men för en pigg senior som inte är rädd för teknik och har koll på hur chatt fungerar osv så hade jag kanske rekommenderat någon av de billigare.

Comviq har ju också telefonsupport så det är inte bara chatt. Så det är nog den rekommendation jag skulle göra, om man ska välja ett billigare abonnemang

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

I fall de inte tänker använda allt för mycket surf, men samtidigt ringa och SMSa en hel del skulle jag kunna rekommendera Fello.

Kostar 95 kr i månaden och använder Telias nät, vilket är det bästa nätet. I priset ingår 2GB surf, obegränsad samtal och SMS, stödjer all funktionalitet som 4G-samtal, tar betalning på "riktig" faktura och så vidare..

Har du en 2G-telefon? Vi snackar alltså telefoner som är äldre än 2006 typ.

Japp, kör en gammal nokia

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Det är väl bara att läsa om alla som haft problem med Vimla ovan, försök få en pensionär att logga in på en dator och chatta om problemen dom eventuellt har.
Sen kanske det inte är av relevans men de större operatörerna är t.ex prioriterade i nätet.

Personligen så kör jag Comviq som jag är hyffsat nöjd med. Men för en senior som har dålig koll på chatt och teknik så hade jag rekommenderat dom att gå med en operatör som erbjuder bra support, på så sätt så slipper man själv bli ansvarig och sköta supporten. Men för en pigg senior som inte är rädd för teknik och har koll på hur chatt fungerar osv så hade jag kanske rekommenderat någon av de billigare.

Stämmer inte att de större operatörerna är prioriterade i nätet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Stämmer inte att de större operatörerna är prioriterade i nätet.

Har du en källa på det ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Skrivet av zetrri:

Har du en källa på det ?

Skickades från m.sweclockers.com

Du får gärna visa en källa på att de är högre prioriterade.
Här svarar Vimla att de inte är lägre prioriterade iaf.
https://forumet.vimla.se/topic/3774/lägre-prioritet/5

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Kan rekommendera Fello, som går i Telias nät.
Har rätt bra priser och en kanon kundservice.
Har specialpriser för studenter, barn och pensionärer.

https://www.fello.se/mobilabonnemang/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag köpte avtal på Kundkraft och då fick jag ett erbjudande som kund hos dem att teckna "pensionärspris" abonemanget med 6GB data från Hallon för 99:- p/m

Har nu haft det i ett år och det fungerar lika bra som mina förra abonemang, har haft både tre, comviq och telenor, (jo jag vet hallon också är tre)

possitivt:
För 99:- i månaden så är det det billigaste jag hittat med 5GB data (för tillfället)
rör mig mellan örebro, stockholm, inga täckningsproblem
dras automatiskt från mitt kort varje månad
1 månads uppsägning
Spar outnyttjad surf

Negativt:
Har 2 nummer där, ville överlåta 1 av dem till annan familjemedlem, det går inte, de har inte den servicen, annan kan visserligen ta över betalning, men inte överföras till annat namn.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

En gång för alla - Om vi skaffar Vimla idag - hur funkar det då? Idag?

Det fungerar bra.
Det är bara testa att teckna är ni inte nöjda så är det ju bara att säga upp och prova någon annan operatör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetrri:

Har du en källa på det ?

Skickades från m.sweclockers.com

https://forumet.vimla.se/topic/3774/l%C3%A4gre-prioritet/4

Här har du t.ex. från Vimlas egna kundtjänst "När du använder Vimla har du alltså exakt samma prio i Telenors nät som Telenorkunderna har." och jag vet att det är samma hos de andra operatörerna, verkar vara en EU lag om att man inte får prioritera ner MVNO operatörer också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Min dotter, flickvän och bonuspojken har vimla.
Fungerat fint för alla.
Ska hjälpa min mamma att byta dit snart med.
Hade bytt själv men de erbjuder inte e-sim än så väntar in det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jag har haft Hallon ett år. 100GB trafik för 250 kronor. De första tre månaderna var priset 150 kronor som någon form av intropris. Funkar bra för mig som bor på landet på norra Öland.

Visa signatur
Permalänk

Hur går det till när man byter abbonemang och leverantör? Länge sedan jag gjorde det själv!

Antar att jag går in och fyller i personens uppgifter på Vimla (som jag nog kör med), och sen väljer överflyttning från i det här fallet Comviq. Sägs det andra abbonemanget upp eller bör de kontakta dem också? Så det tajmar med dag osv!

Skickas sen ett simkort ut (som passar moderna telefoner) och saken är, vad säger man....biff?
Bara så det inte blir något dumt glapp menar jag. Såg att det fanns så man kunde välja datum på Vimla som det skulle gå över, men behöver de X antal daga (veckor) på sig att fixa detta eller?

