Borde jag köpa HDMI 2.1 kabel (Nvidia Shield Pro 2019 - DN1080 - OLED55C9)

Permalänk
Medlem

Borde jag köpa HDMI 2.1 kabel (Nvidia Shield Pro 2019 - DN1080 - OLED55C9)

Tjena,

Min setup för A/V hemma är nu följande:

TV: LG OLED55C9
Receiver: Sony STR-DN1080
Primär källa: Nvidia Shield 2019

Spec på HiFi:
Sub: XTZ 12.17
Frontar: Argon Alto5 MKII
Center: Argon Alto C
Atmos: Onkyo SKH-410 som skjuter mot taket
Surround: Satelliterna från mitt gamla Logitech Z906

Det är i princip enbart Nvidia Shield som används som källa till media, både musik och TV/film. Detta går sedan genom förstärkaren upp till TV.
Jag har ju spelat Dolby Vision + Atmos material från Netflix, men tittar på att skaffa en blu-ray spelare och köpa riktiga skivor. Eventuellt även fixa en NAS så jag kan på sikt bygga upp ett bibliotek.

Så till frågorna:
Shield ser ut att stödja HDMI 2.0 i dagsläget. Tror ni att detta kan uppgraderas via mjukvara till 2.1?
Behövs det någonsin en 2.1 kabel om man inte har en 8K kompatibel TV?
Om man på sikt uppgraderar till en 8K TV, kommer jag ens märka skillnad av att uppgradera till en 8K reciever för ljudet? (Säkert högst individuellt, men jag kan säga att jag ej är någon audiofil). I så fall kommer jag nog behöva köra eARC från TVn eftersom Shield inte stödjer 8k, men ändå.

Sista frågan: Hur märker jag om mina nuvarande HDMI-sladdar är för dåliga för 4k? Blir det helt enkelt sämre ljud- och bildkvalitet eller bör det bli några varningar/felmeddelanden?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Shield ser ut att stödja HDMI 2.0 i dagsläget. Tror ni att detta kan uppgraderas via mjukvara till 2.1?

HDMI är en specifikation som talar om vilka funktioner som en specifik HDMI-version har stöd för, men det säger egentligen inget om vad en specifik produkt faktiskt klarar. I praktiken brukar dock t.ex. "HDMI 2.0" innebära att produkten klarar den högsta bandbredden som HDMI 2.0 tillåter, d.v.s. 18 Gb/s, men exakt vilka funktioner en viss produkt klarar är något som ofta skiljer mellan olika produkter.

Vad du egentligen borde fråga efter är med andra ord om Shield:en kommer få specifika HDMI 2.1-funktioner, t.ex. stöd för 48 Gb/s bandbredd och DSC för att kunna driva 8K@60Hz. Just den funktionen tror jag är osannolik att Shield:en kommer få via en mjukvaru-uppgradering, det är ett ganska rejält hopp mellan 18 Gb/s och 48 Gb/s och NVIDIA har inte ens grafikkort med stöd för 48 Gb/s över HDMI än. Däremot skulle man kunna tänka sig att Shield:en kan få stöd för andra HDMI 2.1-funktioner som t.ex. VRR, men jag vet inte vad NVIDIA har för planer för sånt.

Skrivet av Zoxx0:

Behövs det någonsin en 2.1 kabel om man inte har en 8K kompatibel TV?

Du behöver en kabel som klarar mer än 18 Gb/s om du vill använda t.ex. 4K@60Hz med HDR och 4:4:4 färg eller 4K@120Hz. Jag tror att LG OLED55C9 ska ha stöd för det, men eftersom det inte finns grafikkort som stödjer mer än 18 Gb/s via HDMI ännu så är det svårt att testa.

Det är dock inte en HDMI 2.1-kabel du ska leta efter, eftersom HDMI-kablar inte har versionnummer (men många tillverkare marknadsför kablar med versionsnummer ändå). Vad du ska leta efter är istället en Ultra High Speed-kabel, vilket betyder att kabeln är certifierad att klara 48 Gb/s.

Skrivet av Zoxx0:

Om man på sikt uppgraderar till en 8K TV, kommer jag ens märka skillnad av att uppgradera till en 8K reciever för ljudet? (Säkert högst individuellt, men jag kan säga att jag ej är någon audiofil). I så fall kommer jag nog behöva köra eARC från TVn eftersom Shield inte stödjer 8k, men ändå.

