Då förstår jag.
Men min spontana tanke är då att man inte skall ha ett kreditkort om man måste vänta på lönen för att kunna betala hela(eller delar utav skulden för dom som tycker att det på något vis skulle bara lönsamt) av skulden.
Samtidigt så är jag inte helt naiv. Jag förstår att det är så kreditgivarna tjänar sina pengar på riktigt, d.v.s. att folk inte betalar hela skulden senast på förfallodatum. Hade alla betalt in sina 100% utav sina skulder så hade nog bonusarna och även till slut kreditkorten upphört att existera.
Om lönen kommer den 25:e(eller på sista bankdagen före 25:e den veckan) så ser jag inga problem med om t.ex. den 27:e inträffar på en lördag eller söndag, eftersom betaluppdraget kan ju läggas upp att det sker samma dag som lönen kommer in.
Naturligtvis värre om man får sin lön senare, men det lär inte då vara en överraskning och således något som går att planera. Men som skrivet i andra stycket, så bör man kunna betala av hela sin skuld före utbetalning utav lön.
Ett annat scenario: Om man nyttjar ett kreditkort och ej regelbundet betalar hela skulden så kan man fråga sig varför man har ett kreditkort, eftersom det då blir dyrare, p.g.a. räntan, än att köpa kontant/betala via kontokort.
Jag håller med om att man antagligen inte ska ha ett kreditkort då. Personligen har jag inget kreditkort än skall nämnas, men om jag väl skaffar ett så vill jag personligen veta att jag kan betala av räkningen även utan kommande lön.
Dock så kan det ju komma stunder då man eventuellt gör ett större inköp, då kan i alla fall jag tycka att det vore skönt att veta att man har lönen till hands för att täcka den kostnaden om så behövs.
Om lönen kommer den 25:e(eller på sista bankdagen före 25:e den veckan) så ser jag inga problem med om t.ex. den 27:e inträffar på en lördag eller söndag, eftersom betaluppdraget kan ju läggas upp att det sker samma dag som lönen kommer in.
Nu är jag inte någon expert på ämnet men även om betalningen läggs den 25:e och 27:e infaller på en helg så hinner väl inte Komplett få in pengarna i tid och därav så har man betalat efter förfallodagen. Eller är det betaldagen som räknas?