EU-parlamentet röstar igenom laddstandard

Permalänk
Medlem

Enda problemet jag kan se att det kommer bli en massa extra köp pga av ett mobiler kan känna av om man har en original sladd och kan då stänga av snabbladdning om det inte är en.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Nu brukar ju dock laddning och dataöverföring ske genom samma kontakt, och ingen vill ha en extra kontakt.

Mjaa. Jag har funderat lite kring det där sedan innan. Jag skulle nog vilja påstå att det inte riktigt är så längre. Backar vi ett gäng år så spelade dstaöverföeingen via kabel en viktig roll.
I dagsläget förs data över trådlöst till och från mobilen till vardags. Och den utvecklingen lär fortsätta vara trådlös.

Vanligen laddar man mobilen med den fysiska kontakten. Inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irre:

Givetvis blir laddplattor inbyggda där de behövs! Precis som för elbilarna!
Har ni inga visioner?

Skickades från m.sweclockers.com

Åkej. Så du bygger in plattan i ett bord. Men hur får laddplattan ström? Det är fortfarande lite otydligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Chrisism8:

Av det jag har hört och snappat upp i olika sammanhang så är det kontakten som är dyr att implementera. Jag vet inte varför, ifall det handlar om komplexitet eller licensavgifter. Men en del chassitillverkare fick skit för att de inte hade USBC på sina chassin och de pratade då om att det var väldigt dyrt och att det skulle trycka upp priset med "hundralappar". Hört samma anekdot från flera Youtubers som frågat tillverkare och tillverkaren har haft ungefär samma svar. För dyrt för att kunna hålla en viss prispunkt. Sen ska man ju räkna med att om tillverkningen är 50kr extra, så vill de ju ha samma vinstmarginal, så efter det påslaget är det 80kr. Sen är det moms och vips så är det 100kr.

Nu tog du i från tårna...

Skrivet av maxthescienceman:

For simple USB 2.0 or charging-only devices, I would estimate that the additional cost over micro USB would be about 10 cents

Reddit: Are USB-C ports more expensive to implement or something?

¢10 ≈1 SEK
Efter vinstmarginal och moms kanske det på sin höjd resulterar i en tia för oss konsumenter.
Att det kostar mer är för att USB-C är en dyrare kontakt 20 pin istället för Micro USBs 5 och att det krävs några extra komponenter i produkten också.
Inget fel på USB 2.0. Min OnePlus har en USB-C kontakt med USB 2.0. Skulle funka fint på en knapptelefon, e-bok, bluetoothhögtalare eller IoT pryl också!
Att chassi tillverkare inte implementerade det är för att USB-C kontakten i datorsamanhang ofta associeras med USB 3.1 (som för övrigt finns som USB-A också) vilken ligger mycket närmre de kostnader som du nämner.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Så det ser ut att bli verklighet av det här lagförslaget alltså. Jag hävdar fortfarande att det inte kommer att uppnå mindre elektronikskrot av det här.
Däremot kan man kanske komma ifrån det om man lagstadgar emot att bundna laddare med varje telefon. Det verkar ju vara prat om det med så. Då slipper ju folk få med en ny laddare med varje telefon och slipper då ha 9 oanvända laddare efter en 10-års period.:-)

Permalänk
Medlem

Gillar man inte standarder så lär man ju vara underbegåvad på något sätt. Jublar dessa människor när de reser utomlands och märker att deras elektriska prylar inte passar i vägguttaget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk

@Infiniti: Ja det problemet kommer ju att finnas kvar även efter detta lagförslag gått igenom. Kanske folk som reser utomlands utan sin laddare man köpt till sin telefon (eller fått med i kartongen) som är underbegåvade?

Permalänk
Medlem

Bra, sånt här borde vara "standard". Alltså standarder borde vara standard.

Roligaste med detta är att Apple pissar på sig.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Gillar man inte standarder så lär man ju vara underbegåvad på något sätt. Jublar dessa människor när de reser utomlands och märker att deras elektriska prylar inte passar i vägguttaget?

Skickades från m.sweclockers.com

Självmål. Det är ju standard i det landet. Det är inte självklart bra för att det är en standard. Hur det implementeras är det viktiga.

Permalänk
Medlem

Hoppas på samma standard för fler saker i framtiden som att ladda trådlösa hörlurar, powerbanks, smartklockor men även för tex extern lagring

edit: kanske även dags för standard för snabbladdning?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Egentligen är det nog bara Apple som kommer att lida av detta då de alltid vill vara litet "speciella".

Skrivet av BigO161107:

Stackars apple, nu kan dom inte sälja dyra laddare i EU längre :'(

Apple är ändå ganska enkla när det kommer till laddning. Laptops och iPad Pro laddas med USB-C, och laddaren man får med är separat från sladden så det går att använda vilken laddare och vilken sladd man vill till de olika enheterna. Vill man köpa tredjepartsladdare och tredjepartssladdar går det alltså alldeles utmärkt, så länge de håller specifikationerna (laptopen behöver ju lite power för att ladda fort).

När jag reser brukar jag ha med laptop-laddaren (97W USB-C), samt en gopro 18W usb-c + usb. Då kan jag ladda Nintendo, Laptop, iPad, iPhone, Canon EOS R-systemkameran, gopro, QC35:orna och AirPods.. Men man får byta lite sladdar emellan då QC35:orna är microUSB, iPhone Lightning.

Kolla runt bland PC-laptops, det är långt ifrån alla som gått över till att ladda med USB-C, vilket gör att man behöver släpa på extra powerbrick med sladd enbart för en maskin. Skärpning laptoptillverkare!

Hursom, jag tror inte det behövs en lag kring det, det verkar som att marknaden går åt USB-C hållet av sig självt, och det är skönt om marknaden kan ta sig vidare utan att bryta mot någon lag

Permalänk
Medlem

Problemet med laddare som e-skrot försvann väl för femton år sedan? Då hade varje telefon en ny laddare/kontakt. Apple har haft totalt två olika kontakter på alla iPhones genom tiderna. Problemet är väl i så fall billigare telefoner, telefoner anpassade för äldre osv. Dessutom var tidigare kabeln fast i laddaren, idag har laddkablar USB-A eller USB-C i änden som ansluts till laddaren och man behöver bara byta/slänga den del som inte fungerar.

För moderna telefoner har data-delen spelat ut sin roll, att spika en standard idag som primärt är en dataanslutning, sekundärt en laddanslutning känns oerhört närsynt.

Byråkrater gonna byråkrat

Permalänk
Medlem

Det här var ju en i raden av onödiga beslut från EU, mest sannolikt blir det prisökningar för konsumenterna utan att göra någon större skillnad för miljön. Du får bra många laddare på ~16kg elektronikskrot.

Sen i vanlig ordning så ser folk på SweC det som en chans för att klanka på Apple. Det konstiga är bara att jag har haft samma typ av laddare sen 2012, jag vet inte många Android-användare som kan säga samma sak?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Jag har funderat lite kring det där sedan innan. Jag skulle nog vilja påstå att det inte riktigt är så längre. Backar vi ett gäng år så spelade dstaöverföeingen via kabel en viktig roll.
I dagsläget förs data över trådlöst till och från mobilen till vardags. Och den utvecklingen lär fortsätta vara trådlös.

Vanligen laddar man mobilen med den fysiska kontakten. Inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kanske funkar så i din vardag men går man ifrån att överföra enstaka bilder har sladden klara fördelar.

Permalänk
Medlem

Lustigt hur många som uttrycker sig negativt om detta lyckas säga saker som tyder på att de inte ens läst vad detta handlar om, utan verkar dra egna slutsatser från en rubrik eller liknande.

Skrivet av Spektra:

Det här var ju en i raden av onödiga beslut från EU, mest sannolikt blir det prisökningar för konsumenterna utan att göra någon större skillnad för miljön. Du får bra många laddare på ~16kg elektronikskrot.

Sen i vanlig ordning så ser folk på SweC det som en chans för att klanka på Apple. Det konstiga är bara att jag har haft samma typ av laddare sen 2012, jag vet inte många Android-användare som kan säga samma sak?

Det är rätt irrelevant när bytet skedde om man inte bytt ut kontakten färre gånger än konkurrenterna. Klagomålen kommer också snarare av att man utanför Apples produkter kan byta tillverkare utan att behöva byta standard, medan varje byte från eller till iPhone per automatik innebär ett byte. Apple är ju också de enda som medvetet ser till at ha en egen standard som ingen annan får använda, så det handlar alltså inte bara om att ha valt en annan kontakt utan att aktivt vilja vara annorlunda. Här tycker jag nog din kritik mot klagomålen låter mer färgad av vilken produkt du använder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Det kanske funkar så i din vardag men går man ifrån att överföra enstaka bilder har sladden klara fördelar.

Ja det fungerar så i min vardag sedan 10 år tillbaka ;).

Även när jag synkar över ett gäng gigabyte så är det trådlöst och sköts i bakgrunden.
Efter en semeter med filer/videos.
När jag laddar hem ett gäng avsnitt till netflix.
Poddhämntningarna.
Ja jag hämtar appar och GPSkartor över wifi också faktiskt.
Eller ibland över 4G.

Givetvis går allt det här att göra med sladd också.

Jag vill påstå att ganska många med mig klarar vardagen utan något större beroende av sladden.
Även för lite större grejer än några bilder.
Sedan kan man såklart alltid argumentera för att det går att använda äldre standarder. Diskettstationen är inte helt död heller. Hell, CDskivan har väl en revival just nu hehe. På väg tillbaka ;).

Summa summarum. Jag tror faktiskt främst kablarna kopplas in dagligen till våra telefoner för att laddas. Det är säkert så att en del flyttar bilder också. Men gemene man flyttar inte flera gig data över kabel dagligen. Det där tror jag är en sidogrej för kabeln. Men vill man så går det ju såklart att flytta filer med dagens laddsladdar... också. Jag är inte emot upplägget.
Tror bara inte det är dataflytt som är den primära uppgiften för den där kontakten på mobilen längre.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Sen i vanlig ordning så ser folk på SweC det som en chans för att klanka på Apple. Det konstiga är bara att jag har haft samma typ av laddare sen 2012, jag vet inte många Android-användare som kan säga samma sak?

Det är ju inte de mest briljanta analyser som går ut på att beslutet är bra därför att Apple är dumma och inte har USB-C på sina telefoner.

Permalänk
Medlem

Bra. Önskar bara man gjorde likadant med laptops

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det fungerar så i min vardag sedan 10 år tillbaka ;).

Även när jag synkar över ett gäng gigabyte så är det trådlöst och sköts i bakgrunden.
Efter en semeter med filer/videos.
När jag laddar hem ett gäng avsnitt till netflix.
Poddhämntningarna.
Ja jag hämtar appar och GPSkartor över wifi också faktiskt.
Eller ibland över 4G.

Givetvis går allt det här att göra med sladd också.

Jag vill påstå att ganska många med mig klarar vardagen utan något större beroende av sladden.
Även för lite större grejer än några bilder.
Sedan kan man såklart alltid argumentera för att det går att använda äldre standarder. Diskettstationen är inte helt död heller. Hell, CDskivan har väl en revival just nu hehe. På väg tillbaka ;).

Summa summarum. Jag tror faktiskt främst kablarna kopplas in dagligen till våra telefoner för att laddas. Det är säkert så att en del flyttar bilder också. Men gemene man flyttar inte flera gig data över kabel dagligen. Det där tror jag är en sidogrej för kabeln. Men vill man så går det ju såklart att flytta filer med dagens laddsladdar... också. Jag är inte emot upplägget.
Tror bara inte det är dataflytt som är den primära uppgiften för den där kontakten på mobilen längre.

Allt det du skriver är ointressant annat än för byråkrater med svår närsynthet. Det har liksom ingen betydelse vad den stora massan skulle klara sig på. Vad som har betydelse är vad resten gör och vad de kan tänkas göra om 10-20 år, vilket ingen vet i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Lustigt hur många som uttrycker sig negativt om detta lyckas säga saker som tyder på att de inte ens läst vad detta handlar om, utan verkar dra egna slutsatser från en rubrik eller liknande.

Det är rätt irrelevant när bytet skedde om man inte bytt ut kontakten färre gånger än konkurrenterna. Klagomålen kommer också snarare av att man utanför Apples produkter kan byta tillverkare utan att behöva byta standard, medan varje byte från eller till iPhone per automatik innebär ett byte. Apple är ju också de enda som medvetet ser till at ha en egen standard som ingen annan får använda, så det handlar alltså inte bara om att ha valt en annan kontakt utan att aktivt vilja vara annorlunda. Här tycker jag nog din kritik mot klagomålen låter mer färgad av vilken produkt du använder.

Delen med Apple kontra Android ser jag som en bisats. Det primära är att det finns bra mycket effektivare sätt att påverka miljön positivt än att tvinga fram en standard för telefonladdare som branschen ändå lyckats ganska bra med. Det är blir ju en fråga om vad staten/EU ska sköta och vad marknaden ska ta hand om genom teknikutveckling och en strävan mot större vinster. Här blir ju den mest troliga effekten att Apple fortsätter med USB-C på enstaka iPad Pro-modeller och resten får nöja sig med QI-laddning.
Som det har nämnts tidigare i tråden så borde fokus om något ligga på att tvinga tillverkare att skapa enheter som går att reparera på ett rimligt sätt. En krossad baksida på t.ex. iPhone XS kostar över 6000kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

oj det här fick man kanske ta med en nypa salt eller två.
16.6kg elskrot per person och år? Dessutom laddkablar till telefon som pekas ut som huvuddel i detta.
Jag slänger inte ens 1 laddkabel per år och hade jag gjort det så hade det varit typ 20gram?

Tror mer att vikterna i elektronik skrot har skjutit i höjden då alla tjocktv har hittat ut ifrån dem flesta hem dom senaste åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Allt det du skriver är ointressant annat än för byråkrater med svår närsynthet. Det har liksom ingen betydelse vad den stora massan skulle klara sig på. Vad som har betydelse är vad resten gör och vad de kan tänkas göra om 10-20 år, vilket ingen vet i dagsläget.

Jag skulle nog säga ungefär tvärt om.

Att det är högst relevant för samamnhanget att mobilerna inte behöver kablar för dataöverföring längre. Det är lite av slutet av en era för mobiler där sladden snart blir lika överflödig för data/kommunikation som fast telfoni.

Ja utöver just för laddning då såklart.

Ja vi är väl till och med på väg dit med ljudöverföringen. Det trodde jag skulle gå långsammare alltså. Jag är själv inte så förtjust i det helt trådlösa ljudet. Men vi är där oavett.

Det går att blunda för den här utvecklingen såklart. Men jag tror förändringen sker ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Finns massor av elektronik som inte har USB-C.
En ersättare till USB-C vore det bästa, bättre att ha utstickande del på sladden än i telefonen. Oftast den som skadas så USB-C hoppas jag verkligen inte att iPhone byter till.

Skickades från m.sweclockers.com

Öhh wat? Lightning kontakten är ju nästan likadan som USB-C kontakten.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag skulle nog säga ungefär tvärt om.

Att det är högst relevant för samamnhanget att mobilerna inte behöver kablar för dataöverföring längre. Det är lite av slutet av en era för mobiler där sladden snart blir lika överflödig för data/kommunikation som fast telfoni.

Ja utöver just för laddning då såklart.

Ja vi är väl till och med på väg dit med ljudöverföringen. Det trodde jag skulle gå långsammare alltså. Jag är själv inte så förtjust i det helt trådlösa ljudet. Men vi är där oavett.

Det går att blunda för den här utvecklingen såklart. Men jag tror förändringen sker ändå.

Du missar poängen helt. Det ointressanta är vad kreti och pleti gör. Det är att sätta standarden efter minsta gemensamma nämnare och tvinga resten till samma nivå.

Vad tror du exempelvis är bäst för högupplöst bildström med lägsta möjliga latens? Knappast WiFi, vars kapacitet dessutom blir belastad. Hur tror du riktigt snabb lagringsmedia för videoproduktion funkar över WiFi? Och hur tror du det funkar i framtiden med mer krävande bild/video-standarder? Hur tror du ditt WiFi funkar när ena ungen kollar Netflix, frun står i köket och kollar på Gordon Ramsay och andra ungen tankar porr på sitt rum - samtidigt som du behöver en massa bandbredd för att jobba? Hur funkar när det kommer fler enheter som ska prata med varandra i hemmet?

Att det funkar bra att synca kattbilder till iCloud betyder liksom ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Öhh wat? Lightning kontakten är ju nästan likadan som USB-C kontakten.

Inte alls, snarare raka motsatsen.

USB-C är en hylsa som omsluter en plastpigg med elektroder inuti själva enheten, vilket har en tendens att gå av och gör kontakten på mobilen/paddan obrukbar. Lightning kontakten däremot är en klassisk hane/hona kontakt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Jag som inte har några appleprodukter tycker det här låter bra.

Men. Kommer det här leda till minskad tillverkning osv av laddare och sladdar? Eller kommer det ändå skickas med en laddare och en sladd med varje telefon?
Och om det inte gör det, kommer priserna på telefonerna sjunka någon % då dom slipper skicka med laddare? Det tvivlar jag på iaf.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Du missar poängen helt. Det ointressanta är vad kreti och pleti gör. Det är att sätta standarden efter minsta gemensamma nämnare och tvinga resten till samma nivå.

Nä jag tycker jag är ganska spot on här faktiskt.

Skrivet av DasIch:

Vad tror du exempelvis är bäst för högupplöst bildström med lägsta möjliga latens? Knappast WiFi, vars kapacitet dessutom blir belastad.

Är det här verkligen relevant på en mobil?

Skrivet av DasIch:

Hur tror du riktigt snabb lagringsmedia för videoproduktion funkar över WiFi?

Är det verkligen relevant för mobiler?

Skrivet av DasIch:

Och hur tror du det funkar i framtiden med mer krävande bild/video-standarder?

Jag tror inte att man kommer behöva koppla in sladd för att kunna se på video i mobilen i framtiden. Faktiskt alltså. Det låter som ett väldigt osannolikt scenario.

Skrivet av DasIch:

Hur tror du ditt WiFi funkar när ena ungen kollar Netflix, frun står i köket och kollar på Gordon Ramsay och andra ungen tankar porr på sitt rum - samtidigt som du behöver en massa bandbredd för att jobba?Hur funkar när det kommer fler enheter som ska prata med varandra i hemmet?

Jag gissar på att dagens utbud av routrar inte i alla lägen är beredda att tackla morgondagens utmaningar. Kanske blir det så att mesh routrar, eller flera trådlösa punkter kommer bli mer relevant för att klara strömningsbehovet till mobilerna. Jag tror iaf inte att man kommer börja använda mer sladd till mobilerna för deras användning - även om det är jobbrelaterat. Köper inte det

Alltså förstå mig rätt nu. Det behövs säkert fasta uppkopplingar i hemmet. Något annat påstår jag inte.
Däremot tror jag faktiskt inte att just mobilerna kommer bli mer och mer beroende av att användas tillsammans med sladd. Tvärt om används dataöverföringen för just mobiler i större och större utsträckning trådlöst.
För tyngre jobb med tyngre enheter. Ja där är det kanske en annan femma. Vem vet hur framtiden ser ut.
Men just för mobilerna så tror jag att mindre och mindre andel av datafrafiken går genom sladden och mer och mer istället går trådlöst.
Är det verkligen så svårt att tänka sig?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Av det jag har hört och snappat upp i olika sammanhang så är det kontakten som är dyr att implementera. Jag vet inte varför, ifall det handlar om komplexitet eller licensavgifter. Men en del chassitillverkare fick skit för att de inte hade USBC på sina chassin och de pratade då om att det var väldigt dyrt och att det skulle trycka upp priset med "hundralappar". Hört samma anekdot från flera Youtubers som frågat tillverkare och tillverkaren har haft ungefär samma svar. För dyrt för att kunna hålla en viss prispunkt. Sen ska man ju räkna med att om tillverkningen är 50kr extra, så vill de ju ha samma vinstmarginal, så efter det påslaget är det 80kr. Sen är det moms och vips så är det 100kr. (Förenklat exempel)

Tidkrävande tillverkning, arbetstid kostar pengar. (gamers nexus gick in på det där i en av deras fabriksbesöksvideos)
Men det är ju lite skillnad på ett chassi och en telefon, där kontakten är lödd på ett kort. Dock blir det ju sladden till laddaren som tar tid då.
Men med tillräckligt stor marknad så ska det väl gå att klura ut ett bättre sätt att göra "baksidan" av kablarna på, så det blir lite enklare att tillverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Ser fram emot dessa varianter:

http://www.qiwireless.com/energous-makes-15-foot-ranged-wirel...

https://wi-charge.com/

Ännu mer saker i luften som vi inte ser och inte vet hur de påverkar oss, kanske inte alls, kanske något, kanske laddar de oss med!

Tänk om vi bara behöver en enhet för strömförsörjning och kontakt med omvärlden, sett till "smarta enheter".

Cool idé. Tack för länken. Undrar dock om de lyckas hindra att man kan ställa sig med tex sina nycklar ivägen och få 20W värme i fickan. Lär inte ta lång tid innan de bränns ^^

Tror tyvärr inte detta är realistiskt i hem den närmsta tiden, men man kan ju hoppas ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill ha samma kontakt till allt så slipper jag ha så mycket kablar liggandes framme på skrivbordet

Visa signatur

HP 800 G1