Permalänk
Avstängd
Skrivet av robby:

Alla som smittas måste vårdas på sjukhus under isolering. Den svenska vården går ju redan på knäna, hur många extra fall klarar den av? Personalen måste ha totala skyddskläder, hur mycket sådant finns? Efter en enda användning måste kläderna förstöras.
Alla gränser borde redan varit stängda för att ge oss en chans. Nu är det redan försent. Jag har köpt på mig mat, men den räcker bara ett par veckor.

Köp skyddskläder/utrustning istället, så att du kan gå ut och köpa mer mat vid behov.

Permalänk
Medlem

I fredags förra veckan så föll jag ner i kaninhålet om andningsskydd. Av det jag läste med blandade källor från bla CDC om SARS etc är följande.

Munskydd, dvs de där tunna som läkare har på sig i operationssalar är nästan verkningslösa. Jag antar att de är till för att skydda läkare från att få blodstänk i munnen, eller att läkaren inte råkar spotta på patienten under operation. Rensar bara de största partiklarna.

Andningskydd kommer i olika täthet, men är det som man ska ha på sig ifall man vill minska sin risk att bli smittad. I USA och vissa delar av världen så heter skyddet man ska ha N95/N99. Det betyder att det rensar bort 95/99% av partiklarna. I EU så verkar vi istället ha märkningen FFP1/2/3 där FFP2/FFP3 är det som rekommenderas för virus. FFP2 rensar bort 12 x gränsvärdet och FFP3 50x gränsvärdet. Vad gränsvärdet är vet jag inte men högre = bättre. Det skyddet man är ute efter är Partikelfilter, då virus är en partikel och ett tillräckligt tätt skyddar dig därför för att andas in Viruset.

Även FFP3 skyddar dig inte helt, och det stora problemet med andningsskydd är inte att de inte rensar ut partiklarna utan att man inte använder dem rätt. Låt oss säga att du åker buss med ett FFP3 skydd och du trycker på stoppknappen. Stoppknappen hade lite virus från en tidigare resenär på sig och nu har du det på fingrarna. Andningsskyddet är varmt och kliar lite så du lyfter på det för att klia dig i mungipan. Nu har du fört in viruset innanför skyddet.

Lite som en kul sak, lite för att det är bättre att vara förberedd åkte jag upp och köpte FFP3 skydd för 1000kr på Jula. Händer det värsta och det bryter ut så har jag dom redan, för hamnar vi där så tar de slut i butikerna på 5 minuter. Bara under tiden jag följde lagersaldot i butikerna fre-sön förra veckan så kunde man se onlinesaldot falla snabbt. I värsta fall så har jag fortfarande 23 dagar kvar på mitt öppet köp och får pengarna tillbaka ifall de inte behövs.

Kalla mig galen om ni vill, men jag tänker fan inte ta några risker när vi får vårt första bekräftade fall i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

I fredags förra veckan så föll jag ner i kaninhålet om andningsskydd. Av det jag läste med blandade källor från bla CDC om SARS etc är följande.

Munskydd, dvs de där tunna som läkare har på sig i operationssalar är nästan verkningslösa. Jag antar att de är till för att skydda läkare från att få blodstänk i munnen, eller att läkaren inte råkar spotta på patienten under operation. Rensar bara de största partiklarna.

Andningskydd kommer i olika täthet, men är det som man ska ha på sig ifall man vill minska sin risk att bli smittad. I USA och vissa delar av världen så heter skyddet man ska ha N95/N99. Det betyder att det rensar bort 95/99% av partiklarna. I EU så verkar vi istället ha märkningen FFP1/2/3 där FFP2/FFP3 är det som rekommenderas för virus. FFP2 rensar bort 12 x gränsvärdet och FFP3 50x gränsvärdet. Vad gränsvärdet är vet jag inte men högre = bättre. Det skyddet man är ute efter är Partikelfilter, då virus är en partikel och ett tillräckligt tätt skyddar dig därför för att andas in Viruset.

Även FFP3 skyddar dig inte helt, och det stora problemet med andningsskydd är inte att de inte rensar ut partiklarna utan att man inte använder dem rätt. Låt oss säga att du åker buss med ett FFP3 skydd och du trycker på stoppknappen. Stoppknappen hade lite virus från en tidigare resenär på sig och nu har du det på fingrarna. Andningsskyddet är varmt och kliar lite så du lyfter på det för att klia dig i mungipan. Nu har du fört in viruset innanför skyddet.

Lite som en kul sak, lite för att det är bättre att vara förberedd åkte jag upp och köpte FFP3 skydd för 1000kr på Jula. Händer det värsta och det bryter ut så har jag dom redan, för hamnar vi där så tar de slut i butikerna på 5 minuter. Bara under tiden jag följde lagersaldot i butikerna fre-sön förra veckan så kunde man se onlinesaldot falla snabbt. I värsta fall så har jag fortfarande 23 dagar kvar på mitt öppet köp och får pengarna tillbaka ifall de inte behövs.

Kalla mig galen om ni vill, men jag tänker fan inte ta några risker när vi får vårt första bekräftade fall i Sverige.

Är du väldigt gammal eller har en allvarlig sjukdom sen innan? Om inte skulle jag säga att det är 1000kr i sjön. De allra flesta fallen har varit som en vanlig influensa, vissa har lett till lunginflammation och dom procenten som dött har varit äldre människor med andra sjukdomar som gjort dom särskilt utsatta. Men skrämmer det dig så pass mycket och det gjorde dig lugnare med ett andningsskydd så gjorde du ju rätt

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Är du väldigt gammal eller har en allvarlig sjukdom sen innan? Om inte skulle jag säga att det är 1000kr i sjön. De allra flesta fallen har varit som en vanlig influensa, vissa har lett till lunginflammation och dom procenten som dött har varit äldre människor med andra sjukdomar som gjort dom särskilt utsatta.

Jag är svagare än gemene man vi kan lämna det där. Sen är det ju jobbigt att få lunginflammation även om man inte dör? Jag har även skrappliga föräldrar i 70-75 års åldern som jag köpte skydd för ifall det blir ett problem, så att de kan gå ut och handla etc.

Pengar i sjön är omöjligt, då det är öppet köp. I värsta fall förlorar jag den 25 öre i ränta på pengarna som ändå satt på ett vanligt bankkonto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag är svagare än gemene man vi kan lämna det där. Sen är det ju jobbigt att få lunginflammation även om man inte dör? Jag har även skrappliga föräldrar i 70-75 års åldern som jag köpte skydd för ifall det blir ett problem, så att de kan gå ut och handla etc.

Pengar i sjön är omöjligt, då det är öppet köp. I värsta fall förlorar jag den 25 öre i ränta på pengarna som ändå satt på ett vanligt bankkonto

Jag tror risken är väldigt liten att det blir någon större smittspridning här, men det är bra att ha en plan precis som du har. Ifall det skulle bli det så är man ju iaf förberedd. Med tanke på att lagret är helt rensat på jula så tror jag det är fler som känner som du

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisism8:

Hej.

Hittar bara FFP2 på Julas hemsida :
https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningssk...

Vad heter de FFP3 masker du köpte? kan du hitta dom på sidan?

Hittade nu, men då är det bäst man kör på FF3 då? hur länge kan man använda en och samma mask? hur länge överlever ett Virus som fastnat i masken? Går det att tvätta dom? Hjälper det ens?

Permalänk
Avstängd

Gjorde ni såhär när SARS höll på också?

Tar ni vaccin för influensan varje år också? (vilket egentligen är rimligt)

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Är lite skeptisk till att under inkubationstiden så är man smittsam. Visst, detta är ingen vanlig influensa som kommer år efter år där man är som mest smittsam dagen före / samma dag som influensan bryter ut men om det skulle vara så att två dagar efter jag blivit smittad blir jag en vandrande virusspridare utan några symtomer alls så är det kört för hela planeten (kanske inte döden men att bli smittad).
Bara tänka efter, en person sätter sig på ett plan några dagar efter att ha blivit smittad, hostar lätt ut i luften och garanterat i handen för att sedan smeta ut överallt på planet. Poff så har du upp till 200 personer som är i riskzonen att bli virusbärare. Alla som smittas åker sedan till sina destinationer och några dagar senare börjar de smitta sina kollegor / familjemedlemmar / klasskamrater o.s.v.
Totalt omöjligt att skydda ifrån om det krävs så pass lite för att sprida vidare detta virus.

Själv så bor jag inte långt ifrån Rovaniemi där en kines nu bevisat sig bära på smittan, är ju bara frågan om veckor innan den når till samhället jag bor i om det lever upp till scenariot jag nämnde ovanför.
Nå, skulle det vara så pass illa då är det bara hoppas att man blir smittad under första vågen så kanske man blir immun mot skiten innan det muterar som t.ex. H1N1 gjorde efter första världskriget.

Antagligen måste man nysa eller hosta för att smitta andra. Hur det räknas som symptom vet jag inte.

Har hört att man inte smittar i slutet av sin förkylning. Hur sant det är vet jag inte.

Ansiktsmasker fångar i princip upp alla hostningar och nysningar då dropparna är förhållandevis stora.

Det är "free roaming" virus som kan ta sig genom vissa masker. Sen ska de fastna på lämpligt ställe och börja replikera sig.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Hej.

