Permalänk

Excel funktioner

Hej, jag försöker upprätta en databas i Excel för att hantera och lagra information om projekt här på jobbet.

Jag har en dropdown i kolumn C som visar slutdatum (date). Jag vill i kolumn D's dropdown (där alternativen är Avslutat eller Pågående) visa Pågående automatiskt om slutdatum inte är ifyllt. Hur gör jag det? Alternativen till mina dropdowns kommer från en tabell i ett annat worksheet.

En annan sak, jag har en tabell som visar Igår, Idag, Imorgon. I mitt "huvudworksheet" har jag en dropdown som visar dessa. Men om jag vill lägga in ett tidigare datum så går inte detta, eftersom data validation bara tillåter alternativen från listan. Hur gör jag för att tillåta äldre datum?

Tack

Permalänk
Medlem

@RobinJacobsson:
Jag vet inte om du vill göra det exakt såhär enkelt, men det går ju.
A
2016-01-01 =OM(A1<IDAG();"avslutat";"pågående")
2019-01-01 =OM(A2<IDAG();"avslutat";"pågående")
2020-02-01 =OM(A3<IDAG();"avslutat";"pågående")

2016-01-01 avslutat
2019-01-01 avslutat
2020-02-01 pågående

Jag vet dock inte om beräkningen utförs varje gång du öppnar dokumentet, dvs. uppdateras datumet för IDAG() automatiskt och uppdateras hela dokumentet?

Permalänk

Jag skulle vilja ha det såhär vid närmare eftertanke:

När man fyller i en kolumn under fältet 'Slutdatum' från en dropdownmeny (dvs när det inte är tomt) så vill jag att kolumnen bredvid, 'Status' med dropdown-meny uppdateras till 'Avslutat'. Om inte 'Slutdatum' är ifyllt så vill jag inte att man ska kunna välja 'Avslutat'. Är detta möjligt?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@RobinJacobsson: Jag har tagit bort en bumpning, notera att vi inte tillåter inlägg som enbart är till för att pressa upp trådar i listan.

Istället bör du försöka utförligt beskriva ditt problem och hur du vill ha det löst. Med fördel kan du göra en bild som visar hur du vill att det ska se ut.

/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Jag skulle vilja ha det såhär vid närmare eftertanke:

När man fyller i en kolumn under fältet 'Slutdatum' från en dropdownmeny (dvs när det inte är tomt) så vill jag att kolumnen bredvid, 'Status' med dropdown-meny uppdateras till 'Avslutat'. Om inte 'Slutdatum' är ifyllt så vill jag inte att man ska kunna välja 'Avslutat'. Är detta möjligt?

IF(ISBLANK(A1),"","Avslutat")
Det vill säga om den är ifylld så står det Avslutat. Det är bara en variant på första förslaget. Jag kan inte motsvarigheten till isblank på svenska så jag skrev hela funktionen på engelska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det fungerar inte när jag matar in data i fältet. Då försvinner koden jag har skrivit in.
Någon som kan lite VBA som kan hjälpa mig tro?

Tabell 'Data' med kolumnen 'Slutdatum' och 'Status'.

När slutdatum inte är angett vill jag att status är "pågående" som default, men även att man ska kunna välja andra alternativ från en dropdown som tex "påbörjat" eller "ej påbörjat".
När slutdatum är angett vill jag att status är "avslutat".

Permalänk
Medlem

Jag ska inte lägga mig i ditt arbetssätt men det känns som att du gör det svårt för dig själv. Vore det inte enklare att lägga upp det enligt "Ärende - fas - datum för uppföljning - status"?

Du kan då sätta fas till ej påbörjat/pågående/pausat/annat beroende på hur er projektstyrning är upplagd. Datum för uppföljning blir en prognos för när innevarande fas väntas vara klar och status anger om ärendet är avslutat eller avbrutet, kan lämnas blank för öppna ärenden. När du markerar ett ärende som avslutat blir ju datum för uppföljning ditt avslutsdatum och du får samma slutbild utan att tjollra med funktioner och script.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk

@ghoti: Ja det skulle väl gå, men tanken är att i slutändan kunna föra statistik över gruppens projekt. Då tror jag det blir enklare med datum för start och slut (tillsammans med andra kolumner jag lagt till). Slutdatum och status är det enda jag är intresserad av, så lösningen jag efterfrågar minimerar antal kolumner.

Och jag tänker att en sån kod kan väl inte vara speciellt svår att skriva? Har börjat kika på VBA och det är ju ingen stor kod, men svårt när jag inte är bekant med alla uttryck.