Tyvärr, ingen aning.

Skrivet av Zoxx0:

Sista frågan: Hur märker jag om mina nuvarande HDMI-sladdar är för dåliga för 4k? Blir det helt enkelt sämre ljud- och bildkvalitet eller bör det bli några varningar/felmeddelanden?

Oftast så fungerar det inte alls, men i gränsfall kan det hända att bilden t.ex. blinkar till då och då eller att man får störningar i bilden. Du kommer med andra ord inte bara få lite sämre kvalité om kabeln inte räcker till, utan det brukar vara väldigt uppenbart i det fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

HDMI är en specifikation som talar om vilka funktioner som en specifik HDMI-version har stöd för, men det säger egentligen inget om vad en specifik produkt faktiskt klarar. I praktiken brukar dock t.ex. "HDMI 2.0" innebära att produkten klarar den högsta bandbredden som HDMI 2.0 tillåter, d.v.s. 18 Gb/s, men exakt vilka funktioner en viss produkt klarar är något som ofta skiljer mellan olika produkter.

Vad du egentligen borde fråga efter är med andra ord om Shield:en kommer få specifika HDMI 2.1-funktioner, t.ex. stöd för 48 Gb/s bandbredd och DSC för att kunna driva 8K@60Hz. Just den funktionen tror jag är osannolik att Shield:en kommer få via en mjukvaru-uppgradering, det är ett ganska rejält hopp mellan 18 Gb/s och 48 Gb/s och NVIDIA har inte ens grafikkort med stöd för 48 Gb/s över HDMI än. Däremot skulle man kunna tänka sig att Shield:en kan få stöd för andra HDMI 2.1-funktioner som t.ex. VRR, men jag vet inte vad NVIDIA har för planer för sånt.

Hm, ok, tack för bra info.

Skrivet av perost:

Du behöver en kabel som klarar mer än 18 Gb/s om du vill använda t.ex. 4K@60Hz med HDR och 4:4:4 färg eller 4K@120Hz. Jag tror att LG OLED55C9 ska ha stöd för det, men eftersom det inte finns grafikkort som stödjer mer än 18 Gb/s via HDMI ännu så är det svårt att testa.

Aha, då lär inte TEGRA-chippet i Shielden ens klara av mer än 18gb/s så bandbredden ska inte vara någon problem för denna versionen.

Skrivet av perost:

Det är dock inte en HDMI 2.1-kabel du ska leta efter, eftersom HDMI-kablar inte har versionnummer (men många tillverkare marknadsför kablar med versionsnummer ändå). Vad du ska leta efter är istället en Ultra High Speed-kabel, vilket betyder att kabeln är certifierad att klara 48 Gb/s.

Alright, säkerställer det!

Skrivet av perost:

Oftast så fungerar det inte alls, men i gränsfall kan det hända att bilden t.ex. blinkar till då och då eller att man får störningar i bilden. Du kommer med andra ord inte bara få lite sämre kvalité om kabeln inte räcker till, utan det brukar vara väldigt uppenbart i det fallet.

Bra.

Slutsatsen jag drar är alltså att jag lika gärna kan köpa en 2.1 high-speed kabel för att vara på den säkra sidan. Eller? Det finns väl inget tjaffs med bakåtkompatibilitet?
https://www.dustinhome.se/product/5011091167/hdmi-21-8k?ssel=... Bra pris på dem från Dustin anyway, även andra längder. Och de är 48gb/s specade.

EDIT: Hittade även denna, någon som testat? Jävligt billiga UHS 2.1 kablar: https://noerdic.se/collections/all/products/hdmi-21-cable-1m-...

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Slutsatsen jag drar är alltså att jag lika gärna kan köpa en 2.1 high-speed kabel för att vara på den säkra sidan. Eller? Det finns väl inget tjaffs med bakåtkompatibilitet?