Hittar bara FFP2 på Julas hemsida :
https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningssk...

Vad heter de FFP3 masker du köpte? kan du hitta dom på sidan?

Hittade nu, men då är det bäst man kör på FF3 då? hur länge kan man använda en och samma mask? hur länge överlever ett Virus som fastnat i masken? Går det att tvätta dom? Hjälper det ens?

FFP3 från 3M, Tyvärr verkar de vara slut
Har även en sådan här sedan renovering hemma: https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningssk...
Och hittade FFP3 filter som passar till denna. Tror det var de här filtren. Är inte 100% säker då deras hemsida inte skriver ut FFP3, utan bara P3 men det var tydligare på kartongen.

Googla 3M FPP3 ellre kör det på pricerunner så hittar man en del. K-rauta har också.

Edit: Gött att åka buss med halvmask på, folk kommer ju fan få flippen och utrymma om man kliver på med en sådan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisism8:

Edit: Gött att åka buss med halvmask på, folk kommer ju fan få flippen och utrymma om man kliver på med en sådan.

Vore kul att köpa loss ett lager av masker och gå runt på tunnelbanan och sälja dem som "Corona Mask / Influensa Mask" 500 :- Styck.

Edit : Kolla in den här :

https://www.elfa.se/sv/reusable-full-face-mask-3m-6800m/p/300...

Permalänk

Hela den här grejen har ju blivit uppförstorad deluxe.

Återkom när några miljoner kolat vippen, zzZzZzz.

Permalänk
Föredetting

När ni håller på och dividerar om andningsmasker: ni har väl koll på att det är tänkt att man ska raka sig för att de ska sluta tätt, right?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robby:

Alla som smittas måste vårdas på sjukhus under isolering. Den svenska vården går ju redan på knäna, hur många extra fall klarar den av? Personalen måste ha totala skyddskläder, hur mycket sådant finns? Efter en enda användning måste kläderna förstöras.
Alla gränser borde redan varit stängda för att ge oss en chans. Nu är det redan försent. Jag har köpt på mig mat, men den räcker bara ett par veckor.

Har du gjort samma sak alla år det har varit svininfluensa också?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Hela den här grejen har ju blivit uppförstorad deluxe.

Återkom när några miljoner kolat vippen, zzZzZzz.

Du har både rätt och fel.

På ett sätt så är det uppförstorat medan det samtidigt inte är det. Media blåser som vanligt upp allvarligheten på flera sätt men samtidigt så är det något man måste ta på allvar. Det är en allvarlig sjukdom med snabb spridning, ganska hög dödlighet inom riskgrupper och diverse andra problem.

Coronavirus är något som har varit på kartan länge när det kommer till allvarliga sjukdomar, både SARS och MERS är CoV och båda ger allvarliga infektioner. Om två år kanske det här är en fotnot där spridningen mestadels begränsades till Wuhan-provinsen och diverse spridningar därifrån. I värsta fall så är allt detta om två år känt som en pandemi med tusentals eller miljontals dödsfall på sitt samvete. Det har hänt förr och det kan hända igen.

Så du har som sagt både rätt och fel i det du säger. När några miljoner har dött så är det försent. Men nej, ansiktsmask i Sverige för gemene man är inte riktigt rätt respons.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att lära er använda maskerna korrekt också. Före, under och efter potentiell exponering. En CBRN-kurs eller två borde ge tillräckligt med kunskap för handhavandet.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Har du gjort samma sak alla år det har varit svininfluensa också?

Det är väl inte orimligt att alltid ha mat hemma för ett par veckor?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SexMachine:

Det är väl inte orimligt att alltid ha mat hemma för ett par veckor?

Det är det nog för de flesta som handlar på veckobasis, speciellt barnfamiljer.

Ska vara väldigt mycket rationering om jag ska klara mig längre än max 1 vecka på det jag har nu, och då är vi nere på överlevnadsnivå i mängd mat.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är det nog för de flesta som handlar på veckobasis, speciellt barnfamiljer.

Ska vara väldigt mycket rationering om jag ska klara mig längre än max 1 vecka på det jag har nu, och då är vi nere på överlevnadsnivå i mängd mat.

Ja barnfamiljer kräver väl lite mer. Tror att vårat hushåll på 2 hade rullat runt 1-2 månader utan att köpa någon mat.

Permalänk
Medlem

Först ebola och nu detta..
Undrar vilket som dödar oss först, vi förstör planeten med våra utsläpp eller dessa virus? xD

Permalänk
Avstängd

6000 personer sitter fast/karantän på en färja i en hamn i Italien efter 2 personer är sjuka på båten..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Andrezz:

Är ni rädda för coronaviruset?
Hur kommer ni att göra för att skydda er?

Nej och inget. Är en frisk individ så är inte ett dugg rädd för viruset även ifall det skulle upptäckas i Sverige. Att halka är ju för fan ett större problem till och med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Först ebola och nu detta..
Undrar vilket som dödar oss först, vi förstör planeten med våra utsläpp eller dessa virus? xD

Det är naturens sätt att försöka lösa problemet med för mycket människor. Vi människor är en del av naturen så när det blir obalans så slår det tillbaka. Därmed inte sagt att just detta virus blir lösningen. Kan mycket väl bli så att vi dödar oss själva genom att förstöra den värld vi behöver för att leva för att vi inte förstår bättre. Eller så löser vi det på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Nej och inget. Är en frisk individ så är inte ett dugg rädd för viruset även ifall det skulle upptäckas i Sverige. Att halka är ju för fan ett större problem till och med.

Inte jag heller, men mina föräldrar är till åren och grannarna har en ettåring. Finns mängder med människor som är i farozonen. Så kan vi begränsa spridningen så ska vi. Detta är inget att vifta bort.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd

Nån här som har något shysst landställe vi alla kan åka till och stanna något år?
Plötsligt framstår "preppers" som genier istället för dårar.

När man tänker efter, alla preppers måste må jäkligt bra just nu ha ha. Själv har man inte ens en burk ravioli hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är naturens sätt att försöka lösa problemet med för mycket människor. Vi människor är en del av naturen så när det blir obalans så slår det tillbaka. Därmed inte sagt att just detta virus blir lösningen. Kan mycket väl bli så att vi dödar oss själva genom att förstöra den värld vi behöver för att leva för att vi inte förstår bättre. Eller så löser vi det på något sätt.

Gaia-hypotesen har ingen som helst evidens.

Sjukdomar är inte "naturens sätt att slå tillbaka" utan kan enkelt förklaras med evolutionsteori och logisk följd. Ett virus drivs av det DNA/RNA (2019-nCoV är ett RNA-virus) som det innehar, det innebär också att överlevnad och spridning premieras (viruset "vill" göra så många kopior som möjligt och frodas, vilja har dock inget med det att göra). Det görs, i fallet med coronavirus, genom att attackera en värds celler i lungor och luftrör. Sjukdomen är inte intentionen (om sådan kan sägas finnas), utan det viruset är "ute efter" är replikation. Dödsfall är lika tragiskt för viruset som för värden och dess omgivning eftersom det gör att viruset inte kan fortsätta sprida replikera sig. Skillnaden är att viruset saknar koncept om liv och död, i motsats till människor.

Att försöka förklara det med "naturen försöker lösa problemet" utan att framföra evidens för att så är fallet är kontraproduktivt, okunnigt och tillför absolut ingenting för att försöka avhjälpa problemet.

Intressant nog så finns det likheter mellan virus och människor där, förutsatt att man köper att vi inte bryr oss. Virus förstör sin värd som de behöver för att leva, människor förstör sin värld som de behöver för att leva. Skillnaden ligger i skalan och medvetenheten.

Hursomhelst så är Gaia-hypotesen och balanshypotesen helt i avsaknad av evidens, dinosaurierna utrotades till följd av en stenbumling, dodon dog på grund av människan, vi dödar dagligen miljarders miljarder livsformer med antibiotika. Orsak och konsekvens i ett kaos, inte balans och mening i en harmoni. Vill man hävda något annat så får man föra fram evidens för det.

Det är lite som människor som säger "fästingar är det enda djur som inte har någon mening".

Skrivet av Dredd:

Nån här som har något shysst landställe vi alla kan åka till och stanna något år?
Plötsligt framstår "preppers" som genier istället för dårar.

När man tänker efter, alla preppers måste må jäkligt bra just nu ha ha. Själv har man inte ens en burk ravioli hemma.

Ganska konstig inställning, jag garanterar inte att 2019-nCoV inte kommer ställa till problem här i Sverige. Däremot kan jag garantera att det inte kommer göra Sverige obeboeligt innan helgen. Så det finns gott om tid att köpa ravioli om det nu är det någon tror ska hjälpa.

Permalänk
Avstängd

@MH25:

Om vi hade en president i Sverige hade jag röstat på dig.

Mycket väl skrivet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Förtydligade länkarna med text
Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk

Vill berätta för er som inte vet:

Vanliga munskydd skyddar inte friska människor mot virus. Däremot bör sjuka personer bära dem för att minska spridningen när denne hostar eller nyser.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle aldrig besöka Kina. De slaktar och behandlar djur i burar och säljer det sedan som mat. Ett sjukt och vidrigt land.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/djurmarknader-far-skulde...