Ni som gjorde detta nyligen (från annan lev - och ta med nummer) - hur gjorde ni?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Ni som gjorde detta nyligen (från annan lev - och ta med nummer) - hur gjorde ni?

Eftersom det är såpass billigt så brydde vi oss inte om att det blir lite dubbelkostnad utan beställde vimla med start ganska omgående, 1-2 veckor bort ifall posten skulle söla bort sim-kortet bara.

Osäker på om du måste kontakta gamla leverantören för uppsägning eller om det räcker att välja start mer än månad bort om du absolut vill undvika att betala dubbelt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hur går det till när man byter abbonemang och leverantör? Länge sedan jag gjorde det själv!

Antar att jag går in och fyller i personens uppgifter på Vimla (som jag nog kör med), och sen väljer överflyttning från i det här fallet Comviq. Sägs det andra abbonemanget upp eller bör de kontakta dem också? Så det tajmar med dag osv!

Skickas sen ett simkort ut (som passar moderna telefoner) och saken är, vad säger man....biff?
Bara så det inte blir något dumt glapp menar jag. Såg att det fanns så man kunde välja datum på Vimla som det skulle gå över, men behöver de X antal daga (veckor) på sig att fixa detta eller?

Ni som gjorde detta nyligen (från annan lev - och ta med nummer) - hur gjorde ni?

Bara att begära nummerflytt, så kommer ditt gamla abonnemang sägas upp automatisk. Säger du upp ditt gamla abonnemang själv finns risken att du blir av med ditt nummer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

@zetrri: Men deras seniorabb verkar bara ha 200 samtal + 2000 sms. Känns tidigt 90-tal med sådana begräsningar. Di gamle kanske inte kommer upp i detta men man vet ju aldrig...

Källa: www.mobilabbonemang.se

Gör både dig och dina pensionärer en tjänst och kör på Hallon, det bara fungerar.

Har de ett kontokort vilket jag gissar att de har, så kör på abonnemang med fria samtal och sms med 6GB data per månad.

Den datan de inte spenderar sparas sedan till nästa månad osv, så själv kör jag på 4GB per månad och har ca 82GB ihopsparat nu.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hej!

Rekommenderar ni Vimla eller Hallon (båda har pensionärspriser). Vilket har bäst nät, teckning osv? Har hört lite om "Vimla 2.0" - vad är det för något, skulle visst inte alls vara bra...läste jag. I dagsläget har de Comviq tror jag och betalar för mkt. Men nu ska "di gamle" få en smartphone och då funkar inte deras andra abb, gissar jag (noll data osv). Dessutom är väl Comviq och de andra större operatöerna dyrare?

Så - vilken leverantör? 6Gb är för övrigt det vi ska välja.

Ps. Hade abbonemanget "Vimsa" eller "Vimsig" funnits så hade valet varit lättare...hahaha. Perfa ju!
Ds.

Comviq har ju seniorrabatt också om ni inte kollat på det ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

@kdk_warhead: Ok, har de alla moderniteter och bra support osv? Detta måste funka känner jag...di gamle orkar inte hålla på att jaga support osv.

har också Halebop och har haft i ca 4 år nu, har aldrig behövt använda mig utav deras support för det har fungerat klockrent hela tiden så vet inte, men kan också rekommendera dem.

Enda jag saknar är att kunna lägga till motsvarande 3 Utlandet så man kan surfa "gratis" även på resande fot och utanför EU. Någon som känner till nån operatör, förutom 3, som erbjuder detta?

Permalänk

@Lifooz: Mmm. Detta med att det finns en kundtjänst är ett stort plus om det skulle vara något. Så kanske.. Annars ska jag se om Comviq har något bra, som sagt..

Bara det att det måste funka rätt direkt, och inte strula. Att man vet när det börjar och om det blir något glapp från förra tjänsten de hade osv... Är liksom lite ansvarig för att det ska funka.

Men går ni i god för att Hallon också är bra, så....? Var det inte de som inte hade 4G stöd? =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Comviq känns lite sådär... Alltså 5Gb och inte fria minuter osv. Det tar i alla fall mig tillbaka till slutet på 90-talet. Ska man sen upp på 8Gb (nästa steg) då är det typ närmare 50 kr dyrare än hallon per månad om jag kalkylerat rätt.

Nackdelar med hallon?

Såg förresten att de hade något abb hos Tele 2 idag (dyrt), men att det verkade som att deras abb, när man kollade på pensionärer var ÄNNU dyrare - ja minus 0 procent. Men ändå. Såg enormt dyrt ut i jämförelse. Hade ju annars varit smidigaste valet.

2Gb 199 kr i månaden?? Whaaat?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma