Varning för medföljande kylare till Ryzen 3900

Permalänk

Varning för medföljande kylare till Ryzen 3900

Införskaffade en Ryzen 3900 igår och installerade allt enl. instruktionerna med medföljande kylare. Idag kom en bekant förbi med ett vattenkylningssystem och jag tog bort stock-kylaren. Döm av min förvåning när cpu-sockeln är tom men min bekante hojtar till att den sitter fast på kylaren.

Flera av cpu-pinnarna glänste så där illavarslande och visst ... många var böjda i den riktning som man tar loss kylaren. I ena hörnet var det lite värre med pinnar pekandes i olika riktningar. Sedan gick det inte att få av cpu'n från kylaren, pastan var som klister. Var tvungen att hämta en plastkniv och bända loss den. Detta trots att jag inte ens startat upp systemet, så ingen värme som kunde ha "klistrat" fast den.

Ska se om jag kan rädda CPU'n med kreditkortsmetoden senare under dagen ... annars blir det en annan sorts kreditkortsmodell (nyköp).

Så skippa AMDs egen kylare och om du ändå måste köra med den ta bort allt industriapplicerat TIM och kör med Artic Silver eller likn. fristående produkt.

Visa signatur

TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 3900X | EVGA 3080 Ti FTW3 ULTRA GAMING | 32GB DDR4 3200MHz | 3 x M2 2TB | Corsair 850W

Permalänk
Medlem

Det är inte den medföljande kylarens fel. Alla kylare gör samma sak. Det är snarare kombination av hur sockeln är konstruerad och att kylpastan är som lim. Med AMD brukar man först behöva vrida kylaren tills den släpper och sedan lyfta upp kylaren rakt upp. Ett väldigt känt problem.

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr ingenting nytt och har varit på samma sätt väldigt lång tid (bara att googla på fenomenet). Det jag brukar göra är att köra igång datorn så kylpastan värms upp innan du sedan stänger av datorn och montrerar av kylaren.

*edit*
dlq84 hann före, men ja, att vrida kylaren fungerar bra också

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Det är nog inte alls lika farligt när du väl kört kylaren i ett par veckor och pastan hunnit sätta sig men nu när den var kladdig / klister så blev det lite värre.
Vissa pastor är ju som lera och andra mer flytande.

Otroligt tråkigt det som hände dig dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl snarare så att man bör ha delarna varma när man demonterar för då brukar kylpastor släppa mycket lättare.
Det är i vilket fall inget att varna för som om nått är felkonstruerat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det är inte den medföljande kylarens fel. Alla kylare gör samma sak. Det är snarare sockelns fel och att kylpastan är som lim. Med AMD brukar man först behöva vrida kylaren tills den släpper och sedan lyfta upp kylaren rakt upp. Ett väldigt känt problem.

Har kört Intel sedan mitten av 2000 då jag gick från en Athlon 64 så var inte välkänt för mig. Gjorde bara som jag gjort på äldre pinbaserade Intel-cpu'er och där har aldrig varit några problem med lim-pasta osv.

Visa signatur

TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 3900X | EVGA 3080 Ti FTW3 ULTRA GAMING | 32GB DDR4 3200MHz | 3 x M2 2TB | Corsair 850W

Permalänk
Medlem

Trodde det var standard att vrida bort kylaren. Pastorna kan klibba fast ganska rejält ibland.
Nu vet du det tills nästa gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Darklorden:

Har kört Intel sedan mitten av 2000 då jag gick från en Athlon 64 så var inte välkänt för mig. Gjorde bara som jag gjort på äldre pinbaserade Intel-cpu'er och där har aldrig varit några problem med lim-pasta osv.