De ska vara fullt bakåtkompatibla, så det är inget problem att köpa en Ultra High Speed-kabel även om du inte kan utnyttja kabeln till fullo med din nuvarande utrustning. Ultra High Speed är som sagt en certifiering, så om kablarna du hittat faktiskt är certifierade så ska de klara 48 Gb/s. Alla försäljare är förstås inte så noga med sånt, men om de verkligen är certifierade så får du med en QR-kod som du kan scanna med mobilen för att säkerställa att kabeln är äkta.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det säljs alltså en rad kablar från olika tillverkare, till exempel Belkin, som kallas för "Ultra High Speed" fast de inte är certifierade för den bandbredden. Certifieringen för Category 3-kablar presenterades nu på CES: https://www.hdmi.org/spec21Sub/UltraHighSpeedCable

HDMI 2.1-kablar finns det inget som heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

De ska vara fullt bakåtkompatibla, så det är inget problem att köpa en Ultra High Speed-kabel även om du inte kan utnyttja kabeln till fullo med din nuvarande utrustning. Ultra High Speed är som sagt en certifiering, så om kablarna du hittat faktiskt är certifierade så ska de klara 48 Gb/s. Alla försäljare är förstås inte så noga med sånt, men om de verkligen är certifierade så får du med en QR-kod som du kan scanna med mobilen för att säkerställa att kabeln är äkta.

Ringde Nördic och frågade. Han sa i princip så här:
Kablarna är producerade av samma leverantör som de flesta UHS HDMI-kablar som levereras till Sverige. Skillnaden är att man måste betala för HDMI-certifieringen vilket de valt att inte göra. Men han lovade dyrt och heligt att den ska ha samma funktionalitet.

Kanske ska chansa ändå, väldigt bra pris. Vad tror du?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det säljs alltså en rad kablar från olika tillverkare, till exempel Belkin, som kallas för "Ultra High Speed" fast de inte är certifierade för den bandbredden. Certifieringen för Category 3-kablar presenterades nu på CES: https://www.hdmi.org/spec21Sub/UltraHighSpeedCable

HDMI 2.1-kablar finns det inget som heter.

Det betyder i praktiken att Belkins inte pallar eller att de helt enkelt inte har köpt certifikatet från HDMI?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

HDMI 2.1 kablar har inte släppts än det håller på att utvecklas fortfarande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zoxx0:

Det betyder i praktiken att Belkins inte pallar eller att de helt enkelt inte har köpt certifikatet från HDMI?

Det betyder att du inte vet ifall Belkins kabel pallar eller inte eftersom certifiering ännu inte har startat. Så det är upp till Belkins löfte om att den kabel de har sålt senaste året faktiskt lever upp till vad de påstår.

Men som skrivet, för en Nvidia Shield Pro och all existerande utrustning är det Premium High Speed som gäller. Du behöver inte bandbredden eller någon särskild kabel. Och den dag du behöver bandbredden och det finns en källa som levererar 48 Gbps lär det också finnas ett utbud av certifierade cat3-kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

HDMI 2.1 kablar har inte släppts än det håller på att utvecklas fortfarande.

Skrivet av Laxpudding:

Det betyder att du inte vet ifall Belkins kabel pallar eller inte eftersom certifiering ännu inte har startat. Så det är upp till Belkins löfte om att den kabel de har sålt senaste året faktiskt lever upp till vad de påstår.

Men som skrivet, för en Nvidia Shield Pro och all existerande utrustning är det Premium High Speed som gäller. Du behöver inte bandbredden eller någon särskild kabel. Och den dag du behöver bandbredden och det finns en källa som levererar 48 Gbps lär det också finnas ett utbud av certifierade cat3-kablar.

Intressant att både Dustin och Webhallen redan säljer UHS-kablar som påstås vara HDMI 2.1 certifierade då?

Kan jag testa mina kablar hemma på något sätt? Vet knappt ens om de är Premium High Speed då de är väldigt gamla.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zoxx0: Det finns ingen HDMI 2.1-certifiering. Det finns aktuell certifiering för Premium High Speed, Category 2 (18 Gbps) och det som kommer är Ultra High Speed, Category 3 (48 Gbps).

I båda fallen kan du verifiera kabelns äkthet via QR-kod och hologram med telefonen. Jag har en artikel om detta här: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

De kablar som Dustin och Webbhallen säljer lär inte har någon QR-kod, hologram och märkning som ovan.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag förstår, finns det något annat sätt att prova kablarnas hastighet? Någon simulering som liknar Prime95 fast för dataöverföring? Certifikat är ju bara en märkning trots allt, även om den är mycket viktig.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Slutsatsen jag drar är alltså att jag lika gärna kan köpa en 2.1 high-speed kabel för att vara på den säkra sidan. Eller? Det finns väl inget tjaffs med bakåtkompatibilitet?

Slutsatsen du borde dra är att du lika gärna kan köra vidare på kabeln du har

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zoxx0:

@Laxpudding: Jag förstår, finns det något annat sätt att prova kablarnas hastighet?

Du testar något som maxar bandbredden, till exempel 4K/60 med 8-bitars RGB-signal. Då når man till 18 Gbps och kabeln fungerar. Ändrar man färgupplösningen till YCbCr 4:2:2 krävs 13,3 Gbps och med 4:2:0-subsampling räcker det med 9 Gbps.

Vilken bandbredd som krävs för vilken signal går jag igenom här: https://www.sweclockers.com/artikel/20927 och här: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

Om man har tillgång till utrustning kan man testa kabeln lite mer oberoende av prylarna i andra änden. Jag gör detta i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/23945

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Shield ser ut att stödja HDMI 2.0 i dagsläget. Tror ni att detta kan uppgraderas via mjukvara till 2.1?

Kort svar: Nej. Hårdvaran stödjer ej det.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Aje:

Kort svar: Nej. Hårdvaran stödjer ej det.

Fast jo.

Detta är orsaken till att man ska diskutera funktioner när det handlar om produkter. Inte versioner.

Följande funktioner är nya med HDMI 2.1 (finns fler, men främst dessa som diskuteras):

  • HDMI VRR – adaptiv synk över HDMI. Kräver att funktionen finns i produkten. Skärmen/TV:ns/GPU:ns kretsuppsättning måste vara byggd för adaptiv synk. Ställer inget särskilda krav på själva anslutningen eller kabeln. Kan därför eventuellt adderas via mjukvara i senare steg, så länge adaptiv synk finns där från början. Samsungs 2018-TV är väl närmaste exemplet.

  • ALLM – Automatic Low Latency Mode, automatiskt spelläge. En enkel metadataflagga. Kräver ingen ny hårdvara någonstans och funktionen kan adderas i efterhand via mjukvara. Därför den HDMI 2.1-funktion som slagit igenom mest och finns på nästan alla 2019-TV. Det är enkelt att addera till befintlig hårdvara.

  • eARC – Audio Return Channel med hantering av högupplösta ljudformat. Kräver att funktionen byggs in i produktens hårdvara, vilket gör den relativt ovanlig. Ny hårdvara måste till. Men eARC i sig ställer inga särskilda krav på ny HDMI-anslutning eller ny kabel.

  • 48 Gbps FRL – Nytt signalformat med högre bandbredd. Kräver helt ny certifierad hårdvara för själva HDMI-anslutningen. Kräver nya certifieringar för kablar (category 3) som hanterar bandbredden och säkrar mot interferens. Omöjligt att addera i efterhand på befintlig hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fast jo.

Detta är orsaken till att man ska diskutera funktioner när det handlar om produkter. Inte versioner.

Följande funktioner är nya med HDMI 2.1 (finns fler, men främst dessa som diskuteras):

  • HDMI VRR – adaptiv synk över HDMI. Kräver att funktionen finns i produkten. Skärmen/TV:ns/GPU:ns kretsuppsättning måste vara byggd för adaptiv synk. Ställer inget särskilda krav på själva anslutningen eller kabeln. Kan därför eventuellt adderas via mjukvara i senare steg, så länge adaptiv synk finns där från början. Samsungs 2018-TV är väl närmaste exemplet.

  • ALLM – Automatic Low Latency Mode, automatiskt spelläge. En enkel metadataflagga. Kräver ingen ny hårdvara någonstans och funktionen kan adderas i efterhand via mjukvara. Därför den HDMI 2.1-funktion som slagit igenom mest och finns på nästan alla 2019-TV. Det är enkelt att addera till befintlig hårdvara.

  • eARC – Audio Return Channel med hantering av högupplösta ljudformat. Kräver att funktionen byggs in i produktens hårdvara, vilket gör den relativt ovanlig. Ny hårdvara måste till. Men eARC i sig ställer inga särskilda krav på ny HDMI-anslutning eller ny kabel.

  • 48 Gbps FRL – Nytt signalformat med högre bandbredd. Kräver helt ny certifierad hårdvara för själva HDMI-anslutningen. Kräver nya certifieringar för kablar (category 3) som hanterar bandbredden och säkrar mot interferens. Omöjligt att addera i efterhand på befintlig hårdvara.

Fast alla utom ALLM är funktioner som inte hårdvarumässigt stödjs av Tegra/Tegra+ . Dom är inte implementerade och kan inte aktiveras via mjukvaruuppdateringar. Kretsen må vara en uppdaterad plus-variant, men är i grunden Maxwellarkitekturen - som har ett gäng år på nacken.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du testar något som maxar bandbredden, till exempel 4K/60 med 8-bitars RGB-signal. Då når man till 18 Gbps och kabeln fungerar. Ändrar man färgupplösningen till YCbCr 4:2:2 krävs 13,3 Gbps och med 4:2:0-subsampling räcker det med 9 Gbps.

Vilken bandbredd som krävs för vilken signal går jag igenom här: https://www.sweclockers.com/artikel/20927 och här: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

Om man har tillgång till utrustning kan man testa kabeln lite mer oberoende av prylarna i andra änden. Jag gör detta i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/23945

OK, om man ska tro Netflix så har jag flera gånger kört Vision Atmos material, så det ska fungera.
Funderar på att skaffa en 4K Blu-Ray spelare och då kommer väl sanningen fram.

Skrivet av Laxpudding:

Fast jo.

Detta är orsaken till att man ska diskutera funktioner när det handlar om produkter. Inte versioner.

Följande funktioner är nya med HDMI 2.1 (finns fler, men främst dessa som diskuteras):

  • HDMI VRR – adaptiv synk över HDMI. Kräver att funktionen finns i produkten. Skärmen/TV:ns/GPU:ns kretsuppsättning måste vara byggd för adaptiv synk. Ställer inget särskilda krav på själva anslutningen eller kabeln. Kan därför eventuellt adderas via mjukvara i senare steg, så länge adaptiv synk finns där från början. Samsungs 2018-TV är väl närmaste exemplet.

  • ALLM – Automatic Low Latency Mode, automatiskt spelläge. En enkel metadataflagga. Kräver ingen ny hårdvara någonstans och funktionen kan adderas i efterhand via mjukvara. Därför den HDMI 2.1-funktion som slagit igenom mest och finns på nästan alla 2019-TV. Det är enkelt att addera till befintlig hårdvara.

  • eARC – Audio Return Channel med hantering av högupplösta ljudformat. Kräver att funktionen byggs in i produktens hårdvara, vilket gör den relativt ovanlig. Ny hårdvara måste till. Men eARC i sig ställer inga särskilda krav på ny HDMI-anslutning eller ny kabel.

  • 48 Gbps FRL – Nytt signalformat med högre bandbredd. Kräver helt ny certifierad hårdvara för själva HDMI-anslutningen. Kräver nya certifieringar för kablar (category 3) som hanterar bandbredden och säkrar mot interferens. Omöjligt att addera i efterhand på befintlig hårdvara.

OK då är det rimligt att köpa en ny kabel men får väl vänta på certifieringen. Oled55C9 ska nämligen stödja VRR med senaste mjukvaruuppdateringen. Den har även ALLM som inställning. eARC stödjer både TV och receiver, men det kommer bara nyttjas om Shielden inte funkar.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Fast alla utom ALLM är funktioner som inte hårdvarumässigt stödjs av Tegra/Tegra+ . Dom är inte implementerade och kan inte aktiveras via mjukvaruuppdateringar. Kretsen må vara en uppdaterad plus-variant, men är i grunden Maxwellarkitekturen - som har ett gäng år på nacken.

Säker på att Shield inte stödjer G-sync?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zoxx0:

OK då är det rimligt att köpa en ny kabel men får väl vänta på certifieringen.

Den enda HDMI 2-1-funktionen som kräver en ny typ av kabel är 48 Gbps FRL, som din Shield alltså inte hanterar.

Dvs att så länge allt fungerar som det ska med din nuvarande kabel behöver du inget annat än just den kabeln du redan har.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Nu blir jag förvirrad. Är det endast kapaciteten som kräver ny kabel, medans de andra funktionerna kommer fungera med gamla kablar?

Det vill säga, om mina apparater pallar dem. (Exempel ALLM och VRR)

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zoxx0: Exakt så. Kabelns funktion handlar om att överföra signalen, att orka den bandbredd som signalen kräver. Allt annat är funktioner som handlar om kretsarna i vardera änden av kabeln.

