2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Jonas79:

Tecknade nyss ett avtal med Göteborgs Energi Din el fick ett pris på 39.5 Öre/kwh inklusive moms på bundet avtal och inga fasta avgifter skulle tillkomma enligt dom.

Kommer självklart få betala Elnätsavgifter till Jämtkraft fortfarande som är fasta avgifter för att jag använder deras nät men inget man undkommer tyvärr.

Men du måste såklart ta med nätavgifterna i priset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Jonas79:

Tecknade nyss ett avtal med Göteborgs Energi Din el fick ett pris på 39.5 Öre/kwh inklusive moms på bundet avtal och inga fasta avgifter skulle tillkomma enligt dom.

Kommer självklart få betala Elnätsavgifter till Jämtkraft fortfarande som är fasta avgifter för att jag använder deras nät men inget man undkommer tyvärr.

Nätavgiften har också rörlig del och det är där elskatten läggs på.
Vet inte hur mycket det blir däruppe min i mitt nät är det ytterliggare drygt 60 öre/KWh.

Så du kan nog dubbla din beräkning för att ladda bilen.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Json_81:

Nätavgiften har också rörlig del och det är där elskatten läggs på.
Vet inte hur mycket det blir däruppe min i mitt nät är det ytterliggare drygt 60 öre/KWh.

Så du kan nog dubbla din beräkning för att ladda bilen.

Var tvungen in och kolla på Tesla modell 3 standard range + 50kwh batteri och 409 km wltp.

50000/409 = 122 wh/km * 10 = 1.22 kwh/milen * 0.8875 Sek = 1.08275 Sek/milen

49.25 Öre Elskatt + Elöverföring + 39.5 öre Kwh = 88.75 Öre /Kwh så min gissning på 1.20 Sek var ganska korrekt enligt mig.

Edit: Kollade upp avgifterna och korrigerad för mitt exakta pris, blev dock enormt många decimaler

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 3700x, Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Jonas79:

Hahahaha du vet att 40 km/h så fördubblas räckvidden på elbilar mot wltp standarden och kallas hypermiling och måste vara drygt och köra och testa detta men finns massa på internet som gör detta.

80 km/h är nästa eco mode hastighet för att utöka räckvidden på bilen lite bättre medans 90 km/h är standard i testerna jag sett.

Björn Nyland i Oslo har gjort massa tester i extrem kyla i elbilar och även sovit över natten i en tesla i -36 grader celcius så visst funkar dom i kyla men räckvidden minskar som du säger men förvånas ändå hur bra räckvidden är på vintern vs sommaren pga värmepumpen som är nyckeln i detta utan denna så minskar räckvidden mycket mer när temperaturen sjunker.

Så skulle inte köpt en Elbil utan värmepump i norra Sverige

Värmepump gör typ ingen skillnad alls när det är riktigt kallt så i norra Sverige hade jag inte brytt mig alls om det. Tesla har för övrigt inte värmepump och tappar inte mycket räckvidd pga temperatur.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Jonas79:

Var tvungen in och kolla på Tesla modell 3 standard range + 50kwh batteri och 409 km wltp.

50000/409 = 122 wh/km * 10 = 1.22 kwh/milen * 1 Sek = 1.22 Sek/milen

För du säger 60 öre avgifter + 39.5 öre elen = 1 Sek/Kwh så min gissning på 1.20 Sek var ganska korrekt enligt mig.

Men nu ändrar du vad bilen drar, du skrev:

"Kostar 1.8 Kwh/milen säg 1.20 SEK kan laddas hemma."

Sen kan man ju behöva lägga till för större huvudsäkring, det drar iväg rätt fort efter 25A.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Json_81:

Men nu ändrar du vad bilen drar, du skrev:

"Kostar 1.8 Kwh/milen säg 1.20 SEK kan laddas hemma."

Sen kan man ju behöva lägga till för större huvudsäkring, det drar iväg rätt fort efter 25A.

Japp 1.8 kwh = 1.80 Sek men nu gjorde jag ett exempel med en uträkning på en bil och hoppas att detta hjälpte dig att förstå hur man räknar ut förbrukningen på batteripacket vid färd på räckvidden och storleken på batteri packet.

Första exemplet höftade jag helt istället för att räkna på en specifik bil och i detta fallet Tesla modell 3 standard range+ och tycker detta berättar mer och även kan göra så folk kan jämföra olika elbilar på förbrukningen som skiljer ganska rejält mellan bilar.

Audi Etron 55 är väldigt törstig i jämförelse medan koreanska märken som Hyundai och Kia är nästan i samma nivå som Tesla men inte riktigt nått till samma energi förbrukning och då är både tesla snabbare och bättre acceleration med mindre energi.

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 3700x, Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
local
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av Json_81:

Men nu ändrar du vad bilen drar, du skrev:

"Kostar 1.8 Kwh/milen säg 1.20 SEK kan laddas hemma."

Sen kan man ju behöva lägga till för större huvudsäkring, det drar iväg rätt fort efter 25A.

Ja, fast man behöver väl inte ladda mer än 4-8 mil i timmen hemma? Vilket man gör med 16-20A huvudsäkring. 20A huvudsäkringen för mig är en merkostnad på 144kr plus moms om jag inte minns helt fel jämfört mot 16A som är standard.

Själv har jag solceller så laddningen där blir typ 0kr/mil efter skatteavdraget på överföringen. Årsproduktion räcker till ca 3000 mil.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
local
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av SUMITOMO:

Eller också har man is i magen tills man kommit på¨att det är vätgasdrivna bränsleceller som gäller.
Bränsleceller är betydligt bättre än batterier.

https://www.bytbil.com/nyheter/svenska-supertekniken-kan-sla-...

Tyvärr är det ju så att vätgasbilar är elbatteribilar med li-ion batterier där man har monterat en bränslecell för att ladda batteriet... Bränslecellen har flera sekunder reaktionstid på effektuttaget räcker inte riktigt till, därav batterier. Ju större bil, ju mer prestanda som efterfrågas ju större batteri.

Så den stora frågan är varför man ska använda elektricitet från elnätet för att spjälka vätgas, komprimera det i en två-stegs kompressor till flytande form, förbränna det i bränslecell för att sedan ladda ett batteri för framdrift via en elmotor. Det går åt ca 4-5ggr mer energi jämfört mot en batterielbil som laddas via elnätet. 4ggr är i bästa fall om vätgasen tillverkas på plats som i en anläggning i Mariestad som kostar ca 30 miljoner att bygga som kan tanka 4-8 bilar per dygn och tar till ytan motsvarande en fotbollsplan i anspråk.

Hade jag investerat i en vätgasanläggning för några miljoner för hemmabruk så hade min årsproduktion av solel räckt till ca 500-700 mil vätgasdrift istället för 3000 mil. En AC laddare för hemmabruk kostar ca 10 000kr + några arbetstimmar med armar&ben från en elektriker... Nej nej, vätgas har ingen framtid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
local
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av SUMITOMO:

Explosionen som inträffade i Norge berodde på en läckande tank.
Inte har vi slutat köra bensinbilar för att en bensinmack brunnit?

Toyota tror stenhårt på bränsleceller och Även Hyundai har satsat mycket pengar på detta.
Ett femtontal biltillverkare kommer att släppa flertalet modeller inom några år.
Toyota har släppt över 5000 patent för att påskynda utvecklingen.
Kommer massproduktion av vätgasdrivna fordon igång kommer förmodligen priset snabbt att sjunka till en nivå
som batteribilar.
En del länder är inte lika entusiastiska när det gäller batteribilar eftersom de inte kan framställa elen på ett miljömässigt sätt som vi i Sverige kan.
Att tanka en bränslecellsdriven med vätgas tar 3 minuter och kräver inte samma effekt på elnätet som en batteridriven bil.
Många är inte alls lika säkra på elbilens framtid, men vi får väl vänta och se.
Det kan ju finnas plats för båda teknikerna.

https://www.va.se/nyheter/2019/07/02/kina-lovar-tung-satsning...

Fast länder som inte har lika "fin" elmix som Sverige ska väl ändå inte spjälka vätgas om något eftersom det tar 4 ggr så mycket mer energi i anspråk än konventionell elbilsladdning.

Bränslecellskunder är kommuner som typ Mariestad som har investerat över 40 miljoner i sin vätgasanläggning för att kunna tanka sin fordonspark med 8st vätgasbilar... Andra kommuner i Sverige köper batterielbilar och vanliga Garo AC-laddare. En annan stor lirare är ju Tyska DWV som är finansierat med EU-bidrag som jag har förstått det rätt som har plöjt in åtskilliga miljarder i olika vätgasprojekt i Tyskland över åren där leverantörerna av systemet är Tyska Bosch AG och Siemens AG. Så vätgas är en mycket lovande teknik att leverera eftersom man tydligen kan få en liten kommun i Sverige att blåsa in tiotals miljoner kronor i utrustning eller bli lovade "500 vätgasmackar" av DWV i Tyskland.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av sunnis:

Tyvärr är det ju så att vätgasbilar är elbatteribilar med li-ion batterier där man har monterat en bränslecell för att ladda batteriet... Bränslecellen har flera sekunder reaktionstid på effektuttaget räcker inte riktigt till, därav batterier. Ju större bil, ju mer prestanda som efterfrågas ju större batteri.

Så den stora frågan är varför man ska använda elektricitet från elnätet för att spjälka vätgas, komprimera det i en två-stegs kompressor till flytande form, förbränna det i bränslecell för att sedan ladda ett batteri för framdrift via en elmotor. Det går åt ca 4-5ggr mer energi jämfört mot en batterielbil som laddas via elnätet. 4ggr är i bästa fall om vätgasen tillverkas på plats som i en anläggning i Mariestad som kostar ca 30 miljoner att bygga som kan tanka 4-8 bilar per dygn och tar till ytan motsvarande en fotbollsplan i anspråk.

Hade jag investerat i en vätgasanläggning för några miljoner för hemmabruk så hade min årsproduktion av solel räckt till ca 500-700 mil vätgasdrift istället för 3000 mil. En AC laddare för hemmabruk kostar ca 10 000kr + några arbetstimmar med armar&ben från en elektriker... Nej nej, vätgas har ingen framtid.

Det finns en del anledningar att använda vätgas som att det går att producera den i "solländer" i anläggningar i öknarna, marken är ofta svår att använda till så mycket annat än att låta solen lysa på den eller nått som täcker den för att ta till vara energin, att bedriva jordbruk eller bo där i större omfattning är ofta inget realistiskt alternativ.

Att bygga elledningar som kan leda den producerade elen dit den behövs med små förluster kan vara tekniskt svårt och dyrt och vi behöver också kraft när solen inte skiner och att då lagra energi i form av vätgas är inte en så tokig ide för den går att transportera med tankbåt ungefär som vi fraktar olja eller naturgas idag och så kan vi förbruka vätet när andra energikällor inte fungerar effektivt.

På Kanarieöarna pumpar man tex upp vatten till högt belägna dammar med vindkraft för driva vattenkraft när det inte blåser, inte heller det mest optimala i verkningsgrad men man har ju el även när det inte blåser.
http://www.abb.com/cawp/seitp202/2445a8fea944fac8c125789b0050...

Vätgas kan lösa en del problem när det gäller att lagra och flytta stora mängder energi för att själv kunna välja när den ska vara tillgänglig som batterier inte kommer att kunna lösa.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av mrqaffe:

Det finns en del anledningar att använda vätgas som att det går att producera den i "solländer" i anläggningar i öknarna, marken är ofta svår att använda till så mycket annat än att låta solen lysa på den eller nått som täcker den för att ta till vara energin, att bedriva jordbruk eller bo där i större omfattning är ofta inget realistiskt alternativ.

Att bygga elledningar som kan leda den producerade elen dit den behövs med små förluster kan vara tekniskt svårt och dyrt och vi behöver också kraft när solen inte skiner och att då lagra energi i form av vätgas är inte en så tokig ide för den går att transportera med tankbåt ungefär som vi fraktar olja eller naturgas idag och så kan vi förbruka vätet när andra energikällor inte fungerar effektivt.

På Kanarieöarna pumpar man tex upp vatten till högt belägna dammar med vindkraft för driva vattenkraft när det inte blåser, inte heller det mest optimala i verkningsgrad men man har ju el även när det inte blåser.
http://www.abb.com/cawp/seitp202/2445a8fea944fac8c125789b0050...

Vätgas kan lösa en del problem när det gäller att lagra och flytta stora mängder energi för att själv kunna välja när den ska vara tillgänglig som batterier inte kommer att kunna lösa.

Precis. Vätgas har sina nackdelar men som energilagring har det absolut fördelar också. Tveksam om det lönar sig att ha det för att driva bilar dock, men att göra vätgas vid exempelvis en solcellsanläggning eller en vindkraftspark vid överproduktion är ju ganska bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
local
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av mrqaffe:

Det finns en del anledningar att använda vätgas som att det går att producera den i "solländer" i anläggningar i öknarna, marken är ofta svår att använda till så mycket annat än att låta solen lysa på den eller nått som täcker den för att ta till vara energin, att bedriva jordbruk eller bo där i större omfattning är ofta inget realistiskt alternativ.

Att bygga elledningar som kan leda den producerade elen dit den behövs med små förluster kan vara tekniskt svårt och dyrt och vi behöver också kraft när solen inte skiner och att då lagra energi i form av vätgas är inte en så tokig ide för den går att transportera med tankbåt ungefär som vi fraktar olja eller naturgas idag och så kan vi förbruka vätet när andra energikällor inte fungerar effektivt.

På Kanarieöarna pumpar man tex upp vatten till högt belägna dammar med vindkraft för driva vattenkraft när det inte blåser, inte heller det mest optimala i verkningsgrad men man har ju el även när det inte blåser.
http://www.abb.com/cawp/seitp202/2445a8fea944fac8c125789b0050...

Vätgas kan lösa en del problem när det gäller att lagra och flytta stora mängder energi för att själv kunna välja när den ska vara tillgänglig som batterier inte kommer att kunna lösa.

Problemen här är ju dock att man i praktiken inte kan lagra vätgas i de mängder som behövs. Anläggning i Mariestad för 30 miljoner har kapacitet på 20-30kg flytande gas i primärtankarna som tar typ en dag att fylla upp. Vätgas har så extremt låg energidensitet så att en fulltankad lastbil med vätgas i gasform har en nettolast på 500kg gas... Det finns en anledning till varför anläggningar som Mariestad måste producera vätgasen på plats. Lagra vätgas i ståltankar är dessutom inte helt effektivt, det blir ganska mycket läckage (Typiskt 1% per dag om det lagras flytande i kryotank) eftersom vätgasmolekylen lätt smiter genom homogena material som stål, då behöver man lagra i dyra komposittankar eller kryotankar med aktiv kylning. Så lagra och transportera vätgas är inte så enkelt som man kan tro. Det är lätt att tänka på flytande vätgas som det vore bensin på macken, det är så extremt komplicerat och dyrt i praktiken.

Varför inte bara ladda DC-ladda elbilar direkt med likström från solceller? Jämfört med vätgas är det obefintliga förluster eftersom man aldrig behöver omvandla något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av SUMITOMO:

Ja det är väldigt konstigt att såna fordon släpps igenom som miljöbilar.
En Porsche med 400hk och elmotor som går max 6mil lär inte vara speciellt miljövänlig.
Snarare ett kryphål för att komma undan hög skatt.

Kollade på "Porsche Cayenne E-Hybrid". Den har en bensinmotor på 340 HK. Enligt uppgifter så drar den ca 0.32l/mil och släpper ut runt 70-100 gram CO2 per km.

Motsvarande modell helt utan elmotor och dess kringutrustning ska dra omkring 1l/mil och släppa ut mellan 200-300 gram CO2 per km.

Rent praktiskt innebär detta att man har en mycket mer bränsletörstig bil om man har valt en laddhybrid och kör den med tomt batteri.

Såg att vikten på den låg på ca 2300 KG.

Räckvidden är 4.4 mil på el.

EDIT: Vem köper en sådan Porsche och har ägnat en endaste tanke på ECO-driving?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av e1m1:

Flera decennier är knappast en vad jag skulle betrakta som snar framtid med avseende på börshandel.

Tidsaspekten avgör du själv, men med tanke på att de flesta peak oils experter redan har haft fel längre än ett decennium skulle jag inte hålla andan.

Oljan faller brant, -21% på en knapp månad, dina farhågor om bristen på det svarta guldet verkar inte direkt avspegla sig på världsmarknaden. Där verkar det räcka och bli över.

=)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Exxovion:

Kollade på "Porsche Cayenne E-Hybrid". Den har en bensinmotor på 340 HK. Enligt uppgifter så drar den ca 0.32l/mil och släpper ut runt 70-100 gram CO2 per km.

Motsvarande modell helt utan elmotor och dess kringutrustning ska dra omkring 10l/mil och släppa ut mellan 200-300 gram CO2 per km.

Rent praktiskt innebär detta att man har en mycket mer bränsletörstig bil om man har valt en laddhybrid och kör den med tomt batteri.

Såg att vikten på den låg på ca 2300 KG.

Räckvidden är 4.4 mil på el.

EDIT: Vem köper en sådan Porsche och har ägnat en endaste tanke på ECO-driving?

Finessen med hybrid är att el används i stadstrafik där fossilmotorn är ineffektiv och drar mycket energi. Fossilmotorn används på landsväg där man kommit upp i fart, där är elmotorn inte lika effektiv som den är i stadstrafik.

NO MAAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Exxovion:

Kollade på "Porsche Cayenne E-Hybrid". Den har en bensinmotor på 340 HK. Enligt uppgifter så drar den ca 0.32l/mil och släpper ut runt 70-100 gram CO2 per km.

Motsvarande modell helt utan elmotor och dess kringutrustning ska dra omkring 10l/mil och släppa ut mellan 200-300 gram CO2 per km.

Är du säker på att den drar 10 liter per mil? Det låter väldigt högt tycker jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Anonymous FTW:

Finessen med hybrid är att el används i stadstrafik där fossilmotorn är ineffektiv och drar mycket energi. Fossilmotorn används på landsväg där man kommit upp i fart, där är elmotorn inte lika effektiv som den är i stadstrafik.

Jo, men om du inte har laddat batteriet, och kör med ett tomt batteri så drar ju bilen mer bränsle än motsvarande modell utan elmotor och dess kringutrustning.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av joakim99:

Är du säker på att den drar 10 liter per mil? Det låter väldigt högt tycker jag.

Nej det ska vara en liter per mil förstås.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholms immigrant
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Galvanizer:

Jo, men om du inte har laddat batteriet, och kör med ett tomt batteri så drar ju bilen mer bränsle än motsvarande modell utan elmotor och dess kringutrustning.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet vi hur mycket mer? Tänker att när du kör i stadstrafik så är det en försumbar skillnad men det är det kanske inte?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av SUMITOMO:

Ja det är väldigt konstigt att såna fordon släpps igenom som miljöbilar.
En Porsche med 400hk och elmotor som går max 6mil lär inte vara speciellt miljövänlig.
Snarare ett kryphål för att komma undan hög skatt.

Vill nog säga emot. Den undersökning jag såg visade att en väldigt stor andel av milen med en plug-in-hybrid kördes på el. Det är trots allt så enkelt att de flesta av våra mil körs enligt välkända mönster. Vi kanske minns semesterresan till fjällen på totalt 100 mil. Men dessa längre resor drunknar i alla småresor på 4-6 mil dagligen. Resor som då helt eller primärt kan drivas med el.

Sedan finns ju en aspekt till, nämligen var vi använder el- vs förbränningsmotorn. Jag skulle med eldrift kunna uträtta alla sysslor inne i stan för att när jag kommer ut på landsväg slå över till bensinmotorn där den både går effektivare pga jämnare hastighet men också där dess utsläpp och buller är ett mindre bekymmer.

Men ja, till viss del är våra regler felriktade som premierar stora och tunga bilar istället för små och lätta. Men samtidigt får man inse att folk inte kommer byta sin V90 mot en VW Up, även om den senare skulle vara det bättre alternativet för de flesta resor.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av joakim99:

Är du säker på att den drar 10 liter per mil? Det låter väldigt högt tycker jag.

Han måste mena 10 liter för 100 km vilket är det mått som brukar anges i offentliga sammanhang.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av hakro807:

Vill nog säga emot. Den undersökning jag såg visade att en väldigt stor andel av milen med en plug-in-hybrid kördes på el. Det är trots allt så enkelt att de flesta av våra mil körs enligt välkända mönster. Vi kanske minns semesterresan till fjällen på totalt 100 mil. Men dessa längre resor drunknar i alla småresor på 4-6 mil dagligen. Resor som då helt eller primärt kan drivas med el.

Sedan finns ju en aspekt till, nämligen var vi använder el- vs förbränningsmotorn. Jag skulle med eldrift kunna uträtta alla sysslor inne i stan för att när jag kommer ut på landsväg slå över till bensinmotorn där den både går effektivare pga jämnare hastighet men också där dess utsläpp och buller är ett mindre bekymmer.

Men ja, till viss del är våra regler felriktade som premierar stora och tunga bilar istället för små och lätta. Men samtidigt får man inse att folk inte kommer byta sin V90 mot en VW Up, även om den senare skulle vara det bättre alternativet för de flesta resor.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo absolut. Man kanske kunde få till någon form av kontroll av hur mycket bilen har körts på batteri respektive på bensin och bestämma skatt efter det. Samtidigt har de flesta hybrider oavsett om de är plugion eller ej möjlighet att ladda batteriet med bensinmotorn och så. Många plugin hybrider laddar heller inte ut batteriet helt för att det ska hjälpa till i en del situationer.

Sen var det mycket värre med etanolbilarna, det var många som aldrig fick i sig en droppe E85 men som ändå fick skatterabatt, gratis parkering osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Maarus:

Tidsaspekten avgör du själv, men med tanke på att de flesta peak oils experter redan har haft fel längre än ett decennium skulle jag inte hålla andan.

Oljan faller brant, -21% på en knapp månad, dina farhågor om bristen på det svarta guldet verkar inte direkt avspegla sig på världsmarknaden. Där verkar det räcka och bli över.

Jag är knappast ensam om att tycka flera decennier är en på tok för lång tidshorisont för investeringar... speciellt med tanke på att där också är en osäkerhet om just hur lång tid framåt det kommer bli.

Okej, så du menar att eftersom att oljepriset sjunkit de senaste månaden så har vi oändliga oljereserver? Eller vad är din poäng?

Z87-Pro, I5 4670K@4.0 (4.2 single), Sapphire 290 TRI-X (smått ökad power budget), 16GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1, Samsung Evo 250GB + 2x1TB 7200 + 500GB SSD (också Evo?)
På hyllan: E5300 2600Hz -> 3640Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av snajk:

Jo absolut. Man kanske kunde få till någon form av kontroll av hur mycket bilen har körts på batteri respektive på bensin och bestämma skatt efter det.

Detta löser sig ju lite av sig själv eftersom de mil som inte körs på el körs på bensin, bensin som vi vet är väldigt högt beskattad. Låt oss jämföra två scenarior där personen kör 2000 mil/år. I ena fallet på 100 procent el, i det andra på 100 procent bensin. Bilen drar 2 kWh eller 1 liter per mil.

1: 100 procent el drar totalt 4000 kWh som med en femtioöring per kilowattimme i skatt kommer ge skatterntäkter på totalt 2000 kronor.
2: 100 procent bensin. Totalt 2000 liter bensin som med omkring 10 kr/liter i skatt kommer ge skatteintäkter på 20 000 kronor.

Sedan är det ju bara att välja hur man vill kombinera dessa två. Den som kör på 25, 50 respektive 75 procent bensin kommer betala 6500 kr, 10 500 kr respektive 15 500:- i skatt för de körda milen.

Som du ser finns det tydliga incitament även utan extra kontroller eller straffskatt att köra så mycket som möjligt på el. Den som "vill fuska" genom att köpa en hybrid men köra uteslutande på bensin biter helt enkelt sig själv ordentligt i baken.

Skrivet av e1m1:

Okej, så du menar att eftersom att oljepriset sjunkit de senaste månaden så har vi oändliga oljereserver? Eller vad är din poäng?

Fracking har visat att vi har mer än tillräcklig mängd olja i backen. Nu betyder det inte att vi absolut måste pumpa upp allt som finns, bara att jordens reserver är betydande och kommer räcka för många år framöver.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Galvanizer:

Jo, men om du inte har laddat batteriet, och kör med ett tomt batteri så drar ju bilen mer bränsle än motsvarande modell utan elmotor och dess kringutrustning.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det gör den inte. Skiljer så mycket på stadskörning att det lönar sig ändå. Finns ju hybrider som man inte kan ladda själv via elnätet.

NO MAAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

Hur mkt kostar nya elbilsbatterier och hur länge håller dom? Det kan bli en dyr historia om man köper beggat?
En kollega sålde nyligen deras 3 år gamla toyota hybrid, en utan plugin. Priset var bra men ett batteri byte behövdes tydligen. Misshandlar ikke pluginer batteriet mer än plugin? Tyckte 3 år lät lite lågt?

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 3700x @ auto, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur mkt kostar nya elbilsbatterier och hur länge håller dom? Det kan bli en dyr historia om man köper beggat?
En kollega sålde nyligen deras 3 år gamla toyota hybrid, en utan plugin. Priset var bra men ett batteri byte behövdes tydligen. Misshandlar ikke pluginer batteriet mer än plugin? Tyckte 3 år lät lite lågt?

Skickades från m.sweclockers.com

Skiljer från bil till bil. De som håller längst är de som är vattenkylda, tror inte en tre år gammal Toyota hybrid har vattenkylda batterier, men det är bara vad jag tror. Sen har vi kallt klimat här och det är ju bra för hållbarheten. Finns taxi som kört 54000 mil med sina.

NO MAAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur mkt kostar nya elbilsbatterier och hur länge håller dom? Det kan bli en dyr historia om man köper beggat?
En kollega sålde nyligen deras 3 år gamla toyota hybrid, en utan plugin. Priset var bra men ett batteri byte behövdes tydligen. Misshandlar ikke pluginer batteriet mer än plugin? Tyckte 3 år lät lite lågt?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på massa faktorer tex:vätskekylt , sedan om du laddar hemma mest AC snällare mot batteriet , DC fast charging tar mer på batteriet för att detta skapar mer värme man ska också undvika och ladda det till 100% hela tiden eller glömma bort laddaren under längre perioder med laddning aktiverat.

Optimalt är att stanna på 80% Soc och detta är inställbart på Tesla och Polestar finns säkert flera bilar som kan detta.

Sedan förbättras cellerna hela tiden och dagens batterier beräknas att ha 400-500 000 miles levnadscykel men Tesla håller på att jobba på ett batteri som garanterar 1 miljon miles räckvidd.

Finns en i Tyskland som kört 1 miljon km i sin Tesla modell S.
https://www.nyteknik.se/fordon/nytt-tesla-model-s-rekord-har-...

Så laddar du mest AC Laddning och sällan över 80% kommer det lätt överleva bilens levnadslängd.

Dock har dom första Nissan Leaf från 2012 som har passiva batteripack haft endel bilar med degradering och mer vanligt i Thailand, Californien och varma områden men gäller att ha koll på dessa bilar för man visste inte lika mycket om skötseln i ett tidigt skede.

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 3700x, Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av hakro807:

Detta löser sig ju lite av sig själv eftersom de mil som inte körs på el körs på bensin, bensin som vi vet är väldigt högt beskattad. Låt oss jämföra två scenarior där personen kör 2000 mil/år. I ena fallet på 100 procent el, i det andra på 100 procent bensin. Bilen drar 2 kWh eller 1 liter per mil.

1: 100 procent el drar totalt 4000 kWh som med en femtioöring per kilowattimme i skatt kommer ge skatterntäkter på totalt 2000 kronor.
2: 100 procent bensin. Totalt 2000 liter bensin som med omkring 10 kr/liter i skatt kommer ge skatteintäkter på 20 000 kronor.

Sedan är det ju bara att välja hur man vill kombinera dessa två. Den som kör på 25, 50 respektive 75 procent bensin kommer betala 6500 kr, 10 500 kr respektive 15 500:- i skatt för de körda milen.

Som du ser finns det tydliga incitament även utan extra kontroller eller straffskatt att köra så mycket som möjligt på el. Den som "vill fuska" genom att köpa en hybrid men köra uteslutande på bensin biter helt enkelt sig själv ordentligt i baken.

Tja, problemet är väl mer att de får sin bil subventionerad och lägre bilskatt för att de köper en miljöbil, som sen inte används på ett sätt som ger några miljövinster jämfört med samma bil utan hela eldrivlinan utan snarare drar mer bensin då bilen blir ganska mycket tyngre.

Så om man vill ha en stor SUV kan man köpa bensinvarianten och betala rejält med skatt de första tre åren, eller så köper man hybridvarianten av exakt samma bil, får en bonus tillbaka och betalar sen väldigt mycket lägre vägskatt, oavsett om man någonsin laddar batteriet eller inte. Och är det en tjänstebil det handlar om så tjänar man ännu mer pengar på hybridvalet. Den generellt högre kostnaden för en hybrid jämfört med motsvarande bensinbil motverkar förstås denna effekt i viss mån, men med tanke på bonus/malus-skatten så tjänar man fortfarande ekonomiskt på hybridbilen oavsett laddning, och mer så för större och tyngre bilar som förstås hade fått väldigt hög skatt idag om de inte var hybrider.

Enklast vore väl att betala ut miljöbilspremien löpande de tre första åren eller så, justerat för hur stor del av körsträckan som körs på respektive energikälla. Gör man samma sak för elbilarna, bortsett från kontrollen av drivmedel förstås, så kommer man också undan problemet att folk köper elbilar här, får bonusen, och säljer bilen till Norge. Och den årliga skatten borde förstås justeras på samma sätt, kör du på bensin så borde du betala samma skatt som motsvarande bensinbil.

Sen kan man förstås diskutera om körsträcka också ska spela in i skatten. Det blir förstås lite konstigt om jag exempelvis köper en hybrid och kör 500 mil per år varav 400 på bensin får betala högre skatt än någon som har samma bil men kör 3000 mil varav 2000 på bensin. Men tanken är väl att körsträckan hade körts oavsett, att byta ut delar av den mot eldrivet är positivt oavsett, men jag vet inte riktigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Anonymous FTW:

Nej det gör den inte. Skiljer så mycket på stadskörning att det lönar sig ändå. Finns ju hybrider som man inte kan ladda själv via elnätet.

Laddhybriden väger ca 300 kg mer än modellen med enbart bensinmotor.

Tumregeln tidigare var att 100 kg last motsvarade ungefär 5 % extra bränsleförbrukning.