Intel har haft så mycket problem med detta att de konstruerade den skitsockel de har idag som innebär ännu mera problem men inte för dem eller moderkortstillverkaren utan för den som böjer sönder de otroligt ömtåliga kontaktfjädrarna i sockeln.
Det största problemet AMD haft är att de inte hade en skyddsplåt över cpun på många modeller så att oaktsamt folk bröt flisor ur cpun men numera så håller ju Intelägare på med att montera bort plåten för att få bättre kylning.
Vi som varit med ett tag kommer ihåg när AMD cpuer var nakna och inte hade nån så kallad värmespridare som både försämrar kylning och gör att kylaren riskerar att kladda fast lättare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Darklorden: Intel gick över till LGA 2004 så ja du hade inga pins då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darklorden:

Har kört Intel sedan mitten av 2000 då jag gick från en Athlon 64 så var inte välkänt för mig. Gjorde bara som jag gjort på äldre pinbaserade Intel-cpu'er och där har aldrig varit några problem med lim-pasta osv.

Vissa pastor verkar värre än andra, jag lade märke till att den pasta jag använde senast (Kryonaut) klibbade fast något enormt (jag råkade felplacera min kylare lite och behövde ta loss för att korrigera), vilket MX-4 som jag oftast använt tidigare inte gjort. Detta var alltså innan jag hade startat upp första gången (så jag kan inte svara på om Kryonaut klibbar lika mycket efter några värmecykler).

Varningen gäller nog generellt för de socklar som enbart greppar tag i pinnarna; bäst att vrida på kylaren först.

Men som @mrqaffe säger är Intels sockelvariant värre på ett annat sätt, pga att kontaktfjädrarna är så EXTREMT ömtåliga. Har råkat trycka till en sådan fjäder en gång, vilket inte gick att fixa trots ytterst försiktig manipulering med plastpincett + förstoringsglas. Fjädern gick till slut av, och moderkortet åkte på skroten.

Har inte råkat böja några pinnar på någon cpu än så länge, men det borde inte vara så svårt att korrigera det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag tar alltid bort den föraplicerade pastan, trodde det var standard

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har inte råkat böja några pinnar på någon cpu än så länge, men det borde inte vara så svårt att korrigera det.

Det är det inte i regel, en stiftpenna (blyerts) är ett utmärkt verktyg att rätta till pinnarna med (man stoppar in pinnen i stifthålet), man får dock ha varsam hand när man rättar till den annars riskerar man att bryta av pinnen.

Har korrigerat en hel del böjda pinnar på CPU'er på det viset.
Har dock iofs. också lyckats bryta av några...

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Belzader:

Det är det inte i regel, en stiftpenna (blyerts) är ett utmärkt verktyg att rätta till pinnarna med (man stoppar in pinnen i stifthålet), man får dock ha varsam hand när man rättar till den annars riskerar man att bryta av pinnen.

Har korrigerat en hel del böjda pinnar på CPU'er på det viset.
Har dock iofs. också lyckats bryta av några...

Hmm. Jag har testat det där, och upplevde att det inte gick alls. De senaste åren upplever jag att pinsen är så smala och sitter så tätt att stiftpennorna är alldeles för stora för jobbet (0,5-stiftpennor med ståltopp). De får liksom inte plats mellan pinsen på samma sätt som för 15 år sedan.

Jag har rättat till böjda pins med nål, just för att stiftpennorna nu för tiden är för klumpiga.
-------------------------------

Det som jag upplever som propblem med AMDs sockel-lösning och som även ställt till det här är väl att fästanordningen för CPUn inte är stark nog. Processorn ska sitta fast ordentligt och inte kunna råka hänga med när kylaren lyfts av.
Det hade eliminerat det här problemet. Och det är görbart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Jag tar alltid bort den föraplicerade pastan, trodde det var standard

Med Intels mer sparsamma mängd pasta blir man bekväm ifall man inte ska överklocka eller pressa prollen till det yttersta. Borde gjort det ändå med tanke på den mängd som var.

Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Jag har testat det där, och upplevde att det inte gick alls. De senaste åren upplever jag att pinsen är så smala och sitter så tätt att stiftpennorna är alldeles för stora för jobbet (0,5-stiftpennor med ståltopp). De får liksom inte plats mellan pinsen på samma sätt som för 15 år sedan.

Jag har rättat till böjda pins med nål, just för att stiftpennorna nu för tiden är för klumpiga.
-------------------------------

Det som jag upplever som propblem med AMDs sockel-lösning och som även ställt till det här är väl att fästanordningen för CPUn inte är stark nog. Processorn ska sitta fast ordentligt och inte kunna råka hänga med när kylaren lyfts av.
Det hade eliminerat det här problemet. Och det är görbart.

Funderade lite på andra lösningar men en äldre stiftpenna ska nog gå att fiska upp ur gömmorna. Bra tips! har dock beställt en ny Ryzen som ska behandlas med silkesvantar fast vattenkylaren lär inte vrida prollen något i sidled om man nu skulle vilja plocka bort den.

Visa signatur

TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 3900X | EVGA 3080 Ti FTW3 ULTRA GAMING | 32GB DDR4 3200MHz | 3 x M2 2TB | Corsair 850W

Permalänk
Skrivet av Peking:

Det är tyvärr ingenting nytt och har varit på samma sätt väldigt lång tid (bara att googla på fenomenet). Det jag brukar göra är att köra igång datorn så kylpastan värms upp innan du sedan stänger av datorn och montrerar av kylaren.

*edit*
dlq84 hann före, men ja, att vrida kylaren fungerar bra också

Tycker varningen är på sin plats i alla fall. Gör man som jag, att man bygger en dator var tionde år så är inte just det man börjar Googla på. Bytte från stock kylare till en annan för några år sen på en 2600K och det var inga problem alls. Kommer bygga en burk med en 3700X i kväll och köra med original kylaren. Hade jag inte läst detta hade kanske jag råkat ut för samma sak i framtiden.

M

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Jag har testat det där, och upplevde att det inte gick alls. De senaste åren upplever jag att pinsen är så smala och sitter så tätt att stiftpennorna är alldeles för stora för jobbet (0,5-stiftpennor med ståltopp). De får liksom inte plats mellan pinsen på samma sätt som för 15 år sedan...

Du räddade CPU'n för mig! Hittade en 0,5 stiftpenna och den var suverän på att rätta till pinsen. Sedan i med den i sockeln, minsta motstånd och tillbaks till att räta ut pins till den bara ploppade i utan vidare. Var ett trettiotal pins men det tog nog inte mer än 45 minuter av försiktigt pillande, vissa pins var lite svåra men då bände jag mycket försiktigt närliggande icke-skadade pins så jag kom åt.

Edit: Sökte igenom Bios efter fel men inga konstigheter. Installerade sedan Windows 10, testade de funktioner och program som följer med - fortfarande ok.

Visa signatur

TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 3900X | EVGA 3080 Ti FTW3 ULTRA GAMING | 32GB DDR4 3200MHz | 3 x M2 2TB | Corsair 850W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oortcloud:

Tycker varningen är på sin plats i alla fall. Gör man som jag, att man bygger en dator var tionde år så är inte just det man börjar Googla på. Bytte från stock kylare till en annan för några år sen på en 2600K och det var inga problem alls. Kommer bygga en burk med en 3700X i kväll och köra med original kylaren. Hade jag inte läst detta hade kanske jag råkat ut för samma sak i framtiden.

M

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Darklorden:

Du räddade CPU'n för mig! Hittade en 0,5 stiftpenna och den var suverän på att rätta till pinsen. Sedan i med den i sockeln, minsta motstånd och tillbaks till att räta ut pins till den bara ploppade i utan vidare. Var ett trettiotal pins men det tog nog inte mer än 45 minuter av försiktigt pillande, vissa pins var lite svåra men då bände jag mycket försiktigt närliggande icke-skadade pins så jag kom åt.

Edit: Sökte igenom Bios efter fel men inga konstigheter. Installerade sedan Windows 10, testade de funktioner och program som följer med - fortfarande ok.

Bara för sakens skull så kollade jag instruktionerna för hur man ska demontera originalkylaren, det är väl ärligt talat inget jag normalt hade gjort eftersom jag byggt många datorer men hursomhelst så kan det alltid vara intressant att kolla instruktionerna för sånt man själv tycker är självklara detaljer.

Removing the CPU Cooler

Removing the CPU cooler is usually performed when replacing with a new unit or applying fresh thermal grease.
If your system has been powered off for some time, the existing thermal grease may be in a hardened state which could make removing the CPU cooler difficult and potentially damage the CPU in the process. If feasible, power on the system for a few minutes to soften the existing thermal grease...

https://www.amd.com/en/support/kb/faq/cpu-7

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Darklorden:

Du räddade CPU'n för mig! Hittade en 0,5 stiftpenna och den var suverän på att rätta till pinsen. Sedan i med den i sockeln, minsta motstånd och tillbaks till att räta ut pins till den bara ploppade i utan vidare. Var ett trettiotal pins men det tog nog inte mer än 45 minuter av försiktigt pillande, vissa pins var lite svåra men då bände jag mycket försiktigt närliggande icke-skadade pins så jag kom åt.

Edit: Sökte igenom Bios efter fel men inga konstigheter. Installerade sedan Windows 10, testade de funktioner och program som följer med - fortfarande ok.

Skönt att det gick bra. :up.
Men som sagt, vrida försiktigt, sitter den ändå fast så värm kylaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bara för sakens skull så kollade jag instruktionerna för hur man ska demontera originalkylaren, det är väl ärligt talat inget jag normalt hade gjort eftersom jag byggt många datorer men hursomhelst så kan det alltid vara intressant att kolla instruktionerna för sånt man själv tycker är självklara detaljer.

Removing the CPU Cooler

Removing the CPU cooler is usually performed when replacing with a new unit or applying fresh thermal grease.
If your system has been powered off for some time, the existing thermal grease may be in a hardened state which could make removing the CPU cooler difficult and potentially damage the CPU in the process. If feasible, power on the system for a few minutes to soften the existing thermal grease...

https://www.amd.com/en/support/kb/faq/cpu-7

Kanske är något speciellt med den föraplicerade pastan på medföljande kylare till Ryzen för jag hade också galet problem med min kylare till Ryzen 1600, den släppte inte trots att jag värmde på datorn rejällt. Körde till och med benchmarks och höll still fläkten. Jag har aldrig varit med om detta innan heller. Och till slut släppte de och då satt processorn kvar på kylaren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Elektron:

Kanske är något speciellt med den föraplicerade pastan på medföljande kylare till Ryzen för jag hade också galet problem med min kylare till Ryzen 1600, den släppte inte trots att jag värmde på datorn rejällt. Körde till och med benchmarks och höll still fläkten. Jag har aldrig varit med om detta innan heller. Och till slut släppte de och då satt processorn kvar på kylaren

Skickades från m.sweclockers.com

Testade du att vrida kylaren lite försiktigt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Testade du att vrida kylaren lite försiktigt?

Ja.
Jag testade allt möjligt, den satt som limmat.
Jag tippar på att det hade blivit lite vakum. Undra hur deras applicering av kylpastan ser ut, jag menar om den är applicerad på ett sådant sätt att ökad risk för vakum uppstår. För den släppte lättare sedan när jag fick emellan en liten skruvmejsel och bände mellan cpun och kylaren. (kan låta lite extremt men jag hade inget val)

Det kan ju också vara om det skiljer i ytfinhet på kylaren och IHS mellan AMD och Intel. (vilket kan ge upphov till vakumeffekten)

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Ja.
Jag testade allt möjligt, den satt som limmat.
Jag tippar på att det hade blivit lite vakum. Undra hur deras applicering av kylpastan ser ut, jag menar om den är applicerad på ett sådant sätt att ökad risk för vakum uppstår. För den släppte lättare sedan när jag fick emellan en liten skruvmejsel och bände mellan cpun och kylaren. (kan låta lite extremt men jag hade inget val)

Det kan ju också vara om det skiljer i ytfinhet på kylaren och IHS mellan AMD och Intel. (vilket kan ge upphov till vakumeffekten)

Samma som jag upplevde, den satt stenhårt, tvingades ta till en plastkniv. Skulle säkerligen gått att lösgöra den med lite våld men då hade pinsen garanterat gått åt skogen.

En snabb sökning visar att mängder med användare råkat ut för samma problem med just Ryzen. Trots detta vägrar AMD ta ansvar för att deras kylpasta är för "klistrig".

Visa signatur

TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 3900X | EVGA 3080 Ti FTW3 ULTRA GAMING | 32GB DDR4 3200MHz | 3 x M2 2TB | Corsair 850W

Permalänk
Avstängd

Minns att det hände mig en gång när jag hade en Phenom X6. Kul att AMD håller stilen.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elektron:

Ja.
Jag testade allt möjligt, den satt som limmat.
Jag tippar på att det hade blivit lite vakum. Undra hur deras applicering av kylpastan ser ut, jag menar om den är applicerad på ett sådant sätt att ökad risk för vakum uppstår. För den släppte lättare sedan när jag fick emellan en liten skruvmejsel och bände mellan cpun och kylaren. (kan låta lite extremt men jag hade inget val)

Det kan ju också vara om det skiljer i ytfinhet på kylaren och IHS mellan AMD och Intel. (vilket kan ge upphov till vakumeffekten)

Kylpasta är ju för att fylla ut tomrum så att det inte blir luftfickor mellan metallytorna om man verkligen fått bort luftfickorna så måste det strömma in luft i mellanrummet när man delar ytorna och gör man just det för snabbt så lär det uppstå ett undertryck som bromsar rörelsen men jag skulle inte kalla det vakuum.
Personligen så har jag däremot haft mycket med strul med Intel både med deras nya socklar och deras fasskiftande kylpasta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kylpasta är ju för att fylla ut tomrum så att det inte blir luftfickor mellan metallytorna om man verkligen fått bort luftfickorna så måste det strömma in luft i mellanrummet när man delar ytorna och gör man just det för snabbt så lär det uppstå ett undertryck som bromsar rörelsen men jag skulle inte kalla det vakuum.
Personligen så har jag däremot haft mycket med strul med Intel både med deras nya socklar och deras fasskiftande kylpasta.

Prova att googla och jämför sökresultatet medan du växlar mellan ordet Ryzen och Intel. När jag använde Ryzen tex "ryzen stuck cooler" så dök det upp personer med exakt likadant problem som vi har haft. Söker man istället på "intel stuck cooler" så får man istället upp resultat om att Intels stock kylare inte är så bra, kyler dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elektron:

Ja.
Jag testade allt möjligt, den satt som limmat.
Jag tippar på att det hade blivit lite vakum. Undra hur deras applicering av kylpastan ser ut, jag menar om den är applicerad på ett sådant sätt att ökad risk för vakum uppstår. För den släppte lättare sedan när jag fick emellan en liten skruvmejsel och bände mellan cpun och kylaren. (kan låta lite extremt men jag hade inget val)

Det kan ju också vara om det skiljer i ytfinhet på kylaren och IHS mellan AMD och Intel. (vilket kan ge upphov till vakumeffekten)

En sak man bör testa är att köra datorn lite, så att värmen ev mjukar upp pastan, detta brukar funka hos mig.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

En sak man bör testa är att köra datorn lite, så att värmen ev mjukar upp pastan, detta brukar funka hos mig.

Har du bytt kylare från original kylare med original kylpasta på just Ryzen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elektron:

Har du bytt kylare från original kylare med original kylpasta på just Ryzen?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, två ggr dessutom, inga problem om man vet hur man kan göra.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

En sak man bör testa är att köra datorn lite, så att värmen ev mjukar upp pastan, detta brukar funka hos mig.

han skrev ju i ett tidigare inlägg att han t.om hade kört benchmarks innan för att värma upp det lite.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja, två ggr dessutom, inga problem om man vet hur man kan göra.

Kan nog vara lite tidsfaktor också, ifall pastan har torkat eller ej. Eller så är vi bara några stycken som har haft lite otur.

Söker man på discord på "kylaren sitter fast" i supportkanalen för sweclockers så finns lite bilder och händelseförloppet (om man är nyfiken )

Skickades från m.sweclockers.com