Går igenom det i detalj i den artikel jag länkad ett par gånger: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Missade detta stycket: "Därför är det också viktigt att komma ihåg att alla funktioner du normalt förknippar med olika versioner, som ARC-returljud i HDMI 1.4 och Adaptive Sync med Displayport 1.2, inte har med kabeln att göra."

Det är lätt att tro att hastigheten hänger ihop med vilka funktioner som funkar när jag använde nedan bild som ingående information:

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zoxx0: Tabellen du klistrar in beskriver i vilken version av specifikationen funktion är beskriven. Det vill säga att i PDF-dokumentet för version 2.1 står följande funktioner beskrivna (ALLM, VRR et.). I version 2.0b finns dessa funktioner (HLG-HDR etc.). I version 1.4b finns följande funktioner beskriva (3D bild i 120 Hz etc.). Och så vidare och vidare.

Tabellen – vet inte var den kommer ifrån – är alltså missvisande för vilken roll själva HDMI-kabeln spelar in. För det leder hela tiden till den här förvirringen och sammanblandningen mellan versioner av specifikationen och vad som faktiskt fungerar per produkt.

Definitionen (alltså PDF-dokumentet) som beskriver certifieringen av High Speed beskrevs i version 1.4 och Premium High Speed-certifieringen beskrevs i version 2.0. Tabeller som dessa leder till intrycket att det krävs en viss kabel för en viss funktion. Men det är inte alls så det fungerar.

Tyvärr sker en ständig sammanblandning mellan version – funktion – och kabelkraven. Allt som finns listat i tabell ovan kan du göra med en kabel från 2005 så länge den kabeln är kopplad enligt specifikation och orkar med bandbredden för signalen du ska skicka. Och det är det sista det fallerar med HDMI-kablarna – bandbredden.

Så allt en Ultra High Speed/cat3-kabel kan ge dig är en säkrad bandbredd för 48 Gbps, som din Shield alltså inte använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Zoxx0: Tabellen du klistrar in beskriver i vilken version av specifikationen funktion är beskriven. Det vill säga att i PDF-dokumentet för version 2.1 står följande funktioner beskrivna (ALLM, VRR et.). I version 2.0b finns dessa funktioner (HLG-HDR etc.). I version 1.4b finns följande funktioner beskriva (3D bild i 120 Hz etc.). Och så vidare och vidare.

Tabellen – vet inte var den kommer ifrån – är alltså missvisande för vilken roll själva HDMI-kabeln spelar in. För det leder hela tiden till den här förvirringen och sammanblandningen mellan versioner av specifikationen och vad som faktiskt fungerar per produkt.

Definitionen (alltså PDF-dokumentet) som beskriver certifieringen av High Speed beskrevs i version 1.4 och Premium High Speed-certifieringen beskrevs i version 2.0. Tabeller som dessa leder till intrycket att det krävs en viss kabel för en viss funktion. Men det är inte alls så det fungerar.

Tyvärr sker en ständig sammanblandning mellan version – funktion – och kabelkraven. Allt som finns listat i tabell ovan kan du göra med en kabel från 2005 så länge den kabeln är kopplad enligt specifikation och orkar med bandbredden för signalen du ska skicka. Och det är det sista det fallerar med HDMI-kablarna – bandbredden.

Så allt en Ultra High Speed/cat3-kabel kan ge dig är en säkrad bandbredd för 48 Gbps, som din Shield alltså inte använder.

Den var i produktbeskrivningen på denna sladd från dustinhome: https://www.dustinhome.se/product/5011091170/hdmi-21-8k (För övrigt sa de att de på produktsupport att de sålt den i ett år redan, vilket gör det ännu mer konstigt att det står 2.1 i beskrivningen)

Tycker detta stycke du skriver vore en perfekt slutkläm i din artikel, så kan du ju lägga in tabellen också precis innan: Tyvärr sker en ständig sammanblandning mellan version – funktion – och kabelkraven. Allt som finns listat i tabellen ovan kan du göra med en kabel från 2005 så länge den kabeln är kopplad enligt specifikation och orkar med bandbredden för signalen du ska skicka. Och det är det sista det fallerar med HDMI-kablarna – bandbredden.

Jag vet att du säger det på ett längre sätt artikeln igenom, men det är en bra sammanfattning.

Till slut: Tack för all info.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zoxx0: He-he – försökt skriva det där i rätt många år.

HDMI-kabeln från 2005 som fortfarande fungerar med allt som hör till dagens HDMI är för övrigt lite opålitlig idag. Den har blivit ryckt hundratals gånger, överkörd med tungt lastade pirror, trampad på otaliga gånger, försvunnit och kommit tillbaka. För något år sedan tappade den förmågan att köra 18Gbps och är idag endast stabil vid 9 Gbps, så allt med 1080p eller 4K/30 fungerar. Instabil dock vid 13,3 Gbps, alltså 4K/30 med 4:2:2 och 10-bitars HDR.

Den lär inte klara 48 Gbps FRL på något. Men allt annat fungerar så länge signalen kommer över.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zoxx0:

(För övrigt sa de att de på produktsupport att de sålt den i ett år redan, vilket gör det ännu mer konstigt att det står 2.1 i beskrivningen)

Värt att tänka på är ingen normal konsument eller ens halvproffs verkligen kan testa dessa kablar än annat än 18 Gbps – något vilken random 2 meter lång HDMI som helst ska klara idag. Så de har sålt kabeln i 1 år och få människor på jorden lär haft möjligheten att verkligen testa att den håller vad den lovar eftersom 48 Gbps FRL endast finns i utvecklingslabb.

Kabeln är då definitivt inte certifierad för 48 Gbps Ultra High Speed/Cat 3 eftersom den certifieringen inte har börjat ännu.

Den närmaste möjligheten jag har att testa den för 48 Gbps är ifall jag lägger pengar på denna: https://www.avprostore.com/Murideo-SEVEN-G-With-HDMI-2-1-Upgr...

Fortfarande PRE-ORDER-status. Mycket stålar. Men vore värt det om man kan sätta dit alla som falskeligen sålt kablar som 48 Gbit/s eller "HDMI 2.1-kabel" de senaste året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Värt att tänka på är ingen normal konsument eller ens halvproffs verkligen kan testa dessa kablar än annat än 18 Gbps – något vilken random 2 meter lång HDMI som helst ska klara idag. Så de har sålt kabeln i 1 år och få människor på jorden lär haft möjligheten att verkligen testa att den håller vad den lovar eftersom 48 Gbps FRL endast finns i utvecklingslabb.

Kabeln är då definitivt inte certifierad för 48 Gbps Ultra High Speed/Cat 3 eftersom den certifieringen inte har börjat ännu.

Den närmaste möjligheten jag har att testa den för 48 Gbps är ifall jag lägger pengar på denna: https://www.avprostore.com/Murideo-SEVEN-G-With-HDMI-2-1-Upgr...

Fortfarande PRE-ORDER-status. Mycket stålar. Men vore värt det om man kan sätta dit alla som falskeligen sålt kablar som 48 Gbit/s eller "HDMI 2.1-kabel" de senaste året.

Jag får lämna tillbaka varenda kabel som säljs på dom svenska hyllorna, ingen klarar över 10gbps, jag behöver 18gbps för jag kör signal från datorn till soundbar/tv, så 4k hdr resulterar i att bilden blinkar och ljudet klipper var 15/30e sekund. Så nej alla kablar klarar inte bandbredden och man får köpa certifierade kablar eller köpa från amazon i usa har dom normala priser på hdmi medans i sverige blåser dom kunderna rejält med att sälja kablar för 5 gånger priset som inte ens levererar det som står på lådan. Borde vara olagligt tycker jag.

jag beställde en 10m aktiv hdmi 18gbps kabel från nördic precis för att testa om deras kablar håller någon kvalitet. kan återkomma med rapport när jag fått den om någon är intresserad.

Permalänk
Bildexpert 📺

@MrJB: Vilken längd på kablarna kör du? Talar vi om 2 meter långa kablar fungerar de flesta med 18 Gbps. När jag rensade ut samling hemma i vintras hade jag runt 20 kablar. Av dessa var det 13 som fungerade med 18 Gbps. Flera av dem som fungerade var enkla kablar som var många år, några över 10 år gamla. Flera av dem jag slängde var nyare men också längre kablar, 3 meter, 4 meter etc.

Permalänk
Medlem

jo jag har kört 4m+ upp till 10-15m. haft ett fåtal 4m som inte kunnat hålla bilden. sällan man har alla videokällor inom 2m

lite lustigt dock att förpackningarna alltid säger att de klarar 18gbps men aldrig klarar det (långa kablarna alltså)