Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vill ha andra åsikter på en högbudget dator, samt tips för en vattenkyls-nybörjare

Permalänk
Medlem

Vill ha andra åsikter på en högbudget dator, samt tips för en vattenkyls-nybörjare

Tjenare,

Nu var det dags att uppgradera efter en lång tid av exalterat sparande! Jag har planer på att fixa en overkill entusiastsbygge, och jag har satt ihop en lista som jag tror kommer bli suveränt. Dock skulle jag jättegärna ta några andra åsikter, och tips om vad eller hur jag kan förbättra listan.

Framförallt så behöver jag hjälp med vattenkylningen eftersom det blir min första hands-on erfarenhet med det!

Mina planer för datorn, rankat med högst prio först:

  1. 1080p esports-gaming på 360+ stadiga frames(framförallt CSGO), planen är att fixa Asus nya 360hz skärm när den blir tillgänglig.

  2. VR-Gaming med ValveIndex på 120-144hz.

  3. 1440p Modern AAA gaming på 120hz-144hz, kanske också drar en HDMI till min TV för 4k 60hz HDR istället.

  4. Kommer också använda den för arbete, spelutveckling, och alla dess krävande processer som inkluderar offline renders, ljusbakning, kompilering av stora kodbaser och asset skapande.

Min absolutbudget ligger på 40 000kr, men jag håller den gärna under 35 000kr, kommer också återanvända två komponenter:

  1. MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB DUKE OC

  2. Min 2TB HDD

Här är min kundvagn, och här är loopen jag satt upp med hjälp av ekwb.

Några av mina frågeställningar:

  • Är det en bra loop jag satt ihop, och är det en bra loop för en komplett nybörjare till vattenkylning?

  • Är det mer vettigt för min rigg och budget att köra 9900KS över 9900K?

  • Behöver inte alla NVme slotsen på MOBO, kan jag få något lite billigare som funkar till 100% lika bra, bara med färre slots?

  • Vill ha 64GB RAM för spelutveckling, men är de jag valt ett bra val tycker ni?

  • Vad kan jag dra ned på för att komma lägre i pris, men behålla monstret?

Tack på förhand, uppskattar all hjälp jag kan få!

EDIT: Efter några kommentarer har jag uppdaterat min kundvagn, här är den gamla kundvagnen.

Uppdaterat kundvagnen efter förslag i kommentarerna
Permalänk
Medlem

- Ang RAM: CL14 är absolut inte fel men priset är det dubbla över CL16 - är det värt'et?
- Ang Pris: Chassiet kostar 3300kr, ett chassi för ca 1000kr ser förvisso inte lika flashigt ut men sköter sitt jobb nära nog likvärdigt.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet är ren overkill. Du kommer inte komma i närheten av 1600w. Om du vill ha marginal för ett framtida grafikkort och massiv överklockning kan du lägga dig på 1000-1200w. Med mycket överklockning så kommer du kanske upp i 500w, och sweetspotten på effektivitet på de flesta PSUer ligger runt 50% last så du vill inte ligga varken för lågt eller för högt vid normalt användande.

edit: Detta räcker och blir över och sparar dig ett par tusenlappar https://www.inet.se/produkt/6903288/corsair-ax1000-1000w-80-t...

Permalänk
Medlem

@Dracc: Om jag ska vara helt ärlig så har jag inte fullt förstått skillnaden med 14 och 16, utan fick det rekommenderat för mig, skulle du inte beskriva prisskillnaden som värt det? Vad är för och nackdelarna? Tack för svar!

Ang chassit så vill jag att det ska flasha lite, planerar att ha den på skrivbordet och i tema med resten av mitt gear, så är beredd att lägga lite extra på det!

Permalänk
Medlem

@SweDragon: Suveränt tips, tack för kommentaren, det ska jag ändra! Uppdaterar tråden med den också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qvantry:

@Dracc: Om jag ska vara helt ärlig så har jag inte fullt förstått skillnaden med 14 och 16, utan fick det rekommenderat för mig, skulle du inte beskriva prisskillnaden som värt det? Vad är för och nackdelarna? Tack för svar!

Ang chassit så vill jag att det ska flasha lite, planerar att ha den på skrivbordet och i tema med resten av mitt gear, så är beredd att lägga lite extra på det!

14 är bättre än 16 för att det minskar den minsta fördröjningen för att hämta data från ram till cpu. Dock har moderna cpuer flera nivåer av cache-minne på chippet och relativt smarta algoritmer för att börja hämta data från ram till cache redan innan CPUn behöver den, så det är inte säkert att du får full utväxling av snabbare minne.

Generellt så är det så med minne att de sista få % riktigt snabbt minne ger dig är ganska dåligt spenderade pengar efter som det skiljer så mycket i pris. MEN här är det viktigt att kolla på benchmarks för just de applikationer du tänker köra mest av, för ibland kan du få 10%+ för de extra tusenlapparna. I spel däremot så tror jag att riktigt dyrt minne är overkill. Jag har inte sett några benchmarks som gett mer än ett par % extra FPS men jag är inte så insatt på hög FPS CS så kan vara värt att googla efter ett benchmark på just det. Skulle själv sparat de pengarna och uppgraderat till ett 3080ti så fort det kommer ut istället om jag jagade FPS.

Permalänk
Medlem

@SweDragon: Utmärkt förklaring, tack så mycket, ska kika in i CS benchmarks, men det låter som att pengarna kan sparas med CL16 istället!

Ska undersöka benchmarks mellan 9900K och 9900KS också, förutom det så är vattenkylningen endast den sista frågan jag har att reda ut innan det är beställningsdags!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qvantry:

@SweDragon: Utmärkt förklaring, tack så mycket, ska kika in i CS benchmarks, men det låter som att pengarna kan sparas med CL16 istället!

Ska undersöka benchmarks mellan 9900K och 9900KS också, förutom det så är vattenkylningen endast den sista frågan jag har att reda ut innan det är beställningsdags!!

Eftersom EK har hjälp dig att sätta ihop paketet tvivlar jag på att det kommer bli något problem med komponenterna i sig, alla nödvändiga delar är ju med i listan du bifogat. Däremot är det nödvändigt att förbereda sig på vad du ska göra när du väl får hem grejerna.

Det finns en vattenkylningsguide här på Sweclockers som går igenom viktiga saker https://www.sweclockers.com/artikel/24940-guide-kom-igang-med... - Framför allt tycker jag att sida 5 och 6 är viktiga om man aldrig har byggt ett vattenkylningssystem förr.