Skriva till och läsa ifrån ett fält. (PHP)

Permalänk

Skriva till och läsa ifrån ett fält. (PHP)

Är lite ringrostig och er input skulle vara till nytta.

Har läst in data till en variabel m.h.a ett PHP-script. Datat vill jag visa upp för användaren i ett fält. Om användaren vill editera data så kan han göra det i samma fält och sen trycka på knappen Spar. Den knappen aktiverar PHP-skriptet igen och nya datat ersätter gamla datat.

Lite osäker på hur jag ska handskas med data till och från fältet.

Hur fasiken gör man det?

Permalänk
Testpilot

Hur ser ditt "script" ut i dagsläget? var kommer indatan ifrån?

Precis som du skriver ut all annan data från en variabel i PHP så väljer du att skriva ut den på rätt ställe i html-koden för att den ska hamna i ett fält.

<?php $variabel = 'text'; ?> <input id="val1" type="text" value="<?=$variabel?>"> // "text" hamnar i ett enradig textfält <textarea id="val2"><?=$variabel></textarea> // "text" hamnar i en flerradig textruta

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

Hur ser ditt "script" ut i dagsläget? var kommer indatan ifrån?

Precis som du skriver ut all annan data från en variabel i PHP så väljer du att skriva ut den på rätt ställe i html-koden för att den ska hamna i ett fält.

<?php $variabel = 'text'; ?> <input id="val1" type="text" value="<?=$variabel?>"> // "text" hamnar i ett enradig textfält <textarea id="val2"><?=$variabel></textarea> // "text" hamnar i en flerradig textruta

Jag läser egentligen data från en fil. En rad innehåller info. Sen ska alla rader ut i totalt 12 olika fält.
Så scriptet börjar med att läsa in filen. Datat hamnar i en array. Sen kan jag pytsa ut datat i separata fält.
Men...sen ska man kunna editera önskvärt fält och spara om alla 12 fälten till samma fil.

Din exempelkod ovan innehåller <?=$variabel?>. Dit har inte min kunskap hunnit än. Mina kunskaper säger <php echo $variabel; ?>.
Men jag får testa.

Tacksam för